Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Jeg mener at Jaime sa det veldig bra (i sin egne tanker). Cersei tror at hun er Tywin Lannister i skjørt. Men hun er bare et nek som ikke forstår seg på politikk, og hun er ikke i stand til å se lenger enn sine egne umiddelbare mål. Og for øyeblikket er hennes umiddelbare mål å diskreditere Margery, og hindre henne i å ta fra Cersei stillingen som de facto dronning. Og hun begynner altså med å ødelegge familien hennes. Mao, Cersei har gitt opp ambisjonen om å være dronning til fordel for å kanalisere sin indre bitch mens hun LATER som om hun er dronning. En dronning prioriterer rikets interesser. Det er ikke det Cersei driver med nå.

Det var selvsagt utrolig korttenkt av henne å bevæpne en hær av religiøse fanatikere og slippe dem løs i Kings Landing, men hun tror faktisk at hun kan kontrollere dem. Dette er omtrent det punktet i historien da jeg begynner å synes synd på Cersei. Hun er nå drevet av irrasjonelle motiver, og hun er for dum til å se at alt hun gjør nå driver henne mot undergangen.

Det kan sikkert kan være en baktanke i å hause opp sin egen religion som motvekt til at Stanis driver med sin greie. Likevel er det virkelig å skyte spurv med kanon når hun så åpenbart prøver å skvise Margery på den måten. Skyver aktivt fra seg den viktigste alierte familien de har. Skyver fra seg sin egen bror og onkel. Henter inn en religiøs mobb som hun, uant hvorfor, tror hun kan støtte seg på.

Men men, nå kommer i alle fall snart Littlefinger og "hjelper" henne. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan sikkert kan være en baktanke i å hause opp sin egen religion som motvekt til at Stanis driver med sin greie. Likevel er det virkelig å skyte spurv med kanon når hun så åpenbart prøver å skvise Margery på den måten. Skyver aktivt fra seg den viktigste alierte familien de har. Skyver fra seg sin egen bror og onkel. Henter inn en religiøs mobb som hun, uant hvorfor, tror hun kan støtte seg på.

Men men, nå kommer i alle fall snart Littlefinger og "hjelper" henne. :rolleyes:

Cersei har ingen religion. Men hun tror at hun kan late som, og derigjennom manipulere fanatikerne til å gjøre hennes drittarbeid for henne. Det hun ikke har forstått, er selvsagt et "Høyspurven" ikke er en av de korrupte geistlige som hun er vant til å deale med. Han er en vaskeekte fanatiker som tror at han gjør Guds arbeid, og han er de facto ute av kontroll. Han kommer til å gjøre det HAN mener er rett, uansett hva Cersei ønsker av ham. Det kom som et lite sjokk på meg hvor langt dette skulle gå, men jeg visste umiddelbart at det kom til å ende med katastrofe da hun tok beslutningen. Men det blir i det minste noen spennende episoder fremover.

Det som er så leit med Cersei, er at hun ikke TENKER. HVORFOR ble den religiøse militsen banket til underkastelse og avvæpnet for flere hundre år siden? Det er et spørsmål man ikke bare bør stille seg, men faktisk også ha et svar på, når man vurderer å bevæpne dem igjen. Cersei gjør bare ting fordi det virker som en god ide i øyeblikket. Hun tenker med eggstokkene.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cersei har ingen religion. Men hun tror at hun kan late som, og derigjennom manipulere fanatikerne til å gjøre hennes drittarbeid for henne. Det hun ikke har forstått, er selvsagt et "Høyspurven" ikke er en av de korrupte geistlige som hun er vant til å deale med. Han er en vaskeekte fanatiker som tror at han gjør Guds arbeid, og han er de facto ute av kontroll. Han kommer til å gjøre det HAN mener er rett, uansett hva Cersei ønsker av ham. Det kom som et lite sjokk på meg hvor langt dette skulle gå, men jeg visste umiddelbart at det kom til å ende med katastrofe da hun tok beslutningen. Men det blir i det minste noen spennende episoder fremover.

