Gå til innhold

Er abort mord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Argumentet ditt var ikke spesielt intelligent, derfor jeg svarte som jeg gjorde.

Anonymous poster hash: dc808...ad1

Det er uansett lite intelligent å se på abort før uke 12, det å ikke runke og det å ikke prøve og bli gravid når man har eggløsning for drap, så jeg er helt enig i deg at det er lite intelligent. Men du svarer noe som er helt på viddene, så gratulerer for det minst intelligente innlegget i denne tråden so far.

Anonymous poster hash: 09721...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bare siterte det du skrev jeg da. Om hykleri altså.

Ja, forresten, en baby er jo ikke akkurat avhengig av å være inni en annen organisme, men den er avhengig av næring fra en annen organisme (sett bort i fra mme da, som finnes i vår del av verden). Like fullt er jo fosteret en egen organisme.

Ja, du siterer det jeg har skrevet, og ser totalt bort ifra at jeg forteller deg at du misforstår, gang på gang.

Fosteret er en egen organisme, ja, men analogien gikk på levedyktigheten alene, og det var derfor jeg sammenlignet med flere forskjellige ting. Det er sånn analogier fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne kan ikke abort kalles mord. Man fjerner noe som ennå ikke er i stand til å utvikle seg utenfor en annens kropp, og som heller ikke kan ta stilling til livet. Jeg tenker at grensen går i det fosteret er i stand til å overleve utenfor morens kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett lite intelligent å se på abort før uke 12, det å ikke runke og det å ikke prøve og bli gravid når man har eggløsning for (som) drap, så jeg er helt enig i (med) deg (om) at det er lite intelligent. Men du svarer noe som er helt på viddene, så gratulerer for det minst intelligente innlegget i denne tråden so far.

Anonymous poster hash: 09721...305

Jeg sa at argumentet var lite intelligent, altså at 50 % av svangerskap ender i spontanabort. Det som å si at et drap ikke er mord, fordi 100 % av alle liv ender med død. Snakket ikke om det du nevner der. Så gratulerer med å ikke ha lest det du svarte på.

Anonymous poster hash: dc808...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du siterer det jeg har skrevet, og ser totalt bort ifra at jeg forteller deg at du misforstår, gang på gang.

Fosteret er en egen organisme, ja, men analogien gikk på levedyktigheten alene, og det var derfor jeg sammenlignet med flere forskjellige ting. Det er sånn analogier fungerer.

Greit, jeg misforstår. Jeg misforstår fordi jeg viser deg det du sa som du påsto å ikke ha sagt, og som er de tingene jeg har svart på. Men hvis du ikke har sagt det, har du jo strengt tatt så langt ikke kommet med et svar til meg om hvorfor abort er rett. Gratulerer. Uansett, den diskusjonen her er langt ute på viddene allerede, så jeg tenker vi setter en strek her jeg.

Anonymous poster hash: dc808...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa at argumentet var lite intelligent, altså at 50 % av svangerskap ender i spontanabort. Det som å si at et drap ikke er mord, fordi 100 % av alle liv ender med død. Snakket ikke om det du nevner der. Så gratulerer med å ikke ha lest det du svarte på.

Anonymous poster hash: dc808...ad1

Abort er ikke drap, så er derfor det du sier ikke henger på grep. Om det er drap så er også kroppen en drapsmaskin siden at 50% av befruktede egg ender i spontanabort.

Anonymous poster hash: 09721...305

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit, jeg misforstår. Jeg misforstår fordi jeg viser deg det du sa som du påsto å ikke ha sagt, og som er de tingene jeg har svart på. Men hvis du ikke har sagt det, har du jo strengt tatt så langt ikke kommet med et svar til meg om hvorfor abort er rett. Gratulerer. Uansett, den diskusjonen her er langt ute på viddene allerede, så jeg tenker vi setter en strek her jeg. Anonymous poster hash: dc808...ad1

Du misforstår fordi du nekter å forstå det som faktisk står i innleggene mine... Nå har jeg brukt ganske mange innlegg på å forklare at "et foster er ikke levedyktig" ikke er det samme som "et foster er like levedyktig som et organ", så jeg setter veldig pris på at du er ferdig med diskusjonen. Takk!

Jeg stusser litt over bruken av AB-funksjonen her... Enten bytter du mellom å skrive med og uten nick, eller så er du en AB som later som du er brukeren jeg diskuterte med. Begge deler er sært.

Endret av Yme
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort er ikke drap, så er derfor det du sier ikke henger på grep. Om det er drap så er også kroppen en drapsmaskin siden at 50% av befruktede egg ender i spontanabort.

Anonymous poster hash: 09721...305

Abort er jo å ta liv da... med mindre det er noe jeg har gått glipp av. Mulig du er litt under gjennomsnittet intelligent, siden du ikke skjønner det. Og siden du ikke skjønner at jeg sa det i en sarkastisk tone.

Anonymous poster hash: dc808...ad1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

^ Amen til begge.

