Gå til innhold

Hater sykepleiere!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den dagen jeg slipper å forholde til denne gruppen skal jeg sprette champagne.

Hvorfor jobber du i det hele tatt i helsevesenet da når du synes sykepleiere er så forferdelige? Jeg skal love deg at du finner kolleger du misliker uansett hvilken jobb du har, men føler du at det hjelper å sitte og sutre på et forum i stedet for å ha litt bein i nesa og si hva du mener om ting? Jeg vil tro den sistnevnte funker mye bedre, og det er sånn normale voksne mennesker gjør.

Anonymous poster hash: 56b3c...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blanchefleur

Hvordan godter egentlig den ego sykepleieren seg da? Her lærer vi velvillig bort rytmer til uerfarne leger, helt uten å godte oss over at de til tross for så lang utdannelse ikke har klart å lære seg noe så vesentlig.

Og den dagen har du ingen ting med pasienter å gjøre, så den dagen spretter nok de sykepleierene som er kvitt deg også champagnen

Her beviser du jo nettopp at du gjør det ;-) Jeg forstår deg delvis, det må være helt utrolig surt å se at andre tjener 3-4 ganger mer enn deg når du kan bedre enn vedkommende.

Jeg sliter ikke med å være dårlig likt blant verken sykepleiere eller pasienter, det er fullt mulig å baksnakke folk som tror de er godt likt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blanchefleur

Hvorfor jobber du i det hele tatt i helsevesenet da når du synes sykepleiere er så forferdelige? Jeg skal love deg at du finner kolleger du misliker uansett hvilken jobb du har, men føler du at det hjelper å sitte og sutre på et forum i stedet for å ha litt bein i nesa og si hva du mener om ting? Jeg vil tro den sistnevnte funker mye bedre, og det er sånn normale voksne mennesker gjør.

Anonymous poster hash: 56b3c...710

Enkelte ting må man bare igjennom.

Erfaringer er gull verdt, men jeg har ingen planer om å jobbe på sykehus livet ut nei. Og livet er mer nå en gang mer enn medisin. Hvordan forteller man mennesker at de er komplett udugelige og ukompetente? At jeg er drittlei over at de alltid skal komme med forslag til hvordan man skal gjøre ting når man har gjort det tusen ganger før? Det er ikke meg man skal markere seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Her beviser du jo nettopp at du gjør det ;-) Jeg forstår deg delvis, det må være helt utrolig surt å se at andre tjener 3-4 ganger mer enn deg når du kan bedre enn vedkommende.

Jeg sliter ikke med å være dårlig likt blant verken sykepleiere eller pasienter, det er fullt mulig å baksnakke folk som tror de er godt likt.

Nei, du ser det ikke der, for vi godter oss ikke over det. Det er overhode ingen fryd å spore.

Å de tjener ikke 3-4 ganger mer heller, så surt er det ikke. Vet ikke helt om siver oppdatert der. Og hadde de tjent myyye mer hadde det vært dem vel undt, for det er de som sitter igjen med ansvaret for behandlingen vi gir. Noe jeg er glad for å slippe 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her beviser du jo nettopp at du gjør det ;-) Jeg forstår deg delvis, det må være helt utrolig surt å se at andre tjener 3-4 ganger mer enn deg når du kan bedre enn vedkommende.

Man er langt i fra fullt utlært når man er en nyutdanna lege. Det gjelder også for alle andre yrker. Så en sykepleier som har jobba der i 20 år har nok en god del hun eller han kan som ikke en nyutdanna lege kan. Man må være ganske dum for å ikke forstå det? Hvorfor skal den du siterte godte seg over noe som alle vet?

Anonymous poster hash: 56b3c...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ting må man bare igjennom.

Erfaringer er gull verdt, men jeg har ingen planer om å jobbe på sykehus livet ut nei. Og livet er mer nå en gang mer enn medisin. Hvordan forteller man mennesker at de er komplett udugelige og ukompetente? At jeg er drittlei over at de alltid skal komme med forslag til hvordan man skal gjøre ting når man har gjort det tusen ganger før? Det er ikke meg man skal markere seg for.

