Gå til innhold

Nyforlovet - hva er vanlig å ha "gratis" på festen?


MissFrkFryd

Anbefalte innlegg

Jeg svarte lenger opp.... Det er dette som har vært vanlig her. De som blir bedt til dette gjorde det samme mot oss. Uten info om betalbar

Så da er det ok?

Du høres jo nesten ut som om du skal hevne deg. Om andre gjør noe dust, så kan hvertfall du gjøre det!

Og gjestene er bare statister for å varte opp dere, og skal ikke kose seg.

Ingen fare, det kommer de ikke til å gjøre.

Blir nok tidenes bryllup dette her.

Anonymous poster hash: f5805...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uting 1: kaffegjester

Uting 2: betalbar

Ikke smålig?!!!'m

Man ER smålig om kaffegjester (!) må betale! Det er seriøst det frekkeste jeg har vært borti når det kommer til bryllup. Da får dere heller spare lenger.

Anonymous poster hash: f5805...c41

Vil ha mine barn som brudepike/ringbærer. Greit de fremdeles er barn da... Spare lenger så går ikke dette...

Da har jeg bare smålige venner da, som har gjort det samme... Burde ikke ha de som venner heller da kanskje... Godt vi har ulikt syn. Vet de blir fornærmet om de ikke blir bedt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha mine barn som brudepike/ringbærer. Greit de fremdeles er barn da... Spare lenger så går ikke dette...

Da har jeg bare smålige venner da, som har gjort det samme... Burde ikke ha de som venner heller da kanskje... Godt vi har ulikt syn. Vet de blir fornærmet om de ikke blir bedt også...

Du er jo besatt av hva alle andre har gjort! Er det for å rettferdiggjøre dine idiotiske handlinger?

At folk har gjort noe dumt, betyr ikke at det er lurt å gjøre det samme.

Du høres veldig, veldig ung ut.

Jeg håper nesten det, for det er det eneste som kan forsvare innstillingen din. Du vet rett og slett ikke bedre.

Det er kvalmt å høre om at alle skal gjøre alt for DEG på DIN dag. Mannen din er ikke med i bildet ditt engang! Heldig fyr.

Anonymous poster hash: f5805...c41

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det ok?

Du høres jo nesten ut som om du skal hevne deg. Om andre gjør noe dust, så kan hvertfall du gjøre det!

Og gjestene er bare statister for å varte opp dere, og skal ikke kose seg.

Ingen fare, det kommer de ikke til å gjøre.

Blir nok tidenes bryllup dette her.

Anonymous poster hash: f5805...c41

Så da mener du at jeg bør gjøre så mye mer for de som ikke ga fri bar til oss.....?? Vi betalte også overnatting fordi vi vil ta del i dagen til våres venner. De hadde ikke informnert om det engang. Hadde tenkt å informere de før de kjøper dyre gaver og må betale i baren.

Har servert i flere bryllup på hotell opp igjennom hvor det er vanlig at gjester betaler selv i baren...

Jeg ville også reise bort å ha bryllup, mensiden bror til min samboer gjorde dette uten å si det til noen, så vil ikke samboer gjøre dette. Hans mor blir så skuffet.... Ikke lett å blidgjøre alle nei...

men det er godt det ikke er dere inne her som jeg skal blidgjøre. Her er ikke trenden å gjøre som alle dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da mener du at jeg bør gjøre så mye mer for de som ikke ga fri bar til oss.....?? Vi betalte også overnatting fordi vi vil ta del i dagen til våres venner. De hadde ikke informnert om det engang. Hadde tenkt å informere de før de kjøper dyre gaver og må betale i baren.

Har servert i flere bryllup på hotell opp igjennom hvor det er vanlig at gjester betaler selv i baren...

