Gå til innhold

Amerikaner halshugget av IS

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor kommer det null blod når halsen angivelig skjæres over med flere "tak"? Merkelig. Det burde da begynne å sprute ganske med en gang?

Hvorfor ser man ikke selve avkuttingen av hodet? IS skal være så brutale at selv Al-Qaida tar avstand fra dem, men Al-Qaida pleier da å vise alt helt usensurert.

Hvorfor er det så lite blod rundt det angivelige liket i etterkant? Kun akkurat der halsen ligger.

Bare litt småting jeg finner pussig ved den påståtte halshuggingvsideoen.

Det er bare på film at det spruter veldig mye blod.

Endret av Meeh
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg har sett videoer der halsen på både dyr som blir slaktet og fanger av islamister har blitt skåret over, og jeg mener da bestemt at blodet har sprutet med en gang hver eneste gang. Hadde Foley mye høyere adrenalinnivå enn andre som har blitt halshugget?

Dessuten, fremsto han på videoen som om adrenalinet sto i taket?

Som sagt over her, det er bare på film,

Skrevet

Det ble opprettet en Facebook-gruppe for å få James Foley fri, men IS nektet å bry seg om dette til tross for over 6000 likes.

Anonymous poster hash: 46cda...35a

IS bryr seg ikke om Likes...

For dem er FB et onde.

Anonymous poster hash: f893a...4f0

Skrevet

Når man kutter av halsarterien så blør det mye.

Blodet spruter ikke, men det renner ut store mengder blod.

Anonymous poster hash: 31adc...31e
Skrevet

Tidlig ute? Det har vært konflikter i Midtøsten i århundrer

Skrevet

Hvorfor kommer det null blod når halsen angivelig skjæres over med flere "tak"? Merkelig. Det burde da begynne å sprute ganske med en gang?

Hvorfor ser man ikke selve avkuttingen av hodet? IS skal være så brutale at selv Al-Qaida tar avstand fra dem, men Al-Qaida pleier da å vise alt helt usensurert.

Hvorfor er det så lite blod rundt det angivelige liket i etterkant? Kun akkurat der halsen ligger.

Bare litt småting jeg finner pussig ved den påståtte halshuggingvsideoen.

Det blir ikke noen blodsprut før man kapper halspulsåren. Halspulsåren er en ganske solid blodåre, og den kan bevege seg. Dvs, den kan skyves til side av knivbladet. Med mindre man bruker en sylskarp kniv og bruker den på rett måte, så vil ikke halspulsåren kappes med en gang. Og siden denne slakteren saget ganske lenge i den stakkars mannens hals, så kan vi konkludere med at enten var han ikke en kompetent slakter av mennesker, eller han forlenget offerets plager med vilje. Man KAN kutte en pulsåre med ett snitt.

Er det din påstand at de snille menneskene i IS bare lot som de drepte denne mannen? Tror du de bare lot som da de drepte hele landsbyer av jezidier, og beleiret 80000 mennesker på et fjell uten mat og vann? Eller er det de slemme amerikanerne som forsøker å ødelegge IS`s gode navn og rykte ved å påstå at de dreper amerikanere? Det ville ikke være den første journalisten som har blitt myrdet i felten av islamister, men akkurat denne gangen så er det en falsk anklage?

Skrevet

Nei, jeg har ikke sett videoen.

Nei, nettopp..

Anonymous poster hash: 09be9...b8f

Skrevet

Nei, nettopp..

Anonymous poster hash: 09be9...b8f

Er det et krav? Jeg ser jo hva det er dere eksperter på strupekutting finner tvilsomt.

Skrevet

Nei. Jeg bare la til noe jeg leste på et annet forum ;)

Nå "skar" den angivelige bøddelen flere ganger, kanskje mellom 5-10 ganger. Med mindre kniven er særdeles sløv og ikke i stand til å skjære gjennom hud burde da 5-10 kutt være nok til å nå en større blodåre.

Skrevet

Kanskje det ikke stod i taket.

Det betyr ikke at han ikke ble drept.

Det betyr bare at han ikke var hysterisk av skrekk da det skjedde.

At du ikke så noe blod, betyr bare at de gikk i svart før dette hendte.

At det gikk i svart før man så noe er noe annet som er merkelig. Hvorfor filmer Al-Qaida hele halshuggingen, mens IS som liksom skal være mye mer brutale "skåner" publikum for dette?