Nei, abort er ikke mord. En abort er en abort. Hadde jeg blitt gravid nå, hadde jeg tatt en. Booyah.

Drapsmann

Jeg liker at du insinuerer at man må være dum for å ikke forstå poenget, for så å følge opp med å atter en gang vise at du ikke forstår poenget.

Jaja, uansett, jeg skal svare på spørsmålene dine... Jeg ville ikke tatt livet av et uønsket barn, men jeg mener at livet til en tenkende person, er mer verdifullt enn noe som bare har potensiale til å bli en tenkende person, på samme måte som at jeg mener livet til en tenkende person, er mer verdifullt en live til en som ligger i en vegetativ tilstand, som han/hun aldri kommer ut av. Dette i tillegg til at jeg syns det er bedre å aldri få noe liv, enn å få et vondt liv.

Jeg kan selvfølgelig ikke vite at alternativet til en hver abort, hadde vært mennesker som hadde det fælt, men jeg veit at mennesker som blir født inn i dårlige familier, veldig ofte blir ødelagte mennesker, med ødelagte syn, som ødelegger seg selv og andre i lang tid etterpå, og at det gjerne setter røtter i flere generasjoner nedover...

Om en dame er oppegående nok til å se at hu ikke har mulighet og resurser til å kunne gi et godt liv til et nytt menneske, syns jeg det er greit at dette menneske skal slippe å bli født inn i en situasjon som har store potensialer til å bli skikkelig rævva... Alt dette handler selvfølgelig om sjanse, men når sjanse heller mest mot det negative, ser jeg ingen grunn til å ikke skulle unngå det hele, spesielt når det er snakk om noe så alvorlig som det menneskelige sinn, fordi det har potensiale til, ikke bare å ødelegge for seg selv, men faktisk å ødelegge hele verden.

Kan ikke du slutte å trolle i denne tråden? abort er mord

Anonymous poster hash: 8d718...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det egentlig ikke spiller noen rolle hva man kaller det, uansett hvordan man snur og vender på det er abort å avslutte et liv. Hvorvidt det er galt eller ikke kan man diskutere i det uendelige uten å bli enige, men jeg personlig mener at også et ufødt foster har retten til liv. Samtidig kan jeg sette meg inn i situasjonen til kvinnen, og har en viss forståelse for at noen velger dette, selv om jeg altså selv mener det er galt. Som sagt, jeg tenker det handler om retten til liv for fosteret - og altså ikke om "kvinnens rett til å bestemme over egen kropp".

Jeg tenker at abort er en fryktelig ting. Men jeg liker at kvinner og menn i dette landet har en lovfestet rett til å kunne ha innvirkning på sitt eget liv. Det å få et barn handler ikke bare om å få bestemme over sin egen kropp i 9 måneder, men om at livet til barnefar og barnemor endres for alltid. Følelsesmessig, økonomisk, fysisk og psykisk. Ingenting i mitt liv har rystet meg mer i grunnvollene enn det å bli mor. Ingenting har gjort meg mer sliten, frustrert og desperat, og ingenting har fylt meg med mer kjærlighet, omsorg og varme. Ingenting har kostet så vanvittig mye penger, ingenting har truet ekteskapet mer. Og ingenting har knyttet mannen og meg mer sammen..

Man kan si at "alle fostre har rett på et liv!", men det er en idealistisk og korttenkt tanke. Et barn skal følges opp døgnet rundt i mange, mange, mange år, helt fra det fødes og ligger der hjelpeløst. Jeg er svært glad og takknemlig for at vi bor i et fremgangsrikt land hvor mennesker SELV kan være med på å bestemme over livet sitt.

Forslaget om reservasjonsrett skremte meg, det virket som et langt steg tilbake med tanke på den autonomien vi er så heldige å besitte i Norge i dag. Man kan nok si mye om abort, men faktum er at dette er noe som kvinner har lovfestet rett til her i Norge. Og det er jeg glad for. Vi er bare mennesker, og shit happens. Om min datter ble gravid 16 år gammel så hadde jeg vært inderlig glad for at vi hadde et valg. Samme om jeg som ung student ble gravid under et one night stand med en mann som viste seg å være voldelig og psykisk syk, eller om jeg ble voldtatt en kveld på vei hjem fra kveldsvakt. Det er viktig å ta opp denne debatten innimellom, men like viktig å huske at ikke alle egner seg til å bli foreldre, spesielt dem som ikke vil...

Endret av Ultiva
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort er jo å ta liv da... med mindre det er noe jeg har gått glipp av. Mulig du er litt under gjennomsnittet intelligent, siden du ikke skjønner det. Og siden du ikke skjønner at jeg sa det i en sarkastisk tone.

Anonymous poster hash: dc808...ad1

Hva er liv? Planter er også liv. Er det mord å drepe disse?

Anonymous poster hash: 0c275...49c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det ingen som virkelig mener at abort er mord.

Det er ihvertfall drap.

Anonymous poster hash: 55c3e...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er liv? Planter er også liv. Er det mord å drepe disse?

