Favole Skrevet 29. juni 2014 #1321 Skrevet 29. juni 2014 NI barn Tror jeg skal ta denne "trøttheten" min og gi den en giga bolle, og never ever klage igjen.
Fibonacci Skrevet 29. juni 2014 Forfatter #1322 Skrevet 29. juni 2014 (endret) 9 barn, og så har hun tid til å blogge? Link til denne bloggen, Mafalda? Jeg endret profilbildet så det ble litt mindre gjenkjennelig. Håper alle faste lesere rakk å se lillebror da Endret 29. juni 2014 av La Traviata 1
Fibonacci Skrevet 30. juni 2014 Forfatter #1324 Skrevet 30. juni 2014 God morgen! Her ble det en veldig god natt etter hvert Jeg håndmelket i går kveld og da tok lillebror begge puppene (men lå ikke så lenge ved den dumme puppen), så sov vi til 02:30, da hadde han bæsjet og jeg hadde blødd gjennom på lakenet igjen (hersens renselse!), så puppet vi igjen 03:30 og så sov lillebror til litt før 07 i morges! Måtte håndmelke ut litt i stad for at han skulle ta puppen, puh, det er tungt arbeid! Kan ikke huske at det var sånn de to første gangene egentlig. I dag skal mannen levere bilen til reparasjon av steinsprutskaden vi fikk forrige uke, og så kommer jordmoren på hjemmebesøk. Barna skal på SFO og etterpå skal de til min mor og spise middag, så her blir det nok en veldig rolig ettermiddag!
Gjest Tekola Skrevet 30. juni 2014 #1325 Skrevet 30. juni 2014 Så bra med en rimelig god natt! Lillebror er helt nydelig! God mandag(? )
Fibonacci Skrevet 30. juni 2014 Forfatter #1326 Skrevet 30. juni 2014 (endret) Ja, her er det faktisk en sjeldent god mandag Lillebror og jeg sto opp litt etter de andre i dag, men vi hadde en koselig felles frokost alle sammen, med fornøyd baby i Tripp Trapp Newborn setet sitt. Nå har mannen kjørt de to eldste på SFO, og jeg sitter og ammer igjen! Denne gangen gikk det bra bare jeg håndmelket den dumme puppen litt først. Jeg har fått noen digre meloner nå, hjelpes! Håper Lindex har store nok amme-BH'er Er det forresten noen som kan anbefale en god amme-app til iPhone? Endret 30. juni 2014 av La Traviata
Fibonacci Skrevet 30. juni 2014 Forfatter #1327 Skrevet 30. juni 2014 (endret) Herlighet, ammetåka er tjukk oppi hodet mitt i dag altså. Glemmer hva jeg skulle to sekunder etterpå. Nå er jeg alene med lillebror for første gang siden han ble født! Mannen dro for å hente bilen og så skulle han handle. Lillebror bare sover, så jeg har fått gjort en del i huset og ringt sykehuset for å avtale Føllings test (det blir i morgen). Jordmoren var her i stad for å følge opp i forhold til amming og alt som har med barsel å gjøre. Hun hadde med seg div. papirer og partogrammet mitt, som vi gikk gjennom og snakket om fødselen. Hun skrøt så masse av meg og hvor utholdende og flink jeg var, ble helt rørt jeg! Ammingen går seg til her, tror jeg. Jeg håndmelker ut litt før jeg tilbyr puppen, så blir det ikke så vanskelig å få ut melka. Og så virker han rett og slett ikke så veldig sulten. Mistolker lett grining og søking etter noe å suge på for sult, men han er nok bare veldig kontaktsøkende og har et kjempestort sugebehov. Smokken er veldig god å ha! Nå har han begynt å få skikkelig sennepsgul morsmelkbæsj, ikke sånn seig nyfødtbæsj lengre her nei. Jupp, puppe- og bæsjepraten har ankommet dagboka mi Endret 30. juni 2014 av La Traviata
Fibonacci Skrevet 30. juni 2014 Forfatter #1328 Skrevet 30. juni 2014 Ja, forresten - jeg har begynt på fødselshistorien min, men det kommer til å ta tid, for den blir laaaang!
Mazilla Skrevet 30. juni 2014 #1329 Skrevet 30. juni 2014 Gleder meg til fødselshistorie! (Merkelig hvor interessant det er å lese om andres fødsler! )
Fibonacci Skrevet 30. juni 2014 Forfatter #1330 Skrevet 30. juni 2014 Ja, ikke sant? Jeg elsker også å lese sånne historier. Det er så mye man kan kjenne seg igjen i, og likevel er hver historie unik. Jeg tror jeg har feber Vil ikke ha brystbetennelse! Må nok til med pumpa hvis det blir for ille. Får kanskje ikke ut nok med bare håndmelking, og lillebror er så mett og trøtt i dag at han hjelper ikke mye til akkurat.