Men hvordan kan det ikke komme blod når vedkommende skal ha fått 5-10 "tak" med kniven i halsen?

Skrevet

Er det kommet dit, altså?

Uten at man ser pulsblodet sprute, er det fake?

Huff. Har ikke sett, kommer ikke til å se.

Om den er falsk eller ikke vet jeg ikke, men det er flere merkelige ting som ikke synes å henge sammen i videoen. Mener du det er logisk at IS som påstås å være så brutale at Al-Qaida tar avstand fra dem lar være å filme resten av halshuggingen, mens Al-Qaida alltid viser hele?

Skrevet

Det er bare på film at det spruter veldig mye blod.

Både du og Apis må lese det jeg skriver. Jeg snakker om ekte videoer, altså slike som bl.a. Al-Qaida har publisert.

Her er det altså ikke noe blod i det hele tatt, selv etter at kniven skal ha skåret flere ganger gjennom halsen.

Skrevet

Det blir ikke noen blodsprut før man kapper halspulsåren. Halspulsåren er en ganske solid blodåre, og den kan bevege seg. Dvs, den kan skyves til side av knivbladet. Med mindre man bruker en sylskarp kniv og bruker den på rett måte, så vil ikke halspulsåren kappes med en gang. Og siden denne slakteren saget ganske lenge i den stakkars mannens hals, så kan vi konkludere med at enten var han ikke en kompetent slakter av mennesker, eller han forlenget offerets plager med vilje. Man KAN kutte en pulsåre med ett snitt.

Er det din påstand at de snille menneskene i IS bare lot som de drepte denne mannen? Tror du de bare lot som da de drepte hele landsbyer av jezidier, og beleiret 80000 mennesker på et fjell uten mat og vann? Eller er det de slemme amerikanerne som forsøker å ødelegge IS`s gode navn og rykte ved å påstå at de dreper amerikanere? Det ville ikke være den første journalisten som har blitt myrdet i felten av islamister, men akkurat denne gangen så er det en falsk anklage?

Jeg har ikke kommet med noen påstand om hva videoen faktisk viser. Jeg har påpekt flere ting som ikke ser ut til å henge sammen.

Null blod etter flere kutt henger ikke sammen, og stemmer ikke overens med det jeg kan huske fra andre videoer jeg dessverre har sett fra bl.a. Al-Qaida.

Skrevet

Mulig noen har kommet inn på tidligere, har ikke lest gjennom alt. Men jeg har sett flere skrive at bøddelen i den fryktelige videoen snakker med britisk aksent, og sannsynligvis er brite. Lurer da på om jeg har sett/hørt feil innslag? For jeg hører et ganske så gebrokkent engelsk som absolutt ikke høres ut som en brite. Litt av en ting å henge seg opp i, jeg vet, men det bare fikk meg til å lure.

Anonymous poster hash: 7ee49...66c
Gjest ashanti
Skrevet

Nå "skar" den angivelige bøddelen flere ganger, kanskje mellom 5-10 ganger. Med mindre kniven er særdeles sløv og ikke i stand til å skjære gjennom hud burde da 5-10 kutt være nok til å nå en større blodåre.

Mhm.

Gjest ashanti
Skrevet

Mulig noen har kommet inn på tidligere, har ikke lest gjennom alt. Men jeg har sett flere skrive at bøddelen i den fryktelige videoen snakker med britisk aksent, og sannsynligvis er brite. Lurer da på om jeg har sett/hørt feil innslag? For jeg hører et ganske så gebrokkent engelsk som absolutt ikke høres ut som en brite. Litt av en ting å henge seg opp i, jeg vet, men det bare fikk meg til å lure.

Jeg hadde hvertfall ingen problemer med å høre den britiske

aksenten.

Gjest nobilian
Skrevet

Om den er falsk eller ikke vet jeg ikke, men det er flere merkelige ting som ikke synes å henge sammen i videoen. Mener du det er logisk at IS som påstås å være så brutale at Al-Qaida tar avstand fra dem lar være å filme resten av halshuggingen, mens Al-Qaida alltid viser hele?

Jeg vil ikke ta stilling til hva som er logisk og ikke i denne saken. Skulle jeg vært berettiget en mening, burde jeg etter egeb mening ha sett videoen, og det kommer jeg ikke til å gjøre.

