AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #21 Skrevet 6. juni 2013 1. Det er faktisk mulig at hunden ikke slapp byttet sitt. 2. Ved å dra vekk hunden ville han nok revet løs en del av sauen også. Anonym poster: 829508097c122c5394f96e47ef08fd9c OK, se for deg følgende scenario: Hunden biter tak i sauen og holder byttet fast slik jakthunder gjør. Bonden plukker opp en pinne og begynner å slå dyret gjentatte ganger, tror du hunden da vil holde fast i sauen uten å komme med et klynk engang frem til den døde? En hund som blir slått med en pinne vil slippe taket på byttet enten i smerte, eller forskrekkelse. Jeg har absolutt INGEN tro på at hunden sto og beit seg fast helt til det siste slaget falt og hunden døde. Og videoen over her viser en politihund som har blitt trent opp til å holde fast frem til politiet kommer. Du kunne like gjerne linket til en video som handler om hundekamper... Anonym poster: bbffb7bb7b911ad90ce9ee218a577d6e 5
Nimorna Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #22 Skrevet 6. juni 2013 AB, bonden slo EN gang, ikke gjentatte ganger. Bikkjene hadde angrepet sauene før, og denne gangen så ikke bonden noen annen utvei enn å drepe dem. Tidligere klarte bonden å få vekk bikkjene, men ikke denne gangen. Når man ikke har andre muligheter, er man i sin fulle rett til å drepe løshunder, lik det eller ei. Jeg hadde gjort nøyaktig det samme om jeg var ham. 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #23 Skrevet 6. juni 2013 Det er ikke snakk om at hundene gikk løs, de stakk av. Hunder kan fort stikke av, når min merker at han har en mulighet ser det ut til at han får et enormt adrenalinkikk, og er over alle hauger før jeg rekker å blunke. Ja, han burde passet bedre på dem, men når bonden tidligere har klart å få kontroll på bikkjene uten å ty til vold, så burde han klare det igjen. Jeg tviler på at han i det hele tatt har prøvd, var vel enklere å skyte og slå dem ihjel. Anonym poster: ee154316981fda7bc336d2a02ae577fa 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #24 Skrevet 6. juni 2013 Det er ikke snakk om at hundene gikk løs, de stakk av. Hunder kan fort stikke av, når min merker at han har en mulighet ser det ut til at han får et enormt adrenalinkikk, og er over alle hauger før jeg rekker å blunke. Ja, han burde passet bedre på dem, men når bonden tidligere har klart å få kontroll på bikkjene uten å ty til vold, så burde han klare det igjen. Jeg tviler på at han i det hele tatt har prøvd, var vel enklere å skyte og slå dem ihjel. Anonym poster: ee154316981fda7bc336d2a02ae577fa Når hundene har stukket av flere ganger, må eieren gå til tiltak for å forhindre dette. Jeg har hatt hund i alle år, jakthunder, og kan telle på en hånd de gangene de har stukket av. Bonden kan påberope seg nødvergerett. Jeg så at eieren prøvde seg med den enkle løsningen, og tilbød seg å erstatte evt. drept sau i stedet for å passe godt nok på bikkjene sine. Men det er altså ikke godt nok. Anonym poster: 690e22c931a2c99eb511dfe87bc5bf37 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #25 Skrevet 6. juni 2013 Stefaren min skjøt en hund som kom inn på jordet vårt og rev i hel et lam, han løp ut med rifle og skjøt hunden. Eieren ringte politiet på oss, og det endte med at han måtte betale erstatning for lammet bikkja tok. Føler med bonden, vi beskytter våre dyr, fra alt, selv fra deres "babyer". Anonym poster: ea04612fa2c625f954cbc7edba5b6d3e 15
