AnonymBruker Skrevet 29. mars #5961 Skrevet 29. mars Verste er 'de' med i; 'di'. Eller kanskje 'her' og 'der' med 'æ' er verre. Hær og dær. Selv ikke når folk skriver på Norges mest uforståelige dialekt, setesdalsk, er det noen på FB som reagerer. Takk gud for at KG har dialektforbud. 😃 Anonymkode: 9f5a6...942 6
Pawn Hearts Skrevet 30. mars #5962 Skrevet 30. mars Alle sier og skriver å gå på eggeskall, men jeg er oppvokst med at man går på nåler. For å være ærlig, synes jeg den metaforen er bedre. Jeg mener det er en helt unødvendig anglifisering av språket, men man kan ikke stanse en tsunami. 5
Pawn Hearts Skrevet 1. april #5963 Skrevet 1. april Jeg ser nå og da uttrykket låse seg inn brukt i betydningen låse seg inne. Når man låser seg inn, er det for å åpne en dør eller lignende og gå inn et sted. Låser man seg inne, er det omtrent det motsatte – det er for å stenge andre ute. Så når VG skriver Barn låste seg inn på bad under innbrudd, er det fullstendig misvisende. VG 7
AnonymBruker Skrevet 1. april #5964 Skrevet 1. april Pawn Hearts skrev (På 30.3.2026 den 22.03): Alle sier og skriver å gå på eggeskall, men jeg er oppvokst med at man går på nåler. For å være ærlig, synes jeg den metaforen er bedre. Jeg mener det er en helt unødvendig anglifisering av språket, men man kan ikke stanse en tsunami. Mener du en god, gammeldags nordavind? Anonymkode: 50a7d...9ae
Pawn Hearts Skrevet 1. april #5965 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Mener du en god, gammeldags nordavind? Anonymkode: 50a7d...9ae Nei, men vi kan jo si flodbølge isteden.
AnonymBruker Skrevet 1. april #5966 Skrevet 1. april «Meg og samboeren min» 😬 Anonymkode: 054c2...744 6 1
Ms. Steele Skrevet 1. april #5967 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (52 minutter siden): «Meg og samboeren min» 😬 Anonymkode: 054c2...744 Hadde så lyst til å kommentere akkurat i den tråden der ja, men tenkte det var litt ufint 😅 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #5968 Skrevet 2. april Okapi skrev (På 29.3.2026 den 12.54): De fleste som påstår å skrive dialekt, skriver jo ikke egentlig dialekt da. Dukker opp et par dialektord der iblant, men stort sett går det i huleboerformuleringer som "d e kalt i da, så j sendte mld te bhg om at Xander-Olian bli hemme lamme mæ". I gamle dager hette det SMS-språk, men er litt usikker på om sånne barbariske forkortelser har noe navn nå. Sant, sant, men tenk om eg sku’ ha haldi på å posta innlægg på denna visen i alle tråane på forumet, so hadde det jammen meg vøre mesten plent umogle å skøyna for nokon som helst, ska eg sei deg! Anonymkode: d702e...1ac 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. april #5969 Skrevet 5. april Det heter ikke attpåskatt!!!! Attpåklatt heter det! Anonymkode: ea9b0...5bd 6
Ullvott Skrevet 5. april #5970 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det heter ikke attpåskatt!!!! Attpåklatt heter det! Anonymkode: ea9b0...5bd Jeg gikk inn her for å skrive det samme 😝 1
AnonymBruker Skrevet 5. april #5971 Skrevet 5. april Ullvott skrev (5 minutter siden): Jeg gikk inn her for å skrive det samme 😝 Jeg synes attpåskatt bare er en koselig vri jeg da. Henger meg opp i mye, men at så mange sier timesvis, dagesvis, ukesvis, det skurrer ekstra for tiden. Anonymkode: 91a5a...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 6. april #5972 Skrevet 6. april En i en tråd om kaloritelling skrev nå følgende: «Mange med dyskalkuli har også adhd, de to går ofte hånd i hanske». Den var artig. Anonymkode: cb0ce...783 5
AnonymBruker Skrevet 6. april #5973 Skrevet 6. april Har sett et par ganger at noen skriver "røyse" seg istedenfor reise seg. Vet at det er dialekt litt nord i landet,men hvorfor skrive det? Når resten av teksten er uten dialekt? Tror man at det skrives sånn? Anonymkode: dc9fb...d1b 1
AnonymBruker Skrevet 6. april #5974 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (1 time siden): En i en tråd om kaloritelling skrev nå følgende: «Mange med dyskalkuli har også adhd, de to går ofte hånd i hanske». Den var artig. Anonymkode: cb0ce...783 Direkte smertefullt å lese det. Anonymkode: 054c2...744
AnonymBruker Skrevet 6. april #5975 Skrevet 6. april Foreløpig ikke på KG, men på FB er ordet "og" i ferd med å gå ut. Erstattet av "å". Skyldes det manglende opplæring i grammatikk eller latskap? (man sparer én bokstav) Anonymkode: 9f5a6...942 3
Karnanna Skrevet 6. april #5977 Skrevet 6. april 8 minutter siden, KaffekoppQueen said: Sett mange skrive «urelevant» 😫😫 Og uhyggelig i betydningen ikke særlig hyggelig. Uhyggelig er noe skremmende! 6
AnonymBruker Skrevet 6. april #5978 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Foreløpig ikke på KG, men på FB er ordet "og" i ferd med å gå ut. Erstattet av "å". Skyldes det manglende opplæring i grammatikk eller latskap? (man sparer én bokstav) Anonymkode: 9f5a6...942 Derimot hører jeg mange ungdommer si "og" der det skal være "å". Utrolig merkelig fenomen. Flere som har lagt merke til det? Hører det mye i intervjusituasjoner og på some Anonymkode: 8e340...4e8 4
AnonymBruker Skrevet 7. april #5979 Skrevet 7. april Hvis og visst blir ofte brukt om hverandre. Hvis = konjunksjon. Visst = verb. (Perfektum) Anonymkode: 054c2...744
AnonymBruker Skrevet 7. april #5980 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Derimot hører jeg mange ungdommer si "og" der det skal være "å". Det kan også skje, men det vanligste er å bruke "å" konsekvent. Heller ingen på FB som har skjønt forskjellen på "et" og "ett"... Anonymkode: 9f5a6...942 2 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå