Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Gjest Vampen

Den kommer fra en av lederne på the Sisters, som fortalte den til The Onion Knight. (i en av bøkene) Eddard Stark kom gjennom the Sisters på vegne av Robert Baratheon under opprøret, og råket ut for trøbbel. Båten han hadde leid, forliste, og det var fiskerens datter som berget livet hans. ETc, etc.

Grunnen til at denne historien blir fortalt til The Onion Knight, er at denne lederen er i tvil om han skal slippe ham gjennom eller overlevere ham til Lannisters. Men, som han sier, dette har skjedd en gang før, at et sendebud for en opprører fikk fritt leide, og det var ikke til skade for folket på The Sisters den gangen. Stark kom tilogmed tilbake med gull etter at Baratheon vant. Og han tok med seg gutten som var blitt født i mellomtiden.

(Boka sier vel at han forlot henne med a bag of silver and a bastard in the belly, bare for å få det korrekt)

Nettopp, det er andre- eller tredjehånds sladder. Det er ikke noe som støttes i utsagn eller tanker fra Ned eller hans nærmeste. Overfor Robert gir vel f.eks. Ned navnet Wylla. Denne historien gir heller ingen svar på en del av mysteriene, og virker lite logisk. Om dette er moren, hvorfor holde identiteten hennes hemmelig? Hvorfor ta med seg barnet i det hele tatt? Det var jo det uvanlige, ikke å få en løsunge. At han tar med seg barnet er jo også det Catelyn sliter med, så det virker underlig om det ikke finnes en veldig god grunn. Og hvordan blir det med reiserute og tidsaspektet her? Han reiser fra ToJ, plukker opp en unge og reiser videre for å levere sverdet? Hvorfor tror isåfall Edric Dayne at Wylla er moren? Og hva er dette berømte løftet han ga Lyanna? Hvorfor understreke Jons likhet med Lyanna? Hvorfor skrive Neds pov på en måte som gjør at han aldri omtaler eller tenker på Jon som sin sønn, men av sitt blod?

Om man leser intervjuer med Martin så har han også fortalt at han spurte producerene bak serien om hvem Jon Snows mor er, for å sjekke "hvor nøye de leser". De har fortalt at de kom med "et sjokkerende svar" og Martin har bekreftet at de svarte rett. Hvor er sjokkfaktoren i at historien om TFD er sann? Der blir jo, som du skriver, hele historien fortalt som en forholdsvis udramatisk sladderhistorie. Det er langt større sjokkfaktor i at Jon ikke er Neds bastard, men heller den rettmessige arvingen til hele riket. Martin har også bekreftet at han skal avsløre hvem foreldrene er. Hvor skal avsløringen om TFD komme fra? I tilfellet L+R, så finnes det en person som vet sannheten. Howland Reed var med den dagen, og er nå den eneste overlevende som kan vite noe. Han er pr dags dato bare omtalt, han har ikke "vist" seg. Han støtter House Stark, men sender to av barna sine for å støtte Robb, selv holder han seg unna. Jeg tipper Reed dukker opp i nær fremtid, og at det gir en ny retning for hele historien.

Og når det gjelder eden, så har vel ikke jeg skrevet noe om å si den fra seg. ;) Tenk på slutten på den siste boka, pr nå vet vi faktisk ikke om Jon lever, og ordlyden om at eden varer til man dør.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vampen

Jeg leste forresten også et intervju med Martin hvor han får direkte spørsmål om Ned er Jons far. Han hadde smilt, og ikke villet bekrefte eller avkrefte noe. Litt underlig at han ikke vil bekrefte noe han har skrevet i fem bøker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:laugh:

En annen teori som verserer er at Jon er en av bastardene til Robert

Baratheon, den eldste eller noe....noe som visstnok også gir han

rett til jerntronen. Husk at Robert var dødsforelsket i Lyanna og

presterer å hviske Lyanna i øret til Cersei på bryllupsnatten...hmm?

