Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil nå heller si at språket degenererer hvis slike ord skulle bli godtatt. Bærte, skjærte, skrivde, gidde (gav), lyvde, skyvde osv. osv.

Haha, jeg har en venn som konsekvent sier heter "bedde", (han bedde meg i bursdagen sin) :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil nå heller si at språket degenererer hvis slike ord skulle bli godtatt. Bærte, skjærte, skrivde, gidde (gav), lyvde, skyvde osv. osv.

Og det har noen sagt om alle språkendringer i alle språk gjennom alle tider, det er jeg helt sikker på :P

Anonymous poster hash: 27173...a26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en konklusjon. Noen bøyer et verb feil, og dermed er det slutt på å bøye noen verb riktig, i følge deg.

For øvrig kommer nok 'bærte' snart til å bli godkjent form. Språket er i utvikling.

Anonymous poster hash: 13870...c52

Det er viktig at du tar alt helt bokstavelig :fnise:

Det er bare en av mange verb som ikke bøyes riktig, og det er veldig mange som sier/skriver skjærte, bærte, gidde osv. Det høres ut som om vi har blitt fem år igjen.

Jeg håper ikke det blir godtatt å skrive slik, men hvem vet?

Anonymous poster hash: fdc4d...43b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å skrive "uanz" i stedet for "uansett"? Ser det er flere som gjør det.



Anonymous poster hash: 13870...c52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å skrive "uanz" i stedet for "uansett"? Ser det er flere som gjør det.

Anonymous poster hash: 13870...c52

På ingen måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå heller si at språket degenererer hvis slike ord skulle bli godtatt. Bærte, skjærte, skrivde, gidde (gav), lyvde, skyvde osv. osv.

Hvorfor det? Hvorfor skulle gidde være et dårligere ord enn ga (det heler forresten ikke gav)?

Anonymous poster hash: 7acde...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Hvorfor det? Hvorfor skulle gidde være et dårligere ord enn ga (det heler forresten ikke gav)?

Anonymous poster hash: 7acde...3f1

To/treåringer sier "gidde". Jeg gidde henne det.

Ga/gav er valgfritt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå heller si at språket degenererer hvis slike ord skulle bli godtatt. Bærte, skjærte, skrivde, gidde (gav), lyvde, skyvde osv. osv.

Språket er jo fullt av slike innarbeidede degenerasjoner allerede. Du bruker selv både si og tatt, ser jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

I min verden er det stor forskjell på hva man SIER i dagligtale/på dialekt og hva man skriver. Som kjent "ligger vi i ovnen og sitter på potetene" her i Bergen - vel og merke når vi snakker. Vi skriver det ikke

Om noen sier "gjidde" og "skjærte" så får en heller bære over med det, men å skrive det er totalt fysj,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg får meg heller ikke til å bruke han i objektsform, viss som synomym til dersom, og skriver helst ikke ordet kløtsj med mindre jeg gjør det poeng av det, men jeg kan jo ikke akkurat si at disse tingene er feil heller. Det er bare jeg som er konservativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater når folk skriver 'psyk'. Det er jo ikke et ord.



Anonymous poster hash: c7f5b...f45
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå heller si at språket degenererer hvis slike ord skulle bli godtatt. Bærte, skjærte, skrivde, gidde (gav), lyvde, skyvde osv. osv.

Hadde du levt i gode, gamle dager, så ville du nok reagert kraftig på de første som begynte å si/skrive "har" i stedet for "haver" også.

Å si at språklig utvikling betyr at språket blir "dårligere" blir for dumt. Hvorfor er det slik at det som tilfeldigvis anses som riktig akkurat nå er det ultimate?

Mener du følgende: "Ser vi på språket slik det var i Norge for 1000 år siden er det utrolig hvor mye det har utviklet seg. Men nå, i 2015, er det slutt. Nå kan det ikke bli bedre. Nå er det perfekt. Språket kommer helt sikkert til å være helt annerledes om 1000 år, men det nådde nok toppen i 2015".

Eller..?

Anonymous poster hash: 13870...c52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg er uføre".

Det virker som om de fleste uføre tror det er riktig å skrive det. Språket skal utvikle seg mye ennå, men at flertall plutselig blir til entall tror jeg ikke skjer på en stund.



Anonymous poster hash: 13870...c52
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg er uføre".

Det virker som om de fleste uføre tror det er riktig å skrive det. Språket skal utvikle seg mye ennå, men at flertall plutselig blir til entall tror jeg ikke skjer på en stund.

Anonymous poster hash: 13870...c52

Litt mystisk den der, litt som med folk som tror asiater er i entall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nå hørte jeg det nettopp igjen, på tv. "Vi må sette fokus på..." Det er feil. Vi kan sette søkelyset på noe, eventuelt sette noe i fokus.

Noe annet som irriterer meg, som jeg hører og ser ustanselig, er "både (bla bla), men også (bla bla)". Det riktige er "både-og" og "ikke bare-men også". "Både du, men også jeg"

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elseby13

Apropos asiat, jeg blir så irritert når folk sier at jeg ikke er en asiat.

"Du er jo ikke kineser/japaner", svarer de. Hallo, vet du hvor mange land Asia består av??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos asiat, jeg blir så irritert når folk sier at jeg ikke er en asiat.

"Du er jo ikke kineser/japaner", svarer de. Hallo, vet du hvor mange land Asia består av??

Hvor er du fra, da? Russland øst for Europa-/Asia-grensa?

Anonymous poster hash: 13870...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei fra Sør-Afrika. Kan jeg si at hun er afrikaner? Hun er hvit.

Anonymous poster hash: 13870...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei fra Sør-Afrika. Kan jeg si at hun er afrikaner? Hun er hvit.Anonymous poster hash: 13870...c52

Er hun fra Afrika, er hun afrikaner :) Med mindre hun bor i Norge og føler seg norsk selv, selvsagt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...