Gå til innhold

mammatilmichelle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Sjay skrev:

Jeg syns bloggingen til Anna og det som kommer på tv liksom ikke helt stemmer overens. Ikke at jeg mener hun lyver eller noe, men at ting som ble hauset veldig opp på bloggen i høst ikke virker så voldsomme på tv.
Jeg har også fulgt Kristin på Styleconnection og syns hun formidler ting mye grundigere og nyansert. Faktisk såpass bra at jeg føler alt som vises av henne på tv nesten aldri er noe nytt.
Andre som er enig?  

Det har nok litt å si at Kristin er 29 år gammel og Anna er 19. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Veggivegg skrev:

Er så enig med deg.. Virker på mange som att har du ikke høy utdannelsr,nei da kommer du ingen vei her i livet.

Har selv utdannelse, men kun ett svennebrev. Men vi valgte å kutte ned på mye mens barna var små,slik at jeg kunne være mest mulig hjemme.  

 

Så du ser ingen problemer med å ikke ha fullført grunnkurs på videregående? Ser du ikke forskjell på en "høy" utdannelse og å ha kommet litt vidre fra ungdomsskolen?

Sånn som det utvikler seg i dagens arbeidsliv så bør man generellt sett ta en utdannelse. Det er stadig oftere krav om fagbrev i jobber som tidligere "hvem som helst" kunne få.

Anna trenger sikkert ikke ta utdannelse. Og det er ingen som sier at hun skal bli lege eller økonom. For sin egen utviklings del så hadde det sikkert ikke vært dumt å prøve å ihvertfall starte med å komme i gang med neste steg fra ungdomsskolen. Men det er nå hennes valg. Hun har jo latterlig mye inntekt for en utrolig enkel jobb. Enn så lenge.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å lese bloggen hennes så skjønner man at hun burde gått vgs. Selv yrkesfag har jo en del teoretiske fag. Det er bra for alle å ha et grunnlag med allmennkunnskap (historie, sammfunnsfag) + norsk, matte osv litt utover ungdomsskolenivå, ikke bare pga. jobbmuligheter eller videre utdannelse.. Tror også hun hadde hatt godt av den normaliteten en vanlig skolehverdag ville gitt henne, snakke med andre jevnaldrene osv. Hun virker til å leve sitt i sin egen boble og for det meste henge med litt eldre guttevenner (og kjærester) noe jeg ikke tror er så bra når man er 17-20, mamma eller ei.

(Før noen påpeker det så mener jeg ikke at alle *må* ha høyere utdannelse, men jeg mener alle har godt av vgs. Jeg tror heller ikke hun sliter finansielt, jeg tenker mer på personlig utvikling og grunnleggende kunnskaper)

Endret av SoftKitty
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloggere og mennesker i den bransjen skaffer seg nyttige og verdifulle kontakter gjennom samarbeidsavtaler o.l. Og det e rjo en gang sånn at gode kontakter trumfer utdanning, uansett hvor urettferdig det enn er. Så sånn sett tror jeg hun vil klare seg godt, også den dagen bloggen ikke er noe mer. Jeg ser heller ikke for meg at dne bloggen kommer til å legges ned på noe nært tidspunkt. Hun er Norges største blogger og hun har lagd seg en merkevare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du får ikke bedre grammatikk eller allmennkunnskaper om samfunnet vi lever i ut fra blogg-kontakter. Alt handler ikke om penger.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SoftKitty skrev:

Men du får ikke bedre grammatikk eller allmennkunnskaper om samfunnet vi lever i ut fra blogg-kontakter. Alt handler ikke om penger.

Og det har heller ingen sagt. Det betyr heller ikke at hun kan tilegne seg slikt på et senere tidspunkt. Har man gode kontakter, så kommer man langt. Uansett hvor dårlig grammatikk man skriver. Det er urettferdig, men sånn fungerer det. Jeg har heller ikke skrevet at alt handler om penger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Treningsjunkie1 skrev:

Og det har heller ingen sagt. Det betyr heller ikke at hun kan tilegne seg slikt på et senere tidspunkt. Har man gode kontakter, så kommer man langt. Uansett hvor dårlig grammatikk man skriver. Det er urettferdig, men sånn fungerer det. Jeg har heller ikke skrevet at alt handler om penger....

Enig i at man kan tillegne seg slikt på et senere tidspunkt, men skal man være realistisk så er det stor sjanse for at det ikke skjer når man er 20 og ennå ikke har tatt vgs.

Tror forøvrig vi snakker litt forbi hverandre. Jeg snakker ikke om å "komme langt" eller bryr meg om at noe er urettferdig. Jeg snakker om at grunnleggende kunnskaper som typisk læres på skolen, utover ungdomsskolenivå, er bra for alle, uavhengig av hvor bra de klarer seg uten. Da snakker jeg litt generelt altså, ikke kun Anna.