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #26 Skrevet 6. juni 2013 AB, bonden slo EN gang, ikke gjentatte ganger. Bikkjene hadde angrepet sauene før, og denne gangen så ikke bonden noen annen utvei enn å drepe dem. Tidligere klarte bonden å få vekk bikkjene, men ikke denne gangen. Når man ikke har andre muligheter, er man i sin fulle rett til å drepe løshunder, lik det eller ei. Jeg hadde gjort nøyaktig det samme om jeg var ham. Man er ikke i sin fulle rett til å drepe løshunder nei! Her kan hvem som helst lese, du må ikke gi folk slike ideer om at de kan ta livet av nabobikkja som har stukket av og kommer seg inn på eiendommen sin. Anonym poster: 37ab016995ef025a06ad4152f171226e 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #27 Skrevet 6. juni 2013 Stefaren min skjøt en hund som kom inn på jordet vårt og rev i hel et lam, han løp ut med rifle og skjøt hunden. Eieren ringte politiet på oss, og det endte med at han måtte betale erstatning for lammet bikkja tok. Føler med bonden, vi beskytter våre dyr, fra alt, selv fra deres "babyer". Anonym poster: ea04612fa2c625f954cbc7edba5b6d3e Dere Kan jo begynne å beskytte de ved å sette opp et gjerde som hindrer rovdyr i å spise opp dyrene deres. Anonym poster: 37ab016995ef025a06ad4152f171226e 3
Nimorna Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #28 Skrevet 6. juni 2013 Man er ikke i sin fulle rett til å drepe løshunder nei! Her kan hvem som helst lese, du må ikke gi folk slike ideer om at de kan ta livet av nabobikkja som har stukket av og kommer seg inn på eiendommen sin. Anonym poster: 37ab016995ef025a06ad4152f171226e Når løsbikkja er i ferd med å rive ihjel sauene dine, så jo. Det er underforstått, men ok, jeg kan godt poengtere det. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #29 Skrevet 6. juni 2013 OK, se for deg følgende scenario: Hunden biter tak i sauen og holder byttet fast slik jakthunder gjør. Bonden plukker opp en pinne og begynner å slå dyret gjentatte ganger, tror du hunden da vil holde fast i sauen uten å komme med et klynk engang frem til den døde? En hund som blir slått med en pinne vil slippe taket på byttet enten i smerte, eller forskrekkelse. Jeg har absolutt INGEN tro på at hunden sto og beit seg fast helt til det siste slaget falt og hunden døde. Og videoen over her viser en politihund som har blitt trent opp til å holde fast frem til politiet kommer. Du kunne like gjerne linket til en video som handler om hundekamper... Anonym poster: bbffb7bb7b911ad90ce9ee218a577d6e Som nevnt slo bonden en gang, han løpte neppe etter den og slo den gjentatte ganger. Hvis en hund slipper byttet i forskrekkesle tenker jeg den også kan angripe bonden eller løpe avgårde, ikke bare stå der og ta imot hjuling. Jeg er fullt klar over at det er en politihund under trening. Men mange jakthunder blir da også trent. Dette var bare for å vise hvor godt en hund faktisk kan henge fast, politihund eller ei. Her har du en relativt uskyldig video av små jakthunder på døde bytter. Men da kan man tenke seg hvordan de blir på løpske sauer de allerede har fått smaken av, uten eiere til å ha kontroll over dem. Anonym poster: 829508097c122c5394f96e47ef08fd9c 1
Gjest Skrevet 6. juni 2013 #30 Skrevet 6. juni 2013 Her er det en hundeorganisasjon som uttaler seg om saken. Og det i bondens favør! http://sandnesposten.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=7103 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #31 Skrevet 6. juni 2013 Hvis det var dine sauer som ble revet i filler foran øynene dine da? Anonym poster: 829508097c122c5394f96e47ef08fd9c Jeg hadde ALDRI slått ihjel en hund, ei heller skutt fordi den hadde angrepet et annet dyr. Det være sau, hest eller en annen hund ol. Jeg har selv klart å skille to store hunder som hadde bestemt seg for å drepe hverandre. Klarer jeg det, så klarer nok en bonde å få en hund til å slippe en sau også. Det kommer til å bli ville tilstander i dette landet etterhvert, hvis alle skal gå rundt å skyte andres dyr. Joda, en skal alltid passe på hundene sine, men ulykker kan skje. Man kan ikke gå så drastisk til verks som dette når ulykken er ute. Som sagt, hadde det vært mine hunder, hadde bonden gjort sin siste ugjerning! Basta! Anonym poster: 56346f892a3b3555bb7dbe3842f3e30c 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. juni 2013 #32 Skrevet 6. juni 2013 Hundeeieren var et realt rasshøl som ikke passet bedre på sine hunder. Det var hundeeiers skyld at hundene nå er døde. Har null sympati med hundeeier her. Synes mer synd på bonden, som ikke hadde noe valg. Og aller mest synd på hundene, som ikke visste bedre. De gjorde jo bare som hunder gjør - jakter. 13
