Gå til innhold

Er abort mord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er både enig og uenig med deg. Jeg synes det er skremmende at flertallet av dem jeg har snakket med ville tatt en abort uten en gang å tenke over det valget. For du velger jo faktisk å ta livet av ditt eget barn, og en abort er jo som du sier en fryktelig ting.

Å få barn er jo helt klart et valg som snur opp ned på hele livet, og ikke noe man bør velge med mindre man er klar for det. Likevel mener jeg at om man først skulle være uheldig og bli uplanlagt gravid bør man i det minste tenke grundig gjennom valget man gjør. Jeg synes det er skremmende at man går mer og mer i retning av at abort er en form for "prevensjon" når man i utgangspunktet har vært uforsiktig. Jeg tror også at veldig mange kunne bli gode foreldre, på tross av at situasjonen ikke er helt ideell. På den annen side forstår jeg at det i noen tilfeller kan være gode grunner for å ta en abort, og jeg ville aldri finne på å dømme noen for et slikt valg.

Når det gjelder forslaget om reservasjonsrett, selv om det ikke egentlig er det vi diskuterer her, er jeg en av de få som var for. Hvorfor? Det er ikke snakk om en trussel mot kvinnens rett til selvbestemt abort, men om samvittighetsfrihet for den enkelte. Fakta er jo at det kun er 1 av 10 kvinner som går via fastlegen for å få utført en abort. Man ville hatt mulighet til å bytte fastlege dersom ens egen fastlege hadde reservert seg, eller få time ved et annet legekontor. I praksis ville det altså ikke ha skapt noen store problemer. Legene ville derimot hatt frihet til å følge sin samvittighet, mens kvinnen som skulle fått utført en abort, ville blitt møtt av noen som støttet hennes valg. Med andre ord, en vinn-vinn situasjon for begge parter.

Jeg er ikke enig med deg i at de fleste kvinner som tar abort ikke har refleksjoner rundt dette, og at samfunnet generelt tenker stadig mer på abort som et prevensjonsmiddel. Min erfaring er at de aller fleste kvinner som tar abort har tenkt grundig gjennom dette (jeg jobber med denne pasientgruppen fra tid til annen). Selvfølgelig finnes det spesielle mennesker, og ureflekterte mennesker, men man bør ikke påtvinge barn til folk som overhodet ikke ønsker barn. Ja, enkeltes valg er forkastelige, men bør de straffes ved å bli nektet abort? Tror du disse barna ville ha fått gode liv med slike foreldre? Abortnekt ødelegger for den langt større gruppen av kvinner som har tenkt grundig gjennom dette, som med tunge hjerter legger seg på operasjonsbordet eller får med piller hjem.

Du sier du har snakket med mange som ville tatt abort uten å blunke, men det er veldig lett å si for kvinner når man ikke selv er i den situasjonen. Mange hadde nok valgt annerledes den dagen de faktisk ble gravide.

Enig med deg i at reservasjonsrett er en helt annen diskusjon :)

Endret av Ultiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Egiett

Jeg er ikke enig med deg i at de fleste kvinner som tar abort ikke har refleksjoner rundt dette, og at samfunnet generelt tenker stadig mer på abort som et prevensjonsmiddel. Min erfaring er at de aller fleste kvinner som tar abort har tenkt grundig gjennom dette (jeg jobber med denne pasientgruppen fra tid til annen). Selvfølgelig finnes det spesielle mennesker, og ureflekterte mennesker, men man bør ikke påtvinge barn til folk som overhodet ikke ønsker barn. Ja, enkeltes valg er forkastelige, men bør de straffes ved å bli nektet abort? Tror du disse barna ville ha fått gode liv med slike foreldre? Abortnekt ødelegger for den langt større gruppen av kvinner som har tenkt grundig gjennom dette, som med tunge hjerter legger seg på operasjonsbordet eller får med piller hjem.

Du sier du har snakket med mange som ville tatt abort uten å blunke, men det er veldig lett å si for kvinner når man ikke selv er i den situasjonen. Mange hadde nok valgt annerledes den dagen de faktisk ble gravide.