Muligens noe som har skjedd mellom de tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

:laugh:

En annen teori som verserer er at Jon er en av bastardene til Robert

Baratheon, den eldste eller noe....noe som visstnok også gir han

rett til jerntronen. Husk at Robert var dødsforelsket i Lyanna og

presterer å hviske Lyanna i øret til Cersei på bryllupsnatten...hmm?

Muligens noe som har skjedd mellom de tidligere?

En sønn født utenfor ekteskapet vil vel ikke ha rett på noen trone? Uavhengig om han er eldst eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Jeg har forresten enda ikke fått lest The Dunk and Egg Tales, noen som vet hvor jeg kan få tak i en Kindle-støttet versjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 100 % sikker på om det er komplette historier, men man kan ihvertfall lese noe her. (Godt forum, forresten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sønn født utenfor ekteskapet vil vel ikke ha rett på noen trone? Uavhengig om han er eldst eller ei.

Nei, det er sant...det må bli under omstendighetene at barna til Cersei er alle

døde eller blir bevist som et produkt av Jamie og Cersei og ikke Robert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongsgarden utformer ikke sine egne ordrer, så denne beskrivelsen av deres motivasjoner er litt villedende. Kongsgarden skal først og fremst gjøre det kongen byr dem å gjøre. Og i påvente av nye ordre vil en god soldat fortsette å gjøre det han er beordret til å gjøre, til han evt får nye ordre.

Hvilket tekstlig grunnlag mener du å ha for dette? Vi har flere eksempler på at KG-medlemmer slutter å bry seg om hva som ville være i den tidligere kongens interesse når denne dør. Deres førsteprioritet er alltid å beskytte den som er konge i øyeblikket. Ser Barristan slutter å bry seg om ordre han må ha fått av Aerys og Rhaegar etter at disse dør, og velger i stedet å slutte seg til Roberts nye Kingsguard. KG-ridderne til Robert bryr seg ikke om å beskytte Roberts interesser etter at han dør, de slutter ring om Joffrey.

Det henger rett og slett ikke på greip at et medlem av The Kingsguard, som attpåtil regnes som en av de virkelig største ridderne i hele historien til Westeros, skulle forbli ved Tower of Joy for å beskytte bastarden og elskerinnen til sin avdøde bestevenn når han vet at tronarvingen, den eneste gjenlevende mannlige Targaryen-arvingen, befinner seg et helt annet sted. Daynes (samt Gerold Hightowers og Oswell Whents) forpliktelser er til kongen. Om Jon er en bastard, eller om han er sønnen til noen andre enn Rhaegar, ville deres oppgave være å beskytte Viserys. Ned gir dem jo til og med mulighet til å forlate Tower of Joy i live, men de velger heller å dø enn å bryte eden sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Er ikke 100 % sikker på om det er komplette historier, men man kan ihvertfall lese noe her. (Godt forum, forresten)

Så vidt jeg kan se kan ikke disse lastes ned? Det er i så fall det jeg er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

:laugh:

En annen teori som verserer er at Jon er en av bastardene til Robert

Baratheon, den eldste eller noe....noe som visstnok også gir han

rett til jerntronen. Husk at Robert var dødsforelsket i Lyanna og

presterer å hviske Lyanna i øret til Cersei på bryllupsnatten...hmm?

Muligens noe som har skjedd mellom de tidligere?

:laugh:

En annen teori som verserer er at Jon er en av bastardene til Robert

Baratheon, den eldste eller noe....noe som visstnok også gir han

rett til jerntronen. Husk at Robert var dødsforelsket i Lyanna og

presterer å hviske Lyanna i øret til Cersei på bryllupsnatten...hmm?

Muligens noe som har skjedd mellom de tidligere?

Her er det flere store problemer, i tillegg til arverett.

