Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Den eden varer "til han dør". ;)

Mjoda, men det er ikke sikkert Jon bare vil gi slipp på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vampen

Nja, det er opplagt når man har oppdaget det, men det er jo ikke som om gjennomsnittsleseren finner ut av det på egen hånd, i alle fall ikke under første gjennomlesning. Om man kikker litt rundt omkring på A Forum of Ice and Fire, ser man dessuten at teorien fortsatt er ganske kontroversiell (men det er forholdet til Loras og Renly blant en del lesere også, så...).

Jeg tror også at de var gift. Det er det eneste som kan forklare at Kingsguard-ridderne forble ved Tower of Joy etter at Aerys, Rhaegar og Aegon var døde. Om Jon ikke hadde vært den rettmessige arvingen skulle de jo ha beskyttet Viserys.

Joda, og det er jo også forskjell på hvordan man leser. Jeg stusset første gang Lyannas død ble beskrevet. En seng, blod, roser og feber. Det høres veldig ut som hun har dødd i barselseng. Legg til et mystisk løfte, og at Ned litt senere dukker opp med en lausunge med hemmelig mor og hele "han er av mitt blod"-greia, så ligger det ganske åpent mellom linjene.

Det er jo også en viss poesi over at den figuren som i størst grad har fått fram frustrasjonen over å være en lausunge viser seg å være den rettmessige arvingen til både jernstoler og kongeriket. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg vet ikke om det egentlig er så opplagt. Serien var ikke så stor i utgangspunktet som den er blitt nå, med TV-serie og egne forum og diskusjonssider, så jeg vet ikke om alle skjønner det av seg selv - eller om flertallet får det med seg via andre?

Som sagt, jeg synes det begynner å komme fram ganske tidlig i den første boka. I tv-serien er det ikke like opplagt. Men som jeg også skrev, det varierer jo også om man leser mellom linjene eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eden?

Mhm, min favoritt Jon-teori er at han er Azor Azhai gjenfødt og at Nigth's Watch er det sverdet som AA skal kontrollere. Sverdet heter jo Lightbringer og eden sier: I am the sword in the darkness. I am the watcher on the walls. I am the fire that burns against the cold, the light that brings the dawn. Så sånn sett må han holde eden.

Og så ser jeg paralleller til Maester Aemons historie om hvordan han valgte å holde eden, mens familien hans ble utradert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Mhm, min favoritt Jon-teori er at han er Azor Azhai gjenfødt og at Nigth's Watch er det sverdet som AA skal kontrollere. Sverdet heter jo Lightbringer og eden sier: I am the sword in the darkness. I am the watcher on the walls. I am the fire that burns against the cold, the light that brings the dawn. Så sånn sett må han holde eden.

Og så ser jeg paralleller til Maester Aemons historie om hvordan han valgte å holde eden, mens familien hans ble utradert.

Yes, og her kommer jo også Melisandres syn inn. Og hele "a song of ice and fire"-greia, ild fra farssiden, is fra morsiden. :)

Jeg ser ikke bort ifra at Jon også kan være starten på noe nytt. Jeg synes det er litt pussig om Azor Azhai reborn hopper rett inn i gamle tradisjoner, eller blir en slags gjentagelse av det som har skjedd. Jons familie blir jo heller ikke nødvendigvis utradert. Morsiden dør riktig nok som fluer med jevne mellomrom, men på farssiden har du jo både Dany og ihvertfall en til som kan være enda nærmere. Til tross for at den siden ble forsøkt utradert. Nå har jo de store Tangaryene også regjert som en slags trehodet drage, både i bilde og praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om det egentlig er så opplagt. Serien var ikke så stor i utgangspunktet som den er blitt nå, med TV-serie og egne forum og diskusjonssider, så jeg vet ikke om alle skjønner det av seg selv - eller om flertallet får det med seg via andre?

Jeg syns ikke det er opplagt i det hele tatt, for det er en historie som blir fortalt om hvordan Eddard Stark forelsket seg i en jente på en av øyene the Sisters mens han var på oppdrag for Robert Baratheon under opprøret mot den gale kongen. Han ble skadet, hun berget ham, og han ble værende sammen med henne en stund. Hun ble gravid, og HAN kom tilbake etter ungen noe senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjoda, men det er ikke sikkert Jon bare vil gi slipp på den.

