Gå til innhold

Nyforlovet - hva er vanlig å ha "gratis" på festen?


MissFrkFryd

Anbefalte innlegg

Det er veldig dumt når gjestene sitter med tomme glass under middagen.

Å anta at folk drikker kun ett glass vin til hovedretten, er utopisk.

De aller fleste bryllupsmiddager varer minst 4 timer, noen ganger 5 eller 6 timer. Veldig mange mennesker drikker fint en flaske vin på så lang tid, uten å bli fulle.

Hva angår betalbar, bonger etc finnes det utallige tråder her inne rundt det.

Anonymous poster hash: fd901...b51

Skrev et glass til rettene men påfyll til hoverett pga taler etc. Her skal det ikke bli tomme glass. Fint å lese alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen alkohol er greit, men litt alkohol er frekt? Hvordan gir det mening?

Alkoholfritt bryllup har gjerne rot i trosoverbevisninger eller livsstiler (Juvente, etc) som ikke er forenelig med alkohol. I det siste alkoholfrie bryllupet jeg var i hadde vertene satt seg godt inn i drikkealternativer. Kald ferskpresset eplemost til forrett, en romtemperert kirsebærsaft til hovedrett, stort utvalg kaffe og te med forskjellige smakssiruper, alkoholfrie drinker og - øl i åpen bar hele kvelden. Ja, man følte som gjest at det virkelig var full pakke!

Litt alkohol er frekt fordi det har rot i "vil ikke ha fylla" eller "hadde ikke økonomi til full pakke". Det er tøv. Ikke prøv å oppdra gjestene dine, og ikke ha det på et så fancy sted at ikke du klarer å stå for bevertningen.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha bryllup for å blidgjøre gjester. Da kan jeg gifte meg uten gjester.

Hvorfor vil du egentlig ha bryllup med gjester da? De fleste som inviterer til fest og feiring gjør det med et ønske om at gjestene skal ha en hyggelig opplevelse - det er et utgangspunkt som forventes av et vertskap. Hvis gjestens hovedformål er å være statister og staffasje i drømmedagen din (og at du konsekvent snakker om min dag, ikke vår dag, sier faktisk litt om hvordan du ser på dette, samme hvor ubevisst det er) er det et dårlig grunnlag for en vellykket feiring for andre enn deg selv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anbefaler jeg enten å gifte deg uten gjester, eller å bestemme deg for hva du vil og stå for det valget du tar, uavhengig hva gjestene eller andre syntes i etterkant.

Ja du har nok rett i det. Vil så gjerne blidgjøre alle, men nå har ikke de av vennene våre som har giftet seg hatt fri bar heller. Vil heller koste på med mat og vin til maten, nattmat og evt kaffe/avec og litt brus. Er vi heldige får vi lov å kjøpe inn, og det kan være fri bar. Klarer vi å spare nok, så blir det i hvert fall et par bonger på hver, og da ville jeg hvert fornøyd selv som kaffegjest i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du egentlig ha bryllup med gjester da? De fleste som inviterer til fest og feiring gjør det med et ønske om at gjestene skal ha en hyggelig opplevelse - det er et utgangspunkt som forventes av et vertskap. Hvis gjestens hovedformål er å være statister og staffasje i drømmedagen din (og at du konsekvent snakker om min dag, ikke vår dag, sier faktisk litt om hvordan du ser på dette, samme hvor ubevisst det er) er det et dårlig grunnlag for en vellykket feiring for andre enn deg selv.

For meg er det familien som er viktig her, ikke alle venner som burde ha fri bar siden det skulle vært slik pga skikk og bruk. Etter gammel skikk og bruk skulle pappa ha betalt og da ville man kanskje ha råd til det likevel... :-/

I de bryllup jeg har vært i så anser jeg det som at jeg får ta del i brudeparets dag, og ikke at det er vår eller min dag, men kun deres......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det familien som er viktig her, ikke alle venner som burde ha fri bar siden det skulle vært slik pga skikk og bruk. Etter gammel skikk og bruk skulle pappa ha betalt og da ville man kanskje ha råd til det likevel... :-/

I de bryllup jeg har vært i så anser jeg det som at jeg får ta del i brudeparets dag, og ikke at det er vår eller min dag, men kun deres......