Anonymous poster hash: 0c275...49c

Hva er liv? Planter er også liv. Er det mord å drepe disse?

Anonymous poster hash: 0c275...49c

Det er forskjell på plater og mennesker.

Anonymous poster hash: 55c3e...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Ser det er folk som sier dem ville tatt abort om fosteret ble stadfestet med downs. Det er mord og dere som gjør slik burde skamme dere!

Anonymous poster hash: 8d718...358

Ennå en slik tråd....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort er ikke drap, så er derfor det du sier ikke henger på grep. Om det er drap så er også kroppen en drapsmaskin siden at 50% av befruktede egg ender i spontanabort.

Anonymous poster hash: 09721...305

For noe sludder.

Anonymous poster hash: 55c3e...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Amen til begge.

Nei, abort er ikke mord. En abort er en abort. Hadde jeg blitt gravid nå, hadde jeg tatt en. Booyah.

Sier i grunn mest om din mangel på moral.

Anonymous poster hash: 55c3e...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ennå en slik tråd....

Ja

åh skjerp deg tosk

Nei du skal skjerpe deg

Anonymous poster hash: 8d718...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egiett

Jeg tenker at abort er en fryktelig ting. Men jeg liker at kvinner og menn i dette landet har en lovfestet rett til å kunne ha innvirkning på sitt eget liv. Det å få et barn handler ikke bare om å få bestemme over sin egen kropp i 9 måneder, men om at livet til barnefar og barnemor endres for alltid. Følelsesmessig, økonomisk, fysisk og psykisk. Ingenting i mitt liv har rystet meg mer i grunnvollene enn det å bli mor. Ingenting har gjort meg mer sliten, frustrert og desperat, og ingenting har fylt meg med mer kjærlighet, omsorg og varme. Ingenting har kostet så vanvittig mye penger, ingenting har truet ekteskapet mer. Og ingenting har knyttet mannen og meg mer sammen..

Man kan si at "alle fostre har rett på et liv!", men det er en idealistisk og korttenkt tanke. Et barn skal følges opp døgnet rundt i mange, mange, mange år, helt fra det fødes og ligger der hjelpeløst. Jeg er svært glad og takknemlig for at vi bor i et fremgangsrikt land hvor mennesker SELV kan være med på å bestemme over livet sitt.

Forslaget om reservasjonsrett skremte meg, det virket som et langt steg tilbake med tanke på den autonomien vi er så heldige å besitte i Norge i dag. Man kan nok si mye om abort, men faktum er at dette er noe som kvinner har lovfestet rett til her i Norge. Og det er jeg glad for. Vi er bare mennesker, og shit happens. Om min datter ble gravid 16 år gammel så hadde jeg vært inderlig glad for at vi hadde et valg. Samme om jeg som ung student ble gravid under et one night stand med en mann som viste seg å være voldelig og psykisk syk, eller om jeg ble voldtatt en kveld på vei hjem fra kveldsvakt. Det er viktig å ta opp denne debatten innimellom, men like viktig å huske at ikke alle egner seg til å bli foreldre, spesielt dem som ikke vil...

Jeg er både enig og uenig med deg. Jeg synes det er skremmende at flertallet av dem jeg har snakket med ville tatt en abort uten en gang å tenke over det valget. For du velger jo faktisk å ta livet av ditt eget barn, og en abort er jo som du sier en fryktelig ting.

Å få barn er jo helt klart et valg som snur opp ned på hele livet, og ikke noe man bør velge med mindre man er klar for det. Likevel mener jeg at om man først skulle være uheldig og bli uplanlagt gravid bør man i det minste tenke grundig gjennom valget man gjør. Jeg synes det er skremmende at man går mer og mer i retning av at abort er en form for "prevensjon" når man i utgangspunktet har vært uforsiktig. Jeg tror også at veldig mange kunne bli gode foreldre, på tross av at situasjonen ikke er helt ideell. På den annen side forstår jeg at det i noen tilfeller kan være gode grunner for å ta en abort, og jeg ville aldri finne på å dømme noen for et slikt valg.

Når det gjelder forslaget om reservasjonsrett, selv om det ikke egentlig er det vi diskuterer her, er jeg en av de få som var for. Hvorfor? Det er ikke snakk om en trussel mot kvinnens rett til selvbestemt abort, men om samvittighetsfrihet for den enkelte. Fakta er jo at det kun er 1 av 10 kvinner som går via fastlegen for å få utført en abort. Man ville hatt mulighet til å bytte fastlege dersom ens egen fastlege hadde reservert seg, eller få time ved et annet legekontor. I praksis ville det altså ikke ha skapt noen store problemer. Legene ville derimot hatt frihet til å følge sin samvittighet, mens kvinnen som skulle fått utført en abort, ville blitt møtt av noen som støttet hennes valg. Med andre ord, en vinn-vinn situasjon for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ja

Nei du skal skjerpe deg

Anonymous poster hash: 8d718...358

nei. Abort er fullt lovlig så du kan bare holde de middelalderske meningene gor deg selv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...