Gå til innhold

Cookies and milk

SmartCookie

Anbefalte innlegg

Ark.no! Mini er veldig glad i badeboka "Lille løve", han har den på gulvet og med noen gang når han bader. I dåpen fikk han en stor bildebok som heter "Min første bok", mange sider og massevis av bilder og delt inn i temaer. Den er stor og rød :)

Trenger ikke være isen hun reagerte på men uansett ikke ha dårlig samvittighet for det! ;) De skal tåle litt kumelk må selv om de ikke bør få det ennå, men er jo kumelk i mme :P

Hva er problemene du sjonglerer på? :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ark.no! Mini er veldig glad i badeboka "Lille løve", han har den på gulvet og med noen gang når han bader. I dåpen fikk han en stor bildebok som heter "Min første bok", mange sider og massevis av bilder og delt inn i temaer. Den er stor og rød :)

Trenger ikke være isen hun reagerte på men uansett ikke ha dårlig samvittighet for det! ;) De skal tåle litt kumelk må selv om de ikke bør få det ennå, men er jo kumelk i mme :P

Hva er problemene du sjonglerer på? :kose:

Takk for tips om bok :) Synes det er en jungel der ute. Er sikkert ikke verre enn å bare ta én, men greit med noen tips likevel.

Nei, skal ikke klandre meg selv for issmakingen for mye ;) Det kan være andre ting, hun spiser jo på alt mulig så ikke rart om hun får i seg noe rart.

Jeg synes det er vanskelig å få alle parter til å bli fornøyde. Går vi sammen alle tre føler jeg at jeg bare klarer å gjøre én part fornøyd, mens de to andre kjeder seg eller blir skuffet.

Hvis vi f.eks. går på restaurant fordi mannen vil så blir mini urolig og grinete, og da blir jeg stresset og mannen sur og moren min irritert. Går jeg inn i en butikk med mamma, kjeder mannen seg og mini blir utålmodig. Jeg klarer ikke få til en harmonisk familie og ferie.. det er alltid én part som er irritert, sur, grinete.. Og jeg føler så stort ansvar for at alle skal ha det bra. Blir fryktelig sliten av å prøve å holde alle parter på godt humør og oppfylle alle ønsker og forventninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om bok :) Synes det er en jungel der ute. Er sikkert ikke verre enn å bare ta én, men greit med noen tips likevel.

Nei, skal ikke klandre meg selv for issmakingen for mye ;) Det kan være andre ting, hun spiser jo på alt mulig så ikke rart om hun får i seg noe rart.

Jeg synes det er vanskelig å få alle parter til å bli fornøyde. Går vi sammen alle tre føler jeg at jeg bare klarer å gjøre én part fornøyd, mens de to andre kjeder seg eller blir skuffet.

Hvis vi f.eks. går på restaurant fordi mannen vil så blir mini urolig og grinete, og da blir jeg stresset og mannen sur og moren min irritert. Går jeg inn i en butikk med mamma, kjeder mannen seg og mini blir utålmodig. Jeg klarer ikke få til en harmonisk familie og ferie.. det er alltid én part som er irritert, sur, grinete.. Og jeg føler så stort ansvar for at alle skal ha det bra. Blir fryktelig sliten av å prøve å holde alle parter på godt humør og oppfylle alle ønsker og forventninger..

Er egentlig bare å kjøpe en som ser fin ut og de små liker de fleste bøkene trur jeg, mini er veldig glad i å få blad :P

Hmm, kanskje finne andre løsninger, at mannen tar mini med inn i en butikk han liker i nærheten eller noe sånt og dere kommer dit når dere er ferdige? Restaurant vet jeg ikke helt, er dere ofte ute å spiser? Vi har ikke vært siden 13. oktober :P Kommer mannen din og mora di godt overens? :) Men husk at alt er ikke ditt ansvar, de har et like stort ansvar for å trives sammen med dere andre, kun snuppa som ikke har et sånt ansvar ;) Er dere på ferie nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen den ansvarsfølelsen veldig, og det kan bli veldig tungt i lengden. Men det er ikke bare din jobb, når dere er flere sammen må alle bidra for at det skal være hyggelig. På bytur går det kanskje an at dere deler dere en liten stund? Avtal å ha barnepass slik at dere kan gå ut å spise alene? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er bare at alle tre noen gang får ideen om at det ville vært hyggelig å gå ut og spise - også glemmer jeg at mini kommer til å bli grinete. Går i samme fella gang på gang ;)

Vi er ikke mye ute og spiser på "ordentlige" restauranter, i alle fall ikke på kveldstid. Det hender vi stikker på en kafé eller restaurant på dagtid, men som regel blir det altså bare mas ;)

I går derimot fikk jeg og mannen gått på en liten date, bare oss to :kristin: Det var veldig koselig! Nesten som i gamledager :) Føler det er viktigere enn man kanskje tror, for det er så lett å miste seg selv i babykaoset. Og mini har det jo best om foreldrene har det bra :lillesky:

De fleste dager har vi knapt egentid eller tid til hverandre, og før man vet ordet av det er det jo natta :natti:

Om ikke lenge har vi bryllupsdag, og da må vi få skaffe en barnevakt og komme oss litt ut. Feire at vi har klart enda et år som mann og kone :bryllup: Jeg sier aldri nei takk til en anledning til å gå ut og spise, for det betyr at noen andre lager maten min og tar oppvasken :biggrin:

Gruer meg til å begynne å jobbe igjen, eller altså - det har jo ikke akkurat vært avslappende å være hjemme heller! Ingen dans på roser! Men at tiden med mini snart er over er litt vemodig. Dessuten blir det rart å komme tilbake til en arbeidsplass i forandring. Ting har skjedd siden jeg gikk ut i permisjon. :herremann:

Håper forandringene er til de bedre, for det skjedde en del ting som absolutt ikke var bra da jeg forlot jobben. De var faktisk så frekke at de ansatte noen fast for å ta min stilling. Altså ikke en vikar, men en fast ansatt som også kommer til å være der når jeg kommer tilbake - og som da fikk alle mine oppgaver. Det er jo ikke lov :sinnatagg:

Som vi har kost oss denne sommeren altså, så deilig med herlig sommervær selv om jeg føler at sommeren er litt på hell nå. Blitt litt kjøligere i draget nå. Snart må vi vel ut og handle ull til mini, og før vi vet ordet av det er det vel vinter :kalle: Godt vi kjøpte terrenghjul til vognen, for jeg slet maksimalt med å komme meg gjennom 15 cm nysnø i fjor. Blir jo ikke akkurat lettere nå som hun veier trippelt så mye!

Og når det blir kaldt, betyr det at det snart er jul! :tree:

I dag er det jeg som står opp tidlig med mini, mens mannen får sove litt lenger :tellesauer: Skjønner meg ikke på mini altså, hun er lysvåken rundt 5-6, men et par minutter etter at vi har stått opp sammen så gjesper hun og blir litt grinete igjen. Hvorfor kan hun ikke bare sove en time lenger? Rare lille saken! :pasha:

Nå får hun mat og ny bleie, leke litt og så tipper jeg hun blir trøtt igjen om en time.

Jaja, i det siste har hun sovet natten igjennom så hurra for det! :bolledeig:

I natt var hun ganske urolig så vi tok henne til slutt opp i vår seng og hun sovnet mellom oss. Det har kanskje skjedd maks 5 ganger siden hun ble født. Gikk ganske fint, heldigvis er hun ikke så liten og skjør som hun var da hun var noen uker gammel. Da var jeg jo seriøst redd for å rulle over henne i søvne.

Lurer på om jeg kanskje må skifte en bleie her :icon_lol:

Jepp, det må til gitt - tror jeg har en ganske ille en foran meg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å komme seg litt ut alene, kan se for meg at det er skikkelig digg :jepp: (selv om jeg er livredd for å forlate mini :P).

Skjønner at du gruer deg til å begynne i jobb igjen, kan ikke si at jeg gleder meg så veldig til å starte på'an igjen. Savner jo de jeg jobber med, men vil heller være mamma på heltid :P eller jobbe 50% og være hjemme resten, men så var det denne økonomien da.

Håper dere får en fin dag :) til tross for ille bleie :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koselig med kjærestetid :hjertesmil: Og herlig at hun sover hele natten! ;) Det gjør mini og stortsett for tiden.

Merkelig ledelse du har, de kan jo ikke sparke deg heldigvis. Kanskje de trengte en til person uansett og som gjør din jobb når du er borte. Skal du gjøre det samme som før når du er tilbake?

Hva slags vogn har dere?

Håper dere har hatt en fin helg! :hjertesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det en ordentlig kjip dag. Var på kontroll på helsestasjonen og det var ikke akkurat oppløftende.

Hun var litt utenfor normalen på kurvene sine og det er jo ikke noe godt tegn i vårt tilfelle.

Følte verden nok en gang rase sammen. Orker ikke utdype her i dagboken, men de som vil høre detaljer kan få det på PM.

Hver gang jeg endelig begynner å komme litt ovenpå så raser alt sammen igjen..

Trodde jeg skulle bli bedre på å takle motgang, men neida.. De samme følelsene kommer tilbake.

Usj, den vonde følelsen altså. Jeg merker at jeg bare vil komme meg hjem fort som fy, men før jeg vet ordet av det så tar tankene meg og tårene triller. Så nå har jeg sippet hele veien hjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig sutret (for nå anyway!).

Måtte bytte profilbilde, ble gal av å se så kvisete ut :fnise:

Vil tilbake til hytta! Mini sover som en engel når vi er der, må være sjøluften!

Her hjemme sover hun knapt på dagen så jeg er helt utslitt. I tillegg bråker det fra naboer på alle kanter.

Har verdens snilleste naboer, men noen ganger blir jeg så irritert når de vil prate når mini sover. Må innrømme at jeg til tider har oversett de for å unngå småprating - for mini hun våkner - garantert!

Jeg er den folkesky naboen som skygger banen hver gang jeg ser et menneske :fnise:

De må jo få leve som normalt stakkars, men åhhh..akk så irriterende.

Og lastebiler og mopeder, for ikke å snakke om søppelbiler. Hat! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden!

Går det bedre nå eller?

Her er det også minimalt med søvn på dagtid... 30-45 minutter.. Holder på å bli sprø selv her =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, så leit at det gikk som det gikk på helsestasjonen :( Har ikke fulgt med hele veien, men har skjønt at det har vært litt forskjellig å stri med? Når man har hatt flere nedturer, så skal det nok ikke mye til før mange av de samme følelsene dukker opp igjen. Vet bare med meg selv at jeg blir ekstra sårbar for nye nedturer dersom det har vært mye over en lang periode, selv om det har vært lenge siden sist. Er lov å "sutre" litt i egen dagbok (selv om jeg ikke ser på det som sutring i det hele tatt.) :klem: Håper det er bedre nå!

Er også en folkesky nabo, haha. Mannen kan bli stående i evigheter å bable ivei, mens jeg helst løper inn så fort jeg kan. Jeg klarer ikke småprat med folk jeg egentlig ikke har noe til felles med :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja :kose: Håper det går bedre fremover, dere har mer enn nok å tenke på, urettferdig, uflaks skulle vært mer jevnere fordelt her i verden :( Send meg en mld om du vil få litt ut :) Og noen ganger når jeg vil få ting ut men ikke vil dele så skriver jeg det f.eks i dagboka mi men poster det ikke, skriver alt akkurat som jeg tenker. Eller f.eks i Word uten å lagre. Syns ikke at jeg alltid trenger tilbakemeldinger. Hjelper meg det, kanskje det hjelper deg og? :)

Stilig profilbilde ja ;) Mini fikk et fat, kopp og bestikk med Cookie monster på men motivene forsvant i vask :( Dårlige greier!

Gidder heller ikke småprate med hvem som helst :P

Sover selv helt fantastisk på en knøttliten øy ute i havgapet hvor mamma er fra, har tenkt mange ganger på å flytte dit pga mine søvnvansker, men litt for øde ;) Men det sies at alle sover godt der, er oppvokst på en annen øy men sov ikke like bra der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inne og hilser på! :)

Når begynner du å jobbe igjen? Jeg begynner i slutten av oktober, gruuuuuer meg som bare det selv. Tenk å være 8 timer vekke fra babyen sin a :grine:

Håper det går seg til raskt både for deg og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig med helsestasjonen :kose: Håper det går litt bedre med deg/dere. Send gjerne en PM.

:klem:

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på dagens andre espresso, og jeg liker egentlig ikke en gang svart kaffe :kaffekopp:

Har noen gamle kapsler fra Nespresso med vanilje- og kokossmak og de er faktisk ganske gode :P

Er selvsagt mini som er grunnen til at mor drikker kaffi! Hun våknet 04:30, eller hun sutret, så hun fikk komme i vår seng. Det hjalp dårlig.. Så da slumret vi og sov svært dårlig frem til 05:30 - da var det bare å gi opp. Gjett hvem som er trøtt nå da, joda.. mini :P

Og jeg selvsagt - og pappaen.. Og sikkert naboene også :ler2:

Vi har fått nye naboer nemlig og de har ikke barn, stakkars dem. Nå var det slutt på å ligge og late seg på søndagsmorgener heretter! :nigo:

Spurte om de hadde hørt noe fra mini, men de sa nei.. tviler egentlig på at sannheten kom fram i det øyeblikket :ler2:

Forsøker å fortrenge gårsdagens nyheter så godt det går, men hender jeg blir litt lei meg når tankene kommer snikende. Føler vi har vært gjennom nok nå :cry3:

Jeg som endelig begynte å kjenne litt på det normale liv igjen. Vurderte å ta turen på treningssenteret og begynne å trene, og kanskje ta opp kjøretimer igjen. Ja, jeg begynte i fjor, men så ble det full stopp gitt. Hadde vært praktisk å ha lappen da :reise:

Gikk gjennom en del gamle sommerklær i går, og det må ha skjedd noe rundt mage- og hoftepartiet. Kan jo ikke ha seg sånn at ingenting passer lenger?

Noen andre som føler kroppsfasongen er litt endret?

Og er det noen som har fått større føtter? Alle sier at man går opp en skostørrelse etter gravidtet og fødsel, men jeg kan ikke se at jeg har gjort det ennå :bigfoot: Når er det plattfoten skal komme? :klo:

I går kjøpte vi trappegrind til mini. Åh som jeg gruer meg til å få den opp. Kommer garantert til å snuble og ergre meg over den! Og den må man sikkert ha i mange år.. grøss!

Noen som har sett noen butikker med søte babyklær i det siste?

Jeg pleier å finne en del søtt på Kappahl, elsker jo denne Newbie-serien. Nå syntes jeg det så fryktelig sommerlig og vårlig ut alt sammen.

Og der var kaffen kald... bah..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så deilig å komme seg litt ut alene, kan se for meg at det er skikkelig digg :jepp: (selv om jeg er livredd for å forlate mini :P).

Skjønner at du gruer deg til å begynne i jobb igjen, kan ikke si at jeg gleder meg så veldig til å starte på'an igjen. Savner jo de jeg jobber med, men vil heller være mamma på heltid :P eller jobbe 50% og være hjemme resten, men så var det denne økonomien da.

Håper dere får en fin dag :) til tross for ille bleie :laugh:

Ååh, så leit at det gikk som det gikk på helsestasjonen :( Har ikke fulgt med hele veien, men har skjønt at det har vært litt forskjellig å stri med? Når man har hatt flere nedturer, så skal det nok ikke mye til før mange av de samme følelsene dukker opp igjen. Vet bare med meg selv at jeg blir ekstra sårbar for nye nedturer dersom det har vært mye over en lang periode, selv om det har vært lenge siden sist. Er lov å "sutre" litt i egen dagbok (selv om jeg ikke ser på det som sutring i det hele tatt.) :klem: Håper det er bedre nå!

