Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Åja, må ha glemt hans korte opptreden der...

Hmm, mye interessant i sesongens siste episode, var det ikke litt

i tidligste laget at Bran og gjengen kommer over hulen med

Children of the Forest? Er det ikke i bok 5 eller no dette skjer?

Ellers så syns jeg han fyren inne i hulen så litt vel mye ut som en

gammel mann, i boken så var han vel mer beskrevet som et inntørket

skjellett som hadde vokst sammen med røttene til treet.

Syns dog animasjonen med de wightene som kommer opp av snøen av

realistisk og godt gjort, de så ikke falske eller cgi-aktige ut. :)

Jojen døde vel ikke utenfor hulen slik det ble fremstilt i episoden, teit at

de tar seg slike friheter...

Den duellen mellom Sandor Clegane og Brienne tok vel aldri sted

heller om jeg ikke husker helt feil...

Den siste biten med flukten til Tyrion var derimot bra, serieskaperne hentet seg litt

inn igjen akkurat der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

Jeg skulle akkurat til å klikke over at Stannis hadde for mange folk, men etter episoden gikk jeg tilbake og trykket på pause og telte folka hans, og det kan ikke ha vært særlig mer enn 4000. Riktig nok er 4000 på hest for mange, men jeg dauer ikke. Hadde vært bedre med 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GoT hadde ikke vært det samme uten profetier!

Jeg tenker at dette er en av de viktigste profetiene i hele serien. Bran lærer å fly, vender tilbake til livet, og vi får et (for en første gangs leser) uforståelig bilde av jobben han er født til.

Slik jeg leser denne drømmen har den mange lag:

1. Nåtid/detaljnivå:

Bran ser familien sin der de er og hva de driver med i øyeblikket, og skyggene står for fare:

Cat reiser sjøveien til Kings Landing, og farene som truer henne er store men utydelige.

Ned, Sansa og Arya er midt i den første voldelige konflikten i sagaen, og står foran klart definerte trusler.

Her opplever jeg de tre skyggene som The Hound, Joffrey og Ilyn Payne. De tre truer Sansa/Lady og Arya/Nymeria direkte der og da.

2. Framtid:

Bran ser utenfor øyeblikket, og det er her det begynner å bli spennende!

Cat reiser alene, rett inn i skyggene. Tenk Melisandre, Renleys død, Lady Stoneheart...

Ned, Sansa og Arya splittes ganske snart, og framtida deres er knytt til de tre skyggene.

Ash/Hound:

Arya og The Hound har et langt og etter hvert nært forhold (på sitt vis), og Sandor ber til slutt Arya om å ta livet hans. Jeg klarer ikke å bli enig med meg sjøl om Sandor er død, udød eller levende eter den tid.

Golden:

Sansa og Joffrey har ei plagsom framtid sammen, Joffrey beordrer Ned henretta, og Sansa er direkte men uvitende involvert i drapet på Joffrey.

Stone:

Ilyn Payne hogger hodet av Ned. Hodet til Ned kommer aldri hjem, mens resten av beina blir sendt nordover mot Winterfell (Vi vet ikke om de noen gang kommer fram) der de skal gravlegges under en skulptur av Ned i stein.

Overordna nivå:

Ash/Hound:

Brødrene Clegane spiller viktige roller i historien. Sandor bryter med Lannisterne, mens Gregor blir Robert Strong.

Sun/Golden:

Lannisterne er gyldne, med blondt hår og gull-rustninger. Dette kan være både Jamie og Tywin.

-Men så var det sola da: Dette peker på Oberyn og Dorne, som kommer inn seint i fortellinga men blir svært viktige etter hvert.

Stone:

Umiddelbart tenkte jeg på The Mountain. Etter duellen med Oberyn blir blodet hans svart, og etter at Qyburn har leika seg ei stund kommer han tilbake som Robert Strong som mest trolig er hodeløs.

The Stone Giant symboliserer Braavos, og det kan også passe inn her.

Littlefinger stammer fra Braavos, og viser aldri sitt sanne ansikt.

Arya reiser til Braavos og blir en faceless (wo)man.

Jeg har også en vag følelse av at Stone kan peke på Eyrie og the Vale, på Sansa / Alayne Stone, men det er ikke så tydelig for meg som Braavos-linken. Jeg er imidlertid rimelig sikker på at Sansa blir drept, fordi hun ikke har Lady lenger, men det kan ta lang tid.

Når det gjelder Sandor Clegane, så dukker det i en av de siste bøkene opp en munk i et kloster ute i sumpene, der grunnen er forræderisk, og der folk forsvinner, mens saker og ting reker på land.

Munken, som har tatt et taushetsløfte, er stygt skadet i ansiktet, og holder det skjult, og i det samme klosteret er det en stor svart krigshest som karret seg på land noe tidligere. Munken har ikke vært der lenge. Sandor? Man vil huske at Arya ikke drepte Sandor selv om hun lett kunne gjort det da han var syk og skadet. Hun forlot ham levende og overlot hans skjebne til gudene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med "wherever whores go"? :(

JEg har sett litt spoilervids på youtube og jeg er TEMMELIG irritert. Det er en stor forandring, selv om det er en forandring som mange liker. Den bevarer jo det gode broderlige forholdet mellom Tyrion og Jaime.

I bøkene blir Tyrions drap på Tywin foranlediget av at broren hans forteller ham at hans første kone ikke var en hore, slik han har trodd i alle år. Hun var en genuin bondejente som var genuint glad over å bli reddet av Tyrion og Jaime, og forelskelsen var ekte, akkurat som ekteskapet. Men Tywin konstruerte historien om at hun var en hore for å annulere ekteskapet. Og for å understreke det, tok han Tyrion og jenta ned i brakkene til vaktene sine, der alle sammen knullet henne etter tur, og gav henne en sølvmynt hver. Tyrion ble tvunget til å gjøre det som sistemann, og betalte henne en gullmynt etter farens ordre.

Da Tyrion får vite det, og kort etter finne Shae i Tywins seng, er han i en sinnsstemning som jeg finner forenlig med å skyte Tywin to ganger i magen mens han sitter på dass.

Denne nye varianten vet jeg ikke riktig om jeg tror helt på. Tyrion er ikke en ond og hevngjerrig fyr. Han ville ikke oppsøkt Tywin for å myrde ham under flukten sin. Det er psykopat-oppførsel.

Endret av Mann 42
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte at i boken så har Tyrion en god replikk når han dreper/har drept Tywinn, hva er den?



Anonymous poster hash: 7b7cf...aef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt ok med de fleste forandringene de gjør (kjipt med Jojen f.eks, men kommer over det), men at de kutta ut hele tilståelsen til Jaime og Tywins "wherever whores go" synes jeg er helt på trynet. Det er jo såpass viktig for tankesettet til Tyrion fremover, det er jo nesten alt han går rundt og tenker på! Hvorfor i all verden ble det ikke med? :O Spurte til og med moren min, som ikke pleier å huske mer enn to episoder tilbake, og hun husket godt da Tyrion fortalte om sitt første ekteskap, så var ikke gått i glemmeboka for henne, og da tror jeg de fleste TV-seere fint hadde hengt med at de tok det opp igjen.

Ellers en veldig god og tettpakket episode. Mange forandringer for oss boklesere, som gjorde at det ble veldig spennende. Lurer på hva de skal gjøre med historien til Bran fremover nå.

Hvil i fred Jojen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte at i boken så har Tyrion en god replikk når han dreper/har drept Tywinn, hva er den?

Anonymous poster hash: 7b7cf...aef

But the stink that filled the privy gave ample evidence that the oft-repeated jape about his father was just another lie. Lord Tywin Lannister did not, in the end, shit gold

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Utrolig bra episode! Veldig innholdsrik. Hvis det stemmer som Mann42 skrev at det mangler en god del på do-secnen, så er det synd at den ikke ble med. Tyrion fremstilles jo nå som hevntørstig, og nærmest ond. Ellers syns jeg møte med Arya og Brienne var veldig fint.

