Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Kan ikke huske å ha hørt noe om dette i serien, men mulig det et nevnt i tidligere sesonger. Vet Dany at faren hennes var en gal og slem konge? Det var en epi nå i ses 4 hvor hun sa noe som "they killed my father and took our city" og var sint da hun sa det, antydet liksom at det var forferdelig at de drepte faren... Men det var det jo ikke!

Så, vet hun i det hele tatt om familien sin, innavlingen, at noen av de ble gale, og da spesielt alt med the mad king og hvor slem han var.

Hun vet at han var "gal" og spekulerer selv i om hun selv kan være det ved flere anledninger. Hun tenker mye på familien, men vet som M42 skriver kun det som hun har blitt fortalt av andre. Det er derfor mye hun er usikker på, og hun er oppvokst med Baratheon, Lannisters og Starks som "usurpers" som drepte familien hennes (ikke bare faren, men broren, hans kone og barn) og fordrev henne og Viserys ut av Westeros. Jorah ga også bøker om Westeros historie i bryllupsgave, så hun har sikkert lært litt om sin slekts historie gjennom de.

Anonymous poster hash: c8a90...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er bøkene like blodige og groteske som tv-serien? Jeg syns det er svært fascinerende med de ulike historiene, men alle de groteske spedbarnsdrapene dreper dessverre også mye av min glede over tv-seriene. Når man selv har små barn så river det i sjelen selv om det kun er en tv-serie. Hadde det virkelig vært nødvendig å være så bestialske og beskrivende når det gjelder tortur og drap mot barn?



Anonymous poster hash: 21a52...12b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg irriterer meg over alle sex-scenene i tv-serien. Kan ikke huske at det ble fokusert SÅ mye på nakenhet og sex i bøkene. Altså, såklart hadde man sex i bøkene, men ikke dette enorme fokuset på nakenhet som tv-serien har.



Anonymous poster hash: 696bd...63d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg irriterer meg over alle sex-scenene i tv-serien. Kan ikke huske at det ble fokusert SÅ mye på nakenhet og sex i bøkene. Altså, såklart hadde man sex i bøkene, men ikke dette enorme fokuset på nakenhet som tv-serien har.

Anonymous poster hash: 696bd...63d

Har den et enormt fokus på nakenhet? Det er ganske beskjedent sammenlignet med bøkene i så fall. I bøkene springer Daenerys rundt i Meereen i en kjole der det ene brystet er nakent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var skikkelig, skikkelig, skikkelig nedtur å starte å se sesong 4, og se at de hadde byttet ut Daario Naharis! Endelig en steinkjekk mann i serien, og så bytter de ham ut med en som er kliss lik alle de andre... Nedtur!! :(



Anonymous poster hash: 21a52...12b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aria.

Hun vet at han var "gal" og spekulerer selv i om hun selv kan være det ved flere anledninger. Hun tenker mye på familien, men vet som M42 skriver kun det som hun har blitt fortalt av andre. Det er derfor mye hun er usikker på, og hun er oppvokst med Baratheon, Lannisters og Starks som "usurpers" som drepte familien hennes (ikke bare faren, men broren, hans kone og barn) og fordrev henne og Viserys ut av Westeros. Jorah ga også bøker om Westeros historie i bryllupsgave, så hun har sikkert lært litt om sin slekts historie gjennom de. Anonymous poster hash: c8a90...c8b

Takk for svar til deg og mann42. Har lurt på det der en stund. Det er jo bra hun vet han var gal da. Og det var selvfølgelig fælt at de drepte hele familien, men ikke kongen. Hun lærer sikkert mer om hvilket monster det var hvis hun noen gang kommer til westeros. Heiet på det i starten, men ikke nå lenger, nå er hun så arrogant så hun kan bare bli der hun er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være lektyre for deg, Mann 42:

