Gå til innhold

En midtsommernatts drøm...


Martha Stewart

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Tror jeg skal få farget vippene mine før bryllupet - er ikke sånn som griner så ofte offentlig' date=' men har en følelse av at dette kan gå over alle støvleskaft...[/quote']

Jeg skal fortelle det om "over alle støvleskaft". Det var da den første av mine nærmeste venninner giftet seg. Det er forøvrig 7 år siden nå til sommeren og så mye grining på en gang skal man se langt etter. Det ble nesten litt dumt, men jeg klarte ikke å ta meg sammen, og jeg sippa til de enkleste ting. Var helt utslitt da middagen var over jeg!!!

Så da andremann av mine nærmeste venninner gifta seg (2 år siden til sommeren) så stilte jeg ihvertfall forberdt med klenex i veske (som jeg forøvring måtte dele med alle de andre :ler: ) og siden jeg var litt mere mentalt forberedt denne gange så gikk det myyye bedre. Heldigvis :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trompet er også kjempeflott, Teddy Toria! :-)

Jeg har tenkt mye på om vi skal ha sangsolist eller bare instrumental musikk. I vielsen i går var det ingen sang, bare piano, fløyte og hardingfele - nydelig! Så jeg føler meg sikker på at vi bare skal ha fiolinist og ingen sang. Kunne vært flott med sang, men da må vi ha noen som akkompagnerer også, det blir jo ca dobbelt så dyrt siden vi ikke kjenner hverken noen som kan synge, eller spille noe instrument... Ihvertfall ikke proft nok for en vielse! :ler:

TT, Vigdis og Heidi: Så bra at dere også har tenkt å holde tale! :klappe:

Bruden må jo formelt sett ikke holde tale, derfor synes jeg det er stilig når man likevel gjør det. Blir vel mer og mer vanlig at bruden også sier noen ord?

Og nei, jeg liker jo egentlig ikke å snakke til en forsamling jeg heller! Så det blir nok litt sånn skrekkblandet fryd ja. Men av og til liker jeg å presse meg selv til å gjøre ting som jeg egentlig er veldig redd for - da får man så god følelse etterpå! Det er vel utfordring det kalles... :wink:

Det ble nesten litt dumt' date=' men jeg klarte ikke å ta meg sammen, og jeg sippa til de enkleste ting. Var helt utslitt da middagen var over jeg!!! [/quote']

Tror det du beskriver er et ganske utbredt fenomen i bryllup, Heidi! Jeg kommer nok sikkert også til å bli litt skjelven og rørt når jeg står der ved siden av min kjære, da er det best å ha vannfast maskara ja! Og Kleenex!!

* noterer at forloveren min får i oppgave å medbringe nok Kleenex *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis_brud05

I og med min søster spiller saxofon er der ganske selvsagt med kun instrumentalmusikk. Tror hun hadde blitt ørlite fornærmet om jeg hadde bragt inn en solist som hun skulle akkopagnere sammen med orgelet :ler:

Uansett så spiller hun så vakkert at jeg er bare stolt over at hun skal spille. Men vet vi er heldige som "kjenner noen" som du sier. Hun har spilt i en del bryllup før, men dette blir alikevel det nærmeste for henne. Hun er uansett så profesjonell at jeg hadde blitt veeeldig overrasket om følelsene hennes hadde tatt overhånd når hun skal spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, Vigdis! :-)

Jeg har ennå ikke fått somlet meg til å ringe fiolinisten...

Ellers er vi kommet et hakk lenger med invitasjonene, kirkeprogram og menyer. Prøver å gjennomføre alt i samme stil, med fargen lyseblå og monogrammet vårt som gjennomgangstema. Mannen ville ha avlangt, ganske smalt format, så da får han det. Menyen f.eks blir som et brettet A4-ark i format.

