Favole Skrevet 1. juli 2014 #1341 Skrevet 1. juli 2014 Ang nesespray så ringte jeg bare legekontoret (eller sendte sms, husker ikke, men hadde ikke time) og ba om resept, så sendte hun inn elektronisk til apoteket. Syntocinon heter den.
Fibonacci Skrevet 1. juli 2014 Forfatter #1342 Skrevet 1. juli 2014 Takk, Favole! Jeg er litt usikker på om det er utdrivingen som er problemet, eller om det bare er det at puppen er så full at hverken lillebror eller hånda mi får skikkelig tak. Barna hadde hatt det kjempefint på Oscarsborg i dag, og eldstemann hadde med fiskestang og hadde fått en stor lyr på kroken! Den hadde vi til middag, nam nam! Jeg snakket med jordmoren i stad og ba om råd med ammingen og brystbetennelsen. Det har ikke utviklet seg til full betennelse ennå, men i stad så jeg at det var et rødt område på høyre pupp. Det gjør skikkelig vondt. Etter råd fra henne har jeg stått lenge i dusjen og prøvd å tømme puppene litt. Greide det ganske bra på høyre, og det sto ut lange stråler med melk, men den venstre puppen er nå så stor at jeg ikke får skikkelig tak rundt den. Fikk ikke ut så veldig mye, så nå skal jeg bruke brystpumpa istedet. Ellers må jeg holde meg i ro og ikke farte så mye, sa hun... Så i morgen blir det en rolig hjemmedag.
Sushi Skrevet 1. juli 2014 #1343 Skrevet 1. juli 2014 Uffameg, nå måtte jeg inn her og lese, og det høres ut som du har tette melkeganger på gang, og skikkelig overproduksjon, ja! Håper det bedrer seg snart. Kanskje du kan prøve å pumpe begge puppene tomme om morgenen, hvis det er da det er verst spreng? Da blir det lettere å legge til babyen utover dagen, og siden han tar flaske så kan dere jo gi pumpemelka hvis det skulle bli for lite. Og husk, la babyen tømme den vonde puppen ofte, og bruk heller pumpa på den andre. Babyen tømmer puppen best. I tillegg kan det være lurt å variere ammestilling på den tette puppen. God bedring!
Sushi Skrevet 1. juli 2014 #1344 Skrevet 1. juli 2014 Eh ja, innser nå at jeg har altfor mye erfaring på dette feltet...
Fibonacci Skrevet 1. juli 2014 Forfatter #1345 Skrevet 1. juli 2014 (endret) Takk, Sushi! Ja, det er jo ikke sånn erfaring man ønsker seg egentlig, men bra for meg at du kan gi gode råd! Jeg har skikkelig vondt i puppene nå. Mye mer enn brystspreng-vondt. Det er store røde områder på begge puppene, som brenner skikkelig. Er redd betennelsen har slått ut for fullt ja I morgen skal jeg ringe legen, og mannen skal spandere en elektrisk Medela Swing pumpe på meg. Avent-pumpa mi gir meg krampe i hånda og tar altfor lang tid. Lillebror har vært flink gutt og tømt ganske bra for meg i dag da, uten hyl og tull. Jeg har i tillegg håndmelket ørten ganger, pumpa ut 110 ml og boobsa er ganske myke nå, men de er vondere og rødere enn noengang! Why?? Endret 1. juli 2014 av La Traviata
Sushi Skrevet 2. juli 2014 #1346 Skrevet 2. juli 2014 Er det klumper i brystene? I så fall kan du prøve å stryke over disse, mot brystknoppen, mens lillebror suger. Se om du klarer å få dem bort så du får tømt ordentlig. Høres ut som det er skikkelig betent, stakkars deg Ta smertestillende, og du må ha elektrisk pumpe, ja! Lykke til hos legen!
Fibonacci Skrevet 2. juli 2014 Forfatter #1347 Skrevet 2. juli 2014 (endret) Takk! Jeg vet ikke om det er klumper akkurat, men det er hardere områder som gjør vondt. Jeg tror det hjalp å tømme puppene skikkelig i går kveld, for nå er det ikke så hissig rødt lengre, og jeg har ikke feber Det er fortsatt vondt da, en sånn brennende følelse. Må være flink til å tømme og pumpe ofte, ikke fryse, spise og drikke nok (jeg har ikke passet godt nok på å spise skikkelig selv) og hvile meg. Vi hadde en veldig god natt, lillebror sovna kl. 23, ville ha mat igjen kl. 01, og så sov vi alle sammen til kl. 07! Endret 2. juli 2014 av La Traviata
Sushi Skrevet 2. juli 2014 #1348 Skrevet 2. juli 2014 Bra, håper du fikk stoppa det i tide! Harde områder kan være tette melkeganger. Wow, flink sovebaby
Fibonacci Skrevet 2. juli 2014 Forfatter #1349 Skrevet 2. juli 2014 Det er nok tett ja, jeg har sikkert fått ut en del, men antakelig ikke alt. Ringte legekontoret for å høre hva de mente jeg skulle gjøre, og fastlegen er selvsagt på ferie, men jeg har fått time hos en annen lege kl. 10. Håper dette kan løse seg raskt, jeg har lyst til å gå på trilletur jeg, ikke ligge syk i senga!
