Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Jeg leser "kråkenes gilde" nå, som er bok 4, del 1. Leser dem på norsk.

Kan noen fortelle meg hvorfor Daenerys ikke er med i den boken? Er hun med i bok 4, del 2? Det var jo begynt å bli ganske spennende med henne, med den digre hæren og dragene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leser "kråkenes gilde" nå, som er bok 4, del 1. Leser dem på norsk.

Kan noen fortelle meg hvorfor Daenerys ikke er med i den boken? Er hun med i bok 4, del 2? Det var jo begynt å bli ganske spennende med henne, med den digre hæren og dragene.

Fordi Martin måtte sjonglere så mange personer at han besluttet å kun

fokusere på noen enkelte i den, Daenerys er ikke en av de.

Det dukker også opp en del nye folk i den boken om jeg ikke tar helt feil.

Den kan mest sies å være et "bindeledd" mellom bok 3 og bok 5

om du vil, som er STORE bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Bok 4 viste seg å bli så lang og omfattende at den måtte deles inn i 2 bøker. (4 og 5) Martin valgte å dele inn bøkene geografisk og skrive om karakterene etter hvor de befant seg. Begge bøkene utspiller seg derfor i samme tidsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunnelsen din for å mene at bokversjonen var bedre er bare at den er bokversjonen. Hvis målestokken din for kvalitet er hvor nært opp til boka så vil det jo uansett være umulig for adapsjonen å gjøre noe bedre. i det hele tatt. Jeg foretrekker å se mer nøytralt på det.

Koordineringen av angrepene på begge sider av muren fungerer som en bedre erstatning for "slaget om skallebroen" ettersom det eliminerer det gedigne plotthullet som "the gorge" er i seg selv.

Martin er medprodusent i serien, og hans begrensede beleiringsekspertise er tilnærmet irrelevant i bok-versjonen av slaget. For ikke å snakke om at de faktisk hadde med en veldig god beleiringsdetalj i episoden; nemlig at Sam ladet armbøstene til Pyp. Dette var vanlig på ekte, men er sjeldent tatt med i fiksjon.

Ja, jeg liker det best når det er boken som dramatiseres uten alt for mange påfunn og omarbeidinger. Sue me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bok 4 viste seg å bli så lang og omfattende at den måtte deles inn i 2 bøker. (4 og 5) Martin valgte å dele inn bøkene geografisk og skrive om karakterene etter hvor de befant seg. Begge bøkene utspiller seg derfor i samme tidsperiode.

Noenlunde. Den siste tredjedelen eller så av bok 5 utspiller seg vel etter det siste kapitlet i bok 4.

Med mindre jeg husker feil, har vi også på grunn av den geografiske inndelingen det eneste tilfellet i serien (så langt) hvor en og samme hendelse beskrives fra to synspunkt (et Sam-kapittel i den ene boka og et Jon-kapittel i den andre overlapper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R+L=J har så stort grunnlag i teksten at jeg ikke ser på det som spekulasjon i det hele tatt.

Teorien har i hvert fall versert blant leserne siden år 2000. Sannsynligvis siden 1996, men jeg kan ikke helt sikkert huske å ha hørt den før 2000. (Hvorvidt jeg også fant på den selv uavhengig av andre eller ikke kan jeg heller ikke huske, det skjedde mye rart på 1990-tallet som jeg knapt har oversikt over lenger.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begrunnelsen din for å mene at bokversjonen var bedre er bare at den er bokversjonen. Hvis målestokken din for kvalitet er hvor nært opp til boka så vil det jo uansett være umulig for adapsjonen å gjøre noe bedre. i det hele tatt. Jeg foretrekker å se mer nøytralt på det.

Koordineringen av angrepene på begge sider av muren fungerer som en bedre erstatning for "slaget om skallebroen" ettersom det eliminerer det gedigne plotthullet som "the gorge" er i seg selv.

Martin er medprodusent i serien, og hans begrensede beleiringsekspertise er tilnærmet irrelevant i bok-versjonen av slaget. For ikke å snakke om at de faktisk hadde med en veldig god beleiringsdetalj i episoden; nemlig at Sam ladet armbøstene til Pyp. Dette var vanlig på ekte, men er sjeldent tatt med i fiksjon.

Beklager, men jeg har lest det du skriver.... Det blir for kjerring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Beklager, men jeg har lest det du skriver.... Det blir for kjerring!

