Gå til innhold

Amerikaner halshugget av IS

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er enig i mye av det du skriver her, men som i alle andre deler av samfunnet har dessverre økonomiske interesser stor innflytelse på hvilket virkemiddel man velger i krigføring. Mer presise aksjoner, som feks. å sette inn tropper er ekstremt dyrt i vår tid (man kan selvfølgelig diskutere det etiske rundt å akseptere sivile tap for økonomiske interesser, mange store problemer her).

Liten korrektur. Det var ikke Menachem Begin som fikk prisen med Arafat, men Sharon og Yitzhak Rabin. Men Begin var en terrorist og var i sin tid både forsvarsminister og statsminister i Israel (etter Rabin).

Begin fikk fredsprisen i '78 sammen med Anwar Sadat.

Gud, så pinlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen påstår at videoen er fake.

Anonymous poster hash: 46cda...35a
Skrevet

Det tror ikke jeg. IS har gjort verre ting og lagt det ut på nett.

Skrevet

I Ubaydullahs øyne er ikke disse menneskene uskyldige. De har gjort seg skyldig i den største synden som finnes, nemlig opprør mot Allah.

God bless the USAF and SOCOM
Skrevet

Ikke kom og si at vi ikke er en gjeng sveklinger når vi belønner morderiske terrorister med fredspriser.

Jada vi vet at det var feil å gi den til Obama...

Anonymous poster hash: 828f2...f4e

Skrevet (endret)

...

En svartkledd IS-soldat tar så tak i ansiktet hans og kutter over halsen. Det blodige hodet legges på ryggen av liket. Link til den grusomme videoen her.

...

Til de av dere som vurderer å se på videoen, så har søsteren til James Foley bedt om at ingen ser eller videreformidler den.

-Ryddet for bilde med kopirett-

- Magnifique, mod.

(Edit: teksten fra bildet som ble fjernet)

Please honor James Foley and respect my family's privacy. Don't watch the video. Don't share it. That's not how life should be.

— Kelly Foley (@ke11yfoley)

Endret av Agathe
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Til de av dere som vurderer å se på videoen, så har søsteren til James Foley bedt om at ingen ser eller videreformidler den.

-Bilde med kopirett fjernet-

- Magnifique, mod.

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen orker å se det opptaket frivillig. Selv blir jeg kvalm bare av å se bildet av Foley sammen med bøddelen - fordi jeg vet hva som kommer til å skje.

Endret av Sobril
Skrevet

Ingen tvil om at det blir reaksjon fra USA på dette. Forventer storaksjon med mål om å utslettes svina. Støtter de som mener det er på tide å ta i bruk atomvåpen nå. Få dem vekk fra jordas overflate.

Anonymous poster hash: fa555...09f
Gjest Sådetså
Skrevet

Ja! Bruk atomvåpen for å få fjernet en liten gruppe blant mange uskyldige mennesker!

Høres jo kjempelurt ut. Tenker du lengre enn til din egen nesetipp?

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for bilder med kopirett.

- Magnifique, mod.

Skrevet

- Magnifique, mod.

Jeg forstår godt at søsteren ikke ønsker å se filmen, men hva andre folk ser har hun ikke noe med. Jeg synes det er viktig at folk forstår hvor onde disse islamistene er.

• Liker 3
Skrevet

Ingen tvil om at det blir reaksjon fra USA på dette. Forventer storaksjon med mål om å utslettes svina. Støtter de som mener det er på tide å ta i bruk atomvåpen nå. Få dem vekk fra jordas overflate.

Anonymous poster hash: fa555...09f

Man må ta i bruk alle midler fo rå stoppe dem, husk at det er disse gutta som fyrer opp islamistene i Europa og USA også. Om det er atomvåpen som trengs så er det riktig å bruke det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår godt at søsteren ikke ønsker å se filmen, men hva andre folk ser har hun ikke noe med. Jeg synes det er viktig at folk forstår hvor onde disse islamistene er.

