Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Jeg tror vi kan regne med at Coldhands er skrevet ut av serien, hvis han ikke er det må han i så fall dukke opp i neste episode og redde Bran fra desertørene.

Martin har fortalt serieskaperne hvordan historien utvikler seg, så den saken er jo grei. Ikke var det spesielt overraskende det vi så heller, det var omtrent noe slikt jeg hadde sett for meg skjedde med Casters sønner. Samtidig håper jeg de ikke drar den historien noe lenger på nåværende tidspunkt, da er det slutt for min del. WoW kan ikke komme fort nok, men jeg må si jeg er litt i tvil om Martin klarer å samle alle trådene i to bøker. Jeg blir ikke overrasket dersom det blir enda en bok.

Har egentlig innstilt meg på at det kommer minst en bok etter de to siste som er planlagt. Det har jo skjedd flere ganger før med fantasy-serier i samme omfang...

Holder nok en knapp på at Coldhands er han på hesten, og håper som du sier at han kommer tilbake for å redde Bran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fremdeles satt ut av gårsdagens episode jeg.. Det ser jo ut til at Brans historie endres signifikant. Betyr dette av Coldhands ikke er med i serien i det hele tatt? Det er i så fall veldig skuffende, jeg hadde gledet meg vilt til å se han og elgen hans.

Det kan jo godt være at ColdHands kommer inn etter en evt flukt fra Crasters fort. Kanskje når Jon Snow og hans frivillige kommer for å drepe overløperne. Cold Hands er jo den som fører dem til "Skogens Barn". Og med mindre manusforfatterne har tenkt å lage en ny tvist på absolutt alt, så må det skje. Det er jo hele poenget med Brans reise bak muren.

Men jeg syns det skjer mye rart nå, og serien viser alvorlige symptomer på kreativ manusbearbeiding. Jeg forstår ikke hva som er vitsen med å endre så voldsomt på historien til Brandon. Og overløperne som drepte Mormont ville aldri klart å stå seg mot de hvite vandrerne. I bøkene flykter Sam sammen med den unge jenta i siste liten. Disse siste forviklingene roter det bare til.

Hintet om hva som skjer med alle barna som blir tatt var interessant nok, og man har vel ant at det var noe slikt som måtte skje med dem. Jeg mener, de måtte ha en substantiell verdi, ellers ville ikke vandrerne latt Craster sitte der med sitt harem av døtre. De dreper jo alt de ellers kommer over. Så at de blir nye "Others" gir mye mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig innstilt meg på at det kommer minst en bok etter de to siste som er planlagt. Det har jo skjedd flere ganger før med fantasy-serier i samme omfang...

Holder nok en knapp på at Coldhands er han på hesten, og håper som du sier at han kommer tilbake for å redde Bran.

GRRM er en rakker når det gjelder det der. Han starter med en liten novelle, og før han vet ordet av det så er det en roman, og da ser han at her kunne man godt hatt stoff til en trilogi, men så får han så mange gode ideer at det ender med planer for 10 bøker. Jeg klager ikke, jeg. Så lenge han leverer, så kommer jeg til å lese.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent bortsett fra at det ikke er castet noen i rollen som Coldhands, så hadde jeg vært helt med på den Mann 42.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på utstillingen (dro fra Trondheim) og der hadde de en vegg med "In Memoriam", altså karakterer som ikke er mer og det største bildet var av Catelyn Stark. Det irriterte meg, for det er jeg ikke enig i og jeg vil ikke at det skal være sånn!! Jeg vil møte henne igjen som Lady Stoneheart.

Ellers var utstillingen veldig bra. Var tidlig ute i går morges og kom inn i andre pulje og fikk sett mange klær og effekter både fra tidligere og nåværende sesong. Et av høydepunktene var å bli tatt bilde av på tronen (min venninne gjorde det), men aller best var det å ta heisen opp på den kalde muren mens vinden suste rundt ørene på meg. Da jeg kom opp på toppen, snudde jeg meg rundt og så begynte wildlings å skyte på meg med ildpiler. Jeg ble truffet og falt ned fra muren og døde!! Artig følelse totalt sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo godt være at ColdHands kommer inn etter en evt flukt fra Crasters fort. Kanskje når Jon Snow og hans frivillige kommer for å drepe overløperne. Cold Hands er jo den som fører dem til "Skogens Barn". Og med mindre manusforfatterne har tenkt å lage en ny tvist på absolutt alt, så må det skje. Det er jo hele poenget med Brans reise bak muren.

Men jeg syns det skjer mye rart nå, og serien viser alvorlige symptomer på kreativ manusbearbeiding. Jeg forstår ikke hva som er vitsen med å endre så voldsomt på historien til Brandon. Og overløperne som drepte Mormont ville aldri klart å stå seg mot de hvite vandrerne. I bøkene flykter Sam sammen med den unge jenta i siste liten. Disse siste forviklingene roter det bare til.

Hintet om hva som skjer med alle barna som blir tatt var interessant nok, og man har vel ant at det var noe slikt som måtte skje med dem. Jeg mener, de måtte ha en substantiell verdi, ellers ville ikke vandrerne latt Craster sitte der med sitt harem av døtre. De dreper jo alt de ellers kommer over. Så at de blir nye "Others" gir mye mening.

Jeg stusset veldig da tv-serien plutselig viste overløperne hos Crasters igjen. Hva er vitsen med det? For det må jo være et poeng at de likevel er i live. Det er jo en måte å samle Jon og Bran igjen kanskje, men da ser det jo ut til at de kutter veldig mye av bøkene. Jeg så liksom for meg at Brans sjebne skulle bli at han ble en tre-gud eller noe i den duren, siden han ikke kan gå lengre heller. Kan jo ikke være slik at Jon Snow tar han med tilbake til muren og så happily ever after...??? For øvrig en ganske drøy scene der de drikker av hodeskallen til Mormont og "fuck them till they die". Trivelige karer...