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=0345539125

Anonymous poster hash: 00e73...57d

Sikkert. Selv om jeg foretrekker bøkene og filmene. Kompilasjoner er jo artige, men jeg liker historien, og den går man jo glipp av med sånne samlinger. Men jeg liker jo samlinger, som Bronn and Tyrion Comedy Hour mm

https://www.youtube.com/watch?v=KLT--xFABqw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Og Arya ville ikke overlevd om det ikke var for ham. Hun ville antakelig ikke kommet seg særlig langt uansett, og ved The Fork ville hun ha ødelagt seg selv i jakten på hevn. Så han har tatt seg av henne, selv om det var med egoistiske motiver. Jeg håper også at han kommer tilbake. I denne serien er det ingen som er døde før man har sett hodet deres på en stake, og Sandor Clegane pustet sist vi så ham. Jeg har sett noen hint i bøkene om at han kan ha overlevd, men det er så subtilt at det ligger på nivå med Jon Snows avstamning. Det er definitivt noe som kan diskuteres. Og på dette punktet i historien så er serien i ferd med å ta igjen bøkene for mange av historielinjene, så ting åpner seg definitivt opp for dem som har lest alle bøkene også.

Jeg syns folk dauer som fluer i Game of Thrones. Men det kastes jo stadig flere folk inn i mix'en, så at noen må ut er jo forståelig. Men merker at jeg ikke orker å "knytte" meg til karakterene lenger fordi de plutselig dør. Slik som i the Red Wedding, hvor Talisa og og babyen i magen brutalt myrdes, akkurat når vi begynte å bli kjent med dem. Var jo mest for å statuere hvor brutalt GoT er, men det føltes likevel meningsløst. Hadde holdt lenge med å drepe Robb Stark og evt forhandleren Catlyn.

Anonymous poster hash: 21a52...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns folk dauer som fluer i Game of Thrones. Men det kastes jo stadig flere folk inn i mix'en, så at noen må ut er jo forståelig. Men merker at jeg ikke orker å "knytte" meg til karakterene lenger fordi de plutselig dør. Slik som i the Red Wedding, hvor Talisa og og babyen i magen brutalt myrdes, akkurat når vi begynte å bli kjent med dem. Var jo mest for å statuere hvor brutalt GoT er, men det føltes likevel meningsløst. Hadde holdt lenge med å drepe Robb Stark og evt forhandleren Catlyn.

Anonymous poster hash: 21a52...12b

Og så den selvstendige, harde og fascinerende Ygritte, som selvsagt drepes av hjelpeløse lille Olly. Oh the irony, hun som var den som sparte Gilly og little Sam fra en grufull død i Mole's Town.

Anonymous poster hash: 21a52...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så den selvstendige, harde og fascinerende Ygritte, som selvsagt drepes av hjelpeløse lille Olly. Oh the irony, hun som var den som sparte Gilly og little Sam fra en grufull død i Mole's Town.

Anonymous poster hash: 21a52...12b

Jeg syns folk dauer som fluer i Game of Thrones. Men det kastes jo stadig flere folk inn i mix'en, så at noen må ut er jo forståelig. Men merker at jeg ikke orker å "knytte" meg til karakterene lenger fordi de plutselig dør. Slik som i the Red Wedding, hvor Talisa og og babyen i magen brutalt myrdes, akkurat når vi begynte å bli kjent med dem. Var jo mest for å statuere hvor brutalt GoT er, men det føltes likevel meningsløst. Hadde holdt lenge med å drepe Robb Stark og evt forhandleren Catlyn.

Anonymous poster hash: 21a52...12b

Både Talisa, Ygritte og enda flere karakterer døde lenge før potensialet var utspunnet (i mine øyne), mens andre karakterer som er kjedelige som oppvaskvann får bli med i sesong etter sesong. Not fair :fnise:

Anonymous poster hash: 21a52...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns folk dauer som fluer i Game of Thrones. Men det kastes jo stadig flere folk inn i mix'en, så at noen må ut er jo forståelig. Men merker at jeg ikke orker å "knytte" meg til karakterene lenger fordi de plutselig dør. Slik som i the Red Wedding, hvor Talisa og og babyen i magen brutalt myrdes, akkurat når vi begynte å bli kjent med dem. Var jo mest for å statuere hvor brutalt GoT er, men det føltes likevel meningsløst. Hadde holdt lenge med å drepe Robb Stark og evt forhandleren Catlyn.

Anonymous poster hash: 21a52...12b

Jeg menter nå mest at de ikke er uigjenkallelig døde før de mister hodet. Selv Catlyn kommer jo tilbake som Lady Stoneheart i bøkene. Da som en nådeløs hevner som leder en geriljakampanje mot alle som var involvert i drapet på henne og sønnen. Eller som jobber for dem, eller som kjenner noen som jobber for dem. Og alle de kjenner. Og bikkja demses. Alle må dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både Talisa, Ygritte og enda flere karakterer døde lenge før potensialet var utspunnet (i mine øyne), mens andre karakterer som er kjedelige som oppvaskvann får bli med i sesong etter sesong. Not fair :fnise:

Anonymous poster hash: 21a52...12b

Hadde man holdt Ygritte i live, ville det vært en helt ny historielinje i fht bøkene. Hun dør ved angrepet på Castle Black, ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så den selvstendige, harde og fascinerende Ygritte, som selvsagt drepes av hjelpeløse lille Olly. Oh the irony, hun som var den som sparte Gilly og little Sam fra en grufull død i Mole's Town.

Anonymous poster hash: 21a52...12b

Er jo ikke så rart at Olly benytter sjansen, har ble jo vitne til hvordan Wildlings drepte alle i byen hans, inkl foreldrene, som de skulle spise... Og det var jo Ygritte med på, drepinga da.

Anonymous poster hash: 00e73...57d

Anonymous poster hash: 00e73...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg menter nå mest at de ikke er uigjenkallelig døde før de mister hodet. Selv Catlyn kommer jo tilbake som Lady Stoneheart i bøkene. Da som en nådeløs hevner som leder en geriljakampanje mot alle som var involvert i drapet på henne og sønnen. Eller som jobber for dem, eller som kjenner noen som jobber for dem. Og alle de kjenner. Og bikkja demses. Alle må dø.

Visste ikke at Catlyn kom tilbake, har ikke lest bøkene. Ja da skjønner jeg at man aldri kan være sikker :)

Anonymous poster hash: 21a52...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde man holdt Ygritte i live, ville det vært en helt ny historielinje i fht bøkene. Hun dør ved angrepet på Castle Black, ferdig med det.

Jammen da er det bøkene som er teite da! ;)

Anonymous poster hash: 21a52...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så rart at Olly benytter sjansen, har ble jo vitne til hvordan Wildlings drepte alle i byen hans, inkl foreldrene, som de skulle spise... Og det var jo Ygritte med på, drepinga da.

Anonymous poster hash: 00e73...57d

Anonymous poster hash: 00e73...57d

Sant nok, men da kunne han jo heller ha drept han gærningen som sa at han skulle spise foreldrene hans. Hadde jo vært ti ganger kulere også, David mot Goliat liksom, den ultimate hevnen.

Anonymous poster hash: 21a52...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at Catlyn kom tilbake, har ikke lest bøkene. Ja da skjønner jeg at man aldri kan være sikker :)

Anonymous poster hash: 21a52...12b

Magi. Etter at dragene kom tilbake, har alle sorter magi blitt sterkere.

De som synes at Daenerys er kjedelig har ikke skjønt en dritt, for alt sirkler rundt henne og dragene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magi. Etter at dragene kom tilbake, har alle sorter magi blitt sterkere.

De som synes at Daenerys er kjedelig har ikke skjønt en dritt, for alt sirkler rundt henne og dragene.

Litt magi rundt Starkene også da. Litt magi fra nord. Tror det blir litt for enkelt å trekke ut av det at det er dragene alene. For meg er fornemmelsen at den kommende vinteren påkaller drager, ravner og diverse fra nord. Hva som fremkaller hva tror jeg er litt uklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...