Gå til innhold

Jakthunder drept av sauebonde

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke kjent i sandnes, men nå snakker jeg generelt.

Ja, det hadde nokk vært lurt av han, men nå tok vel ikke han det så veldig seriøst. Tungvindt blir det nokk, men igjen, for ørtende gang, for dyrenes beste, så burde det hvertfall bli tenkt igjennom.

Men nå diskuterer vi denne saken, og ikke rovdyr generelt. Hadde det vært snakk om deler av Hedmark, så hadde det vært en god diskusjon. I Sandnes er det såvidt meg bekjent ingen store rovdyrtap av sau, allikevel mener du altså at alle bøndene skal ha store ekstrautgifter med gjerding :klo:

Å være bonde handler for de fleste om to ting: En livsstil man elsker med dyrene som betyr mye, og et økonomisk aspekt for at man skal overleve. Det gjelder i min familie (som ikke driver med sau, men melkeproduksjon) og de mange andre bøndene jeg kjenner.

Anonymous poster hash: e978a...31d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det hadde nokk vært lurt av han, men nå tok vel ikke han det så veldig seriøst. Tungvindt blir det nokk, men igjen, for ørtende gang, for dyrenes beste, så burde det hvertfall bli tenkt igjennom.

Det burde ha blitt tenkt igjennom og gjennomført av hundeeier, ja. Bonden har intet ansvar i denne saken.

Det er praktisk talt umulig å gjerde inn et helt sauebeite på en slik måte at små jakthunder ikke slipper inn.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Sweetsugar; når du sier at du synes det er bedre å risikere å skadeskyte sauen, og dermed påføre den mer lidelse, for at hunden skal avlives på en måte som høres mer skånsom ut, sier du at hunden er mer verdt enn sauen. Bønder vet hvor et slag skal havne, for å avlive hurtig og skånsomt. "Å slå ihjel", er ikke ensbetydende med at man dæljer løs gjentatte ganger, for at dyret til syvende og sist skal falle om. Å gi ett enkelt, hardt slag på riktig sted, er også å slå ihjel. Og er like skånsomt som å skyte.

Den ene hunden ble skutt, så bonden har åpenbart vist vilje til å avlive hundene på en måte som var skånsom både mot sau og hund, og man kan derfor ta utgangspunkt i at da han bedømte et slag som den beste utveien, handlet han rett.

Det du forfekter, er en holdning om at man skal avlive hunden på en måte som er skånsom for hunden, og ikke ta en samlet vurdering, for å velge avlivningsmetode som er skånsom for begge dyrene.

Hunden først, siden eieren har en hjertehjertesmiletegn-følelse overfor hunden. Om sauen påføres unødvendig lidelse, er det en risiko verdt å ta, fordi hjertehjertesmiletegn-hunden er jo langt viktigere.

Endret av Raven Emerald
  • Liker 7
Gjest sweetsugar
Skrevet

Men nå diskuterer vi denne saken, og ikke rovdyr generelt. Hadde det vært snakk om deler av Hedmark, så hadde det vært en god diskusjon. I Sandnes er det såvidt meg bekjent ingen store rovdyrtap av sau, allikevel mener du altså at alle bøndene skal ha store ekstrautgifter med gjerding :klo:

Å være bonde handler for de fleste om to ting: En livsstil man elsker med dyrene som betyr mye, og et økonomisk aspekt for at man skal overleve. Det gjelder i min familie (som ikke driver med sau, men melkeproduksjon) og de mange andre bøndene jeg kjenner.

Jeg vet som sakt ikke hvordan det er der, men eventuelt der det var mange rovdyr, burde det vært diskutert.

Ellers kan jeg vel legge til at det kansje skulle vært presset fram mot hundeeiere at gjerder rundt huset og hagen hadde vært en god ide.

