Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror det blir Jon Snow som til slutt knerter Ramsey. Brevet han fikk som liksom var fra Ramsey tror jeg egentlig at det var Stannis som sendte, og som på den måten ville lure Jon Snow til å angripe Winterfell og på den måten få hjelp til å innta stedet. Ikke så mange andre måter for Stannis å få Jon Snow til å hjelpe seg enn ved å provosere Jon Snow kraftig, og det var jo det brevet gjorde...

Eller kanskje det blir Reek som til slutt får æren av å drepe han...

Men mot slutten av den siste boka ligger jo Jon Snow i koma etter at kompisene hans i The Black Watch mistet troen på ham som leder, og hogg ham ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig spent på kveldens episode. Dvs, jeg vet jo selvsagt i grove trekk hva som kommer til å skje fremover. Men det er en del forandringer i historien som vi får se på film i fht bøkenes handling. Hva kommer f.eks til å skje med Shae? Hennes rolle er fullstendig forandret. I bøkene er hun en hore, helt enkelt, og hun er sammen med Tyrion fordi han betaler henne. Men TV-seriens Shae elsker jo Tyrion, så selv om Bronn nå bedyrer at han har fått Shae i sikkerhet på en båt tilbake til de frie byene, så kan hun jo ha gjort noe dumt og uforutsigbart. Eller kanskje Tywin har fått tak i henne. Kort sagt, jeg er spent på hvordan alt det der går, og hvor lenge vi må vente til den delen av historien utfolder seg. Det er jo knyttet direkte sammen med det vanskelige forholdet mellom Tyrion og Tywin, og jeg lurer på åssen manusfolkene løser denne floken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig spent på kveldens episode. Dvs, jeg vet jo selvsagt i grove trekk hva som kommer til å skje fremover. Men det er en del forandringer i historien som vi får se på film i fht bøkenes handling. Hva kommer f.eks til å skje med Shae? Hennes rolle er fullstendig forandret. I bøkene er hun en hore, helt enkelt, og hun er sammen med Tyrion fordi han betaler henne. Men TV-seriens Shae elsker jo Tyrion, så selv om Bronn nå bedyrer at han har fått Shae i sikkerhet på en båt tilbake til de frie byene, så kan hun jo ha gjort noe dumt og uforutsigbart. Eller kanskje Tywin har fått tak i henne. Kort sagt, jeg er spent på hvordan alt det der går, og hvor lenge vi må vente til den delen av historien utfolder seg. Det er jo knyttet direkte sammen med det vanskelige forholdet mellom Tyrion og Tywin, og jeg lurer på åssen manusfolkene løser denne floken.

Det er jo ikke det han sier. Han unnviker spørsmålet om hun er på båten, og svarer "she's gone", noe som kan bety hva som helst.

Anonymous poster hash: 2c76d...831

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke det han sier. Han unnviker spørsmålet om hun er på båten, og svarer "she's gone", noe som kan bety hva som helst.

Anonymous poster hash: 2c76d...831

Nei, det stemmer ikke. Bronn tok henne til båten, og bedyrer at han har gjort det han ble bedt om. Hvis hun av en eller annen grunn IKKE var på båten, og Bronn visste om det, ville han fortalt det til Tyrion.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer ikke. Bronn tok henne til båten, og bedyrer at han har gjort det han ble bedt om. Hvis hun av en eller annen grunn IKKE var på båten, og Bronn visste om det, ville han fortalt det til Tyrion.

Tror du må se episoden en gang til. Replikkvekslingen ang dette går som følger, norsk oversettelse:

Bronn - Alt er ordnet. Hun gikk om bord.

Tyrion - Så du skipet seile?

Her er det også en kort pause i samtalen, og de skifter kameravinkel, så det er ganske tydelig filmatisk at Bronn unnviker dette spørsmålet, og skifter tema.

B - Bare du, jeg og Varys vet om det.

T - Hvordan vet du det?

B - Ingen skygger meg og overlever.

T - Skygger noen deg?

B - Hun er borte, selv om du nekter å tro det. Gå og drikk til det føles som du gjorde det rette..

Spørsmålet ved Bronns lojalitet plantes også før i episoden, når han trener med Jaime, og det understrekes at han er en leiesoldat:

Jaime - Broren min sier du kan holde munn. Uvanlig for en leiesoldat.