At Robert var stormende forelska i Lyanna er ingen hemmelighet. Han ville/skulle jo gifte seg med henne, og selv mange år etterpå gjør han et nummer ut av at han og Ned skulle ha vært familie. Derfor vil han at Sansa og Joffrey skal gifte seg istedet. Men, det virker ikke som Lyanna er forelsket. Ned tenker jo tilbake på en samtale med sin søster, som vel var like viljesterk og "vill" som Arya, hvor hun gir tydelig uttrykk for at hun ikke ønsker å gifte seg med Robert. Hun kjenner til Roberts hang til notorisk kvinnejakt, og har ikke noe ønske om å gifte seg med en slik mann. Ned ber henne vel gi ham en sjanse, hvor hun påpeker at man ikke kan endre en manns natur. Så jeg har inntrykk av at forelskelsen er endidig, og har null tro på at de har hatt en affære. Det passer heller ikke mtp tidslinja og Jons fødsel.

Rhaegar derimot, virker mer opplagt som Lyannas utkårede. Cersei gjør vel et poeng ut av at Rhaegar er både kjekk, sterk, elsket og imponerende. I den grad at selv hennes elskede Jaime blekner ved siden av ham. Visrys har også noen utsagn om at Rhaegar og Elias ekteskap ikke var lykkelig, og Dany stusser på bruken av ordene "fond of" for å beskrive følelsene hans for Elia.

Så møtes Rhaegar og Lyanna. Han vinner en turnering, og skal gi en krone av vinterroser til "the queen of beauty and love". Foran alt og alle velger han Lyanna, ikke sin egen kone, til forsamlingens forskrekkelse. Vinterrosene er i seg selv viktig, Ned forbinder dem med Lyanna, Dany ser dem i et syn hvor de vokser ut av en vegg av is og rommet Lyanna dør i lukter av roser. En tid senere skal Rhaegar altså ha "bortført" Lyanna, som blir starten på det blodige opprøret og fører til at både Neds far og bror dør. Og med på denne "bortføringen" er altså blant annet Arthur Dayne, rikets mest beundrede ridder som er kjent for både dyktighet og moral. Den samme Arthur Dayne som Ned altså beundrer dypt. Hadde dette vært en brutal kidnapping, så er det vel lite sannsynlig at Ned hadde beundret de ansvarlige?

Det er langt mer troverdig at Rhaegar og Lyanna rømmer sammen, og at dette er en sterk og gjensidig kjærlighet som får dem til å risikere alt. Som til slutt fører til både krig, begges død og et barn. Det kommenteres jo også at Rhaegar elsket (loved, ikke fond) sin lady Lyanna. Og når han kommer tilbake fra ToJ, rett før han drar for å møte Roberts styrker, informerer han Jaime om at det vil bli endringer. Og det vil det jo kunne bli, om han har giftet seg og fått en sønn. At de var et par, og at dette forholdet har ført til et barn, virker ganske opplagt. Spørsmålet er om de er gift eller ikke. Jeg tror det, på grunn av nærværet til KG og deres vilje til å dø for å beskytte de som er inne i tårnet.

Endret av Vampen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se kan ikke disse lastes ned? Det er i så fall det jeg er interessert i.

Ikke uten at du kopierer over i doc eller hva enn man kan lese på Kindle i, nei. Poenget var bare at historiene er tilgjengelig på nettet og da Kindler som man kan komme på nett med (regner jeg med) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt mer troverdig at Rhaegar og Lyanna rømmer sammen, og at dette er en sterk og gjensidig kjærlighet som får dem til å risikere alt. Som til slutt fører til både krig, begges død og et barn. Det kommenteres jo også at Rhaegar elsket (loved, ikke fond) sin lady Lyanna. Og når han kommer tilbake fra ToJ, rett før han drar for å møte Roberts styrker, informerer han Jaime om at det vil bli endringer. Og det vil det jo kunne bli, om han har giftet seg og fått en sønn. At de var et par, og at dette forholdet har ført til et barn, virker ganske opplagt. Spørsmålet er om de er gift eller ikke. Jeg tror det, på grunn av nærværet til KG og deres vilje til å dø for å beskytte de som er inne i tårnet.

