Gå til innhold

Jakthunder drept av sauebonde

Fremhevede innlegg

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Er svært vanskelig å si, og har vel egentlig ikke rett til å utale meg da jeg ikke vet hvor nært knyttet en sauebonde er til sauene sine, men jeg er rimelig sikker en sauebonde ikke føler det samme som ett menneske føler til en hund.

En hund er akkura som et familiemeddlem, og til informasjon, så ville jeg antagelig tatt imot ett bitt selv (om jeg ikke hadde noe å skyte med f.eks) , for at hunden min ikke skulle lide.

Her poengterer du jo ganske tydelig at et dyrs verdi måles i hjærtehjærtesmilefjæs og pluttenuttekosemosepoeng :P

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sauebonder BØR passe bedre på sauene sine. Det er hundeeiers egne å alene feil ja at episoden fant sted, men for sine egne dyrs beste, så bør man ta mere ansvar.

Bonden tok ansvar. Han drepte hunden som hadde bitt seg fast i sauen.

• Liker 3
Gjest sweetsugar
Skrevet

Sweetsugar. Du poengterer jo selv ganske tydelig at hunder er som familiemedlem og antar da i samme sleng at sauer ikke er. Sånn litt på siden men jeg kjenner folk, som har og har hatt, sau som kjæledyr. Og de er helt herlige.

Disse hundene mista livets rett da eier ikke hadde nok kontroll på de. Dessverre. Hundeeier er uansvarlig.

Og å gjerde hunder ute? Hva i alle dager skulle det vært for gjerder da? Tre meter hønsenetting gravd langt ned i jorda? Som koster såpass at bonden har råd til kun noen få meter? Det er hunder det er snakk om - de bryr seg ikke om gjerder. Og som jeg har sagt tidligere - hvor mange andre dyr har de drept/skadet på sin vei? Ville dyr med unger. Sikkert ikke få dessverre.

Og investere i bedre gjerder ville vært for det beste for alle parter. Vi kommer ikke til å komme i enighet her, men det er flere liv en bare ett på spill.

Sier meg ferdig, kommer aldri til enighet uansett. Jeg har min mening, du har din. end of story.

Gjest sweetsugar
Skrevet

Her poengterer du jo ganske tydelig at et dyrs verdi måles i hjærtehjærtesmilefjæs og pluttenuttekosemosepoeng :P

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg poengterer hvordan situasjonen antageligvis ville vært anderledes. Du trenger ikke å sitte å fortelle at jeg påstår ditt å datt, for ingenitng av det du sier, har jeg noen gang påstått.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Og investere i bedre gjerder ville vært for det beste for alle parter. Vi kommer ikke til å komme i enighet her, men det er flere liv en bare ett på spill.

Sier meg ferdig, kommer aldri til enighet uansett. Jeg har min mening, du har din. end of story.

Du er fri til å mene hva du vil men når du er så lite realistisk så må vi forklare deg litt om livet og realiteten.

Hvem skal finansiere grisedyre gjerder? Du har vel ingen planer om å kjøpe sauekjøtt til den dobbelte prisen? Eller støtte regjeringen med å øke tilskuddet til bøndene?

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg poengterer hvordan situasjonen antageligvis ville vært anderledes. Du trenger ikke å sitte å fortelle at jeg påstår ditt å datt, for ingenitng av det du sier, har jeg noen gang påstått.

Da må du forklare bedre. Sier du da at sauene hadde hatt mer livets rett om bonden hadde hatt de inne og oppi sofaen? Jeg skjønner nemlig ikke hvor du vil med dette at hunder er mer elsket og ergo mer verdt.

• Liker 2
Gjest sweetsugar
Skrevet

Da må du forklare bedre. Sier du da at sauene hadde hatt mer livets rett om bonden hadde hatt de inne og oppi sofaen? Jeg skjønner nemlig ikke hvor du vil med dette at hunder er mer elsket og ergo mer verdt.

Sauer ER likeverdige med hunder. Jeg poengterte hvordan MIN situasjon ANTAGELIG (vet ikke, for jeg er ikke sauebonde) hadde vært anderledes. Jeg skrev også at jeg antagelig hadde tatt ett bitt for min hund sin skyld og den andres hund sin skyld.

Gjest sweetsugar
Skrevet

Du er fri til å mene hva du vil men når du er så lite realistisk så må vi forklare deg litt om livet og realiteten.

Hvem skal finansiere grisedyre gjerder? Du har vel ingen planer om å kjøpe sauekjøtt til den dobbelte prisen? Eller støtte regjeringen med å øke tilskuddet til bøndene?

Lite realistisk? Javel, da har jeg hørt det og.

Her er det noen som tydeligvis ikke bryr seg om dyr ser jeg. Kjærlighet har ikke pengeverdi. Om sauebonden er så glad i dyrene sine (dette gjelder hunder også som skal passe bedre på) så burde han investere i bedre gjerder, for sine egne sauers del.

• Liker 1
Skrevet

Lite realistisk? Javel, da har jeg hørt det og.