Rettelse: Terrorgruppe

Anonymous poster hash: 9ef47...9d2

Skrevet

Det går fint an å være terrorist selv om man er islamist. Faktisk er det 100% logisk.

• Liker 3
Skrevet

Den amerikanske fotojournalisten som ble kidnappet i Syria (James Foley) er nå halshugget av IS, og videoen er lagt ut på nettet. Grusomt :(((

Videoen er ment som en advarsel til USA om hva som vil skje med andre amerikanere dersom de går til krig mot IS.

- Magnifique, mod.

det er ikke verre enn alt det faenskapet USA bedrev i Irak

Skrevet (endret)

Det er da mange alternativer til dronebombing, og teppebombing er ikke det som peker seg ut som det mest nærliggende. Det har skjedd mye med våpenteknologien siden teppebombing i det hele tatt VAR et alternativ.

Problemet med droner er ikke så mye presisjonen til våpnene, men presisjonen til dem som styrer dem. Våpenet treffer alltid det det er siktet inn på. Sånn sett er det rimelig kirurgisk. Det er de som plukker ut målene som er problemet. De tar ofte feil, om man skal dømme etter resultatene i Pakistan. Ikke så rart. De ser verden i droneperspektiv, og må i mange tilfeller gjøre gjetninger om hva det er de ser.

Det vil kanskje være anderledes mot ISIL, siden de nok er lettere identifiserbare som gruppe.

De gjetter ikke. De skyter på det som beveger seg.

Har de truffet sivile, er det ingen som våger å gå bort for å forsøke å redde skadede personer, fordi den som sitter med avtrekkeren har ordre om å bombe ASAP der dette skjer. Med andre ord kommer et nytt angrep på samme stedet med det samme, garantert.

Det kalles : Kriurgisk presisjon.

Man gjør det for at ingen skal overleve et angrep. Sivile er et helt ok "offer" i dette spillet, sier USA. De omskriver at de ser på sivile som legitime mål, fordi det store målet helliger middelet.

Endret av Tøytigern
Skrevet

Men tilbake til temaet: Halshuggingen av Foley.

Etter min mening dreper de en sivil person på en barbarisk måte for å hevne seg på fienden. De gjør dette på den usleste måten man kan gjøre det på: De kidnapper en person som er helt uforberetd på hva som skal skje og ute av stand til å forsvare seg. Så holder de denne i fangenskap og lar vedkommende ta straffen for en fiende de ikke får tak i. Deretter henretter de han på en stygg, umenneskelig måte, fordi de ikke får tak i den egentlige fienden sin.

Alt dette gjør de mot en ubevæpnet, sivil person.

De kaller det for å sende et signal til fienden sin. Jeg kaller det feighetens lavmål og definisjonen på å være usivilisert.

Hvis de ønsker et "signal" fra meg, så er det den meldingen jeg har å gi dem.

De er feige småkryp.

Denne journalisten de drepte her var i Syria for å skrive hjem om hvilke grusomheter befolkningen ble utsatt for. Ham velger de seg ut for å straffe fienden sin. Det fins etter min mening ingenting ærefult med det de gjør og det er ingen grunnlag å applaudere dem på for å være "gudfryktige jihadister," dersom de ønsker at noen skal gjøre det.

• Liker 5
Skrevet

Det går fint an å være terrorist selv om man er islamist. Faktisk er det 100% logisk.

Jo men jo mer korrekt, jo mer ryddig.

Hvis noen mennesker ikke hadde vært opptatt av korrekthet i denne verden, hadde kristne vært omtalt som muslimene. Det er terrorgrupper.

Anonymous poster hash: 9ef47...9d2

Skrevet

De truer med å gjøre dette mot en person til. Enda en sivil person de har i fangenskap, mot alle krigens uskrevne regler. Det er ingenting annet enn ynkelig å opptre på den måten.

At "sivile lider verst i krig" rettferdiggjør ikke å benytte sivile som et konkret våpen.

• Liker 2
Skrevet

De har bekreftet at den ikke er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...