Gjest sweetsugar
Skrevet

Sweetsugar; når du sier at du synes det er bedre å risikere å skadeskyte sauen, og dermed påføre den mer lidelse, for at hunden skal avlives på en måte som høres mer skånsom ut, sier du at hunden er mer verdt enn sauen. Bønder vet hvor et slag skal havne, for å avlive hurtig og skånsomt. "Å slå ihjel", er ikke ensbetydende med at man dæljer løs gjentatte ganger, for at dyret til syvende og sist skal falle om. Å gi ett enkelt, hardt slag på riktig sted, er også å slå ihjel. Og er like skånsomt som å skyte.

Den ene hunden ble skutt, så bonden har åpenbart vist vilje til å avlive hundene på en måte som var skånsom både mot sau og hund, og man kan derfor ta utgangspunkt i at da han bedømte et slag som den beste utveien, handlet han rett.

Det du forfekter, er en holdning om at man skal avlive hunden på en måte som er skånsom for hunden, og ikke ta en samlet vurdering, for å velge avlivningsmetode som er skånsom for begge dyrene.

Hunden først, siden eieren har en hjertehjertesmiletegn-følelse overfor hunden. Om sauen påføres unødvendig lidelse, er det en risiko verdt å ta, fordi hjertehjertesmiletegn-hunden er jo langt viktigere.

Virker ikke som du forstår noe av det jeg skriver, for er overhodet ikke det jeg mener. Orker virkelig ikke diskutere mer, for jeg blir sakt imot, ting blir vridd i hytt og pine å gjort om til noe helt annet en det jeg sier, så dette er nytteløst.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet som sakt ikke hvordan det er der, men eventuelt der det var mange rovdyr, burde det vært diskutert.

Ellers kan jeg vel legge til at det kansje skulle vært presset fram mot hundeeiere at gjerder rundt huset og hagen hadde vært en god ide.

Det er jeg enig i, og det er også forsøkt i bl.a. Hedmark. Dessverre er det langt verre å gjerde inn mot rovdyr enn man skulle tro. Er det ikke gjerdet godt nok (som er vanskelig i terrenget), så kan det bli katastrofalt for husdyrene som er på innsiden. De kommer seg jo ikke ut av et rovdyrgjerde, og kommer seg ikke unna.

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke si så mye annet enn :roll:

• Liker 4
Gjest sweetsugar
Skrevet

Det er jeg enig i, og det er også forsøkt i bl.a. Hedmark. Dessverre er det langt verre å gjerde inn mot rovdyr enn man skulle tro. Er det ikke gjerdet godt nok (som er vanskelig i terrenget), så kan det bli katastrofalt for husdyrene som er på innsiden. De kommer seg jo ikke ut av et rovdyrgjerde, og kommer seg ikke unna.

Nei, tror ikke det bare er barnemat å gjøre det. Men med at vi er i 2013 burde det på noen måter være mulig, og eventuelt bli varslet på noen måte om f.eks strømgjerder (er det lov mot sauer?) når noen prøver å trenge seg inn. Men det burde da uansett ikke være helt umulig, og hvertfall gjøre det sikkrere.

Men ja, det kan jo bli veldig katastrofalt det, om det skulle gå galt.

AnonymBruker
Skrevet

Helt sant!

Her fikk de bjørn på innsiden av rovdyrgjerdet. et superstrømmet, drithøyt rovdyrgjerde. Over 100 sauer og lam døde.

Kan en bjørn komme inn, kan en jakthund lett komme inn

Anonymous poster hash: 3fafe...c59

Skrevet

Det er snakk om et slag med en gjerdestaur. Noe som er minst, om en ikke mere human avlivningsmåte en å skyte. Dyret dør sjeldent momentant når det blir skutt.

Dette var tredje gangen hundene rømte, da burde hundeeier for lenge siden iverksatt tiltak for at det ikke skjedde igjen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, tror ikke det bare er barnemat å gjøre det. Men med at vi er i 2013 burde det på noen måter være mulig, og eventuelt bli varslet på noen måte om f.eks strømgjerder (er det lov mot sauer?) når noen prøver å trenge seg inn. Men det burde da uansett ikke være helt umulig, og hvertfall gjøre det sikkrere.