Her er det noen som tydeligvis ikke bryr seg om dyr ser jeg. Kjærlighet har ikke pengeverdi. Om sauebonden er så glad i dyrene sine (dette gjelder hunder også som skal passe bedre på) så burde han investere i bedre gjerder, for sine egne sauers del.

Det ville i så fall vært mer logisk om hundeeieren finansierte dette gjerdet.

• Liker 2
Gjest sweetsugar
Skrevet

Det ville i så fall vært mer logisk om hundeeieren finansierte dette gjerdet.

Jeg ville ikke hadde noe problem med å hjelpe til å betale for at sauebonder skal få bedre gjerder.

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jo jeg bryr meg om dyra - og da like mye om sauene som hundene ;) jeg gjør ingen forskjell på de. Det er forskjellen. Og en bonde skal da virkelig slippe å punge ut flere hundre tusen for gjerder fordi naboen ikke bryr seg om å passe på sine hunder.

• Liker 3
Gjest sweetsugar
Skrevet

Jo jeg bryr meg om dyra - og da like mye om sauene som hundene ;) jeg gjør ingen forskjell på de. Det er forskjellen. Og en bonde skal da virkelig slippe å punge ut flere hundre tusen for gjerder fordi naboen ikke bryr seg om å passe på sine hunder.

Dette gjelder også for at vi skal bevare andre rovdyr. Om alle kansje hadde giddet å sammarbeidet, å gått inn for at dyr skal få det bedre, å leve tryggere her i landet, så kunne mye vært gjort ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Disse jakthundene er små nok til å gå under alle slags gjerder som holder rovdyr unna. Det er heller ikke vanlig med rovdyr så nært sivilisasjon. Og pga dette har vi båndtvang.

Uhell kan skje, men når dette var tredje gangen, og når eier har den forkastelige holdningen at det ikke er så farlig med sauenes velferd, så lenge han åpner lommeboka, skjønner jeg godt at sauebonden valgte å beskytte dyra sine.

Anonymous poster hash: 7a24f...5f8
  • Liker 3
Skrevet

Hva med å gjøre det enkelt? Hundeeieren setter opp et rømningssikkert gjerde rundt sin egen eiendom, slik at alle andre dyr, sauer og dyr i skogen, er trygge for hundene hans? Området som trenger gjerde er mindre, og utgiftene blir mindre for alle parter.

Nei, de fleste steder i landet trenger man ikke rovdyrsikre gjerder på innmarksbeite, fordi det ikke er rovdyr som tar sau på innmarksbeite der. Og hunder har vi lover som regulerer holdet av, som også er til for å beskytte husdyr og ville dyr.

• Liker 7
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Dette gjelder også for at vi skal bevare andre rovdyr. Om alle kansje hadde giddet å sammarbeidet, å gått inn for at dyr skal få det bedre, å leve tryggere her i landet, så kunne mye vært gjort ;)

Og igjen; hvem skal finansiere 3-4 meters høye gjerder til alle innhegninger? Og hvor glad hadde du blitt for å vandre rundt og eneste du så var disse høye gjerdene?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du forklare hvilke rovdyr du tenker på i Sandnes som gjør at bøndene der må gjerde inn alle sine beiter?

Anonymous poster hash: e978a...31d

• Liker 3
Gjest sweetsugar
Skrevet

Og igjen; hvem skal finansiere 3-4 meters høye gjerder til alle innhegninger? Og hvor glad hadde du blitt for å vandre rundt og eneste du så var disse høye gjerdene?

Hadde det blitt mindre skyting av hunder, og rovdyr, så hadde det brydd meg mitt i brunøyet.

Det meste er ikke umulig, om man går inn for det.

Takk, og hadebra.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke hadde noe problem med å hjelpe til å betale for at sauebonder skal få bedre gjerder.

Gjerde rundt hundeeiers eiendom ville helt klart være det beste alternativet for begge parter, å skulle gjerde inne sauene til bonden blir tungvint.

Colin Peck sto fritt til å gjerde inn sin egen eiendom etter alle kunstens regler, men det gjorde han ikke, på tross av at han utmerket godt vet at hundene flyr etter sauene så snart de får sjansen.

Jeg håper virkelig ikke den fyren skaffer seg flere hunder.

• Liker 3
Gjest sweetsugar
Skrevet

Kan du forklare hvilke rovdyr du tenker på i Sandnes som gjør at bøndene der må gjerde inn alle sine beiter?

Anonymous poster hash: e978a...31d

Jeg er ikke kjent i sandnes, men nå snakker jeg generelt.

Gjest sweetsugar
Skrevet

Gjerde rundt hundeeiers eiendom ville helt klart være det beste alternativet for begge parter, å skulle gjerde inne sauene til bonden blir tungvint.

Colin Peck sto fritt til å gjerde inn sin egen eiendom etter alle kunstens regler, men det gjorde han ikke, på tross av at han utmerket godt vet at hundene flyr etter sauene så snart de får sjansen.

Jeg håper virkelig ikke den fyren skaffer seg flere hunder.

Ja, det hadde nokk vært lurt av han, men nå tok vel ikke han det så veldig seriøst. Tungvindt blir det nokk, men igjen, for ørtende gang, for dyrenes beste, så burde det hvertfall bli tenkt igjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...