Hjarte Skrevet 6. juni 2013 #33 Skrevet 6. juni 2013 Bonden har min sympati her. Hundeeieren hadde jo latt dette skje tre ganger, og bare sagt at han kan betale hvis sauene blir skadet. Det er jo ikke godt nok. Sitat fra Sandnesposten: – Vi er tre grunneiere som driver med sau her. Disse jakthundene hadde angrepet dyrene våre to ganger tidligere. En gang på senhøsten i fjor, og senest for to måneder siden, da de skadet en tre-fire sauer. Hver gang har eierne skyldt på unger som har latt dørene stå åpne. Jeg har advart eierne og sagt at når to jakthunder først får smaken på sau, kommer de tilbake, sier han Hundeeieren tenker jo ikke så mye på velferden til andre dyr når han tar så lett på de skadene som hundene han har påført sauene. Faktisk så kunne bonden ha anmeldt han tidligere, så egentlig så bør han være litt ydmyk. 14
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #34 Skrevet 6. juni 2013 Dere Kan jo begynne å beskytte de ved å sette opp et gjerde som hindrer rovdyr i å spise opp dyrene deres. Anonym poster: 37ab016995ef025a06ad4152f171226e Jaha? Hva vet du om gjerdene? Våre dyr er inngjerdet med høyt nettinggjerde, det er 130cm høyt, det var både dyrt og vanskelig å sette det opp, men vi gjorde det. Du er bastant som uttaler deg om noe du ikke vet noe om, bikkja kom seg inn der og tok lammet, men for all del. Du vil nok alltid ha en grunn til at vi ikke burde skutt hunden. Anonym poster: ea04612fa2c625f954cbc7edba5b6d3e 5
cellar Skrevet 7. juni 2013 #35 Skrevet 7. juni 2013 Denne saken viser forskjellene på hvordan folk oppfatter dyr. For bonden er dyrene/sauene ren jobb, penger på bordet. Dør de så taper han penger på det. Han tenkte nok på hundene på samme måte; kun dyr. Hundeeieren sier at det er som å miste to barn når bikkjene dør. Stusser litt på at det ikke står på dagbladet om hundene hadde en aggressiv fremtoning, det hadde jo snudd hele saken om de hadde det. Enhver hund kunne jo ha nærmet seg de sauene, men det betyr ikke at de er ute etter å drepe dem fordi. Curiosity killed the cat. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #36 Skrevet 7. juni 2013 Denne saken viser forskjellene på hvordan folk oppfatter dyr. For bonden er dyrene/sauene ren jobb, penger på bordet. Dør de så taper han penger på det. Han tenkte nok på hundene på samme måte; kun dyr. Hundeeieren sier at det er som å miste to barn når bikkjene dør. Stusser litt på at det ikke står på dagbladet om hundene hadde en aggressiv fremtoning, det hadde jo snudd hele saken om de hadde det. Enhver hund kunne jo ha nærmet seg de sauene, men det betyr ikke at de er ute etter å drepe dem fordi. Curiosity killed the cat. Nå står det da flere steder at hundene var aggresive, og angrep sauene da de ble avlivet. Bonden har jo tidligere bevist, siden hundeeier tydeligvis gjentatte ganger er uansvarlig, at han har brukt minst mulig makt for å forhindre angrep tidligere. Og det du sier om dyr og bønder er rett og slett bare tull. De fleste bønder jeg kjenner er oppriktig glad i dyrene sine og opptatt av dyrevelferd. Men du tenker kanskje ikke dyrevelferd når det gjelder sau? På samme måte som hundeeieren, så er det bare å betale når kjæledyrene går til angrep? Ingen tenker på at i det hunder angriper en flokk sauer, så er det ikke bare bitt som blir skader, panikk kan faktisk få sauer til å styrte hvis det foregår over lenger tid. Noe det gjerne gjør. Anonymous poster hash: e978a...31d 14
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #37 Skrevet 7. juni 2013 Enig, dette går som nødrett, og fyren har åpenbart ikke passet godt nok på hundene, når dette har hendt flere ganger. Som hundeeier hadde jeg også vært knust, men måtte bare innsett at det var min egen feil.Anonym poster: 7a24f4d2b995b12d52956765df3b25f8 Det er mulig at det har foreligget en nødrettssituasjon, men bonden har ikke rett til å lenger enn det som er nødvendig. Da snakker man overskridelse av nødrett evt. at det ikke foreligger nødrett overhode. Du er ikke dommer. Anonymous poster hash: ffa59...08a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #38 Skrevet 7. juni 2013 Det er mulig at det har foreligget en nødrettssituasjon, men bonden har ikke rett til å lenger enn det som er nødvendig. Da snakker man overskridelse av nødrett evt. at det ikke foreligger nødrett overhode. Du er ikke dommer. Anonymous poster hash: ffa59...08a Dette er ikke generell nødrett, men følger av hundeloven. «enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt, dersom ikke det skadete dyret urettmessig var kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer». Anonymous poster hash: e978a...31d 1
Hjarte Skrevet 7. juni 2013 #39 Skrevet 7. juni 2013 Denne saken viser forskjellene på hvordan folk oppfatter dyr. For bonden er dyrene/sauene ren jobb, penger på bordet. Dør de så taper han penger på det. Han tenkte nok på hundene på samme måte; kun dyr. Hundeeieren sier at det er som å miste to barn når bikkjene dør. Stusser litt på at det ikke står på dagbladet om hundene hadde en aggressiv fremtoning, det hadde jo snudd hele saken om de hadde det. Enhver hund kunne jo ha nærmet seg de sauene, men det betyr ikke at de er ute etter å drepe dem fordi. Curiosity killed the cat. Jeg er enig med deg i at denne saken viser hvordan folk oppfatter dyr, men ikke i hundeeierens favør. Hundeeier har sagt at han kan betale skadene hundene gjør på dyrene til bonden, det synes jeg det sier veldig mye om han som person. Det virker ikke som om han har sauenes velferd i tankene sine i det hele tatt, akkurat som om de ikke kjenner smerte eller frykt som andre levende skapninger. Det er forskjell på hvordan avisene har vinklet denne saken, men det stod ihvertfall i Sandnesposten at hundene gikk til angrep, og at den ene bet seg fast i en sau. Synes det er veldig synd at avisene er mer ute etter å henge ut folk enn å se saken fra begge sider. 6
Lykkelitenen Skrevet 7. juni 2013 #40 Skrevet 7. juni 2013 Har vokst opp med både sau og hund og må si meg enig med bonden i dette tilfellet. Når hund går etter sau, spesielt jakthunder som i dette tilfellet, så skjer det noe i hodet deres, all fornuft og trening forsvinner og de går i ren jagemodus. En hund som har begynt å jage sau er veldig vanskelig å få til å stoppe, det må i de fleste tilfeller fysisk hindring til og selv da hender det at hundene fortsetter med å være agressiv og skal ta sauene som springer. En hund som er i en slik "modus" er farlig, kort og godt. I tillegg er sau ett dyr som gjerne springer seg ihjel når de er redde, de løper til de segner om. Bonden måtte handle raskt og i dette tilfellet ble det nødavlivning av to hunder. Synd, absolutt, jeg tror ingen som har dyr vil avlive andres kjæledyr, men må man så må man. Å slå den ene i hjel med en pinne er absolutt drastisk, men når vi ikke vet om den faktisk var gått til angrep eller bare var i nærheten, så blir det for dumt å fordømme. Jeg har selv revet en Strihåret dachs fra en stor moskusand og tro meg, lille hunden hadde sinnsyke krefter og gav seg ikke selv når den var revet fra anden og ble holdt godt fast. Den var helt rabiat og SKULLE ta endene som da løp og fly i full panikk. En stor jakthund på en sau kan jeg ikke en gang forestille meg hvor vanskelig det må være å få løs! Nei, bonden har min sympati her, hund som går løs er en fare for seg og andre og noen ganger går det galt... 9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå