Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Hva med forholdet mellom Shae og Tywin - noe som har vart over lengre tid, samtidig som det pågikk med Tyrion? eller kun "etter" Tyrion? Og, elsket Shae egentlig Tyrion?

Tanker og forventninger til neste sesong?

Mitt inntrykk fra TV-serien er at Shae elsket Tyrion. Hun virket som en sterk dame som sa sine meninger rett ut og ikke lot seg plukke på nesen. Mitt inntrykk fra bøkene er at hun er et litt skjørere vesen som må passes bedre på, og som er opptatt av glitter og stas. Husker f.eks. fra bøkene at hun ble overveldet over et smykke hun fikk, og verdien på det. Som jeg ikke tror TV-seriens Shae ville brydd seg en dritt om. Vet ikke om bøkenes Shae hadde så mange følelser som TV-seriens Shae. :)

Jeg har egentlig litt labre forventninger til neste sesong. Jeg likte IKKE spesielt godt å lese om Arya på Braavos, vil gjerne ha henne i Westeros, skape litt røre der og helst nærme seg nordområdene. Briennes søketokt ble også litt langdryg i min smak. Tipper det kommer til å bli endel fokus på det økonomiske og banken. Daenerys irriterer meg grusomt, stagnerer i byen mens problemene tårner seg opp. Ser ikke fram til å se mer om det.

Gleder meg til: Cersei/Kings Landing-hendelsene. Tyrions ferd. Sam og Gilly og babyens ferd. Synes Stannis, the Onion Knight og følget også er interessante.

Anonymous poster hash: 696bd...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Evans

Håper vi får se mer til Brienne, liker den dama. Skikkelig tøffing, men samtidig veldig godtroende. Men nå er det jo håpløst å finne noen, så mulig at hun bare blir en evig vandrende soldat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper vi får se mer til Brienne, liker den dama. Skikkelig tøffing, men samtidig veldig godtroende. Men nå er det jo håpløst å finne noen, så mulig at hun bare blir en evig vandrende soldat.

Tja, hun fant da i alle fall Arya, selv om hun mistet henne igjen, og hun var på rett spor med Sansa. The Eyre var det logiske stedet å se etter henne. Hun kommer til å gå til "Den Blodige Porten" (westerosingene vet å gi navn til ting og steder) og se etter henne der. Det blir spennende, for jeg kan ikke tenke meg at de som er i Dalen innenfor liker å få besøk av en som bærer et valyrisk sverd med Lannisters løve på pommelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk fra TV-serien er at Shae elsket Tyrion. Hun virket som en sterk dame som sa sine meninger rett ut og ikke lot seg plukke på nesen. Mitt inntrykk fra bøkene er at hun er et litt skjørere vesen som må passes bedre på, og som er opptatt av glitter og stas. Husker f.eks. fra bøkene at hun ble overveldet over et smykke hun fikk, og verdien på det. Som jeg ikke tror TV-seriens Shae ville brydd seg en dritt om. Vet ikke om bøkenes Shae hadde så mange følelser som TV-seriens Shae. :)

Jeg har egentlig litt labre forventninger til neste sesong. Jeg likte IKKE spesielt godt å lese om Arya på Braavos, vil gjerne ha henne i Westeros, skape litt røre der og helst nærme seg nordområdene. Briennes søketokt ble også litt langdryg i min smak. Tipper det kommer til å bli endel fokus på det økonomiske og banken. Daenerys irriterer meg grusomt, stagnerer i byen mens problemene tårner seg opp. Ser ikke fram til å se mer om det.

Gleder meg til: Cersei/Kings Landing-hendelsene. Tyrions ferd. Sam og Gilly og babyens ferd. Synes Stannis, the Onion Knight og følget også er interessante.

Anonymous poster hash: 696bd...63d

Det blir spennende å se hva som skjer med Cersei nå som katta er ute av sekken andsynes faren, og hun har sagt i klare ord at hun og Jaime har hatt et kjærligetsforhold siden de var små, og at alle barna hennes er Jaimes.

Og Tyrion og Varys, gutta på tur, det blir også spennende. Jeg fikk ikke inntrykk av at Varys hadde planlagt å flykte selv. Det var nok mer en konsekvens av drapet på Tywin. Jeg tipper at han har ambivalente følelser overfor Tyrion etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må de jaggu få ut fingen og kalle inn Lady Stoneheart!

Tror ikke vi får se noe til henne. Håper nesten det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En brevvenn av meg har tegnet den:) Syntes den var så fin at jeg måtte vise den:) Hun mener og Lyanna er Jon snows mor!

Rart at det er et av de første treffene på Google og at bildet ligger ute på Deviantart..

Anonymous poster hash: a648b...632

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant:) Du vet jeg har brevvenner i forskjellige land:) så jeg ser mye forskjellig :)

Kanskje eg t.o.m har en profil med GoT tegninger eller annet på deviantart:)!

