AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #861 Del Skrevet 4. oktober 2014 Minner meg om folk som sier 'asiater' når de mener 'asiat'. Virker særlig utbredt på østlandet. Det har jeg lagt merke til også, "alle" skriver "en asiater/mange asiatere" her på forumet. Og "skandinaver/skandinavere". TAKK. Jeg har påpekt det et par ganger i dette språkforumet, men får sjelden særlig respons. Fint å se at det er flere som reagerer på dette. Forferdelig irriterende. Jeg har hørt det over hele landet, men meget mulig det er mest utbredt på Østlandet. Jeg bor i hvert fall på Østlandet, og å høre folk si "en asiat - flere asiater" er sjeldent. Jeg irriterer meg voldsomt over det, for meg blir det like ille som når folk sier "norskt". Altså slikt barn sier. Anonymous poster hash: 486ff...42a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 4. oktober 2014 #862 Del Skrevet 4. oktober 2014 Gud veit hva de tenker... Jeg irriterer meg over "inntil X % mer eller mindre Y". Haha, inntil betyr jo maksimum, så hvis produktet er garantert å ikke være mer enn så og så mye bedre/større... så er jo det antimarkedsføring. Jeg føler meg ikke lokket av denne ordbruken, ihvertfall. Når jeg ser at Superchips inneholder "40% mindre fett", så tenker jeg umiddelbart at det de sammenligner med nettopp er fett...ergo er Superchips 60% fett. Kanskje ikke helt det de mente. Husker også jeg kom over "endelig en naturlig potetchips" for et par år siden. Hva er normen her? Overnaturlig? Blir sånt manet frem av messende munker? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. oktober 2014 #863 Del Skrevet 4. oktober 2014 Når jeg ser at Superchips inneholder "40% mindre fett", så tenker jeg umiddelbart at det de sammenligner med nettopp er fett...ergo er Superchips 60% fett. Kanskje ikke helt det de mente. Husker også jeg kom over "endelig en naturlig potetchips" for et par år siden. Hva er normen her? Overnaturlig? Blir sånt manet frem av messende munker? Munkene lager likør de, vet du . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #864 Del Skrevet 5. oktober 2014 Det er mulig denne har vært nevnt tidligere, men jeg irriterer meg like mye fremdeles. Det heter legitimasjon. Det heter ikke legemitasjon eller legimitasjon. Synes det er pinlig å høre på når postansatte spør voksne mennesker om de har legemitasjon altså. Anonymous poster hash: 1d370...928 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 5. oktober 2014 #865 Del Skrevet 5. oktober 2014 "...siden jeg også egentlig er ganske kinkig av meg,..." Det engelske "kinky" er IKKE det samme som "kinkig" på norsk. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 5. oktober 2014 #866 Del Skrevet 5. oktober 2014 Hoho, den så jeg og. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #867 Del Skrevet 5. oktober 2014 Når jeg ser at Superchips inneholder "40% mindre fett", så tenker jeg umiddelbart at det de sammenligner med nettopp er fett...ergo er Superchips 60% fett. Kanskje ikke helt det de mente. Hæ, er det mulig å misforstå hva 40 % mindre fett betyr?Anonymous poster hash: 13870...c52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 5. oktober 2014 #868 Del Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Hæ, er det mulig å misforstå hva 40 % mindre fett betyr?Anonymous poster hash: 13870...c52 40 % mindre fett enn i? Hva er det sammenlignet med? Endret 5. oktober 2014 av Arabella 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riskjeks Skrevet 6. oktober 2014 #869 Del Skrevet 6. oktober 2014 40 % mindre fett enn i? Hva er det sammenlignet med? Vanlig potetgull fra det aktuell merket, regner jeg med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #870 Del Skrevet 6. oktober 2014 Vanlig potetgull fra det aktuell merket, regner jeg med. Jeg hadde en pose hjemme, og det var nøyaktig det som stod der Anonymous poster hash: 27173...a26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #871 Del Skrevet 6. oktober 2014 40 % mindre fett enn i? Hva er det sammenlignet med? Med ikke-superchips, naturligvis.Anonymous poster hash: 13870...c52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. oktober 2014 #872 Del Skrevet 6. oktober 2014 Med ikke-superchips, naturligvis.Anonymous poster hash: 13870...c52 Ok. For meg ville det vært mer opplysende om det stod hvor mange prosent fett det var pr. 100 gram, enn å sammenligne med andre chips. Men det gjør kanskje det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #873 Del Skrevet 6. oktober 2014 Ok. For meg ville det vært mer opplysende om det stod hvor mange prosent fett det var pr. 100 gram, enn å sammenligne med andre chips. Men det gjør kanskje det også. Det gjør det, på samme måte som det vel gjør på omtrent alle matvarer her i landet. Men næringstabellen brukes, av en eller annen grunn, sjelden i reklamesammenheng Anonymous poster hash: 27173...a26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. oktober 2014 #874 Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Jeg ser ustanselig at folk skriver at de satt på kaffen, satt på tv-en, satt på en dvd etc. etc. Jeg skal ikke si for sikkert at noen kanskje gjør dette, men sannsynligvis mener de at de "satte" på kaffe, "satte" på tv osv. Det heter altså: sette-setter-satte-har satt (transitivt), sitte-sitter-satt-har sittet (intransitivt) Endret 6. oktober 2014 av Arabella 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 6. oktober 2014 #875 Del Skrevet 6. oktober 2014 Kan slenge på at mange ungdom øst i Oslo bøyer å legge som å legge legger lo, og å trykke som å trykke trykker trakk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. oktober 2014 #876 Del Skrevet 6. oktober 2014 Kan slenge på at mange ungdom øst i Oslo bøyer å legge som å legge legger lo, og å trykke som å trykke trykker trakk. Sier de det på gøy da, eller tror de virkelig det er riktig? Dette minner litt om denne vitsen: å forsvinne - forsvinner - forsvant - ble helt borte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 6. oktober 2014 #877 Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Sier de det på gøy da, eller tror de virkelig det er riktig? Dette minner litt om denne vitsen: å forsvinne - forsvinner - forsvant - ble helt borte Det er en del av språket deres, men vi lærerne retter det selvfølgelig opp. Det er de færreste av mine elever som sier det nå. Men de blander noen ganger lå, la og lot, og ofte blir det bare "lo", før de retter seg selv. Lå og la sliter mange fortsatt med. Det er for øvrig bare de med innvandrerbakgrunn som sliter med dette. Endret 6. oktober 2014 av Rossin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. oktober 2014 #878 Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Det er en del av språket deres, men vi lærerne retter det selvfølgelig opp. Det er de færreste av mine elever som sier det nå. Men de blander noen ganger lå, la og lot, og ofte blir det bare "lo", før de retter seg selv. Lå og la sliter mange fortsatt med. Det er for øvrig bare de med innvandrerbakgrunn som sliter med dette. Disse parverbene kan være vriene. Jeg var "ekstralærer" en gang for noen som gikk på norskkurs og ofte ikke fikk med seg alt. Jeg viste dem fysisk forskjellen på blant annet legge/ligge, sette/sitte og slike ord. Du som er lærer, er denne bøyningen av å late (som) riktig/godtatt? Late - later - lot/latet? (heter det fremdeles lot i preteritum?)- har latet? Endret 6. oktober 2014 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 6. oktober 2014 #879 Del Skrevet 6. oktober 2014 Disse parverbene kan være vriene. Jeg var "ekstralærer" en gang for noen som gikk på norskkurs og ofte ikke fikk med seg alt. Jeg viste dem fysisk forskjellen på blant annet legge/ligge, sette/sitte og slike ord. Du som er lærer, er denne bøyningen av å late (som) riktig/godtatt? Late - later - lot (heter det fremdeles lot i preteritum?)- har latet? Jeg tror du har rett. Eller er jeg blitt så gammel at dette verbet er fått regelmessig konjugasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #880 Del Skrevet 6. oktober 2014 Disse parverbene kan være vriene. Jeg var "ekstralærer" en gang for noen som gikk på norskkurs og ofte ikke fikk med seg alt. Jeg viste dem fysisk forskjellen på blant annet legge/ligge, sette/sitte og slike ord. Du som er lærer, er denne bøyningen av å late (som) riktig/godtatt? Late - later - lot/latet? (heter det fremdeles lot i preteritum?)- har latet? I følge Per Egil Hegge bøyes å late som slik: later - lot - har latt. Å late seg derimot er later - latet - har latet. http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=3020 Anonymous poster hash: 259af...679 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå