Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
fugl fønix skrev (13 timer siden):

Det heter ikke prump, det heter promp:fise:

Dialekt

Anonymkode: 41cbc...8fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei Prump er vel han presidenten i USA? 

Anonymkode: 299ef...fb0

Hehe ja, du sier noe😅😂

AnonymBruker
Skrevet

Utrolig mange som skriver «i forhold til» når de mener «med tanke på» 😭

Anonymkode: c0208...f10

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange bruker ordet «prisgitt» feil. Ofte brukes det som om det betyr «takknemlig», men det er egentlig ikke riktig.

«Prisgitt» betyr at man er avhengig av eller overlatt til noe man ikke har kontroll over. For eksempel kan man være prisgitt været eller andres hjelp.

Derfor blir det feil når noen bruker «prisgitt» som om det betyr at man er takknemlig. Da er det bedre å bruke ord som «takknemlig» eller «glad for».

Anonymkode: d8025...9dc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror folk faktisk at det heter "misforstå meg rett" eller sier de det for å være morsomme? 

Dette tulleuttrykket var kanskje gøy første gangen en eller annen b-kjendis sa det for 10-15 år siden. Men kan vi ikke snart komme oss videre? Ja, du også Martha Leivestad. Ikke gøy lenger. Enten heter det forstå meg rett, eller ikke misforstå .

Anonymkode: 51bf2...6ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

«Våres»…

«dems»…

Anonymkode: ee90e...e94

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror folk faktisk at det heter "misforstå meg rett" eller sier de det for å være morsomme? 

Dette tulleuttrykket var kanskje gøy første gangen en eller annen b-kjendis sa det for 10-15 år siden. Men kan vi ikke snart komme oss videre? Ja, du også Martha Leivestad. Ikke gøy lenger. Enten heter det forstå meg rett, eller ikke misforstå .

Det er så mange som bruker uttrykket nå at det har blitt en del av språket. Men det betyr jo bare at man sier at "dette her er det noen som kan misforstå, ikke nødvendigvis du, men det er en mening jeg har som kan være litt upopulær" på en kortere og - for de fleste - en forståelig måte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er nok mer enn 10-15 år siden, gitt. 30 år tenker jeg vi sier. Kanskje mer og 

Anonymkode: ea9b0...5bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2026 den 20.48):

Hvil det lønne seg...., spør noen på økonomiforumet i dag😳

Skjønner ikke at det er mulig å tro at det skal være en H der.

Anonymkode: bdd42...328

Tja. Hvorfor, hvordan, hvem, hvor, hva, hverdag, hver, hvis... Da er det jammen fort gjort å gå i surr på hvilken vil som skal være hvil.

Anonymkode: fd04a...eaf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tja. Hvorfor, hvordan, hvem, hvor, hva, hverdag, hver, hvis... Da er det jammen fort gjort å gå i surr på hvilken vil som skal være hvil.

Men «hvil» er jo å hvile, å slappe av. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor uttaler mange Marbella som marbAIa? 

Skrevet

Vondt VÆRRE VÆRST 🤮

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men «hvil» er jo å hvile, å slappe av. 

Ja? Det endrer ikke at det er så mange hv-ord at det er fort gjort å bruke en h for mye om man ikke er spesielt god skriftlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.3.2026 den 12.33):

Utrolig mange som skriver «i forhold til» når de mener «med tanke på» 😭

Anonymkode: c0208...f10

😊👍

Skrevet (endret)

.

Endret av Blue Sky
AnonymBruker
Skrevet
Blue Sky skrev (1 minutt siden):

Det blir bare mer og mer outrert og parodisk. Shoppingen, den disharmoniske samtalen mellom de to, kokkeleringen…. 

Hæ? Feil tråd?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hæ? Feil tråd?

Ja 😆🫣

Skrevet (endret)

Iraq? Lebanon? Tehran? Hezbollah? Noen prøver åpenbart å gjøre seg interessante, men man framstår ikke nødvendigvis smartere eller mer opplyste av å skrive Irak, Libanon, Teheran og Hizbollah feil.

Tillegg: Hvorfor ikke Germany, France, Russia, China – og, for den saks skyld, Norway?

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger melder jeg med læreren til datteren min som svarer «jeg skal snakke med hun om det»

Jeg hører daglig at folk blander pronomener muntlig, men når de gjør det skriftlig så plager det meg. 

Anonymkode: d853a...2a4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Noen ganger melder jeg med læreren til datteren min som svarer «jeg skal snakke med hun om det»

Jeg hører daglig at folk blander pronomener muntlig, men når de gjør det skriftlig så plager det meg. 

Anonymkode: d853a...2a4

Det er ekstremt irriterende!

Ville de samme folka på engelsk skrevet: «I’ll talk with she»?

Merkelig at nordmenn med en gang hører at det er feil på engelsk, men ikke hører den samme feilen når de snakker norsk.

Anonymkode: 09e05...26e

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...