Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Første gang jeg har hørt om denne feilen.

Anonymous poster hash: 13870...c52

Det er ikke en vanlig skriftlig feil, selv om det forekommer. Frustrasjonen min kommer i fra de som åpenbart tror at det uttales ambefaling. Fryktelig irriterende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en omlyd, helt vanlig i slike konstruksjoner. Det er derfor in- blir til im- i ord som imperfect og impossible. Hadde det vært mindre søndag kunne jeg sikkert kommet på noen norske eksempler og.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en vanlig skriftlig feil, selv om det forekommer. Frustrasjonen min kommer i fra de som åpenbart tror at det uttales ambefaling. Fryktelig irriterende.

Forskjellen på å si "anbefaling" og "ambefaling" muntlig er så marginal at jeg ikke skjønner at det går an å reagere på det. Faktisk uttales det så å si identisk.

Anonymous poster hash: 13870...c52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på å si "anbefaling" og "ambefaling" muntlig er så marginal at jeg ikke skjønner at det går an å reagere på det. Faktisk uttales det så å si identisk.

Anonymous poster hash: 13870...c52

Jeg er helt uenig med deg. Hører en klar forskjell, som irriterer vettet ut av meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig med deg. Hører en klar forskjell, som irriterer vettet ut av meg.

Irriterer du deg over omlyd generelt, eller bare her? Dersom omlyden har blir etablert og normert, blir den da mindre irriterende?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer du deg over omlyd generelt, eller bare her? Dersom omlyden har blir etablert og normert, blir den da mindre irriterende?

Er enig med deg, men bare så det er sagt, så er det ikke dette som kalles omlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DET HETER IKKE "KLAR SOM ETT EGG".

Klar som en egg. Som en knivsegg. Åååååååhshittaltså dette irriterer meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg over bruken av værre - Og like irriterende er moderator som sletter en enkel kommentar som "Det skrives verre" med begrunnelsen personangrep? Skjønner at hvis det blir mange av kommentarene så kan tråden spore av, men noe personangrep er det da virkelig ikke. Er folk virkelig så hårsåre blitt at man ikke takler å bli fortalt at man skriver et ord feil?



Anonymous poster hash: d27e7...1a1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok aldri møtt noen som tror at det heter "ambefaling", men jeg hører ganske ofte at det blir uttalt sånn. Litt som "Melodi Grand Prix"-effekten, der "Gram" er vanlig uttale av "Grand".

Skriftlig har jeg aldri sett det jeg heller.

Anonymous poster hash: 486ff...42a

Melodi Grand Prix (uttalt med stum x) vs Butikkjeden Prix (uttalt Priks). Hva er riktig, stum x eller ikke?

Anonymous poster hash: d27e7...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg over bruken av værre - Og like irriterende er moderator som sletter en enkel kommentar som "Det skrives verre" med begrunnelsen personangrep? Skjønner at hvis det blir mange av kommentarene så kan tråden spore av, men noe personangrep er det da virkelig ikke. Er folk virkelig så hårsåre blitt at man ikke takler å bli fortalt at man skriver et ord feil?

Anonymous poster hash: d27e7...1a1

Å gud ja! Det virker som om INGEN har lært seg dette ordet i løpet av 10-års skolegang!!

Greit nok med skrivefeil, og særlig skrivefeil som tydlig er bomfeil på tastatur. Allikevel tror jeg over 80 % på forumet skriver vÆrre.. GAAAAARH!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å kommentere skrivefeil alle andre steder og å diskutere feilene på dette forumet og i denne tråden. Her ser det ut som vi hakker på alle fordi det er så konsentrert, men tror ingen av oss flyr i flint for hver minste skrivefeil på andre underforum og i det virkelige liv. Her har vi lov å buse ut med det som irriterer og få en eller annen form for sympati.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er avsporingen endelig over...?

Jeg lurer på noe, og det er litt utenfor tema, siden det er engelsk, men kanskje noen har et svar? På TV har jeg mange ganger hørt folk uttale stum g, f. eks i ordene nothing og something. Hvorfor gjør de det? Talefeil?

Har forøvrig hørt noe lignende på norsk og, da i ordet med. "Han tok henne med seg". Kan man velge å uttale stumme bokstaver? Blir ikke det feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er avsporingen endelig over...?

Jeg lurer på noe, og det er litt utenfor tema, siden det er engelsk, men kanskje noen har et svar? På TV har jeg mange ganger hørt folk uttale stum g, f. eks i ordene nothing og something. Hvorfor gjør de det? Talefeil?

Har forøvrig hørt noe lignende på norsk og, da i ordet med. "Han tok henne med seg". Kan man velge å uttale stumme bokstaver? Blir ikke det feil?

Dette lurer jeg også på. Jeg sier nemlig tiDligere, der andre sier "tiligere". Hvorfor gjør man sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er avsporingen endelig over...?

Jeg lurer på noe, og det er litt utenfor tema, siden det er engelsk, men kanskje noen har et svar? På TV har jeg mange ganger hørt folk uttale stum g, f. eks i ordene nothing og something. Hvorfor gjør de det? Talefeil?

Har forøvrig hørt noe lignende på norsk og, da i ordet med. "Han tok henne med seg". Kan man velge å uttale stumme bokstaver? Blir ikke det feil?

Dette lurer jeg også på. Jeg sier nemlig tiDligere, der andre sier "tiligere". Hvorfor gjør man sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da er avsporingen endelig over...?

Jeg lurer på noe, og det er litt utenfor tema, siden det er engelsk, men kanskje noen har et svar? På TV har jeg mange ganger hørt folk uttale stum g, f. eks i ordene nothing og something. Hvorfor gjør de det? Talefeil?

Har forøvrig hørt noe lignende på norsk og, da i ordet med. "Han tok henne med seg". Kan man velge å uttale stumme bokstaver? Blir ikke det feil?

Neppe en talefeil, for man skal jo ikke slutte på "n" heller. Man skal slutte på "ŋ", en lyd som har en god del g i seg, og forskjellen er ofte ikke så stor når man snakker raskt. "Nothin'" og "Somethin'" er klassisk røft og uformelt språk, så folk prøver vel kanskje å komme seg et stykke unna det. "Riktig" uttale er for de aller fleste mye nærmere "something" enn "somethin'". I den grad g-en er stum handler det bare om at den ikke skal uttales for seg, som i "anger", men den skal ikke bli helt borte.

Flere engelske og amerikanske dialekter, og mange varianter av engelsk i andre land, uttaler også g-en i større eller mindre grad, selv om vi kanskje får ta utgangspunkt i standardene. Ordet skal jo avsluttes med en g-lignende lyd, men det blir like feil å avslutte med en enkeltstående g som å kutte ut g-lyden fullstendig.

Det norske eksempelet har jeg dessverre ikke noe godt svar på.

Anonymous poster hash: 486ff...42a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er avsporingen endelig over...?

Jeg lurer på noe, og det er litt utenfor tema, siden det er engelsk, men kanskje noen har et svar? På TV har jeg mange ganger hørt folk uttale stum g, f. eks i ordene nothing og something. Hvorfor gjør de det? Talefeil?

Har forøvrig hørt noe lignende på norsk og, da i ordet med. "Han tok henne med seg". Kan man velge å uttale stumme bokstaver? Blir ikke det feil?

Her forutsetter du lydlikhet mellom skriftspråk og talespråk, noe det ikke er.

Jeg ville feks uttalt "med" som /mæ/ på dialekten jeg er oppvokst med. Og jeg uttaler ikke d-en i "tidlig" verken på min opprinnelige dialekt eller min nåværende avslepne østlandsdialekt ;)

Viktig å huske at folk ikke snakker skriftspråk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. Jeg sier nemlig tiDligere, der andre sier "tiligere". Hvorfor gjør man sånn?

Jeg sier rett og slett tilire. :)

Anonymous poster hash: 7acde...3f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til at mange skriver:

"Jeg liker fotball", hvor den andre svarer "jeg og". Det skrives òg, eller også. Ikke og.



Anonymous poster hash: 27853...360
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...