Så lenge vakten på muren fortsetter å eksistere, så kan han ikke gi opp eden. Det er dødsstraff for det. Han kan evt bli løst fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg syns ikke det er opplagt i det hele tatt, for det er en historie som blir fortalt om hvordan Eddard Stark forelsket seg i en jente på en av øyene the Sisters mens han var på oppdrag for Robert Baratheon under opprøret mot den gale kongen. Han ble skadet, hun berget ham, og han ble værende sammen med henne en stund. Hun ble gravid, og HAN kom tilbake etter ungen noe senere.

Kommer den fra Eddard? Eller en den en del av flere rykter om hvem den mystiske moren er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Så lenge vakten på muren fortsetter å eksistere, så kan han ikke gi opp eden. Det er dødsstraff for det. Han kan evt bli løst fra den.

"Night gathers, and now my watch begins. It shall not end until my death. I shall take no wife, hold no lands, father no children. I shall wear no crowns and win no glory. I shall live and die at my post. I am the sword in the darkness. I am the watcher on the walls. I am the shield that guards the realms of men. I pledge my life and honor to the Night's Watch, for this night and all the nights to come."

Not end until my death. Nå er vel ikke hva som skjer om noen dør og blir gjenfødt en problemstilling som har blitt testet spesielt ofte, så det er ikke godt å si. Men eden sier ganske klart at den slutter ved døden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. ;) Du ber om spoiler?

JA! Derfor jeg spør. Har utallige ganger spurt storebror som har lest bøkene, men han nekter å si noe. Så da spør jeg dere i håp om at dere er snillere :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JA! Derfor jeg spør. Har utallige ganger spurt storebror som har lest bøkene, men han nekter å si noe. Så da spør jeg dere i håp om at dere er snillere :fnise:

Jeg er klar over at dette er spoilertråden, men putter dette i en spoilertag uansett.

Han blir kjent skyldig, men får hjelp til å rømme. Før han forlater Kings Landing dreper han bl.a. Tywin, og deretter kommer han seg på et skip til Essos.

Endret av Thought-Fox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

JA! Derfor jeg spør. Har utallige ganger spurt storebror som har lest bøkene, men han nekter å si noe. Så da spør jeg dere i håp om at dere er snillere :fnise:

:)

Endret av Vampen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scenen med Missandei og Grey Worm er ikke med i bøkene, men jeg tror noe av grunnen til at de tok det med i serien er for å få med det som blir antydet flere ganger i bøkene; at the unsullied, på tross av at de er kastrerte, fortsatt kan like å se en naken kropp og ha behov for nærhet og kjærlighet.

Tror det var nevnt i bøkene at under et opprør mot styret til Daenerys i en av

byene så var det en Unsullied som ble drept på et horehus, som de fleste

sikkert skjønner så har jo ikke de mulighet til å ha sex lenger, men han var

der bare fordi han ønsket intimitet/kos med noen av det motsatte kjønn...

Litt trist faktisk.

Jon er sønnen til Rhaegar og Lyanna. Det er bare et tidsspørsmål før det blir bekreftet. Det eneste som egentlig er spennende med opphavet til Jon, er hvorvidt foreldrene hans var gift eller ikke.

Jeg syns ikke det er opplagt i det hele tatt, for det er en historie som blir fortalt om hvordan Eddard Stark forelsket seg i en jente på en av øyene the Sisters mens han var på oppdrag for Robert Baratheon under opprøret mot den gale kongen. Han ble skadet, hun berget ham, og han ble værende sammen med henne en stund. Hun ble gravid, og HAN kom tilbake etter ungen noe senere.

Flere som også mener at han kan være et avkom av Eddard og Ashara Dayne, slik

det er fortalt i bøkene så var visstnok Eddard hodestups forelsket i henne.

Han drar hele veien ned til slottet deres bare for å avlevere sverdet til Arthur etter at

han dør, noe som kan være mer enn ren respekt, også muligens et ønske om å se

Ashara igjen....som tar livet sitt kort tid etter, (er vel også hintet frem at hun kan ha

blitt voldtatt i bøkene om jeg ikke husker feil)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er klar over at dette er spoilertråden, men putter dette i en spoilertag uansett.