Det som er så leit med Cersei, er at hun ikke TENKER. HVORFOR ble den religiøse militsen banket til underkastelse og avvæpnet for flere hundre år siden? Det er et spørsmål man ikke bare bør stille seg, men faktisk også ha et svar på, når man vurderer å bevæpne dem igjen. Cersei gjør bare ting fordi det virker som en god ide i øyeblikket. Hun tenker med eggstokkene.

Jeg mente ikke at Cersei er religiøs, men hun lever i et samfunn hvor religionen er en del av folks bevisthet og identitet, som skiller seg fra de stedene hvor man tradisjonelt følger Lord of Light. Å spille på religiøse motsettninger er et virkemiddel som maktmennesker bruker til stadighet. Folk er konservative overfor religiøse endringer og det er et naturlig kort for motstanderne av Stanis å bruke.

Jeg tror ikke at det er en grunn for at Cersei tar dette valget, men om det hadde vært en av grunnene så hadde det i det minste hatt et snev av fornuft. Jeg tror Cersei er så flasket opp i en verden hvor korrupsjonen er så innarbeidet at hun ikke klarer å se for seg en maktperson som ikke lar seg korumpere, religiøs eller verdslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at Cersei er religiøs, men hun lever i et samfunn hvor religionen er en del av folks bevisthet og identitet, som skiller seg fra de stedene hvor man tradisjonelt følger Lord of Light. Å spille på religiøse motsettninger er et virkemiddel som maktmennesker bruker til stadighet. Folk er konservative overfor religiøse endringer og det er et naturlig kort for motstanderne av Stanis å bruke.

Jeg tror ikke at det er en grunn for at Cersei tar dette valget, men om det hadde vært en av grunnene så hadde det i det minste hatt et snev av fornuft. Jeg tror Cersei er så flasket opp i en verden hvor korrupsjonen er så innarbeidet at hun ikke klarer å se for seg en maktperson som ikke lar seg korumpere, religiøs eller verdslig.

Jeg er enig. Vel, det er bare å lene seg tilbake og se det utfolde seg. Og jeg tipper at når det er over, vil alle som var sinte på Cersei før, synes oppriktig synd på henne. Det kan jeg vel si uten å spoile noe ALT for mye. Ellers så venter jeg i spenning på at Fjellet som går skal reise seg igjen. Vi har allerede sett at det rykker i ett eller annet under en presenning i kjelleren til den gale vitenskapsmannen. "En ny og forderdelig form for liv", som Frankenstein ville sagt det. Eller ganske enkelt "Moahahahahaaaaah! It's alive! It's alive!!"

Det tredje jeg ser frem til, er nye klipp på youtube. Noen må kompilere "Jaime and Bronns Comedy Hour".

Det funka jo så bra mens Bronn og Tyrion var et radarpar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se Cerceis "walk of shame". Dette hadde vel ikke RR v2 en gang skrevet da serien ble castet, så får vi se om Lena Headey har akseptert det og går all-in.



Anonymous poster hash: bfa70...fdf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se Cerceis "walk of shame". Dette hadde vel ikke RR v2 en gang skrevet da serien ble castet, så får vi se om Lena Headey har akseptert det og går all-in.

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

Hva skjer da? Hva skjer i hennes walk of shame?

Anonymous poster hash: 5d4c2...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skjer da? Hva skjer i hennes walk of shame?

Anonymous poster hash: 5d4c2...011

Etter at hun tillot "spurvene" å bevæpne seg, har de utviklet seg til en reell maktfaktor i Kings Landing. Forsåvidt over alt. Og de er en gjeng nyreligiøse moralister som går hardt til verks overfor syndere av alle slag. Som folk av deres sort alltid gjør.

Cersei forsøker å kaste Margery fra tronen ved å sette ut rykter, falske vitner og fabrikerte beviser, men til slutt slår det hele tilbake på henne selv. Og Cersei er jo ikke noen uskyldsren blomst, så da hennes amoralske liv og levnet avdekkes blir hun arrestert, avkledd, snauklippet og tvunget til å gjøre bot ved å gå splitter naken gjennom Kings Landing, fra septen til slottet, mens alt folket skriker ukvemsord og kaster råtten frukt og lignende på henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se Cerceis "walk of shame". Dette hadde vel ikke RR v2 en gang skrevet da serien ble castet, så får vi se om Lena Headey har akseptert det og går all-in.