Man markerer seg ikke når man kommer med forslag. Det er helt normalt. Det er du som det er noe feil med som ikke klarer å se en sykepleier som like mye verdt som deg selv. Er nok dessverre en del av både leger og sivilingeniører osv som sliter litt med dette, men ikke fortvil, for du vil nok se det om noen år når du blir litt mer moden og skjønner at ikke alt handler om utdanninga di :)

Anonymous poster hash: 56b3c...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blanchefleur

Man markerer seg ikke når man kommer med forslag. Det er helt normalt. Det er du som det er noe feil med som ikke klarer å se en sykepleier som like mye verdt som deg selv. Er nok dessverre en del av både leger og sivilingeniører osv som sliter litt med dette, men ikke fortvil, for du vil nok se det om noen år når du blir litt mer moden og skjønner at ikke alt handler om utdanninga di :)

Anonymous poster hash: 56b3c...710

Sykepleiere har det gått infalsjon i, takket være Norsk Sykepleierforbund.

Ekstra morsomt er det da når man kommer på somatisk post hvor 90 % av de ansatte er spesialutdannet. Hva utgjør størstedelen av jobben når 9/10 pasienter er over 70 år? Pleie. Dere må vaske rumper, skifte bleier og løfte pasienter. Altså en jobb hvem som helst kan gjøre, og som hjelpepleiere, helsefagarbeide, studenter og pleieassistenter kan gjøre.

Kom gjerne med forslag ja, jeg sier ifra om jeg er usikker på ting. Men det er en vesentlig forskjell når man skal markere bare for å markere fremfor å faktisk sammen komme til et godt løsningsforslag.

Og til alle som måtte misforstå; det er minst like mange idioter blant legestanden, og de har ikke sjeldent et overgrodd ego.

Helt ærlig så mener jeg bare at de fleste norske sykepleiere ligger langt under pari faglig og fremstår som en gjeng klagehøner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Sykepleiere har det gått infalsjon i, takket være Norsk Sykepleierforbund.

Ekstra morsomt er det da når man kommer på somatisk post hvor 90 % av de ansatte er spesialutdannet. Hva utgjør størstedelen av jobben når 9/10 pasienter er over 70 år? Pleie. Dere må vaske rumper, skifte bleier og løfte pasienter. Altså en jobb hvem som helst kan gjøre, og som hjelpepleiere, helsefagarbeide, studenter og pleieassistenter kan gjøre.

90% spesialutdannede sykepleiere på en somatisk sengepost? Da må du jobbe på et veldig spesielt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blanchefleur

90% spesialutdannede sykepleiere på en somatisk sengepost? Da må du jobbe på et veldig spesielt sted.

Iallefall 90 % sykepleiere. Det er ikke alle som er nødt til å kline SPESIALSYKEPLEIER på skiltet heller.

Men det er iallefall ille. Det verste er jo at de fleste av pasientene stort sett bare ønsker å få en fredelig avgang, men her skal vi kjøre fullt behandlingsopplegg og gjøre ALT vi kan. Sukk.

Gleder meg til pensjonistlivet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når legen ikke kan skille mellom en atrieflimmer og en sinus sier det seg selv at han er på tynn is uten hjelp.

Syns ikke det er overraskende i det hele tatt om en kirurg som har jobbet 10-15 år med å operere brudd, øyne, eller eggstokker, og overlater EKG til anestesi og indremedisin, ikke er sikker på om det er P-bølger eller ikke, om det er regelmessig QRS etter hver P-bølge, spesielt om det er et dårlig EKG med mye forstyrrelse.

Jeg syns det sier veldig mye om mindreverdighetskompleksene og hvordan jobben gir underskudd på god selvfølelse, når sykepleiere som ser EKG daglig, triumferende skal snakke dritt som superkirurger som ikke uttaler seg skråsikkert om områder som ligger utenfor hva de driver med. (Allikevel insisterer sykepleiere på å bli sykepleiere)

Leger drifter også mye hit og dit. Det jeg er sikker på, er at det er en større andel personer blant legene, enn blant sykepleierene, som har potensiale til å kunne drive avansert EKG interpretasjon. Men dette ordner seg stort sett ved at de legene som ikke må lese EKG, ikke blir konfrontert med EKG. Samme gjelder medisinering på post, det ligger jo masse multimorbide pasienter som kommer inn til sykehus med medisiner fra ørten spesialister. Sier seg selv at f.eks en thoraxkirurg ikke går inn og justerer mye på diabetesmedisinen til en inneliggende pasient, bestiller c-peptid og sjekker om det er mulig å bruke victoza istedenfor insulin, og shiner opp alle medisiner som pasienten måtte ha. Det er INGEN som gjør dette. En indremedisiner driver heller ikke å sjekker opp øyedråpene og doseringstullball på en indremedisinsk pasient, selv om indremedisinerene er de som kan mest om medisiner og sykdommer.

