Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Fat Belwas var aldri en del av tv-serien, bare i bøkene. Selmy kom alene til Daenerys og avslørte seg selv raskere enn i boken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm....gikk nettopp opp for meg at Fat Belwas (kompanjongen til Barristan Selmy)

er redigert ut av tv-serien, I wonder why? Følte de at han var unødvendig muligens?

Apropo, katapultet Daenerys slavelenker mot Mereen i bøkene? Noen som husker?

Nei, det var ikke med, så vidt jeg husker. Men ryktet hennes gikk foran henne i bøkene også.

STRONG Belwas burde definitivt ha vært med, for han var en artig figur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de bøkene som er kommet ut til nå, fikk dere svaret der hvem som stod bak drapet på Joffrey?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de bøkene som er kommet ut til nå, fikk dere svaret der hvem som stod bak drapet på Joffrey?

Tror ikke det blir sagt med klare ord, men de mest sannsynlige kandidatene er vel Olanna Tyrell med assistanse av Little Fingers. De hadde realpolitiske grunner til å gjøre det, og noe mindre bør man ikke ha når man setter seg fore å ta livet av en konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det blir sagt med klare ord, men de mest sannsynlige kandidatene er vel Olanna Tyrell med assistanse av Little Fingers. De hadde realpolitiske grunner til å gjøre det, og noe mindre bør man ikke ha når man setter seg fore å ta livet av en konge.

Aha! Takk!

Tenkte egentlig på Olanna.

Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Takk!

Tenkte egentlig på Olanna.

Spennende!

Det mye omtalte halssmykket var jo Littlefingers sitt bidrag til det hele. Jeg så det ikke selv, men jeg forstår det slik at Olenna nappet av en av edelsstenene, og at den inneholdt giften, evt var dekket av den. En hendig måte å få til en overlevering av giften uten at noen spion kunne se det, kanskje. Jeg syntes det virket en smule over-komplisert, men på den annen side, så er det ingenting som slår komplikasjoner når det gjelder å skjule ting.

Ser Dontos, den fordrukne ridderen som ble reddet fra henrettelse og degradert til narr pga Sansas inngripen, gir henne smykket, men det viser seg jo at det er et smykke som Littlefingers har fått laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det mye omtalte halssmykket var jo Littlefingers sitt bidrag til det hele. Jeg så det ikke selv, men jeg forstår det slik at Olenna nappet av en av edelsstenene, og at den inneholdt giften, evt var dekket av den. En hendig måte å få til en overlevering av giften uten at noen spion kunne se det, kanskje. Jeg syntes det virket en smule over-komplisert, men på den annen side, så er det ingenting som slår komplikasjoner når det gjelder å skjule ting.

Ser Dontos, den fordrukne ridderen som ble reddet fra henrettelse og degradert til narr pga Sansas inngripen, gir henne smykket, men det viser seg jo at det er et smykke som Littlefingers har fått laget.

Ja, jeg så faktisk at den ene stenen plutselig var borte da Olanna drev å dullet med håret til Sansa! Så derfor jeg mistenkte henne. Spesielt da Dontos kom for å få Sansa bort etterpå.

edit: leif

Endret av Avalon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så faktisk at den ene stenen plutselig var borte da Olanna drev å dullet med håret til Sansa! Så derfor jeg mistenkte henne. Spesielt da Dontos kom for å få Sansa bort etterpå.

edit: leif

Vel, jeg gleder meg til fortsetningen, for nå begynner det å skje enormt mye på mange områder, og jeg håper virkelig at TV-serien finner plass til alle intrigene og forviklingene.

Et kongedrap lager et gedigent vakum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg gleder meg til fortsetningen, for nå begynner det å skje enormt mye på mange områder, og jeg håper virkelig at TV-serien finner plass til alle intrigene og forviklingene.

Et kongedrap lager et gedigent vakum.

Jeg også, selv om jeg ikke har lest bøkene enda. Det er ofte lett å bli skuffet når det lages serie/ film og de hopper over viktige hendelser eller personer. Så jeg håper at de gjør en god jobb i forhold til bøkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også, selv om jeg ikke har lest bøkene enda. Det er ofte lett å bli skuffet når det lages serie/ film og de hopper over viktige hendelser eller personer. Så jeg håper at de gjør en god jobb i forhold til bøkene!

Det som bekymrer meg mest, er at det kan bli litt hoppete.

"Meanwhile, in Castle Black!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en uke kan jeg potensielt hilse på Samwell Tarly!!! (om jeg kommer på riktig tid, selvfølgelig). Gleder meg grenseløst!!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en uke kan jeg potensielt hilse på Samwell Tarly!!! (om jeg kommer på riktig tid, selvfølgelig). Gleder meg grenseløst!!!

For da skal du....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For da skal du....?

På utstillingen, selvfølgelig. Det er etablert tidligere enten i denne eller en annen lignende tråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På utstillingen, selvfølgelig. Det er etablert tidligere enten i denne eller en annen lignende tråd.

Det har faktisk gått meg hus forbi. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kjenner til om det finnes flere enn tre historier i serien om "Dunk & Egg"?

Jeg har lest "The Hedge Knight" og "The Sworn Sword", og er i gang med "The Mystery Knight".

Jeg vet at de finnes som tegneserier også, men jeg er altså interessert i om det finnes flere tekster enn disse tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes (foreløpig) kun tre Dunk & Egg-noveller, men Martin har skrevet to andre noveller/kortromaner fra den tidligere historien til Westeros. Den ene heter "The Princess and the Queen" og omhandler Dance of the Dragons. Den andre har ikke faktisk kommet ut enda, men den skal hete "The Rogue Prince" og skal visstnok handle om årene som leder opp til Dance of the Dragons.

Martin skrev for øvrig en oppdatering om Dunk & Egg-historiene for ikke så lenge siden.

Endret av Thought-Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes (foreløpig) kun tre Dunk & Egg-noveller, men Martin har skrevet to andre noveller/kortromaner fra den tidligere historien til Westeros. Den ene heter "The Princess and the Queen" og omhandler Dance of the Dragons. Den andre har ikke faktisk kommet ut enda, men den skal hete "The Rogue Prince" og skal visstnok handle om årene som leder opp til Dance of the Dragons.

Martin skrev for øvrig en oppdatering om Dunk & Egg-historiene for ikke så lenge siden.

Takk skal du ha. De tre historiene så langt bærer preg av at det har vært tanken å lage en lengre serie, og det var riktig hyggelig å se at intensjonen er der, om ikke GRRM selv har tid akkurat nå.

Men jeg kan iallfall se frem til utgivelsen av en illustrert utgave av den første samleboken med de tre første novellene til neste år. Rimelig sikker på at jeg kjøper den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en uke kan jeg potensielt hilse på Samwell Tarly!!! (om jeg kommer på riktig tid, selvfølgelig). Gleder meg grenseløst!!!

Så kult! Husk å hilse :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen spoiler alerts ang hendelser som vil komme som en total overraskelse på dem som ikke har lest bøkene. Så hvis du vil bevare ditt potensiale for WTF!? moments og hakeslepp, ikke les dem.

Hva tror dere om Tommen? I bøkene var Tommen omtrent 6 år da Joffrey døde. Og selv om Margaery og han skulle gifte seg på et litt senere tidspkt, så var han fortsatt en liten gutt, som lekte med kattungene sine (blant annet den mektige Ser Pounce :pasha: ). Men TV-seriens Tommen er nesten like voksen som Joffrey var første gang han ble introdusert. Det ville ikke være noe problem for dem å ha en bryllupsnatt ganske kjapt. Så den lange venteperioden mellom Jofreys død og det kommende ekteskapet mellom Margaery og Tommen,

der Cersei roter det skikkelig til for seg med alle sine intriger og den utrolig tåpelige remilitariseringen av religionen i Westeros

blir liksom litt malplassert. Jeg er veldig nysgjerrig på hva som kommer til å skje med dette mellomspillet. I bøkene så inntrer det jo en uavklart tilstand av limbo

etter at Tyrion flykter fra fengselet og dreper Tywin (og jeg håper virkelig at de ikke rører den siste dialogen mellom dem, om Tyrions første ekteskap. Eller Tyrions siste replikk.) Anyway, med Tywin ute av bildet, så blir Cersei enehersker i Kings Landing, og det ansvaret var hun ikke klar for.

men det opplever jeg som betinget av at Margaery ikke fullbyrdet ekteskapet med Joffrey, og enda ikke kan gifte seg med Tommen, noe som etterlater Cersei i en midlertidig stilling som regent, men ikke HELT suveren.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...