Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Gjest Naria

Ingen som har noen kommentarer til gårsdagens episode? Lysa gikk ikke ut månedøren denne gangen, men det skjer vel ganske snart.. Petyr er en fascinerende karakter, det skorter ikke på ambisjonene hos denne fyren.

Endret av Naria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Petyr er en fascinerende karakter, det skorter ikke på ambisjonene hos denne fyren.

Superkødd. Faen meg nesten alt som har gått galt i Westeros er jo hans feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som Littlefinger står bak det aller meste.

Ellers synes jeg episoden var hakket tammere enn de foregående, men det skulle kanskje bare mangle... Mye tvister og info. Koselig å se Jon gjenforent med Ghost, men Bran glapp ikke helt uventet unna ja. Virker som hele den siste greia med Crasters var for at det skulle skje noe i nord også + at vi fikk frisket opp hva Bran kan være i stand til. Helt greit for min del, ble skikkelig spennede + skader ikke å se Jon i litt action. Kanskje Coldhands dukker opp nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noen kommentarer til gårsdagens episode? Lysa gikk ikke ut månedøren denne gangen, men det skjer vel ganske snart.. Petyr er en fascinerende karakter, det skorter ikke på ambisjonene hos denne fyren.

Jeg tror nok tante Lysa tar sitt siste svev ganske snart. Og da må nok Sansa låse soveromsdøren. Jeg tror litt av dealen her er at Sansa ligner mye på moren sin, som Petyr var svært forelsket i da de var unge. Han motsatte seg ekteskapet mellom Catelyn og Brandon Stark, broren til Ned Stark, og utfordret Brandon. Han slapp så vidt fra det med livet, med et arr som gikk fra skrittet til brystbeinet, bare fordi Catelyn gikk i forbønn for ham og bad Bran om å ikke drepe ham. Men han gjorde det likevel klart at han kunne sløyet Petyr som en fisk, og bare var millimetre fra å faktisk gjøre det.

Anyway..... Hvis han dreper Lysa på en slik måte at han fortsatt er herre til dalen, og holder Sansa på gress til det er trygt for henne å komme frem, så kan han faktisk klare å overta både Harrenhall, The Vale og Winterfell uten et eneste sverdslag. Det er jo ganske genialt.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anyway..... Hvis han dreper Lysa på en slik måte at han fortsatt er herre til dalen, og holder Sansa på gress til det er trygt for henne å komme frem, så kan han faktisk klare å overta både Harrenhall, The Vale og Winterfell uten et eneste sverdslag. Det er jo ganske genialt.

Alt dette hjelper ikke stort om han nesten ikke har en stående hær som er

lojal til han. Da blir det kun i navnet, noe en ikke kommer langt med.

Etter at Lysa tar et svalestup så har jo store deler av husene under hennes

banner lyst å lynsje han, ikke akkurat den mest tillitsvekkende starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok tante Lysa tar sitt siste svev ganske snart. Og da må nok Sansa låse soveromsdøren. Jeg tror litt av dealen her er at Sansa ligner mye på moren sin, som Petyr var svært forelsket i da de var unge. Han motsatte seg ekteskapet mellom Catelyn og Brandon Stark, broren til Ned Stark, og utfordret Brandon. Han slapp så vidt fra det med livet, med et arr som gikk fra skrittet til brystbeinet, bare fordi Catelyn gikk i forbønn for ham og bad Bran om å ikke drepe ham. Men han gjorde det likevel klart at han kunne sløyet Petyr som en fisk, og bare var millimetre fra å faktisk gjøre det.

Anyway..... Hvis han dreper Lysa på en slik måte at han fortsatt er herre til dalen, og holder Sansa på gress til det er trygt for henne å komme frem, så kan han faktisk klare å overta både Harrenhall, The Vale og Winterfell uten et eneste sverdslag. Det er jo ganske genialt.

Dette er jo spoilertråden for bøkene, så du trenger ikke late som du ikke vet hva skjer, og som om du bare gjetter hva som vil skje med Lysa og Littlefinger ;)

Anonymous poster hash: f497e...a85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo spoilertråden for bøkene, så du trenger ikke late som du ikke vet hva skjer, og som om du bare gjetter hva som vil skje med Lysa og Littlefinger ;)

Anonymous poster hash: f497e...a85

Tro det eller ei, men i bøkene så går ikke Sansas historie så mye lenger enn dit vi er kommet nå. Ikke Littlefingers heller, så det er virkelig åpent for spekulasjoner her. Lysa dør selvsagt ganske snart, det er vel ganske åpenbart. Mine spekulasjoner om Petyrs motiver ang Sansa er reelt spekulative. Men som sagt, Catelyn var hans ungdomskjæreste, og Sansa ligner på henne. Så det er kanskje et privat emosjonelt motiv ute og går her også, og ikke BARE maktspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette hjelper ikke stort om han nesten ikke har en stående hær som er

lojal til han. Da blir det kun i navnet, noe en ikke kommer langt med.