Jeg synes det er trist at dette i det hele tatt er en debatt, uavhengig om det er iscenesatt eller ikke. Jeg føler med fyren og med familien, og føler ingen trang til å diskutere slakteteknikk og anatomi om det er aldri så relevant.

Jeg sier ikke at det er feil å diskutere det, men akkurat her har jeg ikke mage til å hive meg med.

Skrevet

Nå har vel linguister og eksperter trukket konklusjon om han har en aksent som samsvarer med syd-østre London (så vidt jeg husker), fra et typisk multi-etnisk miljø, er trolig av ikke-britiske opphav, men født og oppvokst i Storbritannia.

Men du har kanskje spesiell kompetanse og kan gi en riktigere analyse av måten han snakker på?

Anonymous poster hash: acb3e...410

Skrevet

Jeg forstår ikke kommentarene her om at Foley begynner å skrike eller blod som ikke spruter eller er synlig.

Videoen går jo i sort nærmest umiddelbart. Vi ser vel så vidt at drapsmannen utfører 2 sagetak før bildet forsvinner. Det tar vel alltid noe tid før blodet kommer, så jeg syns ikke det er rart at det ikke er synlig.

Derimot stusser jeg litt over at det er gjort et klipp, mellom opptaket der de begge snakker etter tur, og til der drapsmannen plutselig står bak Foley.

Jeg så drapsscenen to ganger nettopp på grunn av detaljene rundt dette, og det frister egentlig ikke å se den enda en gang.

Anonymous poster hash: acb3e...410
Skrevet (endret)

Altså, hvis videoen er fake, så betyr det at James Foley går levende omkring fortsatt, så da ser jeg ikke grunnen til at det skal være en negativ ting.

Jeg har ingen grunner til å tro at disse folka som kjemper for en Islamic State er så intenst hyggelige at det gjør noe, så om denne fyren ikke ble drept på film, får det meg ikke til å like dem noe bedre.

Jeg nekter å tro at dere argumenterer for at videoen er fake, for å kunne belegge at USA forsøker å inbille folk at IS er en gjeng morderiske terrorister sånn at vi skal hate dem mere enn nødvendig. Det er nok av beviser for at dette ikke er en hyggelig gjeng.

Vi trenger ingen falsk video for å fastslå akkurat det.

Om de iscenesatte drapet under filmingen og drepte fyren etterpå, må jeg bare si at en mock killing på en snuff-film før selve drapet er ikke noe hyggelig for den som vet at han er i ferd med å dø...

Disse folka har nok klipt vekk og fjernet scener som inneholdt ting de ikke ønsket å vise. De vil vel gi skinn av at dette var mindre bestialsk enn det var, for å oppildne sine tilhengere...

Det er ingen tvil om at det er hodet til den som leste opp beskjeden til amerikanerne og Obama, som ligger på brystet til en halshugget kropp i siste scene av filmen.

Så drept ble han og hodet skilt fra kroppen.

Derfor betyr det faktisk ikke så mye for min del om videoen var redigert.

Noe jeg tror den var. Mulig de har klippet og fjernet ting som en overflygning, lyd fra skuddvekslinger o.lign. Sånt skjer i krigssoner og de stod i ørkenen.

Om denne videoen var "fake" så får det meg ikke til å omfavne IS.

Så jeg bryr meg i grunnen mindre.

Nei, de rakk ikke å kutte noen halspulsårer før de gikk i svart.

Ja, det var en sløv dolk som var drapsvåpen.

Kameraet stod for langt unna til å kunne fange opp detaljene rundt kuttsåret bak morderens hånd.

De zoomet ikke inn på noe blod, for å si det sånn.

Nei, det var ikke en dramatisering for å vise oss gørr rundt kniven sånn folk er vant til fra TV.

Det var tatt bilde fra avstand og jeg er ikke i tvil om at fyren er omkommet.

Der og da eller like etter? Idunno. Og jeg bryr meg ikke.

Foley hadde det ikke ok, uansett hvordan dere vrir på det.

Og noen hjernevasket kollaboratør var han ikke.

Om dere mener han var det, så forandrer det for mitt vedkommende ingenting, da det som sagt ikke er søndagsskolegutter som postet den filmen på Youtube.

(Selv om de kanskje hevder i sin psyke versjon av virkeligheten at de er noe sånt.)

Endret av Tøytigern
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...