Jeg ville også reise bort å ha bryllup, mensiden bror til min samboer gjorde dette uten å si det til noen, så vil ikke samboer gjøre dette. Hans mor blir så skuffet.... Ikke lett å blidgjøre alle nei...

men det er godt det ikke er dere inne her som jeg skal blidgjøre. Her er ikke trenden å gjøre som alle dere..

Og nok en gang nevner du at dere ikke "kan" gi noen noe mer enn dere fikk.

Get over it!!!

Jeg gir opp. Blir sikkert en fantastisk bryllup for DEG, og det er jo det du vil.

Anonymous poster hash: f5805...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Håper da mine gjester koser seg, er faktisk ikke det jeg sier. Men det er ikke gjestenes dag. Er det gjestene som gifter seg kanskje? Men slik tenker jeg, og har tenkt når jeg har vært gjest...

Jeg skal prøve å forklare det på en annen måte.

Du er ikke gjest i dette bryllupet, du er vertskap!

I Norge er det vanlig at brudeparet er både vertskap og hovedgjester.

Et vertskaps oppgave er å sørge for gjestene, og gjestenes oppgave er å hedre hovedgjestene.

En ubalanse her, vil føre til at en av partene ikke får en hyggelig dag, og slik du planlegger å legge det opp (med fokus utelukkende på dere selv) blir det gjestene.

I andre sammenhenger (barnebursdager, konfirmasjoner, enkelte jubileer osv) er rollene som vertskap adskilt fra rollen som hovedgjest, og vertskapet sørger da for begge parter, noe som blir annerledes i et bryllup, eller andre sammenhenger hvor man feirer seg selv.

Du vil tjene på å rette fokuset ditt mot gjestene dine, så la gjestene dine rette fokuset på deg og din mann. Det er tross alt gjestenes "jobb"/rolle i selskapet. :)

(Og nå snakker jeg ikke om betalbar, men om holdningen til selskapet generelt)

Endret av Sprettballen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del kan vi ha bare familie og forlovere og et par nære venner. Da blir det ikke så mange og vi har råd til å dekke alt. Men med alle venner som har bedt oss som samboer føler seg forpliktet til å be til kaffen slik de gjorde, så må vi gjøre det slik da.

Så spm: Bør jeg da ha dårlig samvittighet ved å invitere disse vennene kun på kaffe/kake/avec og evt nattmat slik de gjorde med oss?

Nei. Det er ingen grunn til at dere skal ha dårlig samvittighet for å følge skikken i deres omgangskrets.

Har planer om å evt gi drikkebonger til de som er på middagen, men blir kanskje feil med tanke på de som kommer etterpå...?

Jeg ville i tilfelle gitt bonger til alle, ikke bare de som kom til middagen.

Men nå har vi satt dato (ønske) omtrent tre år frem i tid, så da kan jo det være at budsjettet er endret eller at vi ikke klarer å spare så mye som planlagt pga opppussing også.

Har til nå spart 50.000 som står bundet opp i to år til. Så dette fåt vi jo ikke brukt før til evt bryllupet.

Har ikke tenkt å bruke alt for mye på kjole eller dill. Er ikke helt typen ti det. Ser for meg at det fort blir 1500 per hodet til maten. Inkl aperetiff før maten. Er vi heldige så kan vi få bekjente til å bake litt. Ofte at fok ønsker dette uten at det må spørres.

Kan vel også skrive i en evt innbydelse om vi ber inn til betalbar bar at vi ikke ønsker gave men at de tar del i dagen med dette som grunn. Da legger vi jo opp til at de kan avgjøre dette selv.

Gjestene bør vite at det er betalbar før de kommer. (Men jeg antar at siden det er vanlig hos dere, vil de fleste ta det for gitt.) Når du leser her inne hvor grusomt enkelte synes det er å betale alkoholen(?) sin selv, bør de få beskjed før de takker ja/nei til invitasjonen. Du trenger ikke nevne noe om gave, følg skikken i deres omgangskrets. Er det vanlig å gi gave ved betalbar gjør nok gjestene deres også det, uansett hva dere skriver.