Gjest Doh Skrevet 30. juni 2014 #1331 Skrevet 30. juni 2014 Gleder meg til fødselshistorie! Likte å lese fødselshistorier før, men nå eeeeeeelsker jeg det. Får meg til å tenke på min egen fødsel og alle de fine tingene som skjer og har skjedd etter at lillemann kom til verden Haha, er ikke skikkelig mamma-dagbok før bæsj og pupper blir diskutert Håper puppen ikke blir syk og at feberen går fort over
Favole Skrevet 30. juni 2014 #1332 Skrevet 30. juni 2014 Håper du unngår brystbetennelse, god bedring til deg! Og gleder meg veldig til fødselshistorien
Fibonacci Skrevet 30. juni 2014 Forfatter #1333 Skrevet 30. juni 2014 (endret) Takk Doh og Favole! Har lett feber, men har fått tømt og pumpet ut masse nå i kveld, krysser fingrene for at det går bra. I ettermiddag har vi vært på besøk hos mamma og pappa. Det ble lillebrors første biltur! Han er jo født hjemme og har ikke vært utenfor huset før nå. Og det har nesten ikke jeg heller, siden han ble født. Det var mere tull med puppen der oppe, han bare skrek da jeg skulle amme og da hadde jeg håndmelket en del på forhånd også. Konkluderte først med at han sikkert ikke var sulten, men litt senere søkte han fælt og gapte overalt på mannen som holdt ham, så da prøvde jeg en gang til. Hyl og skrik og puppevegring... Satte meg inn på et annet rom og prøvde, han ble bare sinna helt til jeg i min desperasjon og angst for å få brystbetennelse la meg med puppen over munnen hans og sprøytet melk rett inn dit. Da tok han den (og det var en veldig merkelig stilling, kan man si ). Fikk ham til å ta begge bryst på den måten, og etterpå slokna han og sov leeeenge! Han var så søt og lå og smilte i søvne Det er den høyre puppen (dummepuppen) som er vondest, det er et område øverst mot armhulen som er veldig hardt og ømt. Da vi kom hjem igjen pumpa jeg ut melk fra begge puppene for å lette på trykket (han er jo langt unna å tømme så mye som en pupp) og fikk ut til sammen 100 ml! Mannen ga ham det på flaske etterpå - den tok han på første forsøk og spiste 30 ml. Den lille magen har nok ikke plass til mer, her snakker vi overproduksjon! Det må vel stabilisere seg etter hvert? Resten av melka holder seg til i morgen i kjøleskap, eller? Har glemt så mange sånne detaljer. Ellers i kveld har mannen prøvd ut Caboo bæreselen, og han syntes den var veldig grei å få på, lett å bære i og lillebror slokna fort oppi der Endret 30. juni 2014 av La Traviata 1
Gjest roseduft Skrevet 1. juli 2014 #1334 Skrevet 1. juli 2014 Koselig å oppdatere seg her inne Du er så god som står på hele tiden, du skal gi deg selv en klapp på skulderen Her nekta mini å ta høyre puppen en periode også! Det hjalp av og til å amme fra tvilling stilling ( ? ) evnt liggende. Tror det var fordi hun var litt stiv i den ene sida etter fødsel, noe som gikk seg til etter en liten uke men godt du har melken i orden hvertfall! den stabiliserer seg jo etterhvert og etter babyens behov. Melka kan fint stå noen dager i kjøleskap og 6-7 mnd i frysa Ang bading, så var det forfeeeerdelig de første gangene her i huset! Men etter 4-5 bad, så innså hun hvor herlig og lite skummelt det er, at nå elsker hun det. Så det kommer det også vet du Virker som du koser deg som småbarnsmamma igjen, til tross for etterrier og lite søvn. Det er godt alt bare er en fase, trøsta jeg meg med i alle fall er tøft når ting står på.
Fibonacci Skrevet 1. juli 2014 Forfatter #1335 Skrevet 1. juli 2014 (endret) Takk for det, roseduft Her har det vært en god natt! Jeg og mannen la oss altfor seint, men lillebror sovna litt før midnatt, våknet i 4-tida og fikk mat (litt tull med å ta puppen, som vanlig) og så sov vi til 7. I dag er ungene på Oscarsborg med SFO. De skal være der i morgen og på torsdag også, og så har de ordentlig sommerferie! Vi skal på det lokale sykehuset i dag og ta Føllings test. Håper det går bra å bli stukket i foten. Endret 1. juli 2014 av La Traviata
Fibonacci Skrevet 1. juli 2014 Forfatter #1336 Skrevet 1. juli 2014 Jeg har forresten gått ned 7 av de 12 kiloene jeg la på meg Har fortsatt sånn myk mamma-mage da, så noe magebilde får dere ikke!
Gjest Tekola Skrevet 1. juli 2014 #1337 Skrevet 1. juli 2014 Åååååh, myk og god bolledeigmage Lykke til på sykehuset!