Og jeg beklager at Martin skrev slaget som en scooby-doo episode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig fått tid til å se forrige episode og begynt å lese den første boka(!) Klarer ikke legge den fra meg.

For min del blir det litt mye med en hel episode om slaget, men ser jo at det kanskje er den beste måten å løse det på. Felte en liten tåre for Ygritte. Og Sam som endelig fikk litt Gillyaction.

Veldig spent på hva de velger å ta med i neste episode altså.

Endret av Vinduskarmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser bøkene på nytt igjen nå, og det er utrolig hvor mye jeg ikke fikk med meg første gangen. Spesialt ulike frampek: knagger som jeg ikke hadde noe å henge på første gangen.

Ei av scenene jeg ser med nye øyne nå er prosesjonen inn til velkomstmåltidet i Winterfell (POV Jon).

Enten var ikke Bran med der, eller så ser ikke Jon ham. I alle fall nevnes han ikke. Jeg er snart ferdig med boka, men jeg lurer fortsatt på hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser bøkene på nytt igjen nå, og det er utrolig hvor mye jeg ikke fikk med meg første gangen. Spesialt ulike frampek: knagger som jeg ikke hadde noe å henge på første gangen.

Ei av scenene jeg ser med nye øyne nå er prosesjonen inn til velkomstmåltidet i Winterfell (POV Jon).

Enten var ikke Bran med der, eller så ser ikke Jon ham. I alle fall nevnes han ikke. Jeg er snart ferdig med boka, men jeg lurer fortsatt på hvorfor.

Det med Bran har jeg ikke fått med meg, måtte google litt for å se om noen andre hadde fått det med seg. Fant ingen direkte kilde, men flere på diverse forum som sa at GRRM har innrømt i et intervju å ha glemt ham! :P

Det er veldig gøy å lese på nytt, så utrolig mye man ikke fikk med seg første gangen! Spesielt drømmer, tegn og spådommer. Det er en av de tingene jeg savner mest i serien. Men hadde kanskje gjort ting litt for tydelig...

Hva tenker du om drømmen til Bran, han drømmer vel mens han ligger i koma? Han ser jo ting som skjer der og da (moren på et skip, søstrene på veien). Men hva med skyggene over de? Hunden og den "gyldne" mannen er vel greit. det antar jeg er the hound og Jamie. Begge de har jo hatt store roller, the Hound først med Sansa i Kings Landing, seretter med Arya for å finne familien hennes. Jamie har ikke vært like direkte involvert (enda), men hadde jo i oppdrag å finne de, og har nå overført stafettpinnen til Brienne (jeg tror forresten ikke hun er død). Men hva med den siste?

Over them both loomed a giant in armour made of stone, but when he opened his visor, there was nothing inside but darkness and thick black blood

De andre tingene han drømmer er jo mer nærliggende i tid, mange tror det henviser til Robert Strong, men det er jo plutselig veldig langt vekk i handlingen. The Giant of Braavos er en annen mulighet, selv om det blir litt mer diffust igjen. Arya er jo i Braavos, mens Sansa er i Littlefingers klør (han har slekt fra Braavos). Jeg vet ikke hva jeg skal tro, Robert Strong teorien virker jo veldig plausibel.

Nå ble det mye bokprat her... :sjenert:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du om drømmen til Bran, han drømmer vel mens han ligger i koma? Han ser jo ting som skjer der og da (moren på et skip, søstrene på veien). Men hva med skyggene over de? Hunden og den "gyldne" mannen er vel greit. det antar jeg er the hound og Jamie. Begge de har jo hatt store roller, the Hound først med Sansa i Kings Landing, seretter med Arya for å finne familien hennes. Jamie har ikke vært like direkte involvert (enda), men hadde jo i oppdrag å finne de, og har nå overført stafettpinnen til Brienne (jeg tror forresten ikke hun er død). Men hva med den siste?

Over them both loomed a giant in armour made of stone, but when he opened his visor, there was nothing inside but darkness and thick black blood

De andre tingene han drømmer er jo mer nærliggende i tid, mange tror det henviser til Robert Strong, men det er jo plutselig veldig langt vekk i handlingen. The Giant of Braavos er en annen mulighet, selv om det blir litt mer diffust igjen. Arya er jo i Braavos, mens Sansa er i Littlefingers klør (han har slekt fra Braavos). Jeg vet ikke hva jeg skal tro, Robert Strong teorien virker jo veldig plausibel.

