Gå til innhold

Jakthunder drept av sauebonde

Fremhevede innlegg

Gjest sweetsugar
Skrevet

Aaah, hunden din har altså en overlegen rett til å jage, skade, og eventuelt drepe sau, fordi du er glad i den. Og dersom den må avlives, gjør det ingen verdens ting om sauen dør i samme slengen, selv om det er du som hunde-eier, som sviktet, siden du ikke passet godt nok på? Hva om en annen hund hadde angrepet din, da? Hadde du hatt samme holdning? "Hvis den angripende hunden skal avlives, er det greit om avlivningsmetoden dreper min hund også". Tviler sterkt...

Nei, hunden ble ikke avlivet på den mest humane måten man kan avlive dyr på, men i det gitte tilfellet, ble den avlivet på en måte som ikke voldet mer skade på sauene, enn hva hunden allerede hadde stått for.

Kan du sitere på hvor i alle dager jeg har skrevet at hunden min skal få jage sauer å andre dyr?

Det jeg mente, var at det er IKKE hundens feil. Jeg mente at for at hunden ikke skulle lide, hadde det vært best om han rett og slett prøvde å skyte etter hunden, traff han sauen, så er det synd, men da slipper hvertfall dyrene å lide. Vet ikke helt ærlig hvordan jeg hadde reagert om det var min hund, men jeg vet at hadde jeg noe å skyte med, hadde jeg skutt, traff jeg min hund så hadde jeg hvertfall håpet at den slapp å lide av den andre hundens bitt, og at den andre hunden også slapp å lide. Er svært vanskelig å si, og har vel egentlig ikke rett til å utale meg da jeg ikke vet hvor nært knyttet en sauebonde er til sauene sine, men jeg er rimelig sikker en sauebonde ikke føler det samme som ett menneske føler til en hund.

En hund er akkura som et familiemeddlem, og til informasjon, så ville jeg antagelig tatt imot ett bitt selv (om jeg ikke hadde noe å skyte med f.eks) , for at hunden min ikke skulle lide.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Kan du sitere på hvor i alle dager jeg har skrevet at hunden min skal få jage sauer å andre dyr?

Det jeg mente, var at det er IKKE hundens feil. Jeg mente at for at hunden ikke skulle lide, hadde det vært best om han rett og slett prøvde å skyte etter hunden, traff han sauen, så er det synd, men da slipper hvertfall dyrene å lide. Vet ikke helt ærlig hvordan jeg hadde reagert om det var min hund, men jeg vet at hadde jeg noe å skyte med, hadde jeg skutt, traff jeg min hund så hadde jeg hvertfall håpet at den slapp å lide av den andre hundens bitt, og at den andre hunden også slapp å lide. Er svært vanskelig å si, og har vel egentlig ikke rett til å utale meg da jeg ikke vet hvor nært knyttet en sauebonde er til sauene sine, men jeg er rimelig sikker en sauebonde ikke føler det samme som ett menneske føler til en hund.

En hund er akkura som et familiemeddlem, og til informasjon, så ville jeg antagelig tatt imot ett bitt selv (om jeg ikke hadde noe å skyte med f.eks) , for at hunden min ikke skulle lide.

Seriøst? Det spiller vel ingen rolle hvem som elsker pluttenuttet sitt mest vel? Det er IKKE det det går på. Et dyrs verdi går ikke på hvor mange hjærtehjæresmilefjæææs den er elsket :P

Hunder som dreper, har ikke livets rett. Enkelt og greit. Bonden hadde sin rett til å avlive hundene. Og hva er best? Skadeskyte hunden og plage den ennå mer, eller gi den ett realt slag i nakken med umiddelbar død som følge? Bonden tok en beslutning på at å slå ihjel var det beste der og da for en rask avliving. Veldig mange bønder vet hvordan de raskt kan avlive et dyr skånsomt. Bønder bryr seg nemlig om dyr og KAN dyr.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Åh, nå koker jeg innvendig!! Hadde noen slått bikkja mi forde den løp etter noen sauer, ja da hadde det smelt herrifra til Kina altså!