I det hele tatt er det mange priviligerte som kan tillate seg svært mye som sykepleiere. Det er vel anestesi og intensivsykepleiere som er verst. Anestesisykepleiere i Norge får gjøre ting som ellers bare leger i utlandet pusler med. De har sterk intern kontroll under videreutdanning, hvor holdningene fra den eldre generasjonen er med på å selektere fram de som skal opp i systemet. Det er helt vanlig at anestesisykepleiere kan være frekke i kjeften, og de slipper unna med det - ovenfor alle, mottakssykepleiere, postsykepleiere, leger i spesialisering osv. De er noen skikkelige fitter, uten unntak. Og de kan mye. Mye. De kan mer enn nybegynnerassistentleger om intensivmedisin og gjengs intensivutstyr og målinger, rutine osv. De bryr seg med alt, ting hvor de ikke er invitert til å bry seg. Jeg kunne ALDRI tenkt meg å jobbe med anestesi og sloss mot sykepleiere. Det må være grusomt. Jeg var rett og slett redd hver gang jeg måtte innom anestesiavdelingen som turnuslege. Grusomme mennesker.

Disse historiene om "jeg kjenner så mange hyggelige sykepleiere - det må være noe galt med deg." Stopp. Rull igjen. Innse at du ikke er i samme posisjon, og dermed er premissene for interaksjon annerledes.

Anonymous poster hash: cc445...f56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det litt påfallende. Jeg har ennå ikke møtt noen drittsekker som er fysioterapeuter. Kanskje fordi det krever så utrolig mye mer å bli fysioterapeut, fordi de har grunn til å se på seg som likeverdige, og dermed ikke bærer på så mye negativitet?



Anonymous poster hash: cc445...f56
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ingen drittsekker som er ergoterapeuter.

Tror ikke jeg kjenner noen drittsekker som er logopeder, heller.



Anonymous poster hash: cc445...f56
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man markerer seg ikke når man kommer med forslag. Det er helt normalt

Jo faktisk, så gjør man det. Det er fullstendig uønsket at assistentleger skal delta faglig og komme med forslag om de ikke eksplisitt er spurt. Det er bare sykepleiere, det, som tror at deres meninger er så ønsket, og uerstattelige. Når du kommer med et forslag, så legger du selvhevdelse bak at din løsning er den riktige.

Anonymous poster hash: cc445...f56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten sykepleiere hadde det vært dårlig stilt i helsevesenet.



Anonymous poster hash: 3b5f2...170
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blanchefleur

I det hele tatt er det mange priviligerte som kan tillate seg svært mye som sykepleiere. Det er vel anestesi og intensivsykepleiere som er verst. Anestesisykepleiere i Norge får gjøre ting som ellers bare leger i utlandet pusler med. De har sterk intern kontroll under videreutdanning, hvor holdningene fra den eldre generasjonen er med på å selektere fram de som skal opp i systemet. Det er helt vanlig at anestesisykepleiere kan være frekke i kjeften, og de slipper unna med det - ovenfor alle, mottakssykepleiere, postsykepleiere, leger i spesialisering osv. De er noen skikkelige fitter, uten unntak. Og de kan mye. Mye. De kan mer enn nybegynnerassistentleger om intensivmedisin og gjengs intensivutstyr og målinger, rutine osv. De bryr seg med alt, ting hvor de ikke er invitert til å bry seg. Jeg kunne ALDRI tenkt meg å jobbe med anestesi og sloss mot sykepleiere. Det må være grusomt. Jeg var rett og slett redd hver gang jeg måtte innom anestesiavdelingen som turnuslege. Grusomme mennesker.