Anonymous poster hash: 2c76d...831

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du må se episoden en gang til. Replikkvekslingen ang dette går som følger, norsk oversettelse:

Bronn - Alt er ordnet. Hun gikk om bord.

Tyrion - Så du skipet seile?

Her er det også en kort pause i samtalen, og de skifter kameravinkel, så det er ganske tydelig filmatisk at Bronn unnviker dette spørsmålet, og skifter tema.

B - Bare du, jeg og Varys vet om det.

T - Hvordan vet du det?

B - Ingen skygger meg og overlever.

T - Skygger noen deg?

B - Hun er borte, selv om du nekter å tro det. Gå og drikk til det føles som du gjorde det rette..

Spørsmålet ved Bronns lojalitet plantes også før i episoden, når han trener med Jaime, og det understrekes at han er en leiesoldat:

Jaime - Broren min sier du kan holde munn. Uvanlig for en leiesoldat.

Anonymous poster hash: 2c76d...831

Tror ikke noe på den vinklingen.

Bronn har vært Tyrions mann helt fra han kjempet som stand in for Tyrion da Catelyn tok Tyrion som gissel og han ble prøvet ved svert i The Vale.

Du legger opp til en fullstendig søkt tolkning, og det er ikke i tråd med Bronns person slik han har fremstått gjennom hverken TV-serien eller bøkene. For der forblir Bronn Tyrion`s mann selv etter at Tyrion arresteres for mordet på Joffrey og en rekke andre forbrytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si hva du vil, men det er tydelig at Bronn underslo deler av sannheten i denne scenen, og jeg er sikker på at dette er en planting til noe mer, som vi får vite senere. (Noe annet hadde vært en fortellerteknisk glipp.) Det betyr ikke at hele forholdet mellom han og Tyrion automatisk snus på hodet, siden motivet kan ha være hva som helst, alt fra en beleilig liten vridning av sannheten til mer dramatiske ting.

Jeg er heller ikke enig i at det er et karakterbrudd, basert på tv-serien. Det har hele tiden vært understreket at Bronn er en savage leiesoldat, og at han og Tyrion aldri vil være på samme nivå, siden Tyrion er en del av et større hus, og Bronn står alene.

Angående Shae har de allerede brutt ganske godt med bøkene, så der må vi kunne vente oss at det fortsetter i det sporet.



Anonymous poster hash: 2c76d...831
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja, men akkurat det der er nok bare midlertidig. ;) Ikke første gang noen kommer tilbake i så fall, og JS har en mye større rolle enn å skulle ende opp slik. For teit. Da gidder jeg ikke lese mer i så fall *trasser*

Bare tenk på det; mesteren som kommer har med ravner og segl, og Stannis får all infoen han trenger til å skrive brevet fra Reek. JS kvikner nok til, enten var det bare småtteri, eller så gjør hun røde dama noe, eller så varger han eller så skjer noe annet, MÅ være sånn :bond:

Hvordan får du til sånn spoiler-knapp forresten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig spent på kveldens episode. Dvs, jeg vet jo selvsagt i grove trekk hva som kommer til å skje fremover. Men det er en del forandringer i historien som vi får se på film i fht bøkenes handling. Hva kommer f.eks til å skje med Shae? Hennes rolle er fullstendig forandret. I bøkene er hun en hore, helt enkelt, og hun er sammen med Tyrion fordi han betaler henne. Men TV-seriens Shae elsker jo Tyrion, så selv om Bronn nå bedyrer at han har fått Shae i sikkerhet på en båt tilbake til de frie byene, så kan hun jo ha gjort noe dumt og uforutsigbart. Eller kanskje Tywin har fått tak i henne. Kort sagt, jeg er spent på hvordan alt det der går, og hvor lenge vi må vente til den delen av historien utfolder seg. Det er jo knyttet direkte sammen med det vanskelige forholdet mellom Tyrion og Tywin, og jeg lurer på åssen manusfolkene løser denne floken.

Lurer jeg på også. Samtidig tror jeg ikke de som lager serien klarer å dy seg for å ta det med. Det er jo en potensielt ganske sterk scene når Tyrion oppdager dem. Vil nok føre til at seerne får masse sympati for Tyrion og sånn sette fortsetter å bygge opp karakteren hans til en av de vi skal holde med utover.