Sushi Skrevet 2. juli 2014 #1350 Skrevet 2. juli 2014 Bra at du fikk time i dag! Det er helt grusomt når det blir tett, men snart er du nok bedre! Selv merker jeg bedring så fort jeg får tømt puppene skikkelig. Bruker du amme-bh med eller uten spiler?
Leopanter Skrevet 2. juli 2014 #1351 Skrevet 2. juli 2014 Håper du blir frisk snart, tette melkeganger er virkelig noe dritt! Vil bare gi en anbefaling på ammebh med det samme: Bravado seamless er virkelig god God støtte, fin silhuett og behagelig å ha på. Og ganske tøyelig, så du finner sikkert en størrelse som passer melonene dine Vet at Vitus selger den, i alle fall, rundt 400 kroner stykket.
Mafalda Skrevet 2. juli 2014 #1352 Skrevet 2. juli 2014 Håper legekontoret kan bidra med litt sesam sesam av en eller annen sort. Å tilbringe lillebrors første uke liggende til sengs var vel ikke akkurat det du planla... Jeg har ikke så mye å bidra med, annet enn at jeg inderlig håper at du slipper brystbetennelse i full blomst. Kanskje legekontoret kan gi deg noe forebyggende hvis de mistenker at betennelsen er i ferd med å ta tak?
Fibonacci Skrevet 2. juli 2014 Forfatter #1353 Skrevet 2. juli 2014 Takk, dere! Nå har jeg fått både antibiotika og Syntocinon nesespray, det var visst ingen tvil om at det var brystbetennelse ja. Tok melkeprøve som skal sendes inn også. Hååååper det funker raskt, så jeg kommer i form igjen. Heldigvis har mannen pappaperm og kan hjelpe til både med lillebror og med alt annet! Nå har han blitt et skikkelig sovedyr, forresten. Han fikk mat kl 07 (begge puppene) og sov så videre til halv 10, våkna fordi vi måtte stelle og kle på ham og dra til legen. Etter det sov han seg gjennom alt av legebesøk og tur til apoteket og våkna først da vi kom hjem i stad. Nå skal mannen dra for å kjøpe elektrisk pumpe, det skal bli herlig å prøve!
Fibonacci Skrevet 2. juli 2014 Forfatter #1354 Skrevet 2. juli 2014 (endret) Puh! Har stått med feber og dårlig form og vaska og kokt den nye fine pumpa mi og nå skulle jeg prøve den - og vips hadde jeg fått ut 150 ml på ett bryst! Og den eneste grunnen til at jeg måtte stoppe var at flaska ble full. Kunne holdt på i evigheter føles det ut som. Pumpa er helt super den, veldig komfortabel og enkel å bruke. Det eneste jeg ikke fant ut av var hvordan man fester på de morsmelkposene til å putte i fryseren. Skjønte ingenting av bruksanvisningen. Er nok litt for sliten akkurat nå. Med all denne melken jeg kommer til å sitte med etter hvert (og en baby som sover halve dagen på det han får ut av den dårlige puppen) meldte det seg en tanke om å donere til sykehuset. Men jeg vet ikke om man kan det når man har brystbetennelse? Da kan det jo være bakterier i melka. Noen som vet? Og hvordan løser man det rent praktisk? Vi har lang vei til alle sykehusene i området vårt, og jeg får ikke kjørt og levert det selv i denne tilstanden. Foreløpig putter jeg det bare i fryseren, så får vi se hva vi gjør. Kommer til å pumpe flere ganger om dagen i denne perioden - det går jo aldri tomt i dette meieriet mitt! Men OMG! Jeg kommer til å bli rimelig lei av å vaske og koke pumpe og flasker! *ønsker meg sterilisator* Går og tenker litt på om vi skal ta nyfødtbilder av lillebror hos fotograf. Har egentlig veeeldig lyst! Ikke sånne kunstige bilder der han ligger i en unaturlig stilling oppi en blomst eller hva det måtte være, men sånne naturlige bilder, bare med babyen i et ullteppe eller på et lammeskinn. Men jeg er litt redd for at vi er for seint ute, man skal visst helst bestille sånt mens man er gravid. Har undersøkt litt rundt, noen steder er prisene så stive at det er helt uaktuelt, men andre steder virka det mer overkommelig. Søskenbilder kan også være aktuelt - tenk så fint å ha på veggen! Endret 2. juli 2014 av La Traviata
Gjest Hayati Skrevet 2. juli 2014 #1355 Skrevet 2. juli 2014 Jeg pumpet også som en gal i starten siden babyen min hadde for kort tungebånd og jeg for store bryster, så det tok lang tid før babyen fikk tak. Bare pass på pumpingen, produksjonen min ble enda større av pumpingen. Jeg frøs ned i vanlige fryseposer og i isbitterninger. Veldig greit nå da med fryseren full av morsmelk, for nå som hun er 7 mnd har jeg kun akkurat nok til henne, så deilig å ha et lager når jeg skal bort noen timer fra henne og til grøten og maten hennes Jeg ga bort til sykehuset de 3 første mnd, og fikk tilsendt utstyr og leverte, men jeg bor bare 20 min unna sykehuset. Tror det skal stå på nettsiden til hvert enkelt sykehus
Sushi Skrevet 2. juli 2014 #1356 Skrevet 2. juli 2014 Det kan ikke være bakterier i melka som skal til sykehuset, men du kan fint bruke den til egen baby. Når du er kvitt betennelsen kan du jo eventuelt levere, hvis du fortsatt har overproduksjon. Den metoden jeg linka til i dagboka mi (for å redusere produksjon) funker hittil supert for meg! Har mye mindre spreng nå enn for bare 3-4 dager siden. Men fokuser på å få bort betennelsen først, så kan du få ned produksjonen. Sterilisator er forresten et must! Man blir jo gal av den kokinga...
