Tøytigern Skrevet 20. august 2014 #21 Skrevet 20. august 2014 Han ble nok bare drept for å vise amerikanerne hva som vil skje hvis noen tør å yppe seg med IS. De sier at journalisten Steven Sotloff vil bli nestemann (han forsvant i Syria for omtrent et år siden). Anonymous poster hash: 46cda...35a De forsøker muligens å provosere på seg en reaksjon, for å "bevise at USA og Vesten vil utrydde ortodoks islam."
Tøytigern Skrevet 20. august 2014 #22 Skrevet 20. august 2014 Man må snakke et språk disse "problembarna" forstår.Anonymous poster hash: 4a179...b3f 1
studerende Skrevet 20. august 2014 #23 Skrevet 20. august 2014 IS vet hvilke knapper de skal trykke på. De vet at det er masse politisk press på USA for å ikke gå til krig, og når de i tillegg kan skape ekstra skyldfølelse hos amerikanerne ved å bruke gisler på denne måten så er det tvilsomt om USA vil gjøre nok for å knuse IS. La det ikke være noen tvil: Det var IS som drepte Foley. Anonymous poster hash: 46cda...35a Jeg tror de begår en stor feil ifht. USA om de tror at det kan komme noe godt ut av å holde på på denne måten. USA er ikke akkurat kjent for å ta lett på trusler. 2
Tøytigern Skrevet 20. august 2014 #24 Skrevet 20. august 2014 (Hvis noen hadde forstått "problembarnet" Arslan Maroof Hussain riktig på et tidlig tidspunkt, i stedet for å være regelrytter mot guttungen og stille med en masse krav og autoritære belæringer, så hadde han muligens aldri tilta og satt igang med å overkompensere...)
Tøytigern Skrevet 20. august 2014 #25 Skrevet 20. august 2014 (endret) Jeg tror de begår en stor feil ifht. USA om de tror at det kan komme noe godt ut av å holde på på denne måten. USA er ikke akkurat kjent for å ta lett på trusler. Jeg tror det er akkurat det de satser på. Og når reaksjonen kommer og Irak "får en ny parkeringsplass i ørkenen og whatnot" - så kommer disse folka, som er så ekstreme at de har blitt sparka ut av Al-Qaeda, til å triumfere og si "Hva var det vi sa, muslimske brødre? Islam er under angrep fra Vesten og USA. Ormeynglene forsøker å utslette oss fra jordens overflate. Gå til væpnet jihad!!" Og dermed har de fått det som de vil. Endret 20. august 2014 av Tøytigern
studerende Skrevet 20. august 2014 #26 Skrevet 20. august 2014 Jeg tror det er akkurat det de satser på. Og når reaksjonen kommer og Irak "får en ny parkeringsplass i ørkenen og whatnot" - så kommer disse folka, som er så ekstreme at de har blitt sparka ut av Al-Qaeda, til å triumfere og si "Hva var det vi sa, muslimske brødre? Islam er under angrep fra Vesten og USA. Ormeynglene forsøker å utslette oss fra jordens overflate. Gå til væpnet jihad!!" Og dermed har de fått det som de vil. Det gjør de sikkert, men før eller senere kommer Statene til å få mer enn nok og de kommer da til å utvise like liten respekt for sivile tap som IS gjør. Vi i vesten er kjent for dette (bybombing under ww2, napalm i Vietnam, kambodsja etc.). Jeg håper virkelig ikke dette skjer, men jeg er stygt redd for at det kan bli en realitet. Dette er en krig IS ikke kan vinne. 1
Tøytigern Skrevet 20. august 2014 #27 Skrevet 20. august 2014 Det gjør de sikkert, men før eller senere kommer Statene til å få mer enn nok og de kommer da til å utvise like liten respekt for sivile tap som IS gjør. Vi i vesten er kjent for dette (bybombing under ww2, napalm i Vietnam, kambodsja etc.). Jeg håper virkelig ikke dette skjer, men jeg er stygt redd for at det kan bli en realitet. Dette er en krig IS ikke kan vinne. ..samt droneangrepene på sivile innenfor grensen til Pakistan, i "kampen mot terror" og Taliban i Afghanistan. Om det er en krig IS ikke vil kunne vinne, vet vi faktisk ikke med sikkerhet. Det vi vet er at den kan/vil dra ut i laaaangdrag, på samme måte som "den millitære intervensjonen" i Afghanistan.
Tøytigern Skrevet 20. august 2014 #28 Skrevet 20. august 2014 En annen ting er at det faktisk ikke eksisterer en Islamic State, enda. Så målet er vel at dette forblir sånn.
Mann 42 Skrevet 20. august 2014 #29 Skrevet 20. august 2014 Jeg tror det er akkurat det de satser på. Og når reaksjonen kommer og Irak "får en ny parkeringsplass i ørkenen og whatnot" - så kommer disse folka, som er så ekstreme at de har blitt sparka ut av Al-Qaeda, til å triumfere og si "Hva var det vi sa, muslimske brødre? Islam er under angrep fra Vesten og USA. Ormeynglene forsøker å utslette oss fra jordens overflate. Gå til væpnet jihad!!" Og dermed har de fått det som de vil. Vel, man får bare sørge for at det ikke blir noen igjen til å si dette, da.
Tøytigern Skrevet 20. august 2014 #30 Skrevet 20. august 2014 Vel, man får bare sørge for at det ikke blir noen igjen til å si dette, da. Lykke til. Det er det jeg tror det kan/vil bli et problem å oppnå.
studerende Skrevet 20. august 2014 #31 Skrevet 20. august 2014 (endret) ..samt droneangrepene på sivile innenfor grensen til Pakistan, i "kampen mot terror" og Taliban i Afghanistan. Om det er en krig IS ikke vil kunne vinne, vet vi faktisk ikke med sikkerhet. Det vi vet er at den kan/vil dra ut i laaaangdrag, på samme måte som "den millitære intervensjonen" i Afghanistan. De også, selv om droneangrep er en relativt presis angrepsform som tar sikte på å minimere sivile tap. Og jo, vi vet at dette er en krig IS aldri kan vinne. (selv om vi alle blir tapere om dette skjer) Endret 20. august 2014 av studerende
Tøytigern Skrevet 20. august 2014 #32 Skrevet 20. august 2014 Jeg tror det er langt viktigere å komme i mål med å stanse de forfølgensene, drapene og forvisningene av sivile som pågår, og kontrollere den utbredelsen av makt som IS søker å få. Dersom man klarer dette, er man langt på vei tilbake dit man var, før halshugningene, drapene på yesidier og kristenforfølgelsene startet.
Mann 42 Skrevet 20. august 2014 #33 Skrevet 20. august 2014 ..samt droneangrepene på sivile innenfor grensen til Pakistan, i "kampen mot terror" og Taliban i Afghanistan. Om det er en krig IS ikke vil kunne vinne, vet vi faktisk ikke med sikkerhet. Det vi vet er at den kan/vil dra ut i laaaangdrag, på samme måte som "den millitære intervensjonen" i Afghanistan. Man trenger ikke gå inn med soldater på bakken. Det rekker å knekke ryggen på IS og la irakerne og kurderne ta seg av resten. Det har jo fungert ganske bra så langt. IS ble drevet vekk fra Mosul-dammen, til tross for at det må ha vært et viktig strategisk mål for dem. Dammen produserer det meste av strøm og leverer vann til et stort område. Dessuten kunne den vært et terrorvåpen i seg selv. Amerikansk bombing og kurdiske bakkestyrker brøt også beleiringen av Sinjarfjellet og tillot flere titalls tusen mennesker å komme seg inn på kurdisk territorium. 1
Tøytigern Skrevet 20. august 2014 #34 Skrevet 20. august 2014 De også, selv om droneangrep er en relativt presis angrepsform som tar sikte på å minimere sivile tap. Ikke prøv å forsvare det som foregår i de områdene. Her er hele befolkningen i shell-shock. Det er ingen vits i å bagatellisere grusomhetene de utsettes for.