Du er klar over at sauer pleier å gå på fjellet?

Anonymous poster hash: 7a24f...5f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hundeeiere må passe på hundene sine. Hvis de ikke klarer det, bør de ikke ha hund. Typisk at det nå kommer mange dyrevernsaktivister som er så forferdet over at den angivelige barbariske bonden skjøt hundene.

Anonymous poster hash: e5e8c...f49
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Virker ikke som du forstår noe av det jeg skriver, for er overhodet ikke det jeg mener. Orker virkelig ikke diskutere mer, for jeg blir sakt imot, ting blir vridd i hytt og pine å gjort om til noe helt annet en det jeg sier, så dette er nytteløst.

Det skjer fordi det du skriver taler mot seg selv og noen av meningene dine er absurde.

Anonymous poster hash: 82950...d9c

• Liker 3
Skrevet

sweetsugar er dessverre ikke alene om å mene at det er bondens ansvar å holde naboens bikkjer unna. Colin Peck mener på ramme alvor at det er bondens feil at hundene har kommet inn til sauene, han skal kjøre sak og ikke gi seg før bonden er dømt.

Jeg skulle ønske jeg kunne være flue på veggen når rettssaken pågår; jeg har en mistanke om at herr Peck kommer til å få seg en ubehagelig overraskelse.

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

sweetsugar er dessverre ikke alene om å mene at det er bondens ansvar å holde naboens bikkjer unna. Colin Peck mener på ramme alvor at det er bondens feil at hundene har kommet inn til sauene, han skal kjøre sak og ikke gi seg før bonden er dømt.

Jeg skulle ønske jeg kunne være flue på veggen når rettssaken pågår; jeg har en mistanke om at herr Peck kommer til å få seg en ubehagelig overraskelse.

Smarting han derre Peck :murvegg:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Smarting han derre Peck :murvegg:

Vel, han har vel allerede bevist at han er mindre intelligent, iallefall når det gjelder hundehold. Gleder meg til retten setter han på plass.

Anonymous poster hash: 54302...29a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis bønder er så glad i sauene sine, hvorfor slippes de uten gjeter ut i fjell og utmark, der 100 000 sauer hvert år omkommer av av andre ting enn rovdyr ( sykdom, skader? Benbrudd m.m.). Hvorfor passer man ikke på dyrene? Det gjør de da i en del andre land, og det gjorde man før i tiden.

Og jeg kan skjønne han må avlive hundene når de gjentatte ganger har kommet til sauene. Men å slå en hund i hjel med en pinne er helt forkastelig og empatiløst. Han burde brukt rifle, eller krevd avliving hos veterinær i ettertid. Om han mistet en sau i denne situasjonen pga skyting, så er detningenting i fht all sauene hans som vil dø av sykdom og benbrudd.

Anonymous poster hash: 3a640...68c

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

http://www.vg.no/nyh...?artid=10110981

To ganger tidligere har bikkjene løpt ut til sauene, og denne gangen ble jaktbikkjene altså drept. Eieren forsøker seg på en tårevåt "Det er som å miste et barn" vinkling, men min sympati ligger hos bonden.

folk bør skjønne at det er båndtvang

AnonymBruker
Skrevet

Du er klar over at sauer pleier å gå på fjellet? Anonymous poster hash: 7a24f...5f8

Der mange av dem brekker ben, går seg vill, blir tatt av rovdyr (naturlig nok) osv. Ja, vi vet at bøndene slipper sauene ut til ulvene, bokstavelig talt. For de er jo så glad i dyra sine.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Der mange av dem brekker ben, går seg vill, blir tatt av rovdyr (naturlig nok) osv. Ja, vi vet at bøndene slipper sauene ut til ulvene, bokstavelig talt. For de er jo så glad i dyra sine.

ja og de ligger midt i veien. Kan noen bønder svare på hvorfor sauene ikke blir holdt inngjerdet? Er jo så mange sauer som ligger ute i veien på mange småsteder her i landet. Dere gjerder jo inn kuene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...