Vel spørsmålet med giftemål er jo litt interessant sett i lys av at Rhaegar allerede er gift

med Elia Martell, er det mulig å gifte seg 2 ganger? (Elia døde etter at Rhaegar døde

på the Trident).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Vel spørsmålet med giftemål er jo litt interessant sett i lys av at Rhaegar allerede er gift

med Elia Martell, er det mulig å gifte seg 2 ganger? (Elia døde etter at Rhaegar døde

på the Trident).

Targaryen-slekta har tradisjoner for både incest og polygami.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Naria

Ikke uten at du kopierer over i doc eller hva enn man kan lese på Kindle i, nei. Poenget var bare at historiene er tilgjengelig på nettet og da Kindler som man kan komme på nett med (regner jeg med) :)

Ja, men å lese fra en nettside er håpløst og å kopiere det ned slik du beskriver vil heller ikke funke. Jeg fortsetter letingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Targaryen-slekta har tradisjoner for både incest og polygami.

Njaaaa, men gjør dette automatisk et potensiellt avkom

av L+R til en legitim arvtaker av riket? Er det ikke lover

og regler for dette noesteds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Njaaaa, men gjør dette automatisk et potensiellt avkom

av L+R til en legitim arvtaker av riket? Er det ikke lover

og regler for dette noesteds?

Når et eventuelt avkom av L+R blir født, så har house Targaryen styrt i lang tid. Lovene er deres lover. Hvorfor skulle de forby en praksis som blant annet deres kanskje største forfader (Aegon 1) praktiserte? Han var gift med sine to søstre, og selve bildet av en trehodet drage kommer derifra. Avkommet er et barn av kongen, født i et ekteskap. De holder jo også fast på dette med incest. Visrys kjefter jo på Dany for å ha vært født for sent til at Rhaegar kan gifte seg med henne. Det er altså ikke noe som tilsier at det finnes lover mot en praksis som lovmakerne selv praktiserer. Verken når det gjelder polygami eller incest.

Edit: det vil si, religiøst sett (the faith of seven) kan det ha vært ulovlig.

Endret av Vampen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når et eventuelt avkom av L+R blir født, så har house Targaryen styrt i lang tid. Lovene er deres lover. Hvorfor skulle de forby en praksis som blant annet deres kanskje største forfader (Aegon 1) praktiserte? Han var gift med sine to søstre, og selve bildet av en trehodet drage kommer derifra. Avkommet er et barn av kongen, født i et ekteskap. De holder jo også fast på dette med incest. Visrys kjefter jo på Dany for å ha vært født for sent til at Rhaegar kan gifte seg med henne. Det er altså ikke noe som tilsier at det finnes lover mot en praksis som lovmakerne selv praktiserer. Verken når det gjelder polygami eller incest.

Edit: det vil si, religiøst sett (the faith of seven) kan det ha vært ulovlig.

Vel, så vidt jeg har fått med meg så er det vel bare Aegon 1 som har praktisert

poygami (som er kjent for oss), incest er rimelig vanlig, men å gifte

seg med mer enn en, er det kun Aegon som har gjort for 300 år tilbake og han

var gift før han invaderte Westeros, ergo han var ikke bundet av deres lover

dengang da.

De måtte også ha fremskaffet en septon til å vie de og sannsynligheten for at

dette hadde skjedd er liten om det hadde vært stikk i strid med hva "the faith

of seven" opprettholder som riktig. Pluss denne personen hadde da også hatt

kjennskap til dette og kunne røpet forløpet ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er opplagt i det hele tatt, for det er en historie som blir fortalt om hvordan Eddard Stark forelsket seg i en jente på en av øyene the Sisters mens han var på oppdrag for Robert Baratheon under opprøret mot den gale kongen. Han ble skadet, hun berget ham, og han ble værende sammen med henne en stund. Hun ble gravid, og HAN kom tilbake etter ungen noe senere.

Jeg tror vi diskuterte dette for x antall sider siden i denne tråden eller den andre :) Og jeg tror fortsatt at Godric lyver eller vidreforteller noe han tror er sant. For Ned var det veldig viktig å sørge for at historien om Jon var troverdig, han kan ha betalt jenta for å si at han var far til barnet hun ventet, for eksempel.

Så lenge vakten på muren fortsetter å eksistere, så kan han ikke gi opp eden. Det er dødsstraff for det. Han kan evt bli løst fra den.

Neida, men han kan jo bryte eden ved å dø, som Vampen sier.

Men jeg tror ikke det er aktuelt for Jon. Jeg tror han blir på muren, han kommer aldri til å sitte på tronen. Det jeg tror var grunnen til at Rhaegar var så oppsatt på å beskytte sønnen var at han mente Jon var The prince that was promised. I visjonen Dany har ser hun broren og en kvinne med en nyfødt,

Will you make a song for him?” the woman asked. “He has a song,” the man replied. “He is the prince that was promised, and his is the song of ice and fire.

Jeg syns forøvrig det hadde vært kult hvis Aegon/Griff var ekte. Varys er kapabel til å gjennomføre en sånn redningsaksjon. Og DAny advares mot the Mummers dragon. Varys ER tidligere "Mummer" - Griff er hans drage. Så jeg heller faktisk mot at Griff virkelig er Aegon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han det? Vi blir presentert for en gutt som sies å være Aegon, men jeg kjøper ikke at han faktisk er det. Det er litt spesielt at en karakter som ville vært helt sentral ikke blir introdusert før i den femte boka. Dekkhistorien virker også litt for god til å være sann. Varys har fått tak i en guttebaby med Targaryen-utseende, denne gutten blir så tilfeldigvis drept på et vis som gjør det vanskelig/umulig å identifisere ham sikkert, Varys klarer på et eller annet vis å gjemme unna den faktiske Aegon og sende ham til Essos hvor han fostres opp i over et tiår uten at noen får greie på noe som helst? Jeg synes det virker mer plausibelt at hele dekkhistorien ble kokt opp i ettertid for å selge Young Griff, hvem han nå egentlig er, som Aegon VI.

Thought-fox har allerede svart. :) Arverekkefølgen går jo i nedadstigende linje, den hopper ikke videre til søsken, med mindre man dør uten barn. Viserys var bare arvingen om Rhaegar ikke har noen levende barn.

Kan ikke bare dere 2 linke til det eksterne forumet dere driver å stjeler alt dette

ifra istedet for å prøve å få det til å fremstå som deres "eget" stoff ?

:laugh:

Anonymous poster hash: 7abd5...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så vidt jeg har fått med meg så er det vel bare Aegon 1 som har praktisert

poygami (som er kjent for oss), incest er rimelig vanlig, men å gifte

seg med mer enn en, er det kun Aegon som har gjort for 300 år tilbake og han

var gift før han invaderte Westeros, ergo han var ikke bundet av deres lover

dengang da.

De måtte også ha fremskaffet en septon til å vie de og sannsynligheten for at

dette hadde skjedd er liten om det hadde vært stikk i strid med hva "the faith

of seven" opprettholder som riktig. Pluss denne personen hadde da også hatt

kjennskap til dette og kunne røpet forløpet ved en senere anledning.

Flere medlemmer av House Targaryen praktiserte polygami, bl.a. Maegor the Cruel, men Martin har ikke gitt oss alle detaljene (enda...).

Her er noe av det Martin selv har sagt om saken:

Maegor the Cruel had eight or nine wives, I seem to recall, though not all of them were simultaneous. He beheaded a few of them who failed to give him heirs, a test that all of them ultimately failed.

There might have been a few later instances as well. I'd need to look that up... (or make that up, as the case might be).

Det er heller ikke gitt at Lyanna og Rhaegar giftet seg i The Faith of the Seven. Nå beveger vi oss over i rene spekulasjoner, men det er mulig at de giftet seg foran et weirwood-tre. Det gjør det mulig å få bekreftet ekteskapet fra flere forskjellige kilder.

Endret av Thought-Fox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...