Fibonacci Skrevet 2. juli 2014 Forfatter #1357 Skrevet 2. juli 2014 Takk for råd, Hayati og Sushi! Nå er spørsmålet bare: hvilken sterilisator? Passer alle til alt av flasker og utstyr? Noen som kan anbefale både sterilisator og flaskevarmer? Lillebror tar flaske med glans, mannen ga ham i stad og det er fint å ha sånne dingser når vi skal på ferie på hytta f.eks. Vi har flest Avent-flasker, pluss to Medela-flasker og noen MAM-flasker. Jeg følte meg bedre etter pumpinga i stad, men nå er jeg kjempevarm og føler meg sjaber igjen, så jeg må få ut mere melk. Sto og vaska og kokte utstyr igjen i stad, og orker ikke hele den runden igjen, så jeg tar heller en dusj og håndmelker ut litt (og skal prøve det grepet for å dempe spreng, er ikke helt sikker på om jeg skjønte det da..). Takk for tips over her om amme-BH'er, jeg bruker sånne uten spiler, kjøpte en del på Lindex mens jeg var gravid. Da var melonene store, men nå er de jo enorme! Skal sjekke ut Bravado Seamless, de så veldig gode ut Leopanter!
Yesterday Skrevet 2. juli 2014 #1358 Skrevet 2. juli 2014 Oj så heldig du er med så mye melk Jeg fikk ut så lite og det var ikke bra når jeg fikk betennelse. Jeg ble ganske fort bedre med antibiotika. God bedring! Vi hadde Avent sin benksterilisator, den tar litt plass men har plass til mye
Fibonacci Skrevet 2. juli 2014 Forfatter #1359 Skrevet 2. juli 2014 Ja, det må være kjedelig når det er helt andre veien igjen, Yesterday! Er glad for å ha mye melk altså, bare brystbetennelsen gir seg! Avent sterilisator er notert. Jeg mater lillegutt nå, deilig å lette på trykket. Han har vært ekstremt trøtt i dag og sovet nesten hele tida! Kanskje han har vært slått ut av varmen? Han har ikke spist så ofte, så jeg har pumpa og håndmelket, fikk letta på trykket da også, men får ikke ut alt det harde... Har prøvd å bruke Cottermans grep, vet ikke om jeg gjorde det riktig - skjønner ikke hvordan man gjør det med begge hender, så jeg brukte bare den ene. Har i hvert fall god effekt av Syntocinon sprayen synes jeg. Har fortsatt feber da, og har de samme røde områdene på puppene. Har sittet litt i kveld og skrevet både om fødselen og litt notater om de første dagene til lillebror. Man glemmer jo så fort, så det er gull verdt å skrive ned ting med en gang! Har tenkt å lage en bok til ham etter hvert. Fødselshistorien kommer også, men den blir nok fryktelig lang, så det går sikkert noen dager til før jeg er ferdig!
Fibonacci Skrevet 3. juli 2014 Forfatter #1360 Skrevet 3. juli 2014 (endret) Trøtt! Men det er ikke lillebrors feil, bare jeg som har hatt altfor mye gående i hodet i natt. Begynte å skrive om den mer intense delen av fødselen i går kveld/natt, og så sovna jeg jo, men han ville ha mat litt før kl. 04, og etter det tok det så lang tid før jeg klarte å sovne igjen Var først oppe på do og så ut av vinduet at det var en helt magisk soloppgang ute, og en slags regnbue - har aldri sett noe lignende før! Måtte ut og knipse litt - sikkert ikke så lurt med tanke på brystbetennelsen, men jeg var ikke lenge ute altså. Så ble jeg bare liggende med tankekverna mi - ikke bare om fødselen, men om masse annet også. Tror jeg fikk sove litt etter hvert, men har vært våken fra 6-tida og føler meg ganske så vrak. Her er utsikten vår i morges kl. 4: Endret 3. juli 2014 av La Traviata
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå