Gå til innhold

Jakthunder drept av sauebonde

Fremhevede innlegg

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Denne saken viser forskjellene på hvordan folk oppfatter dyr. For bonden er dyrene/sauene ren jobb, penger på bordet. Dør de så taper han penger på det. Han tenkte nok på hundene på samme måte; kun dyr.

Hundeeieren sier at det er som å miste to barn når bikkjene dør.

Stusser litt på at det ikke står på dagbladet om hundene hadde en aggressiv fremtoning, det hadde jo snudd hele saken om de hadde det. Enhver hund kunne jo ha nærmet seg de sauene, men det betyr ikke at de er ute etter å drepe dem fordi. Curiosity killed the cat.

Du vet ikke mye om bønder gitt. De er oppriktig glade i sine dyr og han her forsvarte sine dyr. Det er hundeeier her, som tror at sau bare er vandrende lammelår man kan erstatte med penger og alt er i orden (Hjarte sa dette på en veldig fin måte).

Det er hundeeier sin feil at hans hunder er døde. Han tok ikke vare på de og han har oppført seg som et nek. Og flere sauer og to hunder, har måtte lidet for hundeeiers ignoranse og sløvhet.

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet ikke mye om bønder gitt. De er oppriktig glade i sine dyr og han her forsvarte sine dyr. Det er hundeeier her, som tror at sau bare er vandrende lammelår man kan erstatte med penger og alt er i orden (Hjarte sa dette på en veldig fin måte).

Det er hundeeier sin feil at hans hunder er døde. Han tok ikke vare på de og han har oppført seg som et nek. Og flere sauer og to hunder, har måtte lidet for hundeeiers ignoranse og sløvhet.

Tviler på at bonden får det samme forholdet til saueflokken sin, som en hundeeier til hunden sin.

Skal være forsiktig med å dømme verken den ene eller andre, det er nok bare bonden som vet hva som skjedde, om hundene angrep etc. En investigering vil fort kunne avdekke om sauene har skader fra hundeangrep eller ikke.

Alle hunder kan stikke av, men om det er slik at hundeier hadde en slapp holdning til dette så er mye hans egen feil.

Synes fremdeles det er morbid å slå ihjel en hund med en PINNE. Tviler på at det holdt med det ene slaget som han påstår.

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at bonden får det samme forholdet til saueflokken sin, som en hundeeier til hunden sin.

Skal være forsiktig med å dømme verken den ene eller andre, det er nok bare bonden som vet hva som skjedde, om hundene angrep etc. En investigering vil fort kunne avdekke om sauene har skader fra hundeangrep eller ikke.

Alle hunder kan stikke av, men om det er slik at hundeier hadde en slapp holdning til dette så er mye hans egen feil.

Synes fremdeles det er morbid å slå ihjel en hund med en PINNE. Tviler på at det holdt med det ene slaget som han påstår.

investigering=etterforskning på norsk, bare et tips :)

Det er ikke nødvendigvis skader i form av bitt, hvis hundene ble stoppet i tidet. Allikevel kunne det ha gått galt for sauene, hvis de ble jaget over lengre tid. Som flere her inne skriver, sauer blir fort sprengt hvis de blir jaget over tid.

I tillegg så synes jeg faktisk det sier mer om synet på dyr fra hundeeieren, som så lett kan betale seg ut av dyrs smerter.

Og til det siste du skrev, jeg synes du sa du ikke skulle dømme i denne saken. Der gjør du jo akkurat det. Hvis jeg hadde hatt en pinne for hånden, og en hund gikk til angrep på et dyr i min nærhet, så hadde jeg slått hunden jeg også. Dette tiltross for at jeg er ekstremt glad i og har hunder selv.

Anonymous poster hash: e978a...31d

• Liker 6
Skrevet

Dialektforskjeller. Kommer fram at det var en gjerdepinne eller staur. Og et slag med noe slikt i den tyngden på riktig sted tar liv'

!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Så om man ikke er like glad i et dyr, som f.eks du er i din hund, så er man ikke glad i dyret? Klart bøndene liker dyrene sine. Nei de tar de ikke med opp i senga og sier "pluttenuttet mitt", men de har en dyp respekt for dyrene.

Jeg synes hundeeier var veldig respektløs når han sa "kan jo bare betale for de dyra". Det vitner jo om lite sympati og respekt for sauene og sauebonden. Virker mer som han har holdningen "sauer er jo bare ruslende fårikål, som snart skal i gryta uansett".

Hva hadde du gjort om du stod der med en pinne (som i dette tilfelle jeg vil tro er en kjepp) og en monsterstor hund med mord i blikket kommer farende og angriper din hund? Og du ser at den er i killermodus? Ville du forsvart din hund for alt i verden, eller ville du sagt "jaja naturens gang" og latt den store hunden rive din hund i småbiter?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at bonden får det samme forholdet til saueflokken sin, som en hundeeier til hunden sin..

Og hva så? Sauene lider like mye av å bli angrepet samme hva bonden føler for dem. Eller synes du det er greit at dyr lider, så lenge du ikke har et personlig forhold til dem?

Det som er greit å ta med er at faren ikke bare gjelder de sauene som blir direkte angrepet, får flokken først panikk og løper kan alle skade seg. Dersom dyrene som ble skadet er avlsdyr er også de økonomiske konsekvensene av tapet langt større enn slaktevekta på én sau.

Dette er faktisk ikke så mye å diskutere, bonden har dekning i hundeloven, og det er også båndtvang nå, pga både tamdyr og ville dyr har unger og er sårbare for angrep.

Anonymous poster hash: 7a24f...5f8

• Liker 3
Skrevet

Veldig trist sak, og jeg kan godt forstå følelsene til hundeeieren. Dessverre er det nok han som trekker det korteste strået her.

Skrevet

investigering=etterforskning på norsk, bare et tips :)

Og til det siste du skrev, jeg synes du sa du ikke skulle dømme i denne saken. Der gjør du jo akkurat det. Hvis jeg hadde hatt en pinne for hånden, og en hund gikk til angrep på et dyr i min nærhet, så hadde jeg slått hunden jeg også. Dette tiltross for at jeg er ekstremt glad i og har hunder selv.

Anonymous poster hash: e978a...31d

Ordet er brukt flere steder på norsk, bare sånn før du begynner å pirke.

Jeg dømmer ingen i saken, sier bare at jeg personlig synes det er fælt hvordan den ene hunden døde.

Og hva så? Sauene lider like mye av å bli angrepet samme hva bonden føler for dem. Eller synes du det er greit at dyr lider, så lenge du ikke har et personlig forhold til dem?

Dette er faktisk ikke så mye å diskutere, bonden har dekning i hundeloven, og det er også båndtvang nå, pga både tamdyr og ville dyr har unger og er sårbare for angrep.

Anonymous poster hash: 7a24f...5f8

Det jeg sa ble tatt ut av kontekst. Sier ikke at enkelte dyr er verdt mer enn andre, men at det er litt interessant å se hvordan folk har forskjellige forhold til dyr.

Blir dårlig av sånne som deg som alltid skal dra frem båndtvangen i alle situasjoner. Jeg er for det, for all del, men noen ganger blir det for dumt å dra det frem.

Hundene stakk av, om de smatt ut av døra eller om hundeeier hadde dem løs vites ikke (?), men i førstnevnte tilfelle er båndtvang-kortet lite gyldig. Da var det et uhell/lite oppmerksom hundeeier. Men det kan skje den beste hundeeier.

Skrevet

Hundene stakk av, om de smatt ut av døra eller om hundeeier hadde dem løs vites ikke (?), men i førstnevnte tilfelle er båndtvang-kortet lite gyldig. Da var det et uhell/lite oppmerksom hundeeier. Men det kan skje den beste hundeeier.

Uhell kan skje, men når det skjer tre ganger er det ikke mye uhell lengre tenker jeg!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ser heller ikke på dette som et uhell. Som Ann Christin sier, så hadde hundene plaga sauene to ganger før. Og hvor mange ganger ellers var de løse før de kom til sauene?

Ja uhell kan skje. Selv mista jakthund ut døra, men da fløy jeg naken ut i snøen for å huke tak i den før den rakk å dra avgårde for langt :P det var kaldt...

Forskjellig forhold til dyr? Alle dyr er like mye verdt i denne konteksten. Hundene er ikke mer verdt selv om de kanskje ligger i sofaen og blir plutta med dagen lang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om han var så glad i hundene sine hvorfor lot han det skje? 3GANGER.

Forbanna ansvarsløs trekukav en idiot av en hestkuk av en hunde eier som skulle hatt skambank, støtter bønder i å skyte eller avlive hunder på andre fantasifulle måter når ansvarsløse lobotomerte hundeeiere har en gi faan holdning, støtter også avlivning ved førstegangsforeseelse om de faktisk angriper/skader sau eller annet dyr eller menneske

Anonymous poster hash: 529e3...96f

• Liker 3
Skrevet

Det står i saken på DB at Dyrebeskyttelsen Norge vil anmelde bonden. Trodde Dyrebeskyttelsen jobbet for alle dyrs velferd jeg, melkekyr som kattunger, eller har jeg gått glipp av noe?

• Liker 3
Skrevet

Det står i saken på DB at Dyrebeskyttelsen Norge vil anmelde bonden. Trodde Dyrebeskyttelsen jobbet for alle dyrs velferd jeg, melkekyr som kattunger, eller har jeg gått glipp av noe?

Om situasjonen hadde vært andreledes og bonden ikke hadde tatt hundene på fersken men kommet ut til drepte sauer og lam, tror du dyrebeskyttelsen hadde vært ute med pekefingeren mot hundeeier..?

:klø:

• Liker 1
Skrevet

Om situasjonen hadde vært andreledes og bonden ikke hadde tatt hundene på fersken men kommet ut til drepte sauer og lam, tror du dyrebeskyttelsen hadde vært ute med pekefingeren mot hundeeier..?

:klø:

Situasjonen er ikke annerledes.

Jeg lurer på hvorfor de tar parti i DENNE saken, når det er tydelig at de fleste mener at det er hundeeier sin feil, så velger de å anmelde bonden.

AnonymBruker
Skrevet

Situasjonen er ikke annerledes.

Jeg lurer på hvorfor de tar parti i DENNE saken, når det er tydelig at de fleste mener at det er hundeeier sin feil, så velger de å anmelde bonden.

Hva de fleste mener er fullstendig irrelevant.

Anonymous poster hash: ffa59...08a

Gjest sweetsugar
Skrevet

Kjenner jeg blir FORBANNET over at noen kan slå ihjel en hund på den måten! Nå vet ikke jeg hvor nært knyttet sauebonden faktisk er til sauene sine, men en hund er akkurat som et familiemedlem. Blir så mektig provosert!! Slå ihjel en hund? "Den var for nær sauen" (eller noe i den duren) til at den kunne skytes. Hva faen? Da burde han heller rett å slett skutt etter hunden, traff han sauen skulle han skutt den også. Det er to likeverdige dyr i mine øyne, selvom en hund antageligvis er mer elsket en en sau, men og slå ihejl en hund er så kvalmene styggt at hadde jeg vært i nærheten av bonden, hadde jeg ikke klart å styre meg. En sau er ikke mere verdt en hund, så det mest riktige ville vært å skyte begge to ( med mindre han traff bikkja og den døde) om de var for nærme. Rett og slett.

Åh, nå koker jeg innvendig!! Hadde noen slått bikkja mi forde den løp etter noen sauer, ja da hadde det smelt herrifra til Kina altså!

Beklager rotete innlegg, men blir så forbanna over at han kan mene det er greit å slå hunden ihjel fordi den angrep sauen. Hadde han skutt den hadde det vært noe annet (selvom det hadde vært provoserende) det og, så hadde det ihvertfall vært humant. Dette er bare jævli idiotisk, å håper bonden får straff, for dette er iKKE akseptabelt!

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner at jeg er fæl, for hadde bikkja mitt gått inn i angrepsmodus på en sau, annen hund o.s.v hadde jeg hatt null problem med å slo til/sparke til bikkja for å få den bort! Og slag/spark kan drepe!

Skrevet

Kjenner jeg blir FORBANNET over at noen kan slå ihjel en hund på den måten! Nå vet ikke jeg hvor nært knyttet sauebonden faktisk er til sauene sine, men en hund er akkurat som et familiemedlem. Blir så mektig provosert!! Slå ihjel en hund? "Den var for nær sauen" (eller noe i den duren) til at den kunne skytes. Hva faen? Da burde han heller rett å slett skutt etter hunden, traff han sauen skulle han skutt den også. Det er to likeverdige dyr i mine øyne, selvom en hund antageligvis er mer elsket en en sau, men og slå ihejl en hund er så kvalmene styggt at hadde jeg vært i nærheten av bonden, hadde jeg ikke klart å styre meg. En sau er ikke mere verdt en hund, så det mest riktige ville vært å skyte begge to ( med mindre han traff bikkja og den døde) om de var for nærme. Rett og slett.

Åh, nå koker jeg innvendig!! Hadde noen slått bikkja mi forde den løp etter noen sauer, ja da hadde det smelt herrifra til Kina altså!

Beklager rotete innlegg, men blir så forbanna over at han kan mene det er greit å slå hunden ihjel fordi den angrep sauen. Hadde han skutt den hadde det vært noe annet (selvom det hadde vært provoserende) det og, så hadde det ihvertfall vært humant. Dette er bare jævli idiotisk, å håper bonden får straff, for dette er iKKE akseptabelt!

Aaah, hunden din har altså en overlegen rett til å jage, skade, og eventuelt drepe sau, fordi du er glad i den. Og dersom den må avlives, gjør det ingen verdens ting om sauen dør i samme slengen, selv om det er du som hunde-eier, som sviktet, siden du ikke passet godt nok på? Hva om en annen hund hadde angrepet din, da? Hadde du hatt samme holdning? "Hvis den angripende hunden skal avlives, er det greit om avlivningsmetoden dreper min hund også". Tviler sterkt...

Nei, hunden ble ikke avlivet på den mest humane måten man kan avlive dyr på, men i det gitte tilfellet, ble den avlivet på en måte som ikke voldet mer skade på sauene, enn hva hunden allerede hadde stått for.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg skjønner at jeg er fæl, for hadde bikkja mitt gått inn i angrepsmodus på en sau, annen hund o.s.v hadde jeg hatt null problem med å slo til/sparke til bikkja for å få den bort! Og slag/spark kan drepe!

Tja, du er vel mest fæl fordi du, i det gitte tilfellet, ikke har kontroll nok på bikkja di til at den burde være løs!

Det er klart at dette er en kjip sak for alle de involverte. Jeg forstår både hundeeier og bonde. Bonden burde skutt, ikke slått (sannsynligvis i avsindig raseri) hunden ihjel.

Hundeeier burde passt på hundene, og burde faktisk vurdert avliving første gang de gikk på sau. De fleste vet at hvis hunden først går etter sau en gang, så vil den gjøre det en gang til.

Jeg har en kamerat som var på ferie i et område med sau og hadde sine to hunder med. Den ene hunden stakk og drepte sau, den hunden kom aldri hjem igjen. Kameraten min tok strake turen til dyrlegen, nettopp fordi han aldri kunne være sikker på at det ikke ville gjenta seg.

:heks:

Endret av Brunhilde
  • Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Fordi DB sier pluttenuttekosemose til hunder og glemmer at sauen også er et dyr :P DB bryr seg ikke om produksjonsdyr, de er bare opptatte av kjæledyr. De gjør en god jobb når det kommer til kjæledyr - det skal de ha. Men de har som sagt ingen ting med produksjonsdyr å gjøre.

De hundene hadde ikke livets rett. Ikke nå som de hadde fått sansen for å drepe sau (lurer på hvor mange andre dyr i skogen de har knærta på sin vei jeg).

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...