Jeg tror også at på et helt annet nivå, helt uten å tenke på skole-læring, så ville rutinen med å gå på vgs med jevnaldrene vært bra for Anna, men nå er det jo snart litt for sent for det.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, neiognei skrev:

 

Så du ser ingen problemer med å ikke ha fullført grunnkurs på videregående? Ser du ikke forskjell på en "høy" utdannelse og å ha kommet litt vidre fra ungdomsskolen?

Sånn som det utvikler seg i dagens arbeidsliv så bør man generellt sett ta en utdannelse. Det er stadig oftere krav om fagbrev i jobber som tidligere "hvem som helst" kunne få.

Anna trenger sikkert ikke ta utdannelse. Og det er ingen som sier at hun skal bli lege eller økonom. For sin egen utviklings del så hadde det sikkert ikke vært dumt å prøve å ihvertfall starte med å komme i gang med neste steg fra ungdomsskolen. Men det er nå hennes valg. Hun har jo latterlig mye inntekt for en utrolig enkel jobb. Enn så lenge.

Hallo i luken😊😊 men hun må jo ikke ta dette grunnkurset nå for å eventuelt ta fagbrev/svennebrev i ett håndtverkfag. Dette grunnkurset kan hun ta når hun er 25 år,mener jeg. Det er mange som jeg kjenner som har tatt utdannelse i høy alder. Det finnes alltid en mulighet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joppe
49 minutter siden, Veggivegg skrev:

Hallo i luken😊😊 men hun må jo ikke ta dette grunnkurset nå for å eventuelt ta fagbrev/svennebrev i ett håndtverkfag. Dette grunnkurset kan hun ta når hun er 25 år,mener jeg. Det er mange som jeg kjenner som har tatt utdannelse i høy alder. Det finnes alltid en mulighet.

 

Grunnkurset kan hun ta når hun er 50 om hun vil, men det må være bestått før hun evt. kan gå i gang med å ta et fagbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Joppe skrev:

Grunnkurset kan hun ta når hun er 50 om hun vil, men det må være bestått før hun evt. kan gå i gang med å ta et fagbrev.

Ja men hva er da dette problemet som noen skriver om? Jeg var usikker på om det måtte taes før 25 år. Om hun vil starte utdanning som 20,30 eller 40 åring er helt opp til Anna selv

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joppe skrev:

Grunnkurset kan hun ta når hun er 50 om hun vil, men det må være bestått før hun evt. kan gå i gang med å ta et fagbrev.

La folk velge hva dem vil selv, skole eller ikke skole, jobbe seg oppover eller ikke, fagbrev eller ikke, universitet eller ikke. Jenta har et godt levebrød og kommer til å ha det i flere år fremover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joppe
Et øyeblikk siden, Treningsjunkie1 skrev:

La folk velge hva dem vil selv, skole eller ikke skole, jobbe seg oppover eller ikke, fagbrev eller ikke, universitet eller ikke. Jenta har et godt levebrød og kommer til å ha det i flere år fremover. 

Du trenger ikke ta det ut på meg. Jeg bare skrev hvordan det fungerer med grunnkurs og fagutdannelse generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Joppe skrev:

Du trenger ikke ta det ut på meg. Jeg bare skrev hvordan det fungerer med grunnkurs og fagutdannelse generelt. 

Ingen tar noe ut på deg. Men deltar man i diskusjon her inne, må man også forvente at folk kommenterer. Å diskutere når hun kan ta utdanning blir bare tull, hun tjener godt og kommer til å gjøre det i lang tid. Helt ubegripelig at det ligger så mye penger i blogg, men sånn er det nå.

Endret av Treningsjunkie1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Treningsjunkie1 skrev:

La folk velge hva dem vil selv, skole eller ikke skole, jobbe seg oppover eller ikke, fagbrev eller ikke, universitet eller ikke. Jenta har et godt levebrød og kommer til å ha det i flere år fremover. 

Dette er egentlig ikke et svar direkte til deg men til alle som sier sånn "la henne gjøre som hun vil da!". Ja, såklart skal hun få gjøre som hun vil. Men jeg iallfall ønsker ikke et samfunn der unge jenter skal tro det er greit å droppe ut av skolen etter tiende klasse for å få barn og drive med blogging.. Jeg ønsker at folk med stemmerett skal ha noe skolegang i bunn. Jeg ønsker ikke at det skal bli normalisert å få barn som tenåring... Osv osv. Derfor bryr vi oss og kommenterer. Jeg vil iallfall ikke Anna noe vondt og jeg tviler ikke på at hun vil klare seg økonomisk, det er ikke det som er mitt poeng. Hun trenger sårt noen norsktimer, men det er en annen diskusjon :P

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SoftKitty skrev:

Enig i at man kan tillegne seg slikt på et senere tidspunkt, men skal man være realistisk så er det stor sjanse for at det ikke skjer når man er 20 og ennå ikke har tatt vgs.

