Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Soppas, såppas, sid(e)na, fordetom, fordiom (jeg gjør det fordiom).

 

Jeg liker selvom. Pleier å servere et bildesøk når folk skriver det der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker selvom. Pleier å servere et bildesøk når folk skriver det der. :P

 

                                        :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått at man sier "Jeg vil" ikke "Jeg vill" :)

 

Argh, mann. Mener du sier, eller mener du skriver? Ordene uttales helt likt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Fanken asså /: Skrev sier igjen med et uhell. Dette er pinlig asså, jeg framstår helt fjern. Unnskyld

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ærligøs

Fanken asså /: Skrev sier igjen med et uhell. Dette er pinlig asså, jeg framstår helt fjern. Unnskyld

Dette er det beste innlegget du har hatt i debatten så langt. 

 

Ga deg et dubiøst rep-poeng. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanken asså /: Skrev sier igjen med et uhell. Dette er pinlig asså, jeg framstår helt fjern. Unnskyld

Ingen katastrofe. Men gjør som jeg, les en gang til igjennom, ekstra nøye, før du sender innlegget. En hærskare med pinligheter er blitt stanset i siste øyeblikk. Likevel slipper mange nok igjennom, dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører reprise av "hverdag" istedenfor "hver dag", "sjeldent" istedenfor "sjelden".

Eksempler på hva det IKKE heter: "Jeg spiser lutefisk hverdag i hele julen" og "jeg har sjeldent kontanter med meg".

"Hverdag" og "sjeldent" er begge riktige ord, men ikke i disse sammenhengene. Noen ganger kan de dessuten skape misforståelser eller uklarheter, som i "jeg har sjeldent dårlig kroppslukt".

Endret av Pringle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke om jeg har skrevet det før, men jeg lærte til min store overraskelse at det heter "å stikke under stol", ikke å "stikke under en stol". Så det har jeg sagt i noen år...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke om jeg har skrevet det før, men jeg lærte til min store overraskelse at det heter "å stikke under stol", ikke å "stikke under en stol". Så det har jeg sagt i noen år... :P

 

 

 

 

Ja, jeg har sett den. :) Per Egil Hegge skriver godt om språk.

 

Ante det ikke! Og vet ikke om jeg kommer til å endre praksis, selv om det nok er et uttrykk jeg bruker sjelden.

 

 

 

Oppsummert: Når vi bruker et substantiv i ubestemt form uten ubestemt artikkel, får det en mer generell betydning og kan brukes overført, enn hvis vi slenger på artikkelen. For innvandrere med et morsmål som mangler artikler, blir dette noe av det vanskeligste når de gir seg i kast med norsk.

 

Dette kan utvides til å gjelde språkopplæring generelt, mener jeg. Følelsen for språk, magefølelsen, som feks sier oss at noe skurrer, eller at dette var komisk, blir muligens ikke oppmuntret hos barn og unge lenger. Det sier seg selv at følelsen for språk blir svakere når sammenhengen mellom begrep og betydning viskes ut - dette er forsåvidt en naturlig prosess når det gjelder gjenstander og fenomener som er ute av bruk (og greit nok at man ikke lenger pleier å sette lyset sitt under en skjeppe) - men at mange ikke reagerer når "forsovet" brukes for "forsåvidt", er ikke noe sunnhetstegn. Siden man heller ikke skal rette på noen, vil kaoset bare øke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ante det ikke! Og vet ikke om jeg kommer til å endre praksis, selv om det nok er et uttrykk jeg bruker sjelden.

 

 

Dette kan utvides til å gjelde språkopplæring generelt, mener jeg. Følelsen for språk, magefølelsen, som feks sier oss at noe skurrer, eller at dette var komisk, blir muligens ikke oppmuntret hos barn og unge lenger. Det sier seg selv at følelsen for språk blir svakere når sammenhengen mellom begrep og betydning viskes ut - dette er forsåvidt en naturlig prosess når det gjelder gjenstander og fenomener som er ute av bruk (og greit nok at man ikke lenger pleier å sette lyset sitt under en skjeppe) - men at mange ikke reagerer når "forsovet" brukes for "forsåvidt", er ikke noe sunnhetstegn. Siden man heller ikke skal rette på noen, vil kaoset bare øke.

 

Årsaken til at man ofte gjør feil i slike uttrykk, er kanskje at man ikke "analyserer" slike uttrykk, man tar dem som regel uanalysert inn i språket sitt. Når det gjelder undervisning i språk, ser det ikke ut til at formell undervisning i språk har så stor effekt, så lenge det ikke kobles direkte til bruken av språket. Slik sett kan man godt ta i bruk faste uttrykk som ofte brukes feil, og forklare hvorfor. Det er ikke sikkert at følelsen for språk blir svakere kun fordi noen uttrykk misforstås av mange. Det er en naturlig side ved all språkutvikling, selv om man ikke trenger å like det. Noen uttrykk har konsekvent blitt brukt feil så lenge at de nå er en gjengs del av språkbruken, altså ikke "feil" lenger. Jeg klarer ikke å komme på et eksempel her og nå, men jeg tror et google-søk kan gjøre jobben. Eller for å ta en et innlånt, verbalisert substantiv: vi kan google det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Siden man heller ikke skal rette på noen, vil kaoset bare øke.

Det snodige er at foreldrene har fått det for seg at oppdragelse ikke inkluderer språkbruk.Hvem skal barna lære av da? Hverandre? Den norske kultur og det norske språk står for fall om ikke noe overraskende skjer (som at vi blir okkupert av Russland, f. eks.). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg liker selvom. Pleier å servere et bildesøk når folk skriver det der. :P

Gåååådddd. Jeg var nesten på vei til Google for å søke og leste eeeeeen gaaaaaang tiiiiiiiil før det gikk opp for meg hva du mente (ikke selv om som var problemet men selvom ...). Litt i slekt med "ananas biter i egen juice" denne.

:fnis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Svette som en gris"

 

Griser svetter ikke. I stedet for å svette, kjøler de seg ned ved å rulle seg i søle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Svette som en gris"

 

Griser svetter ikke. I stedet for å svette, kjøler de seg ned ved å rulle seg i søle.

 

Godt poeng!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

"Svette som en gris"

 

Griser svetter ikke. I stedet for å svette, kjøler de seg ned ved å rulle seg i søle.

Haha, godt poeng :) Jeg har brukt dette ordtaket før men aldri egentlig tenkt over at griser ikke svetter :fnise:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel tenkt på det mer som at når man svetter som blir man skitten som en gris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...