Jeg hadde tatt den med... :Nikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si hva du vil, men det er tydelig at Bronn underslo deler av sannheten i denne scenen, og jeg er sikker på at dette er en planting til noe mer, som vi får vite senere. (Noe annet hadde vært en fortellerteknisk glipp.) Det betyr ikke at hele forholdet mellom han og Tyrion automatisk snus på hodet, siden motivet kan ha være hva som helst, alt fra en beleilig liten vridning av sannheten til mer dramatiske ting.

Jeg er heller ikke enig i at det er et karakterbrudd, basert på tv-serien. Det har hele tiden vært understreket at Bronn er en savage leiesoldat, og at han og Tyrion aldri vil være på samme nivå, siden Tyrion er en del av et større hus, og Bronn står alene.

Angående Shae har de allerede brutt ganske godt med bøkene, så der må vi kunne vente oss at det fortsetter i det sporet.

Anonymous poster hash: 2c76d...831

Jo, det ville bety at hele forholdet mellom Tyrion og Bronn snus totalt på hodet, for i denne historien elsker Shae Tyrion og Tyrion elsker Shae, og det eneste som kan hindre at Tywin finner Shae og henger henne, er at hun kommer seg ut av Kings Landing. Og det er Bronns oppgave å se til at det skjer, og han vil gjennomføre den uten å underslå noe informasjon om at han har mislykkedes.

Det er fullt ut tenkelig at Shae gjør noe dumt (det regner jeg faktisk med) men det vil ikke være med Bronns vitende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har lest bøkene, stemmer karakterene fra serien sånn nogenlunde med inntrykket dere har når dere leste bøkene? Catelyn stemmer på en prikk, mens Tyrion, Shae og Cercei blandt annet har jeg helt annet inntrykk av når jeg leser.. Selv om det er samme storyen, så synes jeg likevel at det er veldig stor forskjell på bøkene og serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jeg på også. Samtidig tror jeg ikke de som lager serien klarer å dy seg for å ta det med. Det er jo en potensielt ganske sterk scene når Tyrion oppdager dem. Vil nok føre til at seerne får masse sympati for Tyrion og sånn sette fortsetter å bygge opp karakteren hans til en av de vi skal holde med utover.

Jeg hadde tatt den med... :Nikke:

Neimen om jeg vet. For meg kom Tyrions valg som et sjokk. Fullt forståelig i fht hans tidligere historie, men like fullt langt fra sympatifremkallende. Måten han forlot Tywin på, derimot, den likte jeg, og håper at den delen av historien er med. Men vi får kanskje ikke se det i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som har lest bøkene, stemmer karakterene fra serien sånn nogenlunde med inntrykket dere har når dere leste bøkene? Catelyn stemmer på en prikk, mens Tyrion, Shae og Cercei blandt annet har jeg helt annet inntrykk av når jeg leser.. Selv om det er samme storyen, så synes jeg likevel at det er veldig stor forskjell på bøkene og serien.

Shae er en helt annen person enn i bøkene. Tyrion syns jeg er omtrent som Martin skrev ham, og det samme syns jeg om Cercei. Tansa også, selv om jeg er veldig spent på hvordan hennes liv skal utvikle seg far dette punktet. Det kommer jo veldig an på hvordan de velger å utvikle historien etter at hun flykter fra Kings Landing.

Arya er faktisk den jeg syns er mest endret, og der de har gjort de største endringene i historien. Arya tar mye større plass i bøkene, og hennes utvikling fra hjelpeløs jente til en livsfarlig person er det brukt mye tid på. Det er liksom litt for mye Maisie i den Arya vi ser på film.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shae er en helt annen person enn i bøkene. Tyrion syns jeg er omtrent som Martin skrev ham, og det samme syns jeg om Cercei. Tansa også, selv om jeg er veldig spent på hvordan hennes liv skal utvikle seg far dette punktet. Det kommer jo veldig an på hvordan de velger å utvikle historien etter at hun flykter fra Kings Landing.

Arya er faktisk den jeg syns er mest endret, og der de har gjort de største endringene i historien. Arya tar mye større plass i bøkene, og hennes utvikling fra hjelpeløs jente til en livsfarlig person er det brukt mye tid på. Det er liksom litt for mye Maisie i den Arya vi ser på film.

I bøkene ser jeg for meg en liten tass uten nese og deformert ansikt. I serien er han jo en kjekk fyr! (Men jeg skjønner det ikke er så lett å finne dyktige neseløse dverger)

Cercei er så.... rolig i serien. Og det er alt annet jeg tenker på når jeg leser om karakteren. Makan til gæren ubalansert kvinnemenneske. Synes Lena Headey er flink, men hun spiller ikke helt den maktsyke fullstendig gale Cercei jeg kjenner fra bøkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bøkene ser jeg for meg en liten tass uten nese og deformert ansikt. I serien er han jo en kjekk fyr! (Men jeg skjønner det ikke er så lett å finne dyktige neseløse dverger)

Cercei er så.... rolig i serien. Og det er alt annet jeg tenker på når jeg leser om karakteren. Makan til gæren ubalansert kvinnemenneske. Synes Lena Headey er flink, men hun spiller ikke helt den maktsyke fullstendig gale Cercei jeg kjenner fra bøkene.

Åja, nesen. Ja, det er et ganske svært avvik. Det har du rett i. Dersom Tyrion hadde mistet nesen ved Black Water, så ville vi nok (bokstavelig talt) sett anderledes på ham. Men Peter Dinklage var jo ganske kjekk til å begynne med, og det store arret gjør ham bare barskere. Jeg skulle forresten ønsket at de hadde hatt mer om villmennene som han rekrutterte til sin personlige styrke i fjellene i The Vale. I bøkene tar ham jo dem med seg tilbake til Kings Landing.

Jeg tror vi kommer til å se mye mer av den ubalanserte og gale Cersei nå fremover. Hun har mistet sin Joffrey, og frontene skjerpes mellom henne og Maergery. Unionen mellom husene Lannister og Tyrell er fortsatt interessant for Tywin, så giftemålet mellom Tommen og Maergery kommer nå til å bli lansert.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Shae er en helt annen person enn i bøkene. Tyrion syns jeg er omtrent som Martin skrev ham, og det samme syns jeg om Cercei. Tansa også, selv om jeg er veldig spent på hvordan hennes liv skal utvikle seg far dette punktet. Det kommer jo veldig an på hvordan de velger å utvikle historien etter at hun flykter fra Kings Landing.

Arya er faktisk den jeg syns er mest endret, og der de har gjort de største endringene i historien. Arya tar mye større plass i bøkene, og hennes utvikling fra hjelpeløs jente til en livsfarlig person er det brukt mye tid på. Det er liksom litt for mye Maisie i den Arya vi ser på film.

Veldig veldig spent på utviklingen til Sansa. Hennes historie er den jeg synes er mest spennende av dem alle tror jeg. Har nok mye med alle karakterene rundt Sansa. The hound, Tyrion og ikke minst Littlefinger Sistnevnte er forøvrig seriens store underdog. Det forundrer meg ikke det grann om han ender opp med å styre hele westeros til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig spent på utviklingen til Sansa. Hennes historie er den jeg synes er mest spennende av dem alle tror jeg. Har nok mye med alle karakterene rundt Sansa. The hound, Tyrion og ikke minst Littlefinger Sistnevnte er forøvrig seriens store underdog. Det forundrer meg ikke det grann om han ender opp med å styre hele westeros til slutt.

Vi har sett alt for lite til Littlefingers. Jeg frykter at han vil bli redigert ut til fordel for mer fargerike personligheter. Men jeg er enig med deg. Det var fascinerende å lese om Littefingers renkespill og filosofi. Måten han overtar The Vale, f.eks. Han samler så mye makt på sine hender uten at noen engang SER hva som er i ferd med å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har lest bøkene, stemmer karakterene fra serien sånn nogenlunde med inntrykket dere har når dere leste bøkene? Catelyn stemmer på en prikk, mens Tyrion, Shae og Cercei blandt annet har jeg helt annet inntrykk av når jeg leser.. Selv om det er samme storyen, så synes jeg likevel at det er veldig stor forskjell på bøkene og serien.

Jeg syns alle Stark-barna er helt annerledes i serien. Egentlig syns jeg de fleste av hovedkarakterene er annerledes enn jeg har sett dem for meg. De jeg syns treffer på en prikk er de mer perifere f.eks Maester Aemon, Davos og Samwell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....gikk nettopp opp for meg at Fat Belwas (kompanjongen til Barristan Selmy)

er redigert ut av tv-serien, I wonder why? Følte de at han var unødvendig muligens?

Apropo, katapultet Daenerys slavelenker mot Mereen i bøkene? Noen som husker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...