Hva i all verden? Hva slags brud er du egentlig?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i all verden? Hva slags brud er du egentlig?

Hva mener du nå?

Her på KG menes det tydeligvis at jeg ikke bør gifte meg om ikke jeg har fri bar til de gjestene jeg har invitert. Nå har det seg slik at de venner vi invitererer er gift. Vi har vært i deres bryllup. Ikke fri bar der nei. Vi kom og betaler gladelig det vi vil drikke etter kakene (Ikke middag til kaffegjester), og kjøper gjerne dyre gaver. Hvorfor må jeg stille opp med fri bar til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en drøm om å gifte meg på et større sted/hotell. Ikke i et leid lokale hvor vi må leie inn og kjøpe inn alt selv.

Men prismessig blir det jo en del forskjell.

Ved leid lokale kan vi ha fri bar. Men på hotell kan vi ikke.

Men er det ikke min dag og ikke gjestenes dag?

Ser flrer mener alt må være gratis i bryllup

Tanken er:

-Aperetiff. 4 retters middag, med et glass vin til hver rett, og evt ettersjenk til hodevrett pga noen taler etc. (Antall ettersjenk ikke satt).

Kaffe og Avec og evt en bong til hver. SElv klarer jeg ikke drikke alt dette uten å bli drita, så ser ikke grunn til at vi skal ha noe mer til vårt bryllup. Vi liker ikke fyll, og det er slik vi er..... Evt ha brus, vann og kaffe hele kvelden til de som ønsker dette.

-Vi kan jo velge å leie lokale, men da blir det ikke så stilfult som jeg ønsker. Og mye mer å ordne på egenhånd.

Hva mener dere?

Dere har ikke råd til annet. Det er ingenting verre enn folk som leker "finere" enn de er. Kom deg ned igjen på jorda.

Anonymous poster hash: a6283...8ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gammel nok skikk og bruk hadde du ikke fått valgt hvem du skulle giftet deg med, men måtte tatt den familien bestemte.

Siden fornøyde gjester virker svært lite viktig for deg, så hvorfor ikke la de betale for maten og? Det kommer garantert til å bli mer vanlig om noen år...

Anonymous poster hash: ecf74...4de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gammel nok skikk og bruk hadde du ikke fått valgt hvem du skulle giftet deg med, men måtte tatt den familien bestemte.

Siden fornøyde gjester virker svært lite viktig for deg, så hvorfor ikke la de betale for maten og? Det kommer garantert til å bli mer vanlig om noen år...

Anonymous poster hash: ecf74...4de

Viktigere med fornøyde gjester enn fornøyd brudepar???

Mener du virkelig at våres venner skal forvente og forlange å få mer enn vi fikk ideres bryllup da? Anså det som vanlig jeg, så jeg tenkte ikke over det. Klaget ikke på at det ikke var fri bar. Har ikke hørt noen andre enn her inne prate negativt om det å ikke ha fri bar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke råd til annet. Det er ingenting verre enn folk som leker "finere" enn de er. Kom deg ned igjen på jorda.

Anonymous poster hash: a6283...8ef

JObbet som hovmester i flere år (Ikke nå lenger) og da var det vanlig at gjestene betalte drikke i baren selv... De fleste hadde det faktisk slik....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gammel nok skikk og bruk hadde du ikke fått valgt hvem du skulle giftet deg med, men måtte tatt den familien bestemte.

Siden fornøyde gjester virker svært lite viktig for deg, så hvorfor ikke la de betale for maten og? Det kommer garantert til å bli mer vanlig om noen år...

Anonymous poster hash: ecf74...4de

Skal begynne å ha slike forventninger til alt jeg blir bedd til... Alt skal være gratis. er man bedt så er man bedt.... Fest, bursdag etc. Ikke noe medbrakt nei :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigere med fornøyde gjester enn fornøyd brudepar???

For de brudeparene jeg har kjent er det en klar sammenheng der - er ikke gjestene fornøyd er ikke festen vellykket, og da er ikke vertskapet særlig fornøyd heller. Ingen vil vel arrangere en fest hvor gjestene ikke trives?

Forøvrig lurer jeg litt på hva du egentlig vil med denne tråden, når du åpenbart har bestemt deg for at du har rett uansett.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du nå?

Her på KG menes det tydeligvis at jeg ikke bør gifte meg om ikke jeg har fri bar til de gjestene jeg har invitert. Nå har det seg slik at de venner vi invitererer er gift. Vi har vært i deres bryllup. Ikke fri bar der nei. Vi kom og betaler gladelig det vi vil drikke etter kakene (Ikke middag til kaffegjester), og kjøper gjerne dyre gaver. Hvorfor må jeg stille opp med fri bar til disse?

Du inviterer både venner og familie, men skriver at vennene ikke er viktige? Hvorfor inviterer du dem i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dropper det. Hadde je vist det var slike holdninger blandt hos folk (uten at jeg har sett det i andres bryllup) så hadde jeg svart nei. hva f... er poenget egentlig...???

Mistet plutselig lysten til å gifte meg..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du inviterer både venner og familie, men skriver at vennene ikke er viktige? Hvorfor inviterer du dem i det hele tatt?

Hvorfor inviterte de oss da? Uten å gi oss fri bar.... Fy og fy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sprettballen

Hva mener du nå?

Her på KG menes det tydeligvis at jeg ikke bør gifte meg om ikke jeg har fri bar til de gjestene jeg har invitert. Nå har det seg slik at de venner vi invitererer er gift. Vi har vært i deres bryllup. Ikke fri bar der nei. Vi kom og betaler gladelig det vi vil drikke etter kakene (Ikke middag til kaffegjester), og kjøper gjerne dyre gaver. Hvorfor må jeg stille opp med fri bar til disse?

Du sier her at det er tradisjon for at bryllup blir arrangert som spleiselag i deres omgangskrets, så da er det slik det er hos dere, og burde ikke være noe problem.

I min omgangskrets derimot, hadde et slikt opplegg du skisserer vært ansett for å være langt utenfor normal folkeskikk.

Du sier også at "selskapet er for brudeparet", og med det opplegget du skisserer, sier du også indirekte at gjestene skal betale for at brudeparet skal få den dagen de ønsker seg, men ikke har råd til å betale for på egen hånd.

Endret av Sprettballen
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med kostnader til fri bar i dette landet, er folks drikkevaner. Når noe er gratis skal man bøtte innpå, og ofte blir folk fulle. Det er ikke noe hyggelig.



Anonymous poster hash: 287d9...a4e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier her at det er tradisjon for at bryllup blir arrangert som spleiselag i deres omgangskrets, så da er det slik det er hos dere, og burde ikke være noe problem.

I min omgangskrets derimot, hadde et slikt opplegg du skisserer vært ansett for å være langt utenfor normal folkeskikk.

Du sier også at "selskapet er for brudeparet", og sier indirekte at gjestene skal betale for at brudeparet skal få den dagen de ønsker seg, men ikke har råd til å betale for på egen hånd.

Betaler for familien. Middag, drikke etc. Nok drikke til maten ja. Men etterpå kan man jo stoppe opp litt. Evt begrense med bonger tenker jeg da. Våres venner har ikek hatt fri bar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med kostnader til fri bar i dette landet, er folks drikkevaner. Når noe er gratis skal man bøtte innpå, og ofte blir folk fulle. Det er ikke noe hyggelig.

Anonymous poster hash: 287d9...a4e

Det er noe av poenget her ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...