Ser av kommentaer at det er veldig ulikt syn ute og går her på KG. Selv anser jeg en slik dag som brudeparets dag. Greit at gjestene skal være fornøyde siden dette fort smitter over, men hvor viktig er det at trivselen får en tier på en skala fra 1-10?

I de bryllup jeg har vært i så er det familie og venner som sammen hjelper brudeparet og ordner til fest, med tanke på at det er deres dag og at de skal få det som de vil. og ikke at gjestene skal få det som gjestene vil.

Det er ikke familien eller gjestene som er det viktigste. Jeg vil mye heller betale i baren selv om je kun blir bedt til kaffe/kake enn å ikke bli bedt til mine venners bryllup. Jeg setter pris på vennene mine og er glad på deres vegne. Viktig å ta del i gleden uten å forvente å få alt gratis er min mening. Men slik er jeg, og da tenker jeg vel at våre venner er slik også siden de har gjort dette i sine bryllup.

Men jeg burde vel ikke vært en venn og kommet da, siden jeg måtte betale i baren?

Hadde blitt mer fornærmet om jeg ikke ble bedt igrunn....

Jeg tenker at her har du fasiten. Du selv ville foretrekke betalbar (som også er vanlig i deres omgangskrets) fremfor ikke å bli invitert.

Til slutt noen generelle betraktninger:

Betalbar bør ikke inkludere brus/mineralvann/vann/kaffe/te. Gjestene bør kunne drikke seg utørste uten å måtte dra frem lommeboka.

Når dere har kaffegjester er det veldig viktig at dere holder tidsskjemaet på middagen, så kaffegjestene slipper å sitte på gangen og vente men dere spiser ferdig. Noe jeg tenker ville vært hyggelig var hvis kaffegjestene fikk servert et glass musserende og litt frukt el mens dere gjør dere ferdige med middagen. Og så kommer dere (brudeparet) ut og ønsker dem velkommen.

Fire retter høres mye ut når dere skal ha kaffegjester, da bør ikke middagen vare så veldig lenge.

Jeg støtter dere for øvrig fullt ut når det gjelder å ha bryllupet på hotell/annet sted hvor dere kan ko mme til "dekket bord". For oss var det ikke spørsmål om hvor stilfullt det skulle være, men hvor mye vi hadde anledning til å ordne på egenhånd (og fortsatt ha overskudd til å kose oss på dagen).

PS. Gratulerer som nyforlovet. :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo besatt av hva alle andre har gjort! Er det for å rettferdiggjøre dine idiotiske handlinger?

At folk har gjort noe dumt, betyr ikke at det er lurt å gjøre det samme.

Du høres veldig, veldig ung ut.

Jeg håper nesten det, for det er det eneste som kan forsvare innstillingen din. Du vet rett og slett ikke bedre.

Det er kvalmt å høre om at alle skal gjøre alt for DEG på DIN dag. Mannen din er ikke med i bildet ditt engang! Heldig fyr.

Anonymous poster hash: f5805...c41

Jeg skriver jeg fordi det er jeg som skriver. Jeg har ikke glemt min forlovede. Bare vri om på det som er sagt for å slenge dritt. Sier litt om hvor unge resten må være. HVorfor skal jeg ikke kunne svare mot? Skal jeg bare si ja takk for din kommentar, vi gjør det som du vil?

Har vært i 5 bryllup sammen, og alle var slik... Jeg har vært i to alene som var leid lokale og der var det fri bar... Min søster anser også dette for vanlig, siden hennes venner har gjort det samme... Så slik er det blitt her. Slik jeg anser det selv så er ikke dette dumt når jeg blir bedt slik, men syns det er dumt å ikke informere om det. Være ærlig å si at slik er det, men jeg vil heller ha dere med og ikke få gave enn å feire dagen uten fordi jeg ikke har råd til å gi fri bar til 50 gjester totalt. Familie blir ca 20 stk. Så kommer forlovere og nære venner, (blir da ca 35 stk) er kaffegjester som ba oss... Da blir det totalt ca stk.

Argumenter som at jeg er ung og vet ikke bedre er usaklig og har ikke noe med saken å gjøre. Det sier vel heller mer om de som svarer meg. Jeg er 32 år, om det er noe du er interesert i å vite.

Har ikke bedt om stygge kommentarer på hvor dum jeg er som tenker slik. Spurte hva som var vanlig. Men alle her er rike og forventer å få servert i hue og ræva. Er glad for at jeg ikke forventer slik av andre. At jeg har forståelse for de som ikke har lomma full av penger. Har aldri blitt sur for at jeg har blitt bedt til betalbar, så hvorfor skal mine venner bli det da...??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende at du er over 30 må jeg innrømme.

Poenget er at du har fremstilt deg selv veldig uheldig helt selv.

Det er DIN dag, og gjestene er bare statister.

Du skal kanskje ha betalbar for kaffegjester.

Du vil ha bryllupet et sted dere tydelig ikke har råd til. Innse det. Ikke alle har råd til det beste, sånn er livet.

Folk er forskjellige, og det er bra. Men på noen ting bør man gå inn i meg selv.

Hadde jeg som gjest fort vite at bruden driter i om gjestene har det bra, hadde jeg IKKE kommet.

Hadde jeg blitt invitert til et sånt type bryllup som du foreslår, hadde jeg nok tenkt mitt, men jeg hadde kommet uten å gjøre noe ut av det. Såpass god oppdragelse har jeg.

Hadde jeg derimot fått vite om innstillingen din, hadde jeg bedt deg at deg en bolle, og avslått.

Anonymous poster hash: f5805...c41

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt noen generelle betraktninger:

Betalbar bør ikke inkludere brus/mineralvann/vann/kaffe/te. Gjestene bør kunne drikke seg utørste uten å måtte dra frem lommeboka.

Når dere har kaffegjester er det veldig viktig at dere holder tidsskjemaet på middagen, så kaffegjestene slipper å sitte på gangen og vente men dere spiser ferdig. Noe jeg tenker ville vært hyggelig var hvis kaffegjestene fikk servert et glass musserende og litt frukt el mens dere gjør dere ferdige med middagen. Og så kommer dere (brudeparet) ut og ønsker dem velkommen.

Fire retter høres mye ut når dere skal ha kaffegjester, da bør ikke middagen vare så veldig lenge.

Jeg støtter dere for øvrig fullt ut når det gjelder å ha bryllupet på hotell/annet sted hvor dere kan ko mme til "dekket bord". For oss var det ikke spørsmål om hvor stilfullt det skulle være, men hvor mye vi hadde anledning til å ordne på egenhånd (og fortsatt ha overskudd til å kose oss på dagen).

PS. Gratulerer som nyforlovet. :kose:

Takk :-) (Slike svar liker jeg, konkrete forslag uten at det slenges dritt)

Mulig jeg tenker slik siden jeg ikke har startet planleggingen enda. Jeg anser jo gjestene som viktige også, men likevel så er det brudeparets dag. Kanskje har jeg jobbet for lenge med servering i bryllup, hvor man gjør alt for brudaparet. har jo tenkt å ta meg av gjestene også, men jeg ser ikke dette som at jeg da må sørge for å servere alle gjester slik at de blir gode å fulle....

De skal ikke gå å være tørste og sultne. Nattmat skal være for alle. Drikke skal stå fremme.