Er også en folkesky nabo, haha. Mannen kan bli stående i evigheter å bable ivei, mens jeg helst løper inn så fort jeg kan. Jeg klarer ikke småprat med folk jeg egentlig ikke har noe til felles med :ler:

Jeg mangler tydeligvis et mammagen, for jeg er ikke redd for å forlate mini :laugh: Men jeg savner henne fælt og tenker mye på henne når jeg er borte fra henne da! Det er jo bare to mennesker som får passe mini - og det er mannen og min mamma. Noen andre er uaktuelt :ler:

Må også innrømme at jeg ikke vet om jeg er egnet for å være mamma på heltid. De siste månedene har ikke akkurat vært god markedsføring for mammayrke for min del :snurt:

Vi har jo hatt litt å stri med ja, ikke vært den enkleste tiden :sad: Og du har så rett, for man skulle tro at man ble bedre rustet til å takle nye utfordringer når man har vært gjennom litt motgang - men sånn er det alldeles ikke. Faktisk så raser korthuset mitt sammen enda raskere og lettere enn før. Alle de vonde tankene og følelsene er tilbake på null komma niks.

Bra det er flere enn meg som er litt folkesky. Jeg jobber med saken, men det er ikke lett å gå fra lett introvert til ekstrovert på et blunk. Faktisk tror jeg ikke det kan endres, men hvis jeg er i festlige lag har jeg ingen problemer med å være sosial - orker bare ikke være det hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med kjærestetid :hjertesmil: Og herlig at hun sover hele natten! ;) Det gjør mini og stortsett for tiden.

Merkelig ledelse du har, de kan jo ikke sparke deg heldigvis. Kanskje de trengte en til person uansett og som gjør din jobb når du er borte. Skal du gjøre det samme som før når du er tilbake?

Hva slags vogn har dere?

Håper dere har hatt en fin helg! :hjertesmil:

Huff ja :kose: Håper det går bedre fremover, dere har mer enn nok å tenke på, urettferdig, uflaks skulle vært mer jevnere fordelt her i verden :( Send meg en mld om du vil få litt ut :) Og noen ganger når jeg vil få ting ut men ikke vil dele så skriver jeg det f.eks i dagboka mi men poster det ikke, skriver alt akkurat som jeg tenker. Eller f.eks i Word uten å lagre. Syns ikke at jeg alltid trenger tilbakemeldinger. Hjelper meg det, kanskje det hjelper deg og? :)

Stilig profilbilde ja ;) Mini fikk et fat, kopp og bestikk med Cookie monster på men motivene forsvant i vask :( Dårlige greier!

Gidder heller ikke småprate med hvem som helst :P

Sover selv helt fantastisk på en knøttliten øy ute i havgapet hvor mamma er fra, har tenkt mange ganger på å flytte dit pga mine søvnvansker, men litt for øde ;) Men det sies at alle sover godt der, er oppvokst på en annen øy men sov ikke like bra der.

Typisk at når jeg sier det høyt eller forteller det til noen så våkner mini midt på natten igjen ;) Men stoooort sett sover hun altså natten igjennom. Ikke i dag da, da var det noe som plaget henne rundt 04:30.. Hun får jo sin første tann nå, så er vel ikke så rart om man blir litt grinete av det.

Så teit at motivet forsvant under vask! Stod det at det gikk i oppvaskmaskinen? Hadde klaget :)

Høres faktisk litt deilig ut å være på en øde øy, men jeg hadde nok kjedet meg i hjel etter noen dager ;)

Var innom mormoren min i sommer og hun bor på et lite sted. Fantastisk rolig og harmonisk sted, fikk en indre ro jeg ikke har kjent på lenge - men jeg tror likevel ikke det er stedet for meg å bo. Selv om i terrortrusselens tid så frister det å flytte langt vekk fra byen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, gruer meg til i morgen. Da får vi kanskje litt mer følelse på om det er noe å bekymre seg over eller ikke. Møtte en 10 mnd gammel baby da vi var ute på tur, en måned eldre enn mini altså, og hun var så liten! Herregud, mini er jo den megababyen i forhold. Moren var jo større enn meg, så skjønner ikke helt hvordan det var mulig ;)

