Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Hvordan er det døtrene til Oberyn kommer inn i historien? Har ikke fått lest lenger enn ca halvparten av A feast for crows, og er alt for utålmodig til å vente og se hva som skjer :fnise:

Døtrene til Oberyn kommer inn i historien når vi får POV fra Dorne. De blir ikke viktige aktører før Winds of Winter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

Utrolig at jeg faktisk har sovet 9 timer allerede. jaja.

Spørsmål: Siden Tywin ikke visste at Stannis skulle drepe Renly med en skyggebaby; ville det ikke vært en god idé å hyre en ansiktsløs mann til å drepe ham, for så å lage J+M alliansen med Tyrellene. Han kunne da umulig håpe på å slå Renlys hær i alminnelig krigføring. I hvert fall ikke etter at han hadde sloss med Robb.

Det virket jo ikke som om fyren hadde noen plan i det hele tatt. Han bare satt der og så på hva som skjedde, mens en megahær var på vei mot KL.

Edit: Ja,jeg vet de er dyre som fy, men jeg ser egentlig ikke at han hadde noe annet alternativ.

Endret av Herr Heftig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at jeg faktisk har sovet 9 timer allerede. jaja.

Spørsmål: Siden Tywin ikke visste at Stannis skulle drepe Renly med en skyggebaby; ville det ikke vært en god idé å hyre en ansiktsløs mann til å drepe ham, for så å lage J+M alliansen med Tyrellene. Han kunne da umulig håpe på å slå Renlys hær i alminnelig krigføring. I hvert fall ikke etter at han hadde sloss med Robb.

Det virket jo ikke som om fyren hadde noen plan i det hele tatt. Han bare satt der og så på hva som skjedde, mens en megahær var på vei mot KL.

Edit: Ja,jeg vet de er dyre som fy, men jeg ser egentlig ikke at han hadde noe annet alternativ.

Lannisterene håpet at Stannis og Renly skulle desimere hverandres hærer før de dro mot Kings Landing, så de likte ikke at Stannis klarte å drepe Renly. Det var først da de fant ut at Renly var død og hele hæren hans bortsett fra Tyrell gikk over til Stannis at de fant ut at de måtte få Tyrell på sin side. J+M var eneste måte å få det til, men de likte det ikke siden hun var Renlys enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Lannisterene håpet at Stannis og Renly skulle desimere hverandres hærer før de dro mot Kings Landing, så de likte ikke at Stannis klarte å drepe Renly. Det var først da de fant ut at Renly var død og hele hæren hans bortsett fra Tyrell gikk over til Stannis at de fant ut at de måtte få Tyrell på sin side. J+M var eneste måte å få det til, men de likte det ikke siden hun var Renlys enke.

Jeg mener å huske at alle lannisterne var skikkelig glade og overraskede da Stannis seilte mot Renly. Og jeg kan ikke helt se hvordan Stannis sine 5000+ skal gjøre noe skade på Renly's 80 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f..., den sluttscenen var mye verre enn jeg hadde sett for meg, jeg er fysisk uvel faktisk. Og da så jeg vekk en del også. Hvorfor skulle han absolutt ha den forbanna tilståelsen!?!?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dør ikke the Mountain også? Mener å ha snappa opp en eller annen plass at Red viper alltid bruker gift når han sloss :klo: (ja, heihei, her er jeg. Jeg elsker spoilere :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dør ikke the Mountain også? Mener å ha snappa opp en eller annen plass at Red viper alltid bruker gift når han sloss :klo: (ja, heihei, her er jeg. Jeg elsker spoilere :ler: )

Oberyn bruker gift jo. Og mountain dør tilsynelatende etterhvert, men man får såvidt jeg husker aldri noen virkelig bekreftelse på at han er død. Det finnes en fanteori på at han dukker opp senere i bøkene igjen, men skjult av rustning og nytt navn.

Anonymous poster hash: 113a8...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bok "kommer etter" denne sesongen? sånn ca? Jeg har lest de første tre bøkene på norsk, men det gidder jeg ikke mer. Fant ikke den fjerde boka på engelsk. Jeg leste på omtalen for den femte boka at Cercei er tiltalt for noe (så ville jeg ikke spoile mer for meg selv, hehe). Er det den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bok "kommer etter" denne sesongen? sånn ca? Jeg har lest de første tre bøkene på norsk, men det gidder jeg ikke mer. Fant ikke den fjerde boka på engelsk. Jeg leste på omtalen for den femte boka at Cercei er tiltalt for noe (så ville jeg ikke spoile mer for meg selv, hehe). Er det den?

Når sesongen slutter er vi vel veldig omtrentlig halvveis i bok fire. Men det er utrolig omtrentlig, siden de ulike karakterene er på ulike steder i sin historie. For noen av karakterene i serien har de allerede startet på materiale fra bok fem, mens hos noen er de fortsatt på slutten av bok 3.

Men ja, anbefaler vel bok fire for deg, du vil gå glipp av utrolig mye viktig hvis du bare hopper til fem ;)

http://www.play.com/Search.html?searchstring=a+feast+for+crows&searchsource=0&searchtype=bookall

Endret av HedvigR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dør ikke the Mountain også? Mener å ha snappa opp en eller annen plass at Red viper alltid bruker gift når han sloss :klo: (ja, heihei, her er jeg. Jeg elsker spoilere :ler: )

Det er vel litt uklart, men det dukker jo opp en diger kjempe fra Qyburns kjellere lenger utover i en annen fight, er vel noen teorier om at det er the Mountain reborn. Kalte de han Robert tro? Mener å huske at det iaf. hintes til i bøkene at TM lider svært sterke smerter som følge av giften i ettertid, og at han gærne Qyburn tar seg av ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sesongen slutter er vi vel veldig omtrentlig halvveis i bok fire. Men det er utrolig omtrentlig, siden de ulike karakterene er på ulike steder i sin historie. For noen av karakterene i serien har de allerede startet på materiale fra bok fem, mens hos noen er de fortsatt på slutten av bok 3.

Men ja, anbefaler vel bok fire for deg, du vil gå glipp av utrolig mye viktig hvis du bare hopper til fem ;)

http://www.play.com/Search.html?searchstring=a+feast+for+crows&searchsource=0&searchtype=bookall

Takk! :D Ja, forstod at flere av plottene har blitt flyttet på, så da satser jeg på bok fire! Vil det si at Oberyns død er omtrent halvveis i bok fire? Da passer det i så fall perfekt :)

Og et spørsmål til: er det virkelig Littlefinger som drepte Joffrey? Ikke si hvem som drepte han, bare ja eller nei :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :D Ja, forstod at flere av plottene har blitt flyttet på, så da satser jeg på bok fire! Vil det si at Oberyns død er omtrent halvveis i bok fire? Da passer det i så fall perfekt :)

Og et spørsmål til: er det virkelig Littlefinger som drepte Joffrey? Ikke si hvem som drepte han, bare ja eller nei :fnise:

Hmm, jeg husker egentlig ikke helt når det skjer at han dør, det går slik i surr ;)

Og ja :) Han som sto bak planleggingen i hvert fall. Men alt er litt mer vagt i boka, så det tar mye lengre tid før man kobler sammen puslespillbrikkene der og skjønner det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! :D Ja, forstod at flere av plottene har blitt flyttet på, så da satser jeg på bok fire! Vil det si at Oberyns død er omtrent halvveis i bok fire? Da passer det i så fall perfekt :)

Husker ikke nøyaktig når Oberyn dør i bøkene selv, men jeg driver for øyeblikket og leser bok fire, og der er han allerede død. Så det var nok i tredjeboka han dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at man går glipp av en viktige detaljer om man hopper over bok 3 :/ Jeg ville nok ihvertfall lest bok tre, del2.



Anonymous poster hash: 113a8...4e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f..., den sluttscenen var mye verre enn jeg hadde sett for meg, jeg er fysisk uvel faktisk. Og da så jeg vekk en del også. Hvorfor skulle han absolutt ha den forbanna tilståelsen!?!?!?!

Det var verre enn forventet, og litt av et sjokk, selv om jeg visste nøyaktig hva som kom til å skje.

Men da håper jeg at det er i neste episode at Tyrion får stille spørsmålet "Hvor blir det av horene?" Det har jeg sett frem til gjennom hele sesongen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

What's up med dette utspillet mellom Grey Worm og Missandei?

Dette var ikke i bøkene (såvidt jeg husker), har hun ikke fått med

seg at han ikke har en "worm"? Ser ikke helt endgamen der, men...

Kanskje bare for å fremheve han/de litt til noe annet enn statister..

Samme med den laaange samtalen mellom Tyrion og Jamie om han

fyren som knuste biller, var det i bøkene også? Kan jeg ikke huske...

:klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What's up med dette utspillet mellom Grey Worm og Missandei?

Dette var ikke i bøkene (såvidt jeg husker), har hun ikke fått med

seg at han ikke har en "worm"? Ser ikke helt endgamen der, men...

Kanskje bare for å fremheve han/de litt til noe annet enn statister..

Samme med den laaange samtalen mellom Tyrion og Jamie om han

fyren som knuste biller, var det i bøkene også? Kan jeg ikke huske...

:klo:

Jeg og reagerte på det med Grey Worm og Missandei, skal de lage en liten kjærlighetshistorie der liksom? I boka er hun jo bare en liten jente (10-11 år?) :P Synes de drøyde den billesamtalen litt vel lenge ja, men resten av episoden synes jeg var kjempebra! Gikk inn i et annet rom på slutten av slosskampen, og fikk kjæresten til å si ifra når det var over...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og reagerte på det med Grey Worm og Missandei, skal de lage en liten kjærlighetshistorie der liksom? I boka er hun jo bare en liten jente (10-11 år?) :P Synes de drøyde den billesamtalen litt vel lenge ja, men resten av episoden synes jeg var kjempebra! Gikk inn i et annet rom på slutten av slosskampen, og fikk kjæresten til å si ifra når det var over...

Haha, ja....skal dog sies at jeg setter pris på realismen i serien, dvs. at det ikke bare

er slik at de "onde" får sin rettmessige straff til stadighet, som en opplever i andre

seer-vennlige,komersielle serier... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What's up med dette utspillet mellom Grey Worm og Missandei?

Dette var ikke i bøkene (såvidt jeg husker), har hun ikke fått med

seg at han ikke har en "worm"? Ser ikke helt endgamen der, men...

Kanskje bare for å fremheve han/de litt til noe annet enn statister..

Samme med den laaange samtalen mellom Tyrion og Jamie om han

fyren som knuste biller, var det i bøkene også? Kan jeg ikke huske...

:klo:

Nei, ingen av delene var med i bøkene. Det er litt merkelig når de skriver inn scener som ikke ser ut til å fylle noen funksjon. Kanskje det er en slags nødrim?

Dinklage og Coster Waldau kan saktens sitte og pludre om den åndssvake fetteren i cellens intime belysning, og fylle noen minutter med snikksnakk. Og det samme gjelder vel for praten mellom Missandei og Grey Worm. Jeg tror bare det er fyllmasse, for å roe ned progresjonen. Synd, for meg mener å huske at det er mange andre viktige konversasjoner og scener som er utelatt.

Men det er jo kjapt og greit å snekre en scene med smalltalk. De kan sikkert gjøre det uten å anstrenge seg det aller minste, i en enkelt tagning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...