Etter at Lysa tar et svalestup så har jo store deler av husene under hennes

banner lyst å lynsje han, ikke akkurat den mest tillitsvekkende starten.

For det første, det kan ikke se ut som et mord. For det andre, det kan ikke se ut som om han er ute etter makten. For det tredje, alt hva han gjør og foreslår og gjør avtale om, må være i tråd med rett og skikk, slik at det blir lett å være enig med ham, og vanskelig å motsi ham.

Han har et mønster. For sine tjenester for Lannisters fikk han Harrenhall. Og de tror fortsatt at han er deres mann, enda han er den som er mest ansvarlig for drapet på Joffrey.

Lysa Arryn har elsket ham hele livet, og hun har både myrdet sin mann og gjort andre utilgivelige ting for den kjærligheten, og nå ekter hun ham. Fordi han er hennes elskede.

Han kommer til å fortsette med å manipulere folk, utnytte deres sans for tradisjoner, rettferdighet, skikk og bruk, landets lov, lojalitet og whatnot. Og de kommer til å gi ham det han ønsker uten å skjønne det selv.

Jeg skal ikke forsøke å gjenfortelle intrigene hans i The Vale, men bare slapp av. Scum rises to the top, og sånn er det med Petyr Baelish, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men poenget mitt er at skal han komme noen vei så

må han ha reell makt, dvs. undersåtter som er lojale til

han og det fikk han vel aldri (så langt iallefall). Hjelper ikke

hvor kløktig og lur du er, om du er alene om å holde på

tittlene dine, en velplassert kniv i ryggen din (som ingen vokter)

og alt er tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men poenget mitt er at skal han komme noen vei så

må han ha reell makt, dvs. undersåtter som er lojale til

han og det fikk han vel aldri (så langt iallefall). Hjelper ikke

hvor kløktig og lur du er, om du er alene om å holde på

tittlene dine, en velplassert kniv i ryggen din (som ingen vokter)

og alt er tapt.

Det tror jeg blir det minste av hans problemer. Hva er makt? Makt er evnen til å få folk til å gjøre som du vil. Jeg syns det virker som om Petyr Baelish gjør det ganske godt maktmessig. Han hadde makt til å drepe en konge da han ikke plasset i planene hans lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrulig spent på det kommende angrepet på Castle Black! Det er vel mest sannsynlig at det kommer ganske snart, tror dere ikke? Det var rimelig intenst i bøkene, og jeg må si jeg gleder meg til å se hva de har fått til i serien.

Castle Black er jo ikke bygd for å forsvare seg fra sørsiden. Det skulle ikke være en maktfaktor i de innbyrdes stridighetene i Westeros, det skulle bare vokte muren. Så når vildlingene kommer, så har de fri adgang, og Mance Rayder kommer forberedt på å nedkjempe 1000 mann. Iallfall hvis han stoler på det Jon Snow har fortalt ham. Det kommer til å bli GANSKE heftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrulig spent på det kommende angrepet på Castle Black! Det er vel mest sannsynlig at det kommer ganske snart, tror dere ikke? Det var rimelig intenst i bøkene, og jeg må si jeg gleder meg til å se hva de har fått til i serien.

Castle Black er jo ikke bygd for å forsvare seg fra sørsiden. Det skulle ikke være en maktfaktor i de innbyrdes stridighetene i Westeros, det skulle bare vokte muren. Så når vildlingene kommer, så har de fri adgang, og Mance Rayder kommer forberedt på å nedkjempe 1000 mann. Iallfall hvis han stoler på det Jon Snow har fortalt ham. Det kommer til å bli GANSKE heftig.

Hele episode 9 er viet til angrepet på Castle Black. Er veldig spent selv, for som du skriver så var det ganske intenst i bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOILER - om du ikke har sett dagens episode ennå

Heisann det var en spennende episode! Rimelig forbanna Tyrion på slutten der. I bøkene var det vel sånn at Oberon foreslo trial by combat? Funker den vrien her og, fin med seansen der Jamie står opp for broren sin overfor Tywin. Überkjipt at Oberon forsvinner ut av serien snart da, har fått sansen for han!

Jeg får ikke helt tak i tvisten med at Yara drar til Dreadfort (For det var vel der de var nå?) Hun strekker seg jo ganske langt for boren sin i bøkene, mens nå virker hun jo helt ferdig med han. Mulig jeg har dårlig hukommelse her nå altså. Noen som husker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I bøkene har de vel ikke møttes igjen enda etter at han var hjemme på øyene. De er nær, men ikke helt sammen. Hele historien om Winterfell kommer imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at Theon og Yara først møtes mens hun er fanget av Stannis, på vei til Winterfell, og det er jo leeenge til ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOILER - om du ikke har sett dagens episode ennå

Heisann det var en spennende episode! Rimelig forbanna Tyrion på slutten der. I bøkene var det vel sånn at Oberon foreslo trial by combat? Funker den vrien her og, fin med seansen der Jamie står opp for broren sin overfor Tywin. Überkjipt at Oberon forsvinner ut av serien snart da, har fått sansen for han!

Jeg får ikke helt tak i tvisten med at Yara drar til Dreadfort (For det var vel der de var nå?) Hun strekker seg jo ganske langt for boren sin i bøkene, mens nå virker hun jo helt ferdig med han. Mulig jeg har dårlig hukommelse her nå altså. Noen som husker?

I bøkene møtes de ikke, så vidt jeg kan huske. Det blir igangsatt en invasjon fra Jern-øyene, og jeg tror en del av hennes hensikt med det var å få broren tilbake. Men det skjer ikke, og Yara ender opp med å bli tatt til fange av styrkene til Bolton, hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I bøkene har de vel ikke møttes igjen enda etter at han var hjemme på øyene. De er nær, men ikke helt sammen. Hele historien om Winterfell kommer imellom.

Jeg mener å huske at Theon og Yara først møtes mens hun er fanget av Stannis, på vei til Winterfell, og det er jo leeenge til ja.

Men det ser jo ut til at deler av den historien kollapses ned til noe helt kort nå.

i bøkene vil Bolton overta Winterfell gjennom et fingert ekteskap med en falsk Sansa, og Theon er med i følget hans når de kommer til Winterfell. Samtidig snappes Yara opp av styrkene til Stannis. Var det ikke noe sånt, da? Jeg merker at deler av den intrikate historien kan trenge en oppfrisking. Evt kan det skyldes at jeg leste ganske kjapt gjennom det jeg oppfattet som transportetapper. Jeg ville forte meg å bli ferdig med ting, så jeg kunne lese om Tyrion og Arya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ser jo ut til at deler av den historien kollapses ned til noe helt kort nå.

i bøkene vil Bolton overta Winterfell gjennom et fingert ekteskap med en falsk Sansa, og Theon er med i følget hans når de kommer til Winterfell. Samtidig snappes Yara opp av styrkene til Stannis. Var det ikke noe sånt, da? Jeg merker at deler av den intrikate historien kan trenge en oppfrisking. Evt kan det skyldes at jeg leste ganske kjapt gjennom det jeg oppfattet som transportetapper. Jeg ville forte meg å bli ferdig med ting, så jeg kunne lese om Tyrion og Arya.

Jeg leste også ganske kjapt gjennom denne delen - så kanskje ikke rart om serieskaperne velger å korte ned akkurat denne delen i TV-serien :wink: . Stannis kan jo sikkert snappe opp Yara hvorsomhelst.

Blir spennende med Tyrion fremover. Virket i dag som at Varys ønsket å få han dømt (husker ikke hvordan det var i bøkene), men det er jo Varys som hjelper han å flykte over havet. Lurer veldig på hvor involvert, og hvilke planer Varys la i den forbindelse. Kanskje han ville at Tyrion skulle møte Danny? At det ville være det beste for the realm? For jeg tror Varys egentlig liker Tyrion. Og jeg tror han faktisk ønsker det beste for the realm. Hmm...

Og ja, jeg venter på neste bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nettopp abonnement for å kunne se sesong 4, men det eneste som kommer opp er loading data. Noen som vet hva som er feil?



Anonymous poster hash: 2afab...396
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker sånn ca hvordan lovverket er i forhold til å kreve trial by combat?

Er det så enkelt som at hvem som helst kan kreve det i en hvilken som helst rettsak?

For da ville vel alle tiltalte som lå dårlig an valgt det? (Såfremt en champion var å få tak i.)

Men det ser jo ut som om det er relativt uvanlig, og Tyrion tok tydeligvis de fleste på senga når han ba om det nå.

Synes å huske at spesielle forhold må ligge til rette for det, men neimen om jeg kommer på hvordan det var...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...