Så må vi vurdere evt drikkebonger til gjesterkaffegjester. Eller evt serverer kun vin og øl og forhandler frem en god pris til fri bar. Jeg er ikke ute etter å ta hevn, er i grunn ikke det det handler om, men alternativet kan jo være sure venner siden de ikke blir bedt og vi ikke har råd til fri bar. Vet ikke omdet er noe bedre..??? Slik er jeg selv. Jeg har alltid annsett dagen som brudeparets dag når jeg har vært gjest. Har aldri forventet å få alt gratis. Men forventer jo at de prater litt med oss kaffegjester også, slik at vi ikke bare er der fordi de vil ha gaver... Er også derfor jeg vil være åpen om dette når jeg ber inn, og ikke slik de andre har gjort det. Har tenkt å holde skjema. Og evt servere velkomstdrink til kaffegjester også. Kanskje blir det heller alle til mat og betalbar til alle etter maten. Syns jo man går glipp av en del når man kommer til kun kaffe/kake selv... Godt vi har lang tid å avgjøre dette på.

Endret av MissFrkFryd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende at du er over 30 må jeg innrømme.

Poenget er at du har fremstilt deg selv veldig uheldig helt selv.

Det er DIN dag, og gjestene er bare statister.

Du skal kanskje ha betalbar for kaffegjester.

Du vil ha bryllupet et sted dere tydelig ikke har råd til. Innse det. Ikke alle har råd til det beste, sånn er livet.

Folk er forskjellige, og det er bra. Men på noen ting bør man gå inn i meg selv.

Hadde jeg som gjest fort vite at bruden driter i om gjestene har det bra, hadde jeg IKKE kommet.

Hadde jeg blitt invitert til et sånt type bryllup som du foreslår, hadde jeg nok tenkt mitt, men jeg hadde kommet uten å gjøre noe ut av det. Såpass god oppdragelse har jeg.

Hadde jeg derimot fått vite om innstillingen din, hadde jeg bedt deg at deg en bolle, og avslått.

Anonymous poster hash: f5805...c41

Har ansett det slik jeg skriver her når jeg har vært gjest også. Har aldri sagt at jeg driter i gjestene. Poenget er bare at det er brudeparets dag, og de må få ha det bryllupet de ønsker seg. Om det innebærer at jeg selv må betale i baren så er det helt fint for meg. For meg har det vært viktig at brudeparet har det bra. Men skjønner jo at jeg burde forvenetet at jeg som gjest skal ha det bra og slik jeg vil....

Endret av MissFrkFryd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver jeg fordi det er jeg som skriver. Jeg har ikke glemt min forlovede. Bare vri om på det som er sagt for å slenge dritt. Sier litt om hvor unge resten må være. HVorfor skal jeg ikke kunne svare mot? Skal jeg bare si ja takk for din kommentar, vi gjør det som du vil?

Har vært i 5 bryllup sammen, og alle var slik... Jeg har vært i to alene som var leid lokale og der var det fri bar... Min søster anser også dette for vanlig, siden hennes venner har gjort det samme... Så slik er det blitt her. Slik jeg anser det selv så er ikke dette dumt når jeg blir bedt slik, men syns det er dumt å ikke informere om det. Være ærlig å si at slik er det, men jeg vil heller ha dere med og ikke få gave enn å feire dagen uten fordi jeg ikke har råd til å gi fri bar til 50 gjester totalt. Familie blir ca 20 stk. Så kommer forlovere og nære venner, (blir da ca 35 stk) er kaffegjester som ba oss... Da blir det totalt ca stk.

Argumenter som at jeg er ung og vet ikke bedre er usaklig og har ikke noe med saken å gjøre. Det sier vel heller mer om de som svarer meg. Jeg er 32 år, om det er noe du er interesert i å vite.

Har ikke bedt om stygge kommentarer på hvor dum jeg er som tenker slik. Spurte hva som var vanlig. Men alle her er rike og forventer å få servert i hue og ræva. Er glad for at jeg ikke forventer slik av andre. At jeg har forståelse for de som ikke har lomma full av penger. Har aldri blitt sur for at jeg har blitt bedt til betalbar, så hvorfor skal mine venner bli det da...??

Ok, da er du ikke ung. Bare dum.

Lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så spm: Bør jeg da ha dårlig samvittighet ved å invitere disse vennene kun på kaffe/kake/avec og evt nattmat slik de gjorde med oss?

NEI.

Ærlig talt, det håper jeg virkelig ikke.

Jeg gremmes bare av tanken!!

Godt vertskap...

Anonymous poster hash: f5805...c41

Det er jo det som er tradisjonen i hennes omgangskrets. Hvorfor er det så skammelig å følge tradisjoner, bare fordi DU ikke er kjent med denne tradisjonen? Folk har en tendens til å anta at norske bryllup = norske bryllup, de er like, alle sammen. Folk fatter ikke at det finnes ulike 'regler' og tradisjoner. Vel folkens, sånn ER DET IKKE. Det er ikke noe universalt krav om at alle bryllup MÅ være sånn og sånn. Bare se rundt dere, og hvor utrolig vanlig betalbar er! Dere kan mislike det så mye dere vil (det gjør jeg også), men det betyr ikke at de som følger tradisjonene fra sin omgangskrets bør skamme seg.

Jeg kan nesten garantere at om TS velger å droppe tradisjonen, og i stedet inviterer færre folk for å få råd til betalbar, så vil disse vennene som ikke blir irritert mene at det er smålig og skammelig å ikke invitere bare for å kunne briefe med åpen bar.

Uting 1: kaffegjester

Uting 2: betalbar

Ikke smålig?!!!'m

Man ER smålig om kaffegjester (!) må betale! Det er seriøst det frekkeste jeg har vært borti når det kommer til bryllup. Da får dere heller spare lenger.

Anonymous poster hash: f5805...c41

Når gjestene selv har krevd at kaffegjester må betale for egen drikke, så er det strengt tatt ikke så smålig lenger. Man følger skikk og bruk for sin omgangskrets, ikke KG-malen.

Du er jo besatt av hva alle andre har gjort! Er det for å rettferdiggjøre dine idiotiske handlinger?

At folk har gjort noe dumt, betyr ikke at det er lurt å gjøre det samme.

Du høres veldig, veldig ung ut.

Jeg håper nesten det, for det er det eneste som kan forsvare innstillingen din. Du vet rett og slett ikke bedre.

Det er kvalmt å høre om at alle skal gjøre alt for DEG på DIN dag. Mannen din er ikke med i bildet ditt engang! Heldig fyr.

Anonymous poster hash: f5805...c41

Det er jo helt vanlig å se på hva andre har gjort. Det er sånn tradisjoner utvikles - man ser hva andre gjør, og gjør det samme, for man tar det for gitt at det er slik det skal være. Det er jo derfor bryllupstradisjoner er ulike både innad i Norge og i verden generelt.

En ting er å mislike betalbar, men å be folk å skamme seg fordi de følger skikkene er bare patetisk. Ro dere ned!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI.

Det er jo det som er tradisjonen i hennes omgangskrets. Hvorfor er det så skammelig å følge tradisjoner, bare fordi DU ikke er kjent med denne tradisjonen? Folk har en tendens til å anta at norske bryllup = norske bryllup, de er like, alle sammen. Folk fatter ikke at det finnes ulike 'regler' og tradisjoner. Vel folkens, sånn ER DET IKKE. Det er ikke noe universalt krav om at alle bryllup MÅ være sånn og sånn. Bare se rundt dere, og hvor utrolig vanlig betalbar er! Dere kan mislike det så mye dere vil (det gjør jeg også), men det betyr ikke at de som følger tradisjonene fra sin omgangskrets bør skamme seg.

Jeg kan nesten garantere at om TS velger å droppe tradisjonen, og i stedet inviterer færre folk for å få råd til betalbar, så vil disse vennene som ikke blir irritert mene at det er smålig og skammelig å ikke invitere bare for å kunne briefe med åpen bar.

Når gjestene selv har krevd at kaffegjester må betale for egen drikke, så er det strengt tatt ikke så smålig lenger. Man følger skikk og bruk for sin omgangskrets, ikke KG-malen.