Har du lest saken? Det er ikke snakk om at bonden uprovosert begynte å slå løs på søte pudler som snuste litt på sauene. Hundene angrep og hadde også gjort det flere ganger før, uten at hundeeier brydde seg. Hundeeier oppførte seg som en egoistisk idiot og burde aldri hatt hund. Det er en trist sak for sauene som ble angrepet og skadet, for bonden som måtte slå ihjel dyr og for hundene som ble drept. Hundeeier har jeg derimot ingen sympati for og håper vedkommende ikke skaffer seg flere hunder.

Anonymous poster hash: 54302...29a

• Liker 2
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Hvis du skyter og ikke treffer riktig så ender jo dyret opp med å lide likevel. Og da har du kanskje skadet/drept en sau i samme slengen.

Hvis pinnen/kjeppen er stor og tung nok, og du sterk nok så klarer man å drepe en hund med et slag eller to. Ikke den beste måten å avlive en hund på, selvfølgelig, men trolig den mest human i akkurat den situasjonen.

• Liker 2
Gjest sweetsugar
Skrevet

Seriøst? Det spiller vel ingen rolle hvem som elsker pluttenuttet sitt mest vel? Det er IKKE det det går på. Et dyrs verdi går ikke på hvor mange hjærtehjæresmilefjæææs den er elsket :P

Hunder som dreper, har ikke livets rett. Enkelt og greit. Bonden hadde sin rett til å avlive hundene. Og hva er best? Skadeskyte hunden og plage den ennå mer, eller gi den ett realt slag i nakken med umiddelbar død som følge? Bonden tok en beslutning på at å slå ihjel var det beste der og da for en rask avliving. Veldig mange bønder vet hvordan de raskt kan avlive et dyr skånsomt. Bønder bryr seg nemlig om dyr og KAN dyr.

Igjen, kan du sitere hvor jeg påstår dyrene ikke er av lik verdi?

Du spurte hvordan jeg hadde reagert, og det hadde antageligvis vært en vanskeligere situasjon for meg, (uten at jeg vet sikker, så du trenger ikke reffse pga det jeg sier nå) en det ville være for sauebonden. Igjen, ingen reffs, jeg vet ikke hvordan det føles for en sauebonde.

Hund som dreper har livets fulle rett. Mener du mennesker skal bli slakta som dreper andre?

Det er hundens instinkt. Det er hundeeiere som burde passe mye bedre på, og sauebonder burde også passe bedre på.

At hunden døde av et slag er jo fint, men hva om den ikke hadde det ? Er det da fortsatt greit at ett uskyldig dyr skal lide, pga hundeeier og sauebonders dårlige evne til å passe på? Tror ikke det.

• Liker 2
Gjest sweetsugar
Skrevet

Det går mye raskere å skyte på nytt da, en det ville vært å slå ihjel en hund (om man ikke slår riktig)

Skrevet

Bonden får min fulle sympati. Synes ikke noe synd i hundeeieren. Så får han lærd til neste gang.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bonden får min fulle sympati. Synes ikke noe synd i hundeeieren. Så får han lærd til neste gang.

Trist om hundeeier skaffer seg flere hunder :( Hunder han driter i å oppdra og ikke gidder passe på.

• Liker 2
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Igjen, kan du sitere hvor jeg påstår dyrene ikke er av lik verdi?

Du spurte hvordan jeg hadde reagert, og det hadde antageligvis vært en vanskeligere situasjon for meg, (uten at jeg vet sikker, så du trenger ikke reffse pga det jeg sier nå) en det ville være for sauebonden. Igjen, ingen reffs, jeg vet ikke hvordan det føles for en sauebonde.

Hund som dreper har livets fulle rett. Mener du mennesker skal bli slakta som dreper andre?

Det er hundens instinkt. Det er hundeeiere som burde passe mye bedre på, og sauebonder burde også passe bedre på.

At hunden døde av et slag er jo fint, men hva om den ikke hadde det ? Er det da fortsatt greit at ett uskyldig dyr skal lide, pga hundeeier og sauebonders dårlige evne til å passe på? Tror ikke det.