Nå ble det mye bokprat her... :sjenert:

GoT hadde ikke vært det samme uten profetier!

Jeg tenker at dette er en av de viktigste profetiene i hele serien. Bran lærer å fly, vender tilbake til livet, og vi får et (for en første gangs leser) uforståelig bilde av jobben han er født til.

Slik jeg leser denne drømmen har den mange lag:

1. Nåtid/detaljnivå:

Bran ser familien sin der de er og hva de driver med i øyeblikket, og skyggene står for fare:

Cat reiser sjøveien til Kings Landing, og farene som truer henne er store men utydelige.

Ned, Sansa og Arya er midt i den første voldelige konflikten i sagaen, og står foran klart definerte trusler.

Her opplever jeg de tre skyggene som The Hound, Joffrey og Ilyn Payne. De tre truer Sansa/Lady og Arya/Nymeria direkte der og da.

2. Framtid:

Bran ser utenfor øyeblikket, og det er her det begynner å bli spennende!

Cat reiser alene, rett inn i skyggene. Tenk Melisandre, Renleys død, Lady Stoneheart...

Ned, Sansa og Arya splittes ganske snart, og framtida deres er knytt til de tre skyggene.

Ash/Hound:

Arya og The Hound har et langt og etter hvert nært forhold (på sitt vis), og Sandor ber til slutt Arya om å ta livet hans. Jeg klarer ikke å bli enig med meg sjøl om Sandor er død, udød eller levende eter den tid.

Golden:

Sansa og Joffrey har ei plagsom framtid sammen, Joffrey beordrer Ned henretta, og Sansa er direkte men uvitende involvert i drapet på Joffrey.

Stone:

Ilyn Payne hogger hodet av Ned. Hodet til Ned kommer aldri hjem, mens resten av beina blir sendt nordover mot Winterfell (Vi vet ikke om de noen gang kommer fram) der de skal gravlegges under en skulptur av Ned i stein.

Overordna nivå:

Ash/Hound:

Brødrene Clegane spiller viktige roller i historien. Sandor bryter med Lannisterne, mens Gregor blir Robert Strong.

Sun/Golden:

Lannisterne er gyldne, med blondt hår og gull-rustninger. Dette kan være både Jamie og Tywin.

-Men så var det sola da: Dette peker på Oberyn og Dorne, som kommer inn seint i fortellinga men blir svært viktige etter hvert.

Stone:

Umiddelbart tenkte jeg på The Mountain. Etter duellen med Oberyn blir blodet hans svart, og etter at Qyburn har leika seg ei stund kommer han tilbake som Robert Strong som mest trolig er hodeløs.

The Stone Giant symboliserer Braavos, og det kan også passe inn her.

Littlefinger stammer fra Braavos, og viser aldri sitt sanne ansikt.

Arya reiser til Braavos og blir en faceless (wo)man.

Jeg har også en vag følelse av at Stone kan peke på Eyrie og the Vale, på Sansa / Alayne Stone, men det er ikke så tydelig for meg som Braavos-linken. Jeg er imidlertid rimelig sikker på at Sansa blir drept, fordi hun ikke har Lady lenger, men det kan ta lang tid.

Endret av Skjoldmøy
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GoT hadde ikke vært det samme uten profetier!

Jeg tenker at dette er en av de viktigste profetiene i hele serien. Bran lærer å fly, vender tilbake til livet, og vi får et (for en første gangs leser) uforståelig bilde av jobben han er født til.

Slik jeg leser denne drømmen har den mange lag:

1. Nåtid/detaljnivå:

Bran ser familien sin der de er og hva de driver med i øyeblikket, og skyggene står for fare:

Cat reiser sjøveien til Kings Landing, og farene som truer henne er store men utydelige.

Ned, Sansa og Arya er midt i den første voldelige konflikten i sagaen, og står foran klart definerte trusler.

Her opplever jeg de tre skyggene som The Hound, Joffrey og Ilyn Payne. De tre truer Sansa/Lady og Arya/Nymeria direkte der og da.

2. Framtid:

Bran ser utenfor øyeblikket, og det er her det begynner å bli spennende!

Cat reiser alene, rett inn i skyggene. Tenk Melisandre, Renleys død, Lady Stoneheart...

Ned, Sansa og Arya splittes ganske snart, og framtida deres er knytt til de tre skyggene.

Ash/Hound:

Arya og The Hound har et langt og etter hvert nært forhold (på sitt vis), og Sandor ber til slutt Arya om å ta livet hans. Jeg klarer ikke å bli enig med meg sjøl om Sandor er død, udød eller levende eter den tid.

Golden:

Sansa og Joffrey har ei plagsom framtid sammen, Joffrey beordrer Ned henretta, og Sansa er direkte men uvitende involvert i drapet på Joffrey.

Stone:

Ilyn Payne hogger hodet av Ned. Hodet til Ned kommer aldri hjem, mens resten av beina blir sendt nordover mot Winterfell (Vi vet ikke om de noen gang kommer fram) der de skal gravlegges under en skulptur av Ned i stein.

Overordna nivå:

Ash/Hound:

Brødrene Clegane spiller viktige roller i historien. Sandor bryter med Lannisterne, mens Gregor blir Robert Strong.

Sun/Golden:

Lannisterne er gyldne, med blondt hår og gull-rustninger. Dette kan være både Jamie og Tywin.

-Men så var det sola da: Dette peker på Oberyn og Dorne, som kommer inn seint i fortellinga men blir svært viktige etter hvert.

Stone:

Umiddelbart tenkte jeg på The Mountain. Etter duellen med Oberyn blir blodet hans svart, og etter at Qyburn har leika seg ei stund kommer han tilbake som Robert Strong som mest trolig er hodeløs.

The Stone Giant symboliserer Braavos, og det kan også passe inn her.

Littlefinger stammer fra Braavos, og viser aldri sitt sanne ansikt.

Arya reiser til Braavos og blir en faceless (wo)man.

Jeg har også en vag følelse av at Stone kan peke på Eyrie og the Vale, på Sansa / Alayne Stone, men det er ikke så tydelig for meg som Braavos-linken. Jeg er imidlertid rimelig sikker på at Sansa blir drept, fordi hun ikke har Lady lenger, men det kan ta lang tid.

Denne, og bokversjonen av House of the Undying. :) I og med at profetiene er såpass viktige i bøkene, lurer jeg på hvordan de kommer til å løse dette i serien. For eksempel moren til Jon Snow, som knapt har vært nevnt i serien, men som har gjentatte henvisninger i boken og drømmene/profetiene.

Jeg har i grunn aldri tenkt over Joffrey som den andre skyggen, selv om det og kan passe godt.

Sandor er ikke død, rimelig sikker på at han befinner seg på den øya med klosteret hvor Brienne var. Var en stor mann som ble beskrevet et par ganger dom "død" og gjenoppstått, som jeg er rimelig sikker på at er The Hound.

Mye annet interessant du kommer med. :)

En annen ting jeg har stusset over i drømmen, er dette:

He lifted his eyes and saw clear across the narrow sea, to the Free Cities and the green Dothraki sea and beyond, to Vaes Dothrak under its mountain, to the fabled lands of the Jade Sea, to Asshai by the Shadow, where dragons stirred beneath the sunrise

Mer drager? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til i morgen! Noen som vet hvilket klokkeslett episoden blir lagt ut på hbo?

Jeg lurer på det samme. Jobber seinvakt imorgen og vet ikke om jeg klarer å vente til etter jobb.

Anonymous poster hash: 113a8...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine penger er på Tyrion sin flukt og Tywin sin

undergang på dassen.

Jeg har venta på det hele sesongen! Jeg har gledet meg til at Tyrion skulle bli dødsdømt og at Oberyn skulle tape tvekampen (selv om begge deler er tragisk) og at Tyrion skulle flykte, og hvis det ikke skjer på Mandag, så tilter jeg faen meg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venta på det hele sesongen! Jeg har gledet meg til at Tyrion skulle bli dødsdømt og at Oberyn skulle tape tvekampen (selv om begge deler er tragisk) og at Tyrion skulle flykte, og hvis det ikke skjer på Mandag, så tilter jeg faen meg!

Apropo, vi har ikke sett noe til godeste Kevan Lannister enno, har vi?

Litt merkelig, han blir jo litt sentral senere også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...