Tror forøvrig vi snakker litt forbi hverandre. Jeg snakker ikke om å "komme langt" eller bryr meg om at noe er urettferdig. Jeg snakker om at grunnleggende kunnskaper som typisk læres på skolen, utover ungdomsskolenivå, er bra for alle, uavhengig av hvor bra de klarer seg uten. Da snakker jeg litt generelt altså, ikke kun Anna.

Jeg tror også at på et helt annet nivå, helt uten å tenke på skole-læring, så ville rutinen med å gå på vgs med jevnaldrene vært bra for Anna, men nå er det jo snart litt for sent for det.

Jeg er enig med deg. Med kontakter kan man gjøre "hva som helst", men det handler om danning. Å kunne vite litt om historien før oss og hva som er rundt oss nå. Å utvikles og dannes gjennom kontakt med jevnaldrende, som, dersom man i akkurat dette tilfellet ser bort fra barn, går gjennom mye av det samme som man selv gjør når man er i slutten av tenårene. Hvem er jeg, hva vil jeg, hvor er egentlig min plass? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagbrev kan man ta uten noe videregående skole i det hele tatt. Man jobber i fem år, tar eksamen og fagprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dwight
1 minutt siden, doktorproktor skrev:

Fagbrev kan man ta uten noe videregående skole i det hele tatt. Man jobber i fem år, tar eksamen og fagprøve.

Joda, men det finnes ikke fagbrev i blogging :fnise:

Å fullføre vgs er så viktig, og det er bare å se på utlyste stillinger hvor de fleste har dette som et krav. Hun kan selvfølgelig fullføre dette senere, men jo flere års pause, flere barn osv så blir det vanskeligere å få til, både med viljen og med det praktiske. 

Folk må ikke slutte å se verdien i gratis skolegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Dwight skrev:

Joda, men det finnes ikke fagbrev i blogging :fnise:

Å fullføre vgs er så viktig, og det er bare å se på utlyste stillinger hvor de fleste har dette som et krav. Hun kan selvfølgelig fullføre dette senere, men jo flere års pause, flere barn osv så blir det vanskeligere å få til, både med viljen og med det praktiske. 

Folk må ikke slutte å se verdien i gratis skolegang.

Nei, og tro meg - jeg skulle ønske foreldrene mine pushet mer på at jeg skulle gå vanlig skole. Jeg er også ung mor, fikk mitt første barn da jeg var 16 og andre da jeg var 19. Fullførte aldri videregående, tok det som privatist så jeg går under 23/5-regelen og må vente enda et år før jeg får gå skole. Jeg har ca 2000 timer igjen å jobbe før jeg kan ta fagbrev som helsefagarbeider (gått et år "skole"/kurs og tatt eksamen) men jobber 100% fast i barnehage og 20% på sykehjem pluss ekstravakter.. Det er liksom de jobbene man får uten utdannelse og med så lav lønn og en mann som tar master i en annen by (pendler) så må man ha en del timer for å tjene greit. Skulle begynt å blogge jeg også :P 
Jeg vil ikke anbefale noen andre å få barn i så ung alder, absolutt ikke. Det har jo gått fint med oss men det hadde gått mye lettere om vi - eller i det minste en av oss - hadde fullført skolen først.

Om det er noen bekjente her så vet de nok hvem jeg er nå :fnise:

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget til jan = kleint gjesteinnlegg! Reagerte mest på at han mente hun har en trygg og stabil inntekt, for det er ikke det jeg ville sagt om blogging... Anywho😊

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dwight skrev:

Joda, men det finnes ikke fagbrev i blogging :fnise:

Å fullføre vgs er så viktig, og det er bare å se på utlyste stillinger hvor de fleste har dette som et krav. Hun kan selvfølgelig fullføre dette senere, men jo flere års pause, flere barn osv så blir det vanskeligere å få til, både med viljen og med det praktiske. 

Folk må ikke slutte å se verdien i gratis skolegang.

I dag er det nok som du sier lurt å ta videregående, og helst rett etter ungdomsskolen. Det er vel nesten umulig å få jobb ellers dersom man ikke har kontakter, og må konkurrere med andre søkere. Men dersom man ikke helt vet hva man vil satse på, og klarer å få seg jobb så tror jeg det kan være like lurt å vente litt.  Selv orket jeg ikke tanken på å gå videre etter ungdomsskole og jobbet mange år i litt forskjellige bransjer før jeg omsider fant ut hva jeg ville. Da kom lysten til å gå på skole tilbake også!  -Og heldigvis er det aldri for sent selv om det kan bli tøffe år med både barn, deltidsjobb og studier på en gang. Det er utrolig hva man får til når viljen er der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...