Men det er greit at en uskyldig sau skal lide fordi du velger å skyte og kanskje treffe riktig, fremfor å slå?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sweetsugar: Tror du alle som oppdager en hund som er i ferd med å drepe en lam/føll/geit/hva det nå må være, har et gevær liggende?

• Liker 4
Gjest sweetsugar
Skrevet

Men det er greit at en uskyldig sau skal lide fordi du velger å skyte og kanskje treffe riktig, fremfor å slå?

Er det greit at en uskyldig hund skal lide? Det går raskere å skyte, en det ville vært å slått om en ikke traff riktig. Jeg synes overhodet ikke at noen av dyrene skal lide.

Hundeeiere burde passe mye bedre på, og sauebonder burde investere i bedre gjerder som skal holde sauer inne, og rovdyr ute. Dette for sauenes beste, og andre rovdyr. Sier meg ferdig med diskusjonen.

Sau og hund er likeverdig.

• Liker 2
Gjest sweetsugar
Skrevet

Sweetsugar: Tror du alle som oppdager en hund som er i ferd med å drepe en lam/føll/geit/hva det nå må være, har et gevær liggende?

Han hadde ett gevær på seg.

AnonymBruker
Skrevet

Han hadde ett gevær på seg.

Du svarte ikke på spørsmålet.

Skrevet

Sweetsugar, du kan da ikke på ramme alvor mene at sauebonden skal ta en del av ansvaret når bikkjene til naboen eter på sauene hans? Det er ikke sauebonden som skal passe på at hundene ikke slipper inn, det er ene og alene hundeeierens ansvar.

• Liker 3
Gjest sweetsugar
Skrevet

Du svarte ikke på spørsmålet.

Eh? Nei, jeg tror ikke alle har et gevær på seg. Men hva har det med saken å gjøre? Han hadde ett gevær på seg, da er det dårlig og faktisk ty til å måtte slå.

Gjest sweetsugar
Skrevet

Sweetsugar, du kan da ikke på ramme alvor mene at sauebonden skal ta en del av ansvaret når bikkjene til naboen eter på sauene hans? Det er ikke sauebonden som skal passe på at hundene ikke slipper inn, det er ene og alene hundeeierens ansvar.

Sauebonder BØR passe bedre på sauene sine. Det er hundeeiers egne å alene feil ja at episoden fant sted, men for sine egne dyrs beste, så bør man ta mere ansvar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Makan til ansvarsfraskrivelse fra hundeeier. Det er hans hunder som angriper, det er han som ikke passer på, det er han som driter i at hundene angriper og skader andre dyr.

• Liker 3
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Sweetsugar. Du poengterer jo selv ganske tydelig at hunder er som familiemedlem og antar da i samme sleng at sauer ikke er. Sånn litt på siden men jeg kjenner folk, som har og har hatt, sau som kjæledyr. Og de er helt herlige.

Disse hundene mista livets rett da eier ikke hadde nok kontroll på de. Dessverre. Hundeeier er uansvarlig.

Og å gjerde hunder ute? Hva i alle dager skulle det vært for gjerder da? Tre meter hønsenetting gravd langt ned i jorda? Som koster såpass at bonden har råd til kun noen få meter? Det er hunder det er snakk om - de bryr seg ikke om gjerder. Og som jeg har sagt tidligere - hvor mange andre dyr har de drept/skadet på sin vei? Ville dyr med unger. Sikkert ikke få dessverre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det står i saken på DB at Dyrebeskyttelsen Norge vil anmelde bonden. Trodde Dyrebeskyttelsen jobbet for alle dyrs velferd jeg, melkekyr som kattunger, eller har jeg gått glipp av noe?

DB er en privat organisasjon og det er ingenting som tilsier at de kan legge moralske føringer i slike saker.

Anonymous poster hash: 7a24f...5f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

et jeg mente, var at det er IKKE hundens feil. Jeg mente at for at hunden ikke skulle lide, hadde det vært best om han rett og slett prøvde å skyte etter hunden, traff han sauen, så er det synd, men da slipper hvertfall dyrene å lide.

Hunden døde av ett slag mot kraniet, det er like humant som å bli skutt.

Anonymous poster hash: 7a24f...5f8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...