Det er jo helt vanlig å se på hva andre har gjort. Det er sånn tradisjoner utvikles - man ser hva andre gjør, og gjør det samme, for man tar det for gitt at det er slik det skal være. Det er jo derfor bryllupstradisjoner er ulike både innad i Norge og i verden generelt.

En ting er å mislike betalbar, men å be folk å skamme seg fordi de følger skikkene er bare patetisk. Ro dere ned!

I min krets tenker man på andre enn seg selv, og ikke at det KUN ER BRUDENS DAG, BASTA!

Trist å forsvare dette. Det sier litt om miljøet man henger i. Jeg ville vurdert å bytte isåfall.

Anonymous poster hash: f5805...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av ren nyskjerrighet, hva kjøper man av alkohol til 22 gjester?

100 øl, 22 flasker vin, 10 flasker champagne, og da i tillegg brus, kaffe og te?



Anonymous poster hash: 490ef...ff5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I min krets tenker man på andre enn seg selv, og ikke at det KUN ER BRUDENS DAG, BASTA!

Trist å forsvare dette. Det sier litt om miljøet man henger i. Jeg ville vurdert å bytte isåfall.

Anonymous poster hash: f5805...c41

Jeg er enig i at "det er brudens dag" er en stor uting, men jeg orker ikke blande meg opp i akkurat det (har kranglet nok med sneversynte bruder om det til at jeg gidder igjen).

Jeg sikter kun til at mange mener det er skammelig å ha betalbar i et miljø hvor betalbar er vanlig. Det er ikke skammelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min krets tenker man på andre enn seg selv, og ikke at det KUN ER BRUDENS DAG, BASTA!

Trist å forsvare dette. Det sier litt om miljøet man henger i. Jeg ville vurdert å bytte isåfall.

Anonymous poster hash: f5805...c41

Det er ulike tradisjoner tydeligvis på betalbar og ikke betalbar. På lik linje med at det er ulikt hvordan man ser et bryllup.

Jeg har alltid ment at det er brudens og brudgommens dag. Selv som gjest. SElv om jeg sier at det er brudeparets dag så betur det ikke at jeg automatisk også må gi f.. i gjestene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av ren nyskjerrighet, hva kjøper man av alkohol til 22 gjester?

100 øl, 22 flasker vin, 10 flasker champagne, og da i tillegg brus, kaffe og te?

Anonymous poster hash: 490ef...ff5

Tenker du inkl. middag, eller kun til festen? Det er hvertfall nok til 'hele festen' inkl. middag vil jeg tro, avhengig av hvor mange retter man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at "det er brudens dag" er en stor uting, men jeg orker ikke blande meg opp i akkurat det (har kranglet nok med sneversynte bruder om det til at jeg gidder igjen).

Jeg sikter kun til at mange mener det er skammelig å ha betalbar i et miljø hvor betalbar er vanlig. Det er ikke skammelig.

Fint noen ser det poenget.

Ang brudeparets dag, så er det jo nettopp det det er... Hvis ikke kunne man bare invitert til fest og ikke giftet seg eller? Felles feiring kan det være og man kan ta vare på gjestene sine likevel. Har ikke tenkt å ha tomme glass under middagen eller at gjester må vente. Men likevel så er det jo brudeparets dag....

Jeg gjør alt for de rundt meg når det er tilstelninger, men man kan vist ikke forvente å få noe igjen selv om det er vanlig i følge mange her på KG.

Følger nok normen blant kretsen som utgangspunkt. Men vil informere om dette. Det har ikke de andre gjort, og syns det er litt vanskelig å da vite str. på evt gave. Vil ikke at de skal tro at jeg er ute etter gaven. Vil ha selskapet deres.

Det er også praktisk å ha dette på samme dag som resten av bryllupet. Og koselig å samle både familie og venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...