Tøytigern Skrevet 20. august 2014 #35 Skrevet 20. august 2014 Man trenger ikke gå inn med soldater på bakken. Det rekker å knekke ryggen på IS og la irakerne og kurderne ta seg av resten. Det har jo fungert ganske bra så langt. IS ble drevet vekk fra Mosul-dammen, til tross for at det må ha vært et viktig strategisk mål for dem. Dammen produserer det meste av strøm og leverer vann til et stort område. Dessuten kunne den vært et terrorvåpen i seg selv. Amerikansk bombing og kurdiske bakkestyrker brøt også beleiringen av Sinjarfjellet og tillot flere titalls tusen mennesker å komme seg inn på kurdisk territorium. Noe som er et stort pluss. At man i Irak i det hele tatt anerkjenner kurderes innsats er en stor greie. Det setter IS i rett perspektiv. Iallefall i mine øyne. 1
Mann 42 Skrevet 20. august 2014 #36 Skrevet 20. august 2014 Lykke til. Det er det jeg tror det kan/vil bli et problem å oppnå. Jeg mente det ikke akkurat bokstavelig. Men jeg tror ikke det blir noe stort problem i fht den muslimske verden stort sett. De bestialske overgrepene mot sivilbefolkningen er bare mer av det samme som gjorde at selv Al Qaida syntes at ISIL i sin tid var for ekstreme. Jeg tviler sterkt på at de kan mønstre noen stor sympati blant muslimer flest.
Mann 42 Skrevet 20. august 2014 #37 Skrevet 20. august 2014 Noe som er et stort pluss. At man i Irak i det hele tatt anerkjenner kurderes innsats er en stor greie. Det setter IS i rett perspektiv. Iallefall i mine øyne. Jeg ser at flere nasjoner nå går inn med våpenstøtte til kurderne. Så hele denne galskapen kan kanskje bidra til at de får mer anerkjennelse som folk og nasjon enn de har hatt så langt. 1
Tøytigern Skrevet 20. august 2014 #38 Skrevet 20. august 2014 Jeg mente det ikke akkurat bokstavelig. Men jeg tror ikke det blir noe stort problem i fht den muslimske verden stort sett. De bestialske overgrepene mot sivilbefolkningen er bare mer av det samme som gjorde at selv Al Qaida syntes at ISIL i sin tid var for ekstreme. Jeg tviler sterkt på at de kan mønstre noen stor sympati blant muslimer flest. Jeg ser at flere nasjoner nå går inn med våpenstøtte til kurderne. Så hele denne galskapen kan kanskje bidra til at de får mer anerkjennelse som folk og nasjon enn de har hatt så langt. Jeg håper du har rett.
studerende Skrevet 20. august 2014 #39 Skrevet 20. august 2014 Ikke prøv å forsvare det som foregår i de områdene. Her er hele befolkningen i shell-shock. Det er ingen vits i å bagatellisere grusomhetene de utsettes for. Jeg bagatelliserer ikke, jeg bare påpeker at dronebombing er en mye mer presis form for krigføring enn teppebombing som ville vært alternativet. Krig er ikke pent og sivile har alltid vært de som lider mest i krig.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #40 Skrevet 20. august 2014 Fyren hadde en katt som ble drept av en grevling. Dette ble han fullstendig knust av. Men uskyldige mennesker skal man kakke huet av. Man skal tilogmed oppfordre til dette... I Ubaydullahs øyne er ikke disse menneskene uskyldige. De har gjort seg skyldig i den største synden som finnes, nemlig opprør mot Allah. Anonymous poster hash: 46cda...35a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå