Gå til innhold

skravletråd mars/april 2015


Teriyaki

Anbefalte innlegg

I morgen skal jeg på UL for vekstestimering. Kjenner jeg er ganske spent nå. :) Håper ikke han blir estimert til 5 kg.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I morgen skal jeg på UL for vekstestimering. Kjenner jeg er ganske spent nå. :) Håper ikke han blir estimert til 5 kg.. :fnise:

Spennende! Her har vi bare fått høre at hun er mindre enn gjennomsnittet. Stemte det bra med førstemann? Har fått høre så mye om jordmødre og leger som bommer noe ekstremt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Her har vi bare fått høre at hun er mindre enn gjennomsnittet. Stemte det bra med førstemann? Har fått høre så mye om jordmødre og leger som bommer noe ekstremt :P

Nope, stemte ikke spesielt bra. :P Han skulle være 5% under snittet, dvs. 3400 g ved termin. Ut kom en baby på 4070 g 5 dager over. ;) Det var estimering tatt i uke 28 da. Denne gangen er jeg jo 35+6, så ser for meg det kanskje er litt lettere å få riktig da siden det ikke er så mange uker til å vokse på? Vet ikke jeg, men tar det uansett med en klype salt. Har hatt en følelse på at han her er litt mindre da, rett og slett fordi magen er pittelitt mindre også. Blir i alle fall veldig spennende å se hvor stor han er når han faktisk kommer ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg at de har bommet litt hos meg og at hun er helt gjennomsnittlig istedenfor litt stor :)

Hvor stor mener de hun kommer til å være? Jeg har presset ut en baby på 4 kg som i tillegg var stjernekikker, noe som gjør at hodeomkretsen som var på 36, egentlig blir større, og det gikk helt fint altså. 4 kg (4070 g) er jo over gjennomsnittet, så dermed litt stor. Jeg har ikke noe i mot å presse ut en ny baby på 4 kg. Det jeg vil unngå er en på 5 :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor mener de hun kommer til å være? Jeg har presset ut en baby på 4 kg som i tillegg var stjernekikker, noe som gjør at hodeomkretsen som var på 36, egentlig blir større, og det gikk helt fint altså. 4 kg (4070 g) er jo over gjennomsnittet, så dermed litt stor. Jeg har ikke noe i mot å presse ut en ny baby på 4 kg. Det jeg vil unngå er en på 5 :fnise:

Hun lå an til å bli 3,8 kg. Jeg er jo selv 1,62 høy, så jeg er redd for å ikke ha god nok plass i bekkenet og i åpningen.. Gruer meg til smerten underveis, selvsagt, men er livredd for å revne noe særlig! :/

Kan nevnes at jeg var 3,6 kg ved fødsel, og gubben var 2,8 eller noe sånt, så hun blir jo større enn oss begge. Sånn sett håper jeg biologien er på vår side og at målingen er litt feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun lå an til å bli 3,8 kg. Jeg er jo selv 1,62 høy, så jeg er redd for å ikke ha god nok plass i bekkenet og i åpningen.. Gruer meg til smerten underveis, selvsagt, men er livredd for å revne noe særlig! :/

Kan nevnes at jeg var 3,6 kg ved fødsel, og gubben var 2,8 eller noe sånt, så hun blir jo større enn oss begge. Sånn sett håper jeg biologien er på vår side og at målingen er litt feil :P

Okei. Heldigvis trenger det ikke å bli noe problem selv om du ikke er så høy. Er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom lav og smalt bekken. :) Men jeg skjønner det bekymrer deg. :) Det med revning bekymret meg også før første fødsel. Denne gangen ikke så mye, for man revner jo som oftest mindre andre gangen. :P

____

Lillebror er estimert til å være 3650 g ved termin. Jeg tror ikke på det! :P Virker bare så rart at nr to skulle være 400 g mindre enn førstemann. Pleier jo gjerne å være omvendt. Men det gjenstår å se da. Skaper litt ekstra spenning. :fnise: Per dags dato er han 2800 g, noe som ifølge babyverden er 100 g mer enn gjennomsnittet ved 36 uker, men ifølge gynekologen var det akkurat på gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å gå til vektestimering? Eller er det spesielle årsaker til at dere har vært på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å gå til vektestimering? Eller er det spesielle årsaker til at dere har vært på det?

Gynekologen min spurte meg da jeg var der i uke 17. Siden det bare koster meg 70 kr i egenandel så takket jeg ja. :P Hadde ellers ingen medisinsk grunn for det, annet enn at min førstefødte var 4070 g da han kom ut, altså over snittet. Men kjempemye over snittet var han jo ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekologen min spurte meg da jeg var der i uke 17. Siden det bare koster meg 70 kr i egenandel så takket jeg ja. :P Hadde ellers ingen medisinsk grunn for det, annet enn at min førstefødte var 4070 g da han kom ut, altså over snittet. Men kjempemye over snittet var han jo ikke.

Ok, bare lurte, har vel hørt at vektestimering kan være veldig unøyaktig, så er ikke noe stort savn. Men alltid godt med ekstra oppfølging da :) Vite at alt er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, bare lurte, har vel hørt at vektestimering kan være veldig unøyaktig, så er ikke noe stort savn. Men alltid godt med ekstra oppfølging da :) Vite at alt er i orden.