Disse historiene om "jeg kjenner så mange hyggelige sykepleiere - det må være noe galt med deg." Stopp. Rull igjen. Innse at du ikke er i samme posisjon, og dermed er premissene for interaksjon annerledes.

Anonymous poster hash: cc445...f56

Haha. Woord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Jeg har vært alvorlig syk flere ganger, også blitt lagt inn på sykehus akutt. Jeg opplevde engasjerte, hjelpsomme, og omtenksomme sykepleiere for det meste. Jeg opplevde også en sykepleier som jeg syns ikke hørte etter på det jeg prøvde å formidle - det tror jeg bare var personligheten hennes. I tillegg har jeg en kompis som er sykepleier, vedkommende har et fælt menneskesyn - uansett det er bare et unntak for alle de flotte sykepleierne som virkelig bryr seg.

Så, tusen takk, alle sykepleiere.

Jeg setter pris på dere og er takknemlig for den jobben dere gjør. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

To ting.

For det første, så har NPM sjefene og hele denne utviklingen, med at politikerne skal toe sine hender for ansvar, ved å opprette helseforetak som opererer etter byråkratskapte regler, og som styres autonomt, resultert i et hierarki hvor det er enda mindre forståelse for faglige prioriteringer, hvor premissene for behandling stammer fra kunnskapsløse molboer, mens ansvaret plasseres nedover i organisasjonen, dvs på legene. Heldigvis får hver avdeling ansvaret for erstatningssaker foreløpig grunnet NPE ordningen. Dette har gjort at sykepleiere møtes med større forståelse for sutringa si. Når vi legger til at de fleste leger ikke har fast ansettelse, mens gamle sykepleiere gjerne har det - så er det ganske åpenbart at maktbalansen blir skjev. Svært skjev.

At det er machiavelli-forhold på andre arbeidsplasser stemmer, men andre arbeidsplasser får ikke operere med midlertidige stillinger og dermed har popularitetskonkurransen på jobben ikke den samme virkningen. Leger kues som i en konsentrasjonsleir (måtte få inn Godwin her) av nazisykepleiere, og om de ikke underkaster seg fullstendig, f.eks i faglige spørsmål, så vil en giftig slange av en sykepleier være nok til at det er hadebra.

Pkt to er at sykepleiere i NPM age i større grad selv kommer inn i styre og stell. Å ha sykepleiere som avdelingsoverhoder, og skulle foreta prioriteringer som f.eks hvem som trenger kontinuerlig tilsyn og hvem som kan ligge på et pasienthotell, det er ikke helt bra. Å la ikke-helsepersonell ha meninger om det samme, er direkte farlig.

Anonymous poster hash: cc445...f56

Ok, du savner kort og godt det gamle hierarkiet.

Hadde vært interessant å se undersøkelser på hva reformene med helseforetak osv har gjort for arbeidsmiljøet på sykehusene. Det er jo ikke akkurat et miljø som er kjent for flat struktur, må være nesten som å si at man skal innføre flat struktur i forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universitas har slettet en god del innlegg, og universitas har slettet innlegg fra andre artikkelen om den saken også. Løst i minnet så var det krangel rundt graviditet, og særregler for denne studenten on-the-fly. Det er ganske mange forskjellige historier ellers i kommentarfeltet om drittsekkbehandling av studenter med akuttsykdom, halsbetennelse, blindtarmbetennelse - men som en påpeker - hadde en gått fort nok på ski, hadde det vel ikke vært noen sak.

Morsomt å se at sykepleierene her tydeligvis er enige i at de er forferdelige. Nesten som for å understreke dette, så gjøres det forsøk på parallelldiskusjoner rundt alternative brukere, og hypoteser som alle skal stemme, men som krasjer internt. Det er vel neppe mulig å være ansatt som lege og starte en tråd om å få sparken på en annen side, samtidig som man er en student som har gitt opp og hetser sykepleiere, og samtidig er østblokkstudent - alt på en gang.

Anonymous poster hash: cc445...f56

Du sikter kanskje til krangelen om svangerskapspermisjon? Den gikk ut på noe helt annet. Gravid med professor og presset til abort skjer vel stort sett bare i østblokk. Har selv studert ved medfak i Oslo og kjenner ikke igjen all misnøyen, og mine medelever som var syke fikk helt normal tilrettelegging. At det er strengere enn sykepleierstudiet, ja, men det visste vi alle før vi begynte, og de av oss som har vært på utveksling vet at det er enda verre i utlandet. Østblokk tør jeg ikke tenke på.

Grunnen til at jeg joiner paralelldiskusjonen om alternative brukere er at det er svært tydelig, og alle innleggene - selv med innlagte justeringer - bærer preg av å være skrevet av en som hadde hoppet av (eller blitt kastet ut fra?) studiet, og har dessuten visse kjennetegn. Dessverre ga jeg deg seriøse svar først, da jeg ikke var klar over at du var en gjenganger. Det er fullt mulig å skrive innlegg ut fra det man ønsker skal være sant. Psykiatermat. Selv om jeg ikke er psykiater vil jeg tro vedkommende:

- Har blitt sparket ut fra studiet, eventuelt hoppet av fordi han ikke greide å tilpasse seg eller ikke taklet presset

- Eventuelt går i østblokk, og prøver å sverte UiO for å føle seg mindre uglesett

- Har store mindreverdighetskomplekser han forsøker å veie opp for med intellektuelt raseri

- Lager seg sin fantasiverden for å håndtere vanskelige følelser og opprettholde storhetsforestillinger, lever ut den "virkeligheten" han aldri får oppleve

- Som regel i konflikt, da hans virkelighetsbilde i skremmende stor grad er dominert av tanker om staten, privatisering, det onde systemet (litt sånn antivaksine-paranoiahysteri, bare annet tema).

- Blir gjennomskuet, og føler seg dermed som det misforståtte offer.

- Selv når han blir avslørt vil ha så stor tiltro til sine egne intellektuelle (manipulative) evner at han glatt overser, eller prøver å overkjøre, de som gjennomskuer han/henne

- Bruker en stor del av sin fritid til å lese seg opp på kirurgiske prosedyrer og diverse overflatekunnskap han kan flette inn for å virke mer troverdig

- Har et rikt fantasiliv, men føler seg innerst inne ganske tom.

- Enten lesbisk dame som egentlig raser mot noe helt annet enn staten, eller ustabil og svak gutt i 20-åra som alltid faller sammen når han ikke får til å kontrollere omgivelsene sine.

For all del, styr i vei. Jeg er langt på vei enig med deg i tendensene noen sykepleiere viser. Men at du bruker så mye tid på det virker langt over grensen til sykelig. Hva er det egentlig som plager deg?

Anonymous poster hash: 32be3...0bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje du bare skriver bok og trenger litt inspirasjon.

Uansett er det creepy med gutter i 20-åra som sitter og ler for seg selv mens de tror de suverent overgår alle andre intellektuelt, mens de har null styring på hva livet egentlig handler om, og under all den intellektuelle narsissismen føler seg sørgelig tomme og alene.

Det er hjelp å få!



Anonymous poster hash: 32be3...0bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sikter kanskje til krangelen om svangerskapspermisjon? Den gikk ut på noe helt annet. Gravid med professor og presset til abort skjer vel stort sett bare i østblokk.

Nei, de innleggene som ble skrevet i universitas omhandlet hvordan et fakultetsmedlem hadde et forhold til denne damen som resulterte i en kraftig uoverenstemmelse, hvor fakultetet forsøker alle skitne knep for å få henne vekk fra studiet. Om det ikke var abort, så var det foreldrerett. Det er vanskelig å si nøyaktig, etter at universitas gikk inn (ble presset?) til å fjerne innlegg som omhandlet fakultetsmedlemmet. Jeg er også enig i at det er påfallende hvordan spekulasjonen rundt studenten fikk blomstre, mens med en gang pikant informasjon om fak.med kom inn i bildet, så ble det fort sensurhelvete.

Hva du har og ikke har fått med deg fra medfak sier ingen verdens ting. Det har vært mange historier brettet ut i universitas om syke studenter, og du kan jo også lese i kommentarfeltene historier fra folk som har fått høre at de må tilbake igjen, selv om de er inneliggende med akapp.

Spm er da, er du fakultetsansatt og bedriver propaganda, eller er du bare en klyse?

Anonymous poster hash: cc445...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...