Både invitasjonene og menyene skal være i lyseblått, ganske tykt papir med struktur. Inni skal det limes et hvitt, ganske tykt papir i mindre format på den ene siden. På dette skal teksten printes, den skal hovedsakelig være svart, muligens med noen lyseblå elementer innimellom. Rundt hver invitasjon skal det knyttes et ganske bredt satinbånd. Litt usikker foreløpig på hvordan det skal festes, eller om det bare skal knyttes løst rundt.

Vi skal muligens få hjelp av designeren på jobben - som har laget monogrammet - til å gjøre siste finpussen på invitasjonene. Så må vi få sendt de ut snart (godt med det som er gjort, som min mor pleier å si!). Menyene kan vi ikke lage helt ferdig før bryllupet nærmer seg, når vi får de siste detaljene fra restauranten.

Også bordkortene skal lages i samme stil som invitasjoner og menyer, med hvitt papir på lyseblått.

Kirkeprogrammene lager vi litt enklere, siden de skal printes i mange flere eksemplarer. Det blir hvitt papir med svart tekst og noen lyseblå detaljer, bl.a monogrammet vårt.

Mannen har vært kjempeflink og jobbet med layouten på alt i dag! :-) Heldigvis har han bra programvare for dette. Jeg tok en liten tur på Tanum og Ark for å kjøpe inn ulike typer papir, så han ikke skulle mangle dét ihvertfall.

Min kjære skal også få ansvaret for å printe, skjære til og lime - det er sånt presisjonsarbeid som han er mye flinkere til enn meg! Jeg bare står for ideene jeg, men til gjengjeld har jeg hatt ganske bra kontroll på den biten... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Principessa

Hei du! Takk for melding i boka mi!

Har dere sett på noen andre hoteller i Paris eller? Har du noen gode linker? Jeg har aldri vært i Paris, og gleder meg masse. Sambo har vært der og har i alle år snakket om at han så gjerne vil ta meg med dit... :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vigdis_brud05

Høres ut som du har full kontroll på invitter mm ja. :wink:

Litt usikker på forsidene på mine invitter jeg. Fornøyd med utseende inni, men utsiden føler jeg er litt tamt - etter å ha sett Heidi og Teddy sine, så ble mine liksom ikke helt det samme :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foran skal jeg ha det ganske glatt og med sideskill, mens bak skal jeg ha det slik.

Nammen! Du har funnet et bilde av ei jeg kjenner (bruden altså). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nammen! Du har funnet et bilde av ei jeg kjenner (bruden altså). :)

Fant bildet - og dermed frisør! - via KG da... :wink:

Er helt glimrende å kunne vise et bilde til frisøren av akkurat slik man vi ha frisyren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har full kontroll på invitter mm ja. :wink:

Litt usikker på forsidene på mine invitter jeg. Fornøyd med utseende inni, men utsiden føler jeg er litt tamt - etter å ha sett Heidi og Teddy sine, så ble mine liksom ikke helt det samme :ler:

Hei du! Tror jeg har sett dem før, men har du lagt link til invittene i dagboken din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det må være så fint å forberede bryllup sammen med din kjære - at han deltar og bidrar så mye som han tydeligvis gjør! Moro å vise til invitasjoner som er et produkt av begges ønsker og innsats!

Ikke at jeg ikke klarer meg fint sjøl, men noen ganger hadde det jo vært gøy om samboern min deltok enda litt mer enn han gjør! :wink:

Ønsker deg ei fin påske! :)

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Takk for melding i boka mi!