Enig med deg i at reservasjonsrett er en helt annen diskusjon :)

Tror du misforsto akkurat det jeg sa om refleksjonen rundt abort. Poenget var altså ikke at flertallet av de som tar abort ikke har tenkt igjennom det valget, men at mange uttaler at de ville tatt en abort uten å blunke om de ble gravide. Jeg er helt enig med deg i at mange nok vil tenke annerledes om dette når de faktisk må ta et valg. At abort er i ferd med å bli et prevensjonsmiddel var satt litt på spissen, men enkelte handler som om det skulle vært det. Det er også verdt å nevne at om jeg, med min unge alder, sannsynligvis ville bli dømt for mitt valg om jeg ble gravid og beholdt barnet.

Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg kan jeg lett forstå mange av grunnene til å ta en abort, når man for eksempel innser at man ikke har mulighet til å gi barnet et godt liv. En har jo selvsagt alternativet med adopsjon, men jeg ser at dette kan være vanskelig for mange. Samtidig står jeg for det jeg sa, om at mange kunne gitt barnet et godt liv, om de valgte å beholde. Og jeg tenker at man kanskje bør rette fokuset mot å gi støtte, slik at det er mulig å gi alle barn en god oppvekst og et godt liv?

Endret av Egiett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Anonymous poster hash: 97e19...872

Jo*

Anonymous poster hash: 8d718...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. Abort er fullt lovlig så du kan bare holde de middelalderske meningene gor deg selv

Abort er mord, det er ikke middelaldersk. Er du 8? Og det er for ikke gor...

Anonymous poster hash: 8d718...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforsto akkurat det jeg sa om refleksjonen rundt abort. Poenget var altså ikke at flertallet av de som tar abort ikke har tenkt igjennom det valget, men at mange uttaler at de ville tatt en abort uten å blunke om de ble gravide. Jeg er helt enig med deg i at mange nok vil tenke annerledes om dette når de faktisk må ta et valg. At abort er i ferd med å bli et prevensjonsmiddel var satt litt på spissen, men enkelte handler som om det skulle vært det. Det er også verdt å nevne at om jeg, med min unge alder, sannsynligvis ville bli dømt for mitt valg om jeg ble gravid om beholdt barnet.

Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg kan jeg lett forstå mange av grunnene til å ta en abort, når man for eksempel innser at man ikke har mulighet til å gi barnet et godt liv. En har jo selvsagt alternativet med adopsjon, men jeg ser at dette kan være vanskelig for mange. Samtidig står jeg for det jeg sa, om at mange kunne gitt barnet et godt liv, om de valgte å beholde. Og jeg tenker at man kanskje bør rette fokuset mot å gi støtte, slik at det er mulig å gi alle barn en god oppvekst og et godt liv?

I USA er det langt lettere for for eksempel unge mødre å adoptere bort barna sine, det kunne jo være en langt bedre løsning enn abort.

Anonymous poster hash: 5e648...965

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på plater og mennesker.

Anonymous poster hash: 55c3e...973

Skjønner at du mangler evnen å reflektere.

Kan du svare på disse (ikke-retoriske) spørsmålene?

Hvordan definerer du liv?

Hva er forskjellen mellom et menneske og et plante?

Hva er forskjellen mellom et menneske og et foster?

Hva er forskjellen mellom et foster og en plante?

Hva er forskjellen mellom et foster og en sædcelle?

Bare til refleksjon, ikke ute etter fasitsvar.

Anonymous poster hash: 0c275...49c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Det er ikke mord. På det aktuelle tidspunktet er det ikke noe menneske i noe forstand. Det er bare en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Jeg ser ikke på abort som mord. Jeg ser ikke på det som en ond handling heller. Det kommer an på hvorfor man gjør det, kanskje? Tar man abort for å være ond, er det jo noe annet. Men de fleste har jo en god grunn.