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

Lena Headey har da vært ute en vinternatt før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken episode var det Varys snakket om at hvis man ikke hadde seksuelitet så kunne man følge andre lyster i stedet, så kikket han på tronen?



Anonymous poster hash: 5469e...259
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Headey har da vært ute en vinternatt før?

Har jeg ikke oversikt over, hva er det hun har vært med i som kan omtales som "vinternatt" i denne sammenhengen, da?

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at hun tillot "spurvene" å bevæpne seg, har de utviklet seg til en reell maktfaktor i Kings Landing. Forsåvidt over alt. Og de er en gjeng nyreligiøse moralister som går hardt til verks overfor syndere av alle slag. Som folk av deres sort alltid gjør.

Cersei forsøker å kaste Margery fra tronen ved å sette ut rykter, falske vitner og fabrikerte beviser, men til slutt slår det hele tilbake på henne selv. Og Cersei er jo ikke noen uskyldsren blomst, så da hennes amoralske liv og levnet avdekkes blir hun arrestert, avkledd, snauklippet og tvunget til å gjøre bot ved å gå splitter naken gjennom Kings Landing, fra septen til slottet, mens alt folket skriker ukvemsord og kaster råtten frukt og lignende på henne.

Ja, spennende å se om dette skjer i årets sesong. Trenger ikke to sesonger på å bygge opp til det, så forventer vel det.

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er teit, er at Littlefinger liksom var så forelsket i og alltid har elsket Catelyn. Skikkelig lite troverdig, med tanke på at Catelyn i serien var en gammel kjerring. I bøkene skulle hun være rundt 35 år gammel og pen, så der var det for så vidt greit.



Anonymous poster hash: bfa70...fdf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ville jo blitt ALT for komplisert for den gjengse TV-seer. Selv om den løsningen man har valgt skaper et gigantisk hull i intrigen, stort nok for et par kjemper på mammut og en svær drage.

Boltons sønn kan ikke gifte seg med Sansa Stark, for Sansa Stark er etterlyst for sin delaktighet i mordet på kong Joffrey, og Lannisters ville tatt det som en åpen krigserklæring. Så dette er tåpelig og mer enn tåpelig. Jeg er en anelse skuffet, må jeg si.

Arya eller en stedfortreder, det kunne saktens fungere, for Arya er bare savnet og er ikke implisert i noe som helst.

Ja, akkurat denne endringen jobber jeg hardt for å forstå. For som du sier, det er jo en krigserklæring, men samtidig så tviler jeg på at Roose ville gjennomført avtalen om Tywin var i livet. Enn så lenge avventer jeg hvor denne delen av historien går før jeg bestemmer meg for om jeg liker det eller ikke, men er skeptisk. Siden D&D planlegger 7 sesonger forstår jeg at de må gjør ganske mange forenklinger av materialet nå. Feast og Dance er to kompliserte og lange bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir spennende å se Cerceis "walk of shame". Dette hadde vel ikke RR v2 en gang skrevet da serien ble castet, så får vi se om Lena Headey har akseptert det og går all-in.

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

Hun hadde en body double i scenene som ble spilt inn på gata i Kroatia, mens hun har i alle fall gjort headshots i et studio. Så vi vil se en naken kropp, men det vil nok ikke være Lena Headey sin.

Her er noen bilder fra inspilling av scenen i fjor. SPOILER såklart.

http://watchersonthewall.com/new-images-dubrovnik-filming-pivotal-scene/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat denne endringen jobber jeg hardt for å forstå. For som du sier, det er jo en krigserklæring, men samtidig så tviler jeg på at Roose ville gjennomført avtalen om Tywin var i livet. Enn så lenge avventer jeg hvor denne delen av historien går før jeg bestemmer meg for om jeg liker det eller ikke, men er skeptisk. Siden D&D planlegger 7 sesonger forstår jeg at de må gjør ganske mange forenklinger av materialet nå. Feast og Dance er to kompliserte og lange bøker.

Det er jo sant. Og i tillegg kommer at TV-serien nå er i ferd med å ta igjen flere av hovedpersonenes historielinjer fra bøkene, og manusforfatterne må nå begi seg ut i ukjent farvann. De har jo selvsagt GRRM tilgjengelig for konsultasjoner og han har forklart hvordan han ser for seg historien videre. Men manusforfatterne kan ikke lenger støtte seg på hans visjon, og det vil bli en del improvisering fremover. Det kan jo være spennende nok, det.

Flere blodfans er begynt å bli urolige for om kvaliteten på serien synker nå som manuset skrives av en gruppe mennesker som ikke nødvendigvis deler GRRM's forestillinger om Westeros 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde en body double i scenene som ble spilt inn på gata i Kroatia, mens hun har i alle fall gjort headshots i et studio. Så vi vil se en naken kropp, men det vil nok ikke være Lena Headey sin.

Her er noen bilder fra inspilling av scenen i fjor. SPOILER såklart.

http://watchersonthewall.com/new-images-dubrovnik-filming-pivotal-scene/

Interessant! Blir også spennende å se hvilke synder hun vil gjøre som fører henne dit. Alt dette med the Kettlebacks er nok vanskelig å få inn på bare et par episoder?

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo sant. Og i tillegg kommer at TV-serien nå er i ferd med å ta igjen flere av hovedpersonenes historielinjer fra bøkene, og manusforfatterne må nå begi seg ut i ukjent farvann. De har jo selvsagt GRRM tilgjengelig for konsultasjoner og han har forklart hvordan han ser for seg historien videre. Men manusforfatterne kan ikke lenger støtte seg på hans visjon, og det vil bli en del improvisering fremover. Det kan jo være spennende nok, det.

Flere blodfans er begynt å bli urolige for om kvaliteten på serien synker nå som manuset skrives av en gruppe mennesker som ikke nødvendigvis deler GRRM's forestillinger om Westeros 100%.

Sansa sin historie har allerede gått forbi bøkene. Såvidt jeg husker forlot hun aldri The Vale i bøkene, de var på vei til en familie med en passende sønn, tror jeg. Mye annet stemmer heller ikke, og det er greit nok det, men det er nok for å skape bedre historier at også Tyrion har kommet seg nærmere Dany på en helt annen måte enn i boken og at Jamie har med seg Bronn sørover. Det er vel omtrent bare historien ved The Wall som fremdeles følger boken ganske nøye. (Og litt i Kings Landing).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansa sin historie har allerede gått forbi bøkene. Såvidt jeg husker forlot hun aldri The Vale i bøkene, de var på vei til en familie med en passende sønn, tror jeg. Mye annet stemmer heller ikke, og det er greit nok det, men det er nok for å skape bedre historier at også Tyrion har kommet seg nærmere Dany på en helt annen måte enn i boken og at Jamie har med seg Bronn sørover. Det er vel omtrent bare historien ved The Wall som fremdeles følger boken ganske nøye. (Og litt i Kings Landing).

Sansa sin historie har sporet fullstendig av i fht bøkene. Men hvis man vil ha henne med, og beholde noe spenning, så var det kanskje eneste måte å gjøre det på. For Littlefinger ville vel gjemt henne i en liten stue på landet inntil videre.

Tyrions ferd til Daenerys ville blitt dørgende kjedelig dersom man skulle fulgt bøkene, så jeg sier ikke noe på at man bare lar Ser Mormont kakke ham over skallen og stjele første og beste båt for å kjøpe seg Daenerys goodwill med en sprell levende Lannister. Alt for mye drama i originalhistorien. Det gjorde seg bra på trykk, men ikke på TV, tror jeg.

"Hvor ble det av kona mi, pappa?"

"Hun dro vel dit alle horer drar!"

"TWAAANNNG!"

Det ligger sikkert en vits her ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay! Dany tar endelig morsrollen alvorlig og gir barna sine skikkelig dragemat!

"Kanskje vi skal la dragene bestemme hvem som er skyldig?"

La oss bare håpe at det ikke utarter. Hun bør helst ikke transformeres til en gal Targaryen-dronning.

Men det er ikke noe galt i å sende et budskap. "Jeg har tre drager, og jeg er faen ikke redd for å bruke dem."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gørrkjedelig episode. Det er nå vi får se hva serieskaperne er laget av, nå som de ikke kan flyte like lett på bøkene lenger. Har egentlig vært et gjesp av en sesong så langt.

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...