Endret av Anciol
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de kommer til å kutte Lady Stoneheart, det er for bra til å kuttes!



Anonymous poster hash: 767da...13a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig litt labre forventninger til neste sesong. Jeg likte IKKE spesielt godt å lese om Arya på Braavos, vil gjerne ha henne i Westeros, skape litt røre der og helst nærme seg nordområdene. Briennes søketokt ble også litt langdryg i min smak. Tipper det kommer til å bli endel fokus på det økonomiske og banken. Daenerys irriterer meg grusomt, stagnerer i byen mens problemene tårner seg opp. Ser ikke fram til å se mer om det.

Gleder meg til: Cersei/Kings Landing-hendelsene. Tyrions ferd. Sam og Gilly og babyens ferd. Synes Stannis, the Onion Knight og følget også er interessante.

Anonymous poster hash: 696bd...63d

Jeg har også litt labre forventninger til neste sesong. Det er bare Cersei/Kings Landing-historien og Jon/Winterfell/Wall som er spesielt interessant videre nå, synes jeg. Daenerys, Tyrion, Arya og de Ironborn-greiene synes jeg ble litt langdryge, blir selvsagt spennende når Tyrion nærmere seg Daenerys, men det er jo så laaaaaang transportetappe frem dit. Jeg tror også de dropper Lady Stoneheart, så aldri poenget med henne, synes det blitt litt vel far out, som jeg vel egentlig synes det kråke/tre-opplegget til Brandon også er. Hvis de skal lage to sesonger til før de begynner på stoff fra WOW, kan de umulig klare å toppe sesongene som har vært så langt. Kan håpe jeg tar feil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de kommer til å kutte Lady Stoneheart, det er for bra til å kuttes!

Anonymous poster hash: 767da...13a

Ikke godt å si. I bøkene beskrives en gruppe opprørere med en tilsynelatende udødelig ridder og en rød prest i ledelse. Presten har (antakelig pga dragene til Daenerys, som på en måte bringer magien tilbake til verden) fått krefter som gjør at han kan gjenopplive og reparere selv de som drepes i kamp. The Hound sloss jo mot denne ridderen i en trial by combat, og kløvde ham fra skulderen til livet, men han var like god bare minutter senere. Men med et ganske spektakulært arr.

Lady Stoneheart overtar ledelsen av opprøret mot Walder Frey og Lannisters etter at den gamle ridderen som var blitt udødelig etter velsignelsene fra presten Thoros av Myr, overfører all sin kraft til henne. Men der Dondarrion begynte sin karriere som en levende mann som ble reparert rett etter at han ble skadet første gang, var Lady Stoneheart et flere dager gammelt lik, og ganske forferdelig. Med henne i ledelsen begynner en ren terrorkampanje, der enhver Frey eller noen av deres folk som opprørerne får tak i, føres frem for Lady Stoneheart og dømmes. Eller dersom de er fremmede. Men jeg tror det er et sidespor som man godt kan skrive bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også litt labre forventninger til neste sesong. Det er bare Cersei/Kings Landing-historien og Jon/Winterfell/Wall som er spesielt interessant videre nå, synes jeg. Daenerys, Tyrion, Arya og de Ironborn-greiene synes jeg ble litt langdryge, blir selvsagt spennende når Tyrion nærmere seg Daenerys, men det er jo så laaaaaang transportetappe frem dit. Jeg tror også de dropper Lady Stoneheart, så aldri poenget med henne, synes det blitt litt vel far out, som jeg vel egentlig synes det kråke/tre-opplegget til Brandon også er. Hvis de skal lage to sesonger til før de begynner på stoff fra WOW, kan de umulig klare å toppe sesongene som har vært så langt. Kan håpe jeg tar feil da.

Det er litt kult at den treøyde ravnen som de har lett etter, viser seg å være Bloodraven, en av de siste gjenlevende Targaryens, og en mann som forsvant fra historien for hundre år siden. Men her er han altså, symbiotisk sammenføyd med et Weirwood-tre og i stand til å se hva som foregår i resten av verden. Med tusen øyne og ett.

Han nevnes så vidt jeg vet først i bøkene om Dunk og Egg, og der er han stadig omtalt som en person som man må passe seg for, lederen for Targaryens etteretning, og en mann med mange magiske krefter. Minst av dem at han var en warg og kunne besette dyr.

How manye eyes does the Blood Raven have? A thousand. And one. GRRM nekter seg ingenting :)

Men jeg er enig med deg om Ironborn. De kommer til å bli helt kritiske i siste fase av historien slik den nå engang er skrevet, men jeg digger dem ganske enkelt ikke. De er for traurige, med sitt "That which is dead cannot die!" og The Drowned God og The Iron Price og hele pakka. En humørløs gjeng med barbarer, alle som en.

Men ikke alle kan være ironiske dverger, det hadde sikkert blitt litt ensformig, det også...

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en drage på rømmen og Bran har blitt fortalt at han vil komme til å fly. ... Er det noe forbindelse der eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en drage på rømmen og Bran har blitt fortalt at han vil komme til å fly. ... Er det noe forbindelse der eller?

Dragen er ikke helt på rømmen. Dany er sammen med Drogon på slutten av A Dance with Dragons, og selv om hun ikke har helt kontroll på ham er det den av dragene hun har mest kontroll på.

Jeg tror ikke Bran kommer til å fly fysisk, men jeg ser det som mye mulig at han kommer til å varge en av dragene før eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dragen er ikke helt på rømmen. Dany er sammen med Drogon på slutten av A Dance with Dragons, og selv om hun ikke har helt kontroll på ham er det den av dragene hun har mest kontroll på.

Jeg tror ikke Bran kommer til å fly fysisk, men jeg ser det som mye mulig at han kommer til å varge en av dragene før eller senere.

Spennende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bran kommer uansett til å lære å fly via kråker, ugler og andre fugler før den tid. Dessuten kan han "fly" til de stedene der det er en "weirwood" (noen ganger også til en annen tid).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dragen er ikke helt på rømmen. Dany er sammen med Drogon på slutten av A Dance with Dragons, og selv om hun ikke har helt kontroll på ham er det den av dragene hun har mest kontroll på.

Jeg tror ikke Bran kommer til å fly fysisk, men jeg ser det som mye mulig at han kommer til å varge en av dragene før eller senere.

Det er vel mer sånn at dragen elsker henne, eller tror at hun er moren, eller noe slikt, og den tolererer henne, men hun kan ikke kontrollere den. Det er det ingen som kan. Noe slavehandleren i Astapor var den første til å finne ut, "the hard way".

Den eneste grunnen til at jeg gad å lese om de traurige Ironborn, er at en av dem, en særlig ekkel og brutal onkel av Theon, har funnet ut hvordan drager kan temmes, og HAN har også hørt om den sveisne lille Thargaryen-snuppa som har tre drager, men som antakeligvis IKKE vet hvordan hun skal styre dem. Så han drømmer om å få seg litt kvalitetspels på knaggen, en silkemyk hermelin til avveksling fra de raggete geitene (bare et ordspill, jeg tror ikke han er geiteskjender, bare ikke så godt vant), og kommer sannsynligvis til å innfinne seg i Slavers Bay før eller siden.

Hvis ikke han skrives ut av historien, da. Den som lever, får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bran kommer uansett til å lære å fly via kråker, ugler og andre fugler før den tid. Dessuten kan han "fly" til de stedene der det er en "weirwood" (noen ganger også til en annen tid).

Ja, han kan se tilbake i tid. Trærne "husker" alt som har skjedd foran dem. "Grønnmalt benk i hagen", eat your heart out!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Aria.

Kan ikke huske å ha hørt noe om dette i serien, men mulig det et nevnt i tidligere sesonger. Vet Dany at faren hennes var en gal og slem konge? Det var en epi nå i ses 4 hvor hun sa noe som "they killed my father and took our city" og var sint da hun sa det, antydet liksom at det var forferdelig at de drepte faren... Men det var det jo ikke!

Så, vet hun i det hele tatt om familien sin, innavlingen, at noen av de ble gale, og da spesielt alt med the mad king og hvor slem han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å ha hørt noe om dette i serien, men mulig det et nevnt i tidligere sesonger. Vet Dany at faren hennes var en gal og slem konge? Det var en epi nå i ses 4 hvor hun sa noe som "they killed my father and took our city" og var sint da hun sa det, antydet liksom at det var forferdelig at de drepte faren... Men det var det jo ikke!

Så, vet hun i det hele tatt om familien sin, innavlingen, at noen av de ble gale, og da spesielt alt med the mad king og hvor slem han var.

Daenerys ble født på festningen Dragonstone kort tid før den ble tatt av Robert Baratheon. Hun og broren hennes ble smuglet ut av festningen og over havet til Braavos i siste liten, så hun vet ikke stort mer om familien sin enn det broren og andre har kunnet fortelle henne. Og de omtalte nok ikke faren hennes som "den gale kongen". Og var nok heller ikke klar over at han hadde underminert hele Kings Landing med Wildfire og planla å brenne den til grunnen heller enn å overgi seg. Akkurat den biten var det nok bare Jaime Lannister som visste om, bortsett fra kongen selv.

Anyway, Daenerys er vel først og fremst klar over at arven hennes ble tatt fra henne, og at hele familien, så langt hun vet, ble myrdet, inkludert hvert eneste barn og hver eneste hustru i tillegg til kongen og prinsene selv. Jeg tror ikke det vil være mennesklig mulig for noen person å se utslettelsen av hele sin familie som en god ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...