Klarer liksom ikke legge vekk tanken om vi har gitt henne for mye mat? Føler jo heller at det var omvendt, at jeg holdt igjen litt fordi jeg var redd for å tvinge henne i mat og at jeg til tider ikke alltid skjønte at gråt = mat.. stort sett alltid med mini. Eller nå er det mer trøtt og søvnmangel, men de første månedene var det nok sult som utløste mest gråt. Men hun er jo lang også, og jeg antar at selv om jeg ga henne mye mat så ville hun jo ikke blitt noe lenger av den grunn? Kun tjukkere?

Forferdelig at jeg skal gå og gruble over alt, og hva som er min skyld og hva jeg kunne gjort annerledes.

Noe helt annet; favorittbutikken min starter salg i morgen. Jeg blir så gira at jeg nesten ikke klarer å konsentrere meg om noe annet. Jeg må jo ta med meg mini, og det er mulig det blir kaotisk og da er vogn en dårlig idé. Kunne ønske jeg ikke hadde fått med meg at det var salg.. Når jeg blir gira på noe så får jeg det ikke ut av tankene! Også hater jeg sånne stressituasjoner som salg. Tror jeg hadde klart meg særdeles dårlig som dyr i naturen, instinktene mine er litt mer "legge seg ned og dø" heller enn å kjempe ;)

Husker med gru noen av disse designersamarbeidene til H&M og de menneskemengdene og kaoset som rådet. Jeg har stort sett handlet på nett hvis det er noe jeg vil ha, men møtte opp til blant annet Lindex+Missoni.. Det var ikke mange damene, men det ble litt av en tilstand likevel. Folk løp, dyttet og kjeftet på hverandre!

Mad mad world!

Herregud, visste dere at Ole Klemetsen måtte amputere en finger i 1997 fordi han prøvde å stoppe en spansk vesketyv med dårlig munn hygiene? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble mye jeg fikk lyst å kommentere så må velge ut :fnise:

Drikker ikke kaffe uansett hvor trøtt jeg er :P Fått nye naboer vi og og de har en sønn på kanskje 7 år (foreldrene ser så unge ut!!) og han bråker litt, men trur han legger seg tidlig. Vi bor heldigvis vegg i vekk og ikke under de. Babyer skal bråke så ikke så nøye med naboene ;)

Puppa mine er litt flatere, surt siden jeg knapt fikk melk og ammet, er mer verd det når man fullammer lenge syns jeg :( Jeg fikk sikkert 100l vann i kroppen etter fødselen og det meste havna i bena og føttene var dumbostørrelse! :( Måtte låne samboers sko når vi skulle hjem fra barsel. Og når vannet var borte var føttene 1 str større :( Men trur de har krympet litt igjen så de er 1/2 str større nå. Kan ikke tru at du vil få større føtter nå! Må være for sent. Ellers bortsett fra ekstra fett så syns jeg at jeg er som før, syns ikke at rumpa/bekkenet er bredere.

De kakemonstergreiene var en gave fra Asia og kostet sikkert 10 kr, så gidder ikke klage til de i Asia :fnise: Og ja det stod at de tåler oppvaskmaskin.

Masse lykke til i morgen! :kose: Vet om flere store babyer og ingen av de (som jeg vet) er for store.

Hvilken butikk har salg? Har aldri opplevd salgkaos, eneste menneskekaoset jeg har opplevd er vel tbanen kl 7 om mårran, ja og når jeg så Obama i Oslo. Holdt meg unna Oslo sentrum på 17. mai :P

Hehe, dumme spanjol som ikke pusser tennene og i tillegg stjeler! :P Her i Norge henlegger de bare sånt tyveri men mamma ble frastjelt lommeboka i Tyskland med ALT av viktige kort. Hun hadde bare passet igjen. Hun anmeldte det og noen uker senere fikk hun lommeboka i posten fra politiet i et Øst-Europeisk land ;) Så Norge er ikke alltid best!

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...