Men her er det noe jeg har gått glipp av som irriterer meg litt: Brienne har jo ingen vonde intensjoner, men Jamie: hans intensjoner er vel ikke helt gode, med tanke på å få ”jentene i sikkerhet”?

Og, det at Arya gikk fra Sandor: var det fordi hun ikke ønsket å drepe han, eller fordi hun ønsket at han skulle lide? Syns hun vært litt greit å tatt livet av han jeg…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Sandor Clegane, så dukker det i en av de siste bøkene opp en munk i et kloster ute i sumpene, der grunnen er forræderisk, og der folk forsvinner, mens saker og ting reker på land.

Munken, som har tatt et taushetsløfte, er stygt skadet i ansiktet, og holder det skjult, og i det samme klosteret er det en stor svart krigshest som karret seg på land noe tidligere. Munken har ikke vært der lenge. Sandor? Man vil huske at Arya ikke drepte Sandor selv om hun lett kunne gjort det da han var syk og skadet. Hun forlot ham levende og overlot hans skjebne til gudene.

Og, det at Arya gikk fra Sandor: var det fordi hun ikke ønsket å drepe han, eller fordi hun ønsket at han skulle lide? Syns hun vært litt greit å tatt livet av han jeg

De to utvikler et pussig hat/respekt-forhold, og jeg tror til og med de liker hverandre etter hvert.

Kanskje gikk Arya fra Sandor for å gi han en sjanse, kanskje fordi ho syntes han slapp for lett unna om hun tok livet av han slik han ba om. Samme hva årsaken er, så åpner det for mange muligheter videre.

Munken er antakelig Sandor, eller så er det det Martin vil vi skal tru. Folk er sjelden helt døde med mindre hodet henger på stake, og med den utviklinga karakteren hans har, spesielt etter slaget ved Blackwater, så trur jeg Martin har planer for han.

-Men jeg er mindre sikker på om han lever enn jeg er på at Jon Snow gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra episode! Veldig innholdsrik. Hvis det stemmer som Mann42 skrev at det mangler en god del på do-secnen, så er det synd at den ikke ble med. Tyrion fremstilles jo nå som hevntørstig, og nærmest ond. Ellers syns jeg møte med Arya og Brienne var veldig fint.

Men her er det noe jeg har gått glipp av som irriterer meg litt: Brienne har jo ingen vonde intensjoner, men Jamie: hans intensjoner er vel ikke helt gode, med tanke på å få ”jentene i sikkerhet”?

Og, det at Arya gikk fra Sandor: var det fordi hun ikke ønsket å drepe han, eller fordi hun ønsket at han skulle lide? Syns hun vært litt greit å tatt livet av han jeg…

Slik jeg oppfattet det, så hadde Jaime like ærlige intensjoner som Brienne når det gjelder Stark-jentene.

Arya er ikke helt menneske lenger. Hun har blitt hardere og hardere, og i den siste scenen med Sandor viser hun knapt en eneste følelse. Det er ikke godt å si hva hun tenker.

Anyway, spennende episode, og det er mange tråder å følge videre i neste sesong. Arya reiser til Braavos for å finne Jaqen H`gar. Valar Morghulis! Arya i Braavos er min favorittdel av Arya-historiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte at i boken så har Tyrion en god replikk når han dreper/har drept Tywinn, hva er den?

Anonymous poster hash: 7b7cf...aef

Jeg husker best Tywins replikk, som kommer umiddelbart før Tyrion trekker av.

Tyrion spør ham hvor det ble av kona hans.

Tywin svarer at hun dro dit horer drar.

"Whereever whores go!" Twaaaang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det går i ball for meg her nå, men var det ikke sånn i bøkene at Tyrion får greie på at hans første kone likevel ikke vare en hore? Og det er vel Jamie som forteller han det? Jeg satt egentlig og ventet på at dette skulle komme frem, men det skjer jo ikke nå... Noen som husker? (Jeg har nemlig lovet meg selv å ikke røre bøkene igjen før jeg vet om Jon Snow overlever :jolie: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alltid så mange tanker og ikke minst spørsmål etter å ha sett en ny episode. Har nettopp begynt å lese også. Mannen min erter meg for at jeg er så opphengt i dette, og spyr ut informasjon som ikke kommer frem i serien / ting jeg veit at han har glemt mens vi ser. :fnise:

Trodde virkelig ikke tårene skulle velle opp da jeg så scenen med The Hound. Leser boka simultant, og akkurat nå er hatet til Arya veldig i fokus, da han nettopp drepte Mycah. Han har forresten veldig snille øyne. Håper det ikke er det siste vi får se av han. Arya har fått onde øyne, det lyser mord i blikket hennes nesten. Fascinerende å se på.

Hva med forholdet mellom Shae og Tywin - noe som har vart over lengre tid, samtidig som det pågikk med Tyrion? eller kun "etter" Tyrion? Og, elsket Shae egentlig Tyrion?

Hvordan foregikk det med Jojen i bøkene? Så at mange skrev at det ikke skjedde likt som i bøkene.

Neste bok bør jo komme rimelig kjapt, med tanke på at f.eks Sansa sin historie ikke går lenger enn serien såvidt jeg har forstått?

Tanker og forventninger til neste sesong?

Vil ha meeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansa sin historie går litt lenger i boken, og Bran sin så vidt litt lenger, mens det er mer å ta av andre steder. Vi kommer nok til å få mer vekt på ting i Essos nå. Gleder meg til båtturen og personlighetene der, i tillegg til det som kommer til å skje i Braavos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har sett litt spoilervids på youtube og jeg er TEMMELIG irritert. Det er en stor forandring, selv om det er en forandring som mange liker. Den bevarer jo det gode broderlige forholdet mellom Tyrion og Jaime.

I bøkene blir Tyrions drap på Tywin foranlediget av at broren hans forteller ham at hans første kone ikke var en hore, slik han har trodd i alle år. Hun var en genuin bondejente som var genuint glad over å bli reddet av Tyrion og Jaime, og forelskelsen var ekte, akkurat som ekteskapet. Men Tywin konstruerte historien om at hun var en hore for å annulere ekteskapet. Og for å understreke det, tok han Tyrion og jenta ned i brakkene til vaktene sine, der alle sammen knullet henne etter tur, og gav henne en sølvmynt hver. Tyrion ble tvunget til å gjøre det som sistemann, og betalte henne en gullmynt etter farens ordre.

Da Tyrion får vite det, og kort etter finne Shae i Tywins seng, er han i en sinnsstemning som jeg finner forenlig med å skyte Tywin to ganger i magen mens han sitter på dass.

Denne nye varianten vet jeg ikke riktig om jeg tror helt på. Tyrion er ikke en ond og hevngjerrig fyr. Han ville ikke oppsøkt Tywin for å myrde ham under flukten sin. Det er psykopat-oppførsel.

Ja, åååå, det var jo det som drev mordet av Shae frem, og hvordan Tyrion sa "neste gang vi sees, dreper jeg deg" til Jamie. At de har kuttet hele Taisha-historien plager meg, fordi hvordan skal de da gjøre dette med LF, Sansa og Tyiron (LF kommer jo til å mest sannsynlig ville annullere giftemålet til Tyrion på en måte, og å si at han "legally" var fortsatt gift med Taisha var vel den måten jeg fant det mest logisk at det kom til å skje på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hørte at i boken så har Tyrion en god replikk når han dreper/har drept Tywinn, hva er den?

Anonymous poster hash: 7b7cf...aef

Det er som Mann42 sier.

Whereever whores go.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det går i ball for meg her nå, men var det ikke sånn i bøkene at Tyrion får greie på at hans første kone likevel ikke vare en hore? Og det er vel Jamie som forteller han det? Jeg satt egentlig og ventet på at dette skulle komme frem, men det skjer jo ikke nå... Noen som husker? (Jeg har nemlig lovet meg selv å ikke røre bøkene igjen før jeg vet om Jon Snow overlever :jolie: )

Jo, det stemmer. Og den avsløringsscenen var sånn at jeg faktisk gledet meg til å se den spilt. Selv om den jo er ganske forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, åååå, det var jo det som drev mordet av Shae frem, og hvordan Tyrion sa "neste gang vi sees, dreper jeg deg" til Jamie. At de har kuttet hele Taisha-historien plager meg, fordi hvordan skal de da gjøre dette med LF, Sansa og Tyiron (LF kommer jo til å mest sannsynlig ville annullere giftemålet til Tyrion på en måte, og å si at han "legally" var fortsatt gift med Taisha var vel den måten jeg fant det mest logisk at det kom til å skje på.

Det ville jo ikke vært offentlig kjent. Og jeg mener at Tyrions første ekteskap BLE annulert av Tywin. Men nå begynner det å bli såpass lenge siden jeg leste om det, at jeg er ikke så stø på alle små detaljer.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid så mange tanker og ikke minst spørsmål etter å ha sett en ny episode. Har nettopp begynt å lese også. Mannen min erter meg for at jeg er så opphengt i dette, og spyr ut informasjon som ikke kommer frem i serien / ting jeg veit at han har glemt mens vi ser. :fnise:

Trodde virkelig ikke tårene skulle velle opp da jeg så scenen med The Hound. Leser boka simultant, og akkurat nå er hatet til Arya veldig i fokus, da han nettopp drepte Mycah. Han har forresten veldig snille øyne. Håper det ikke er det siste vi får se av han. Arya har fått onde øyne, det lyser mord i blikket hennes nesten. Fascinerende å se på.

Hva med forholdet mellom Shae og Tywin - noe som har vart over lengre tid, samtidig som det pågikk med Tyrion? eller kun "etter" Tyrion? Og, elsket Shae egentlig Tyrion?

Hvordan foregikk det med Jojen i bøkene? Så at mange skrev at det ikke skjedde likt som i bøkene.

Neste bok bør jo komme rimelig kjapt, med tanke på at f.eks Sansa sin historie ikke går lenger enn serien såvidt jeg har forstått?

Tanker og forventninger til neste sesong?

Vil ha meeer.

Jeg liker veldig godt måten de har fremstilt The Hound i serien. Han er jo egentlig en ganske interessant karakter som GRRM ikke utviklet like mye som TV-serien gjorde. Men det åpnet seg opp mange muligheter for personskildring da han skulle være Aryas reisefølge over ganske lang tid.

Det var jo ganske mye ambivalens knyttet til ham, helt fra starten. Han dreper slaktergutten Mikah, og Arya hater ham for det. Men han er også den som går tilbake og redder livet til Sansa da hun holder på å bli gjengvoldtatt av mobben i Kings Landing. Og da det ser ut til at byen skal falle, og han har fått nok av hele greia, så tilbyr han nettopp Sansa å flykte med ham nordover. Så det finnes sprekker i panseret, der menneskeligheta hans skinner gjennom, selv om det ikke akkurat er blendende. Kynismen hans er enestående. Anyway, Arya og Sandor har nærmest blitt et radarpar gjennom denne sesongen. Og Arya ville ikke overlevd om det ikke var for ham. Hun ville antakelig ikke kommet seg særlig langt uansett, og ved The Fork ville hun ha ødelagt seg selv i jakten på hevn. Så han har tatt seg av henne, selv om det var med egoistiske motiver. Jeg håper også at han kommer tilbake. I denne serien er det ingen som er døde før man har sett hodet deres på en stake, og Sandor Clegane pustet sist vi så ham. Jeg har sett noen hint i bøkene om at han kan ha overlevd, men det er så subtilt at det ligger på nivå med Jon Snows avstamning. Det er definitivt noe som kan diskuteres. Og på dette punktet i historien så er serien i ferd med å ta igjen bøkene for mange av historielinjene, så ting åpner seg definitivt opp for dem som har lest alle bøkene også.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...