Har dere sett på noen andre hoteller i Paris eller? Har du noen gode linker? Jeg har aldri vært i Paris, og gleder meg masse. Sambo har vært der og har i alle år snakket om at han så gjerne vil ta meg med dit... :hjerter:

Vi har ikke kommet til planleggingen av bryllupsreisen ennå. Men jeg skal tipse deg når vi har undersøkt litt mer detaljer. Og så drar vi jo en god stund før dere, så da skal du få rapport etterpå! :wink:

Uansett er det mange flotte katedraler, museer, butikker og restauranter i Paris. Hvis dere har tid, så anbefaler jeg absolutt å ta en togtur til det fantastiske slottet Versailles som ligger utenfor Paris. Jeg har lyst å dra til Euro Disney også - får se om jeg får mannen med på det... :sjarmor:

Denne reiseguiden til Paris har vi kjøpt. Kan anbefales, bl.a. mange bra illustrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg ikke klarer meg fint sjøl, men noen ganger hadde det jo vært gøy om samboern min deltok enda litt mer enn han gjør! :wink:

Ønsker deg ei fin påske! :)

K

Hehe, har jo vært meg som har kjørt mesteparten av løpet... Sambo har fått "et spark bak" innimellom ift planleggingen... :wink:

Men, det skal han ha: Innbydelser har han engasjert seg i da.

En riktig god påske til deg også Kverula!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vigdis_brud05

Hei du! Tror jeg har sett dem før, men har du lagt link til invittene i dagboken din?

Ja du har sett dem før - husker nemlig at du snakket pent om "vannmerket" mitt med monogrammet vårt under invitasjonsteksten.

Ligger link i dagboken min, men aner ikke på hvilken side :oops:

Vil samtidig benytte anledningen til å ønske deg og din kjære en

RIKTIG GOD PÅSKE! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker frankrike, og spesielt Paris, så jeg må bare si fortelle at min favoritt-bydel er Marais. Jeg vet jo ikke hvor godt dere kjenner byen, så hvis du evt. ønsker mer info må du bare gi en lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker frankrike, og spesielt Paris, så jeg må bare si fortelle at min favoritt-bydel er Marais. Jeg vet jo ikke hvor godt dere kjenner byen, så hvis du evt. ønsker mer info må du bare gi en lyd!

Ja - vil gjerne ha tips om Paris!! Har ikke vært der siden 1998 og husker ikke så mange detaljer, bortsett fra Montmartre, Notre Dame, Sacre Coeur, dvs de mest kjente severdighetene.

Ellers har jeg vært på Glasmagasinet i dag og fått registrert hvilke deler vi ønsker oss av serviset Wedgwood Sterling (middag og kaffe). Så også litt på stålbestikk og vinglass. Må få mannen med dit i neste uke slik at vi sammen kan finne ut hvilket bestikk vi vil ha. Var også innom Tilbords og hentet noen brosjyrer, skal registrere ønskeliste der også. Så i tillegg på noe perlepynt til kakebordet, tror jeg skal kjøpe det ferdig i stedet for å lage selv. Er jo ganske dyrt med materialer fra hobbybutikk. Var på Rafens og kjøpte fire-etasjes kakefat i "sølv" - blir så stilig atte! :-)

For øvrig har vi fått mail fra restauranten med flere detaljer rundt menyen. Slik er det nyeste utkastet:

- Asparges med urtevinaigrette

- Hummerravioli eller fricassé

- Fisk etter dagens marked

- Granité

- Stekt foie gras med dadler

- Kalv med sesongens grønnsaker

- Bærdessert med sorbet

Så har vi fått forslag om viner som skal serveres til de ulike rettene:

- Champagne til aperitif

- Sancerre La Moussiere, A. Mellot 2003

- Chablis 1. Cru La Forest, Dauvissat 2002

- Flaccanello della Piere, Fontodi 1999

- Moscato d’Asti La Spinetta 2004

Vin har ikke jeg peiling på, men vi satser på at restauranten vet best hva som er bra...

* 14 uker igjen * :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet jo ikke hva dere liker å gjøre på ferie, men vi liker å rusle rundt og kikke, gå på cafe, spise og drikke godt, shoppe litt o.l. Vi er ikke blant de som løper fra den ene severdigheten til den andre, men noe er det jo så klart moro å få med seg.

Dere må absolutt bruke minst en dag og kveld i Marais! Kan f.eks. ta metroen til Hotel de Ville eller Saint Paul. I Marais har du en bra handlegate som heter rue de rivoli. Der finner du zara, mango, masse bra skobutikker og mye mer! Hvis du går litt videre inn i Marais finnes det masse morsomme butikker med alt fra designmøbler, egenproduserte klær, smykker osv. Masse fint! Det kryr også av hyggelige cafeer, tror ikke jeg har blitt skuffet noe sted der. Mojitoen på Les Etages i rue de viellie du temple er fantastisk! Restauranten Les Petits Marseillais (også i rue de viellie du temple) er også utrolig bra, røde vegger, råe lamper, deilig mat og hyggelig betjening. Det var der min kjære fridde til meg i høst! Det er masse homser i Marais, og det er jo et kvalitetsstempel! De er jo ofte meget kvalitetsbevisste!

Ellers vil jeg anbefale en meget bra restaurant, som ligger ganske nær Champs elysees; Le Spoon. Bare søk på nettet, så finner dere adr. og kan bestille bord. Det er et populært sted, så dere må bestille i god tid. Har skjønt at dere er gourmeter, og Alain Ducasse står bak dette stedet, så jeg tipper dere liker det! Det er hans "billigsted", så dere blir ikke helt ruinert heller. Etterpå er det fint å spasere ned til Eiffeltårnet, utrolig romantisk om kvelden...

Av severdigheter så er La grande arche de la Defense min favoritt. Ta banen til La Defense, og nyt det fantastiske bygget!

Det er også utrolig flott å spasere fra Louvre gjennom jardin des touliers (tror det er det det heter) ned til obelisken. Særlig om formiddagen i solskinn. Fint å sette seg ned litt og kikke på alle som går forbi, og på hverandre....

Det får vl holde for denne gang tenker jeg. Håper det ga litt inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke hva dere liker å gjøre på ferie' date=' men vi liker å rusle rundt og kikke, gå på cafe, spise og drikke godt, shoppe litt o.l. [/quote']

Der beskrev du nettopp vår drømmeferie, aprilbrud! :wink:

Tusen takk for bra tips, skal definitivt printes ut og tas med i reisevesken! Jeg gleder meg enormt til bryllupsreisen og Paris er utvilsomt kjærlighetens by... :hjerte:

Hvor skal dere på bryllupsreise? Det står kanskje i boken din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal til Italia. Først tre overnattinger på et øde sted i Toscana, så fire overnattinger i Roma. Har ikke vært noen av stedene før, så vi gleder oss veldig! I Toscana skal vi bo et lite slott (nesten da...), og i Roma på et rålekkert designhotell. Begge stedene er utrolig flotte på sin måte. Kjekt å bo ekstra fint på bryllupsreise, siden vi sikkert tilbringer mer tid på hotellrommet enn man vanligvis gjør på ferie :kline: Og så blir det kjekt å utforske et land som er ukjent og nytt for oss begge.

Hyggelig at du satte pris på mine tips. Paris er jo byen i mitt :hjerte: og det er alltid kjekt å bidra til at andre får en best mulig opplevelse der. Dere får det helt sikkert supert!

Når det gjelder Rivieraen, så har jeg bodd der nede et år. Vil absolutt anbefale Antibes, det er den hyggeligste byen der nede synes jeg. Utrolig sjarmerende. Nice er jo bra for både shopping og restauranter/uteliv. Cannes synes jeg er veldig oppskrytt. Fint å promenere å strandpromenaden, og litt i de gamle delene av byen, ellers ganske kjedelig. Men hvis du har vært der nede før, har du kanskje vært i alle disse byene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket forresten med en venninne på tlf i dag. Hun hadde møtt på en annen av venninnene mine og temaet hadde vært utdrikningslag... Tydeligvis har forloveren min begynt å varsle jentene... :sjarmor:

Å, jeg er kjempespent på hvordan det blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...