:hakeslepp: Jeg vet også hva som skjer med Aria. Men hvordan skal the Black Castle vinne over hæren som er på vei mot de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Tror det var nevnt i bøkene at under et opprør mot styret til Daenerys i en av

byene så var det en Unsullied som ble drept på et horehus, som de fleste

sikkert skjønner så har jo ikke de mulighet til å ha sex lenger, men han var

der bare fordi han ønsket intimitet/kos med noen av det motsatte kjønn...

Litt trist faktisk.

Flere som også mener at han kan være et avkom av Eddard og Ashara Dayne, slik

det er fortalt i bøkene så var visstnok Eddard hodestups forelsket i henne.

Han drar hele veien ned til slottet deres bare for å avlevere sverdet til Arthur etter at

han dør, noe som kan være mer enn ren respekt, også muligens et ønske om å se

Ashara igjen....som tar livet sitt kort tid etter, (er vel også hintet frem at hun kan ha

blitt voldtatt i bøkene om jeg ikke husker feil)...

Eddard er stor fan av Arthur Dayne, og sverdet hans er jo en viktig del av "legenden" Dayne. Så at det blir levert til familien er ikke rart. Dayne dør jo også ved the tower of joy, så det er noe underlig å beundre en mann som har vært med på å bortføre søsteren din. Man gikk jo mer eller mindre til krig for å hevne at hun ble "tatt", og Robert fantaserer jo mange år senere om å få drepe de ansvarlige flere ganger. Cirka like pussig er det at den sterkeste av de syv i kingsguarden er plassert langt unna både konge og kronprins og dør for å beskytte stedet, om det ikke finnes noen med kongelig blod der.

Med tanke på Ashara, så har det vel også vært hintet om at hun var forelsket i en Stark. Ikke Ned, men Stark. Som kjent hadde Ned brødre, og Ashara ender opp med å ta livet av seg. Ryktene sier også at hun fikk en dødfødt datter.

Ashara, Wylla og fiskerdatteren nevnes som opplagt sladder, og historiene er både motstridende og fulle av hull. Ingen av disse forklarer det intense hemmelighetskremmeriet til Ned. Han forteller jo ikke noen hvem moren er, i en setting hvor alt og alle har lausunger. At det er en av disse tre er liksom common knowledge folkesladder, så hvorfor vokte denne hemmeligheten så strengt at ikke engang Jon får vite sannheten? Om det derimot ER L+R som er foreldrene, så er hemmelighetskremmeriet berettiget. Robert, som er mer enn litt forelsket i Lyanna, driver jo regelrett jakt på alle Tangaryenere. Husk Neds reaksjon når Robert vil sende noen for å drepe Dany. I tillegg har vi jo dette mystiske løftet Ned gir Lyanna før hun dør. Om dette løftet er å beskytte barnet fra en sikker død, så er det en logisk løsning å fremstille det som sitt. Å si noe om moren vil da medføre risiko for å bli avslørt. Når han kommer hjem med barnet, en uvanlig handling i seg selv, så er jo heller ikke kona veldig fornøyd. Svaret hun får er vel noe a la han er av mitt blod, det er alt du trenger å vite. Og som sagt, Ned omtaler ikke Jon som sin sønn. Ikke engang i tankene, når han lister opp navnene til alle de andre barna sine. Han tenker på barna sine, Robb, Sansa, Arya og Rickon. Ikke Jon. Selv Jons ulv skiller seg ut, med en farge som minner aldri så lite om en viss families farger.

Så, ja, jeg synes L+R er langt mer opplagt og logisk enn de andre alternativene. Sladderhistoriene er for rett på sak og dårlig underbygget. Det er ikke en ordentlig historie der, ut over Ned Stark hadde seg med en eller annen dame og fikk en lausunge. Kona ble sur, gutten fikk det kjipt. Lyanna som mor kan man finne mye støtte for, om man legger sammen en del av det som skrives. Og det er jo også en langt større twist, som kan gi hele historien en ny retning.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Den eneste gjenlevende personen som var tilstede den dagen Lyanna døde er også påfallende unnvikende så langt. Han nevnes vel i nesten hver eneste bok, men er fortsatt i skyggene. Jeg tipper at både han og Jons slektskap kommer ut i lyset etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...