Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Tekola

Man kan si vill. Det er forskjellige måter å si ting på

Personen du siterer skriver jo at dette er ting som skrives, og selv om talespråket ikke nødvendigvis har grammatiske regler, så har skriftspråket det. Ergo er det faktisk helt i tråd med denne trådens tema å ta det opp.

 

Caelyn: Jeg får helt mark av sånt! Er østlending selv, og synes faktisk det er mer behagelig å lese statusoppdateringer på ren trønder enn "østlandsdialekt", for det gjør bare vondt i øynene! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jacklost

Personen du siterer skriver jo at dette er ting som skrives, og selv om talespråket ikke nødvendigvis har grammatiske regler, så har skriftspråket det. Ergo er det faktisk helt i tråd med denne trådens tema å ta det opp.

 

Caelyn: Jeg får helt mark av sånt! Er østlending selv, og synes faktisk det er mer behagelig å lese statusoppdateringer på ren trønder enn "østlandsdialekt", for det gjør bare vondt i øynene! :ler:

Heh? Det var da ingenting gale med det jeg sa. Det var on topic. Jeg har alltid sagt vill framfor vil så det er nok forskjellige folk som sier det på forskjellige måter :)

 

Er som at noen sier ham framfor han (Noe som egentlig irriterer vettet av meg :fnise:)

Endret av Winza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh? Det var da ingenting gale med det jeg sa. Det var on topic. Jeg har alltid sagt vill framfor vil så det er nok forskjellige folk som sier det på forskjellige måter :)

 

Er som at noen sier ham framfor han (Noe som egentlig irriterer vettet av meg :fnise:)

 

Men han og ham er da også to forskjellige ting :P "Ham" er samme formen som "henne"

han - subjektsform

ham - objektsform

 

Aka "Jeg snakket med ham/henne" 

Man kan dog velge om man vil bruke han eller ham.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, da har jeg misforstått ordet hele livet mitt :fnise:

 

Man lærer stadig noe nytt   :Hehe: 

 

:tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket at flere og flere skriver _mengang_ i stedet for MED EN GANG.

Hvorfor? Det får dere til å fremstå som komplette idioter av noen latsabber som ikke GIDDER å skrive ordentlig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heh? Det var da ingenting gale med det jeg sa. Det var on topic. Jeg har alltid sagt vill framfor vil så det er nok forskjellige folk som sier det på forskjellige måter :)

Er som at noen sier ham framfor han (Noe som egentlig irriterer vettet av meg :fnise:)

Hva mener du egentlig her? At det er en uttaleforskjell på ordene vil og vill?

Han og ham er som en annen nevner over to forskjellige ord. Ham er ikke lenger eneste objektsform, men det er den klassiske, og fullt lovlig i både skriftspråk og talemål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo det jeg lurer på hva du mener med. Hvordan høres disse ordene forskjellige ut?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Ååå! Ser at jeg skrev at folk sier istedenfor skriver. Det forklarer hvorfor jeg ble forvirret nå :fnise: Jeg mente at noen skriver vil og andre vill :) Beklager misforståelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi jo tilbake til start. :P Vil og vill er to forskjellige ord med vidt forskjellige betydninger. Skrivemåten er ikke valgfri. "Jeg vill spise is" er feil, og det samme er "han er helt vil".

Endret av Okapi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Da har jeg isåfall lært at det faktisk er vil, aldri vill så framover vil jeg si vil istedenfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Mente at noen sier vil og noen sier vill :)

Mener du med lang i slik som (ta en) hvil eller hvil (deg)? [h-en skrives, men uttales ikke].

Hva vil det si å være en vill mann? Disse to orda uttales nøyaktig likt, med kort i og lang (dobbel) l.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg isåfall lært at det faktisk er vil, aldri vill så framover vil jeg si vil istedenfor :)

...med mindre du faktisk mener vill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Ååå! Ser at jeg skrev at folk sier istedenfor skriver. Det forklarer hvorfor jeg ble forvirret nå :fnise: Jeg mente at noen skriver vil og andre vill :) Beklager misforståelsen :)

Unnskyld, men du er litt forvirret! Alle dine påstander er feil.

Kanskje du ikke er etnisk norsk? (I likhet med meg..)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

...med mindre du faktisk mener vill.

Heh? Vi har oppklart denne saken nå ;)

Unnskyld, men du er litt forvirret! Alle dine påstander er feil.

Kanskje du ikke er etnisk norsk? (I likhet med meg..)

:)

Ikke etnisk norsk? Hva babler du om?

Du har ikke noe rett til å si at alle mine påstander er feil...

Endret av Winza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har ikke noe rett til å si at alle mine påstander er feil...

 

Det kan hvem som helst si, hvis de faktisk er feil, og fortelle deg hva som er korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh? Vi har oppklart denne saken nå ;)

 

Kanskje det, men du uttrykker deg såpass merkelig at det er vanskelig å se om du har forstått. Vill er fortsatt et ord, og skal du bruke det skriver du det nettopp vill. Hvis du skriver vil når du mener vill blir det like feil som vill når du mener vil.

 

 

 

Ikke etnisk norsk? Hva babler du om?

Du har ikke noe rett til å si at alle mine påstander er feil...

 

Om du tar feil er det lov til å påpeke at du tar feil.

 

Når folk spør om du er etnisk norsk er det fordi, vel, vi har denne diskusjonen. Du ser ikke ut til å skjønne forskjellen på vil og vill, og du ler av folk som bruker pronomenet ham? Du startet også diskusjonen med "Man kan si vill. Det er forskjellige måter å si ting på ", med andre ord på uttale, og etter ørten innlegg sier du du egentlig mente at det er forskjellige måter å skrive ting på. Kort og greit blir det veldig vanskelig å forstå hva du mener fordi du uttrykker deg så vimsete. Når du i tillegg er ganske bastant (både her og angående iPhone-saken på forrige side) kommer folk til å reagere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh? Vi har oppklart denne saken nå

Det var en lettelse, men da bør du vise at du har forstått dette, og ikke servere vrøvl som:

Da har jeg isåfall lært at det faktisk er vil, aldri vill så framover vil jeg si vil istedenfor

Mener du adjektivet, skrives det med dobbel l. Verbet skrives med enkel. Og fremdeles skriver du si når du burde skrive skrive.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...