Ja, det kan jo det. Jeg tar det med en klype salt i alle fall. :jepp:

Hun sjekket jo også morkake, navlestrengen og mengde fostervann, så var jo sånn sett betryggende å se at alt er som det skal være. :)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å gå til vektestimering? Eller er det spesielle årsaker til at dere har vært på det?

Jeg fikk ul nr 2 for å følge opp om morkaka hadde flyttet seg. Da sjekket hun utviklinga til lillemor samtidig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har meldt meg inn i fb-gruppa MARS '15. Er litt ymse der, men tenkte det kunne være at jeg fikk noen gode råd etterhvert og kan dele litt erfaringer osv.

Ser også i gruppa for Graviditet, fødsel og tiden etter at mange legger ut bilde av ungen sin når den har kommet. Kommer dere til å gjøre det, tror dere? Jeg og gubben har snakket litt rundt bilder av lillemor, og er enige i at vi vil ha færrest mulig bilder liggende ute på nettet. Bildene kan jo faktisk bli stjålet og misbrukt. Pluss at det ikke er interessant for andre å se masse bilder av avkommet vårt, hehe :P

Deres tanker rundt bilder på f.eks. facebook?

Edit: Og så må jeg bare si med én gang at det kan være at jeg blir grusom på dette når hun først kommer, og da er det lov å si ifra til meg! ;)

Endret av Spiremor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Har meldt meg inn i fb-gruppa MARS '15. Er litt ymse der, men tenkte det kunne være at jeg fikk noen gode råd etterhvert og kan dele litt erfaringer osv.

Ser også i gruppa for Graviditet, fødsel og tiden etter at mange legger ut bilde av ungen sin når den har kommet. Kommer dere til å gjøre det, tror dere? Jeg og gubben har snakket litt rundt bilder av lillemor, og er enige i at vi vil ha færrest mulig bilder liggende ute på nettet. Bildene kan jo faktisk bli stjålet og misbrukt. Pluss at det ikke er interessant for andre å se masse bilder av avkommet vårt, hehe :P

Deres tanker rundt bilder på f.eks. facebook?

Edit: Og så må jeg bare si med én gang at det kan være at jeg blir grusom på dette når hun først kommer, og da er det lov å si ifra til meg! ;)

Vi skal ikke ha noe særlig med bilder av lillegutt på face. Og vi vil selv kontrolere hva som blir lagt ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meldt meg inn i fb-gruppa MARS '15. Er litt ymse der, men tenkte det kunne være at jeg fikk noen gode råd etterhvert og kan dele litt erfaringer osv.

Ser også i gruppa for Graviditet, fødsel og tiden etter at mange legger ut bilde av ungen sin når den har kommet. Kommer dere til å gjøre det, tror dere? Jeg og gubben har snakket litt rundt bilder av lillemor, og er enige i at vi vil ha færrest mulig bilder liggende ute på nettet. Bildene kan jo faktisk bli stjålet og misbrukt. Pluss at det ikke er interessant for andre å se masse bilder av avkommet vårt, hehe :P

Deres tanker rundt bilder på f.eks. facebook?

Edit: Og så må jeg bare si med én gang at det kan være at jeg blir grusom på dette når hun først kommer, og da er det lov å si ifra til meg! ;)

Vil ikke legge ut noe særlig med bilder hvor andre enn nære venner kan se(som for eks offentlig blogg, forum og fb-grupper). Men så regner jeg med at man er så stolt at det er lett å "overdele"... :rodmer: Et bilde av den nyfødte jenta kommer nok opp på facebookveggen min! :rolleyes: Ellers vil jeg begrense det veldig, vet at vordende bestemor kommer til å ville dele et hav av bilder på facebook, og der blir jeg nok nødt til å sette noen grenser.

Endret av Focklop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det blir nok et par bilder på facebook, men håper jeg klarer å begrense meg slik at det ikke blir mange:p tenker man vil nok vise de til resten av verden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo nesten bli et bilde idet hun "introduseres" for verden, det syns jeg. Men det blir jo, som dere skriver, på egen fb-vegg, og man kan faktisk begrense hvem som får se det om man vil det. Og så får jeg være streng overfor andre på at de ikke får dele bilder av henne uten at jeg har godkjent dem på forhånd.

En bekjent av meg har vært veldig lur sånn sett, hun legger aldri ut bilder hvor man ser barnas ansikter! Hun tar heller bilder bakfra eller fra siden, eller velger utsnitt så man kan få glimt av hverdagen eller spesielle øyeblikk uten at barna eksponeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det nok noen bilder ja, men ikke noen som kan være flaue eller til ulempe for barnet senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger av og til ut bilde på Facebook, men jeg har ikke hvem som helst på vennelisten heller. :) Hadde ikke kommet til å lagt ut på en stor side som feks mars 15 nei. En liten, lukket gruppe som for eksempel "Bim Bodø" dersom jeg hadde vært aktiv ja, men ikke slike store med masse folk fra hele landet. Tenker da på et lite bilde av dem nyfødte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...