GRRM er en rakker når det gjelder det der. Han starter med en liten novelle, og før han vet ordet av det så er det en roman, og da ser han at her kunne man godt hatt stoff til en trilogi, men så får han så mange gode ideer at det ender med planer for 10 bøker. Jeg klager ikke, jeg. Så lenge han leverer, så kommer jeg til å lese.

Han kunne godt levert litt kjappere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kunne godt levert litt kjappere..

Kvalitet over kvantitet vettu.... :fnise: Kvalitet tar tid.

Hele de nye frihetene de driver og tar seg i tv-serien kunne de spart seg for,

bøkene skulle vært fulgt mer eller mindre slavisk, de hadde ikke trengt alt til punkt

og prikke, men store avvik som vi så i forrige episode skulle vært forbudt.

De er seriøst på bærtur virker det som....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Kvalitet over kvantitet vettu.... :fnise: Kvalitet tar tid.

Hele de nye frihetene de driver og tar seg i tv-serien kunne de spart seg for,

bøkene skulle vært fulgt mer eller mindre slavisk, de hadde ikke trengt alt til punkt

og prikke, men store avvik som vi så i forrige episode skulle vært forbudt.

De er seriøst på bærtur virker det som....

Det jeg savnet mest fra bøkene er alle detaljene med med hvem som til en hver tid er i Kingsguarden og hvordan Bolton kvittet seg med de lojale fotsoldatene i forkant av The Red Wedding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg savnet mest fra bøkene er alle detaljene med med hvem som til en hver tid er i Kingsguarden og hvordan Bolton kvittet seg med de lojale fotsoldatene i forkant av The Red Wedding.

Det følte sikkert at slike ting ble for detaljert/uinteressant til å ha med i tv-serien, den retter seg

jo i stor grad til de store massene og ikke til hardcore-fans av bøkene, derfor er de avhengig

av å ha med visse element fra gang til gang som opprettholder interessen til de mer "casual"

fansene...(hele den sluttsekvensen i forrige episode bla.)

Noe som jeg stusset over var den tilsynelatende korte distansen ifra hvor den "otheren" på

hest plukket opp babyen til hvor den ble "konvertert", i bøkene så er det jo laaaangt ifra

veggen og opp til det uoppdagede nord, tviler på at ungen hadde overlevd en sånn tur

med den der skapningen, han virket jo ikke som den mest omtenksome barnepiken

akkurat... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coldhands= Benjen Stark?

Who knows? Det eneste vi vet om Benjen Stark, er jo at han forsvant mens han var på patrulje på den andre siden av Muren. Ikke så mye å bygge på. Hvis det er han, så har han selvsagt all verdens gode grunner for å holde sin identitet skjult, for det går jo ganske übertydelig fram av GRRM`s beskrivelse av ColdHands at han ikke er noe menneske lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Coldhands= Benjen Stark?

Jeg lurte på det selv da jeg leste bøkene, uten at jeg hittil har fulgt opp den teorien for å sjekke om det er hold i den. Hvis han ikke er Benjen Stark har jeg på følelsen at vi i de neste bøkene kommer til å oppdage hvor det ble av Benjen, siden han er blitt nevnt såpass mange ganger i de tidligere bøkene. Har inntrykk av at George R. R. Martin bygger opp til ett eller annet med den karakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mandagen har ilag med onsdag blitt seriekveldene, søndagskveldene er mad men, GoT og Orphan Black som sendes og klar til nedlastning på mandagsmorgenen og tirsdagskveldene er det Supernatural og Person of Interest, begge de seriene med sesongfinale ganske snart, og om noen uker begynner True Blood. :romeo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke Coldhands er Benjen, jeg tror bare han var en tilfeldig død ranger som han Three-Eyed-Crow benyttet seg av. Jeg tror heller at Benjen er fange hos de der White Walkers, og at de prøver å "vende" han sånn som skjedde med Night King.

Endret av Agathe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stilig. Jeg leste nettopp ferdig den siste av historiene om Dunk&Egg, og det slo meg at denne mektige Brynden Rivers, Bloodraven, kanskje kunne være den samme personen som 100 år senere er vokst sammen med røttene til en Weirwood i ødemarka på den andre siden av Muren. Men åssen i helsike KOM han dit? Og hvis Brandon skal ta hans plass, hvordan påvirker det historien? Det kommer til å bli ekstremt spennende å se dette utvikle seg. Brandon har jo to av evnene til Brynden, og den tredje er vel mer av et partytrick i denne sammenhengen.

Anyway, det gøyeste er vel kanskje at alt det også bare er spekulasjoner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en av reklameplakatene for sesong 4 for ørtende gang i dag, men tenkte først i dag over at det er jo faktisk den treøyde ravnen de har valgt til å fronte sesongen. Tydelig at de vil fremheve Brans historie i denne sesongen.



Anonymous poster hash: 00e73...57d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig ting jeg plukket opp ifra youtube, er at en visuell indikasjon på at "Store

Slem" i slutten av forrige episode er Night's King, (utover at han er nevnt på

HBO sin hjemmeside som Night's King) er det faktum at du ser han skrider

frem fra 12 skygger i det fjerne.

De som kjenner bakgrunnen hans, vet at han var den 13 Lord Commanderen

på veggen for ca. 8000 år siden, hence 12 skygger, (mer en sånn visuell "easter-

egg" eller noe) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...