Jeg vil heller få et barn når jeg er klar. Om jeg med en feiltakelse skulle bli gravid nå (f.eks. om p-pillene ikke skulle fungere som de skal), vil det være for barnets beste, ikke bare mitt, om jeg tar abort. Jeg vil at barnet skal vokse opp i et trygt miljø med god (i alle fall god nok) økonomi, noe jeg ikke har nå. I det hele tatt.. Jeg vil kunne ta vare på barnet mitt, og det vil jeg ikke kunne klare nå.

Er det ikke bedre å få barn når det er klart for det? Og når man er klar for det selv, slik at barnet vil få en god og trygg oppvekst? :)

Jeg er derimot I MOT å ta abort sent i svangerskapet. Jeg synes også at grensa på 12 uker er litt for sent. Men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er de som mener det. belastningen er stor nok om du ikke skal bli stemplet som morder i tilegg. Hva med de jenter som blir voldtatt og forsøkt drept, som blir gravide og velger abort??? Skal de liksom være morder?



Anonymous poster hash: 0d5da...3e0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egiett

I USA er det langt lettere for for eksempel unge mødre å adoptere bort barna sine, det kunne jo være en langt bedre løsning enn abort.

Anonymous poster hash: 5e648...965

Er for så vidt enig, men det er mange som synes det ville være vanskelig å adoptere bort barnet sitt, og man har jo ikke noen garanti for at barnet får et godt liv da heller. Men det er jo absolutt et bedre alternativ enn abort i de fleste tilfeller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du mangler evnen å reflektere.

Kan du svare på disse (ikke-retoriske) spørsmålene?

Hvordan definerer du liv?

Hva er forskjellen mellom et menneske og et plante?

Hva er forskjellen mellom et menneske og et foster?

Hva er forskjellen mellom et foster og en plante?

Hva er forskjellen mellom et foster og en sædcelle?

Bare til refleksjon, ikke ute etter fasitsvar.

Anonymous poster hash: 0c275...49c

Jeg mangler ingen evne...

Det er ikke mord. På det aktuelle tidspunktet er det ikke noe menneske i noe forstand. Det er bare en mulighet.

Det er mord, alle har rett til sjansen til å leve

Anonymous poster hash: 8d718...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Jeg mangler ingen evne...

Det er mord, alle har rett til sjansen til å leve

Anonymous poster hash: 8d718...358

Det du ikke fatter er at på dette tidspunktet så er det ikke noe "Alle". Det er ikke et menneske, det er ikke et individ, det eksisterer ingen identitet whatsoever. Det er en mulighet for liv og bare det.

Og hva er det som skal være så jævla hellig med allt liv egentlig, hørt om overbefolkning?

Det er ikke vår jævla plikt og og overbefolke kloden for så universet vet du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja. Jeg kunne ikke tatt abort, og mener det bør være strengere lover.Anonymous poster hash: 1b9f7...23b

Den norske abortloven sett opp mot EMK art. 2 (retten til liv) har jo alltid vært et betent tema. Et tema man aldri vil bli enige om. Norge var vel i retten for ikke så altfor lenge siden for å forsvare sin lovgivning om jeg ikke husker alldeles feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mord, alle har rett til sjansen til å leve

Anonymous poster hash: 8d718...358

Abort er nåtidens "legge barnet i skogen for å dø" når man får/fikk barn man ikke ønsker.

Så hvliket alternativ er best?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Abort er mord, det er ikke middelaldersk. Er du 8? Og det er for ikke gor...

Anonymous poster hash: 8d718...358

tastefeil. Kommer borti feil bokstaver på mobilen. Det er middelaldersk å ønske å totalforby abort jo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tastefeil. Kommer borti feil bokstaver på mobilen. Det er middelaldersk å ønske å totalforby abort jo.

Nei...

Anonymous poster hash: 8d718...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Nei...

Anonymous poster hash: 8d718...358

så andre skal bestemme over noens kropp da? Da kommer kvinner til å dø av at de i desperasjon gjør det selv. Er det bedre mener du? At en kvinne skal blø ihjel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...