Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hørt noen si Flirtet og ikke flørtet. Det høres veldig merkelig ut hvis folk tror det heter flirtet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri hørt noen si Flirtet og ikke flørtet. Det høres veldig merkelig ut hvis folk tror det heter flirtet...

Det er jo ikke så lenge siden det var slik man skrev det. Flirtet er vel ikke noe verre enn pub, service og yacht. Kjenner nok av folk som vrir seg av tanken på pøbb, sørvis og jåt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt noen si Flirtet og ikke flørtet. Det høres veldig merkelig ut hvis folk tror det heter flirtet...

Man har alltid sagt flørtet. I det hele tatt er det mye man ikke uttaler som det skrives. Det er ingen som uttaler 'jeg' rett fram, for eksempel.

Anonymous poster hash: 13870...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som uttaler 'jeg' rett fram, for eksempel.

Anonymous poster hash: 13870...c52

Mja. G er en komplisert bokstav i germanske språk, som noen ganger er en /g/ og noen ganger /j/. På norsk har i en del ord der den er utvetydig det ene eller det andre (begynne, gå) og noen der dialekt målform eller personlig preferanse avgjør (høgskole). Jeg har aldri vært uttalt /jeg/, såvidt jeg vet, men endringer i både uttale og ortografi har gjort at stavemåten nå fremstår som mindre representativ for uttalen enn den tidligere var.

(Mitt fagfelt er forøvrig engelsk, så blir litt semigjetting angående norsk, men pleier å treffe rimelig godt likevel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser stadig vekk at folk skriver "voksene" Det heter voksne ! Huff :murvegg:

Eller blander sammen "voksne" og "voksende". "Den voksende befolkningen" - hm, det kan bli litt uklart hva som menes, av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter ikke narkomaner og kleptomaner, men narkomane og kleplomane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp sett det merkeligste ordet jeg noen gang har sett. Kan noen se hva det er uten å trykke på spoiler?

bjundte

begynte

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke narkomaner og kleptomaner, men narkomane og kleplomane.

Det heter vel strengt tatt kleptomane, ikke kleplomane :fnise:

Anonymous poster hash: d51ee...e3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har nettopp sett det merkeligste ordet jeg noen gang har sett. Kan noen se hva det er uten å trykke på spoiler?

bjundte

begynte

Oi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp sett det merkeligste ordet jeg noen gang har sett. Kan noen se hva det er uten å trykke på spoiler?

bjundte

begynte

Den måten å skrive på har jeg sett hos mange med lese/skrivevansker, men uten d.

I dag irriterer jeg meg over "ny og ned". Altså, "det skjer i ny og ned". Ned???

Og så lurer jeg på en ting: når man skal bli vant med noe, heter det "å venne seg til", eller "å vende seg til"? Jeg skriver det første, men ser nesten utelukkende det siste her inne, så lurer på om jeg har skrevet feil i alle år!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "venne". Helt forståelig skrivefeil da, siden "vende" gir jo mening sånn metaforisk sett. Kanskje det er nyttig å huske på at ordet er beslektet med "vane" og ikke "vending".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Selv om" og "selvom" betyr veldig forskjellige ting.

Og det er svært sjelden man har bruk for ordet "selvom". Nesten aldri, skulle jeg tro, om man ikke lever av jakt og fiske, og bor i Arktis.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp sett det merkeligste ordet jeg noen gang har sett. Kan noen se hva det er uten å trykke på spoiler?

bjundte

[spoiler

Har hørt noen si det også . Har med dialekt å gjøre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alle 76 sidene, så mulig noen allerede har kommentert det, men folk som ikke vet forskjellen på hun/henne!

"Henne skal bare hente noe", "henne sa at", "henne har kjøpt den i utlandet".

Hvorfor snakker folk sånn?



Anonymous poster hash: cb188...5fa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Og det er svært sjelden man har bruk for ordet "selvom". Nesten aldri, skulle jeg tro, om man ikke lever av jakt og fiske, og bor i Arktis.

Ha ha ... Den tok et halvt minutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt noen si det også . Har med dialekt å gjøre .

Sier selv "bjynte" om jeg er veldig i dialekt, men ville aldri finne på å skrive det i fullt alvor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "venne". Helt forståelig skrivefeil da, siden "vende" gir jo mening sånn metaforisk sett. Kanskje det er nyttig å huske på at ordet er beslektet med "vane" og ikke "vending".

Ja det var jo det jeg trodde, men ser nesten aldri at noen skriver "venne" lenger, så jeg ble veldig i tvil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i hvertfall/ihvertfall i morgen...

Jeg må nesten se det ann...

Irriterer meg grønn hver gang noen staver disse ordene på den måten. Det skrives i hvert fall og an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...