Favole Skrevet 1. juli 2014 #1338 Skrevet 1. juli 2014 Lykke til på sykehuset Mammabollemage, herlige greier
Mafalda Skrevet 1. juli 2014 #1339 Skrevet 1. juli 2014 Usj, synes den Føllingstesten er litt ekkel, jeg... De må jo som regel klemme og klype og mase for å få ut nok blod. Selve stikket er kjapt unnagjort, men jeg synes det er vondt å se på hvordan de maser og kjaser med den lille foten... Ikke at jeg er kjeks, altså! (og jammen er det en bra test å ha, sånn egentlig. Det er vel ikke mange tilfellene som oppdages i løpet av et år, med for de det gjelder er det jo livsviktig å få vite det tidligst mulig). Og så krysser jeg alt jeg har for at det går seg til med dummepuppen og at du ikke får full betennelse eller noe annet ille. En ting som virkelig kan forsure barseltiden, er høy feber og dårlig form, så jeg håper inderlig du slapp med skrekken (om enn med litt kreative måter å mate junior på!). Mine har også vært "vanskelige" sånn, og foretrukket noen ganger den ene puppen, andre ganger den andre. Noe som lett blir til en øm og steinhard pupp, og en pupp med sprukken, vond brystvorte. At ikke disse ungene kan ta litt hensyn til mammaene sine, da! Her er bloggen forresten: http://www.elizabethfoss.com/ Men vær advart: vi snakker om en dypt religiøs nibarnsmor som bedriver hjemmeundervisning. Med andre ord nokså alternativt og fjernt fra de fleste norske småbarnsmødres hverdag. Jeg kan ikke si jeg kjenner meg sånn voldsomt igjen, akkurat. MEN- jeg synes hun er gullegod til å fange små øyeblikk, filosofere, diskutere og lage rom til både små barn, store barn, voksne barn, hverdagstristesser og hverdagsmagi. Dessuten er hun akkurat passe kjerring etter min smak. Fotballfrue gir sikkert flotte mote- og sminketips, men jeg er jo såpass gammel at jeg foretrekker tips om fornuftige-og-ikke-altfor-stygge sko, og oppskrifter på smakfulle salater til ti personer i slengen Og jeg er helt sikker på at hun ikke har et vondt ord å si om bolledeigmage, hun heller. Tipper at det hører med til babymoon-fasen Ha en fortsatt fin dag, og forhåpentligvis en god natt!
Fibonacci Skrevet 1. juli 2014 Forfatter #1340 Skrevet 1. juli 2014 (endret) Takk, myk bollemage er fint det Kommer til å begynne så smått med trening igjen etter 6 uker, men før det tar jeg det med stor ro. Føllingstesten gikk fint den, han skrek litt da hun stakk men så roet han seg med smokken. Smokken fikser det meste (men den detter jo ut hele tida da). Etter at vi var ferdige på sykehuset dro vi til senteret for å handle litt mere babyklær i str. 50. Vi hadde ikke kjøpt inn så mye i 50 fordi vi ikke visste om han kom til å bruke det, men han er jo ikke noen kjempebaby og 56 er for stort enn så lenge. Jeg prøvde også å finne en amme-BH som passer bedre til mega-boobsene mine, men Lindex hadde litt dårlig utvalg så jeg får heller dra på en av de bedre BH-butikkene. Mannen hadde lillebror oppi Caboo'en mens vi gikk rundt, og det var helt supert. Han er veldig fornøyd med den i forhold til de andre bæredingsene vi har hatt før, og lillebror trives godt oppi der og sover stort sett. Vi spiste lunsj på kafe også, veldig koselig. Godt å være ute blant folk igjen, og godt å ha på seg (tilnærmet) vanlige klær. Problemet kom da han skulle ha mat, for han kaver seg så lett opp og blir sinna når jeg skal gi, og hvis jeg ikke håndmelker på forhånd går det i hvert fall ikke! Så å amme på kafe er foreløpig uaktuelt. Løsningen var et stellerom med sofa jeg kunne amme i, og hurra - han tok dummepuppen uten protest når jeg hadde håndmelket ut litt før jeg la ham til! Han har fått litt sånn verk på øyet, tette tårekanaler tror jeg, så vi har fått tak i saltvannsøyedråper til ham. Jeg vet man kan bruke morsmelk også, men det er jo ikke så lett å treffe det lille øyet når han vrir seg og skriker. Det ser allerede ut til at det hjelper! Etter at vi kom hjem har jeg betalt regninger og kjørt klesvask (jippi for renselsen, jeg blør gjennom på lakenet hver natt...) og mannen har fått satt sammen babygym'en og lot lillebror få ligge der litt. Og det likte han! Han ble helt stille, og lå der og så rundt seg med stooore øyne Tok noen bilder vi kanskje kan bruke til takkekort. Men nå i stad begynte jeg å føle meg veldig varm igjen. Var feberfri i morges, og har følt meg fin helt til nå, men feberen er tilbake og dummepuppen har et sånt hardt og vondt område som jeg nok må pumpe for å bli kvitt. Hvor får man sånn nesespray (husker ikke hva det heter) for å drive ut melka lettere? Må jeg til lege? Helsestasjonen skulle jo ta kontakt så fort de hadde fått melding om fødsel fra jordmoren, så jeg regner med å høre fra dem i morgen. Hvis ikke, ringer jeg enten dem eller fastlegen (håper bare ikke hun er på ferie). Endret 1. juli 2014 av La Traviata
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå