sofie777 Skrevet 7. mars #5881 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det heter Takk for det gamle frem til og med 31. desember og Godt nytt år fra 1. januar. Anonymkode: e29cf...210 Man kan jo ønske folk en god nyttårsfeiring, som ligger implisitt i det jeg skriver som "godt nyttår" og det skjer jo bare på nevnte datoer 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5882 Skrevet 8. mars sofie777 skrev (13 timer siden): Man kan jo ønske folk en god nyttårsfeiring, som ligger implisitt i det jeg skriver som "godt nyttår" og det skjer jo bare på nevnte datoer Stemmer, det handler om kontekst. Får man en melding med «godt nyttår» den 1.januar, så vet man jo at det er feil, selvom man bare bukker og takker og ønsker «godt nytt år» tilbake 😄 Anonymkode: c0208...f10
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5883 Skrevet 8. mars Mange på kg skriver «tolmodig»…🤷♀️ Anonymkode: ee90e...e94 1 1
PM75 Skrevet 8. mars #5884 Skrevet 8. mars Jeg vet ikke om det er nevnt i tråden før, men jeg irriterer meg veldig når noen sier «uforventet»..!! Det heter forventet eller uventet, IKKE «uforventet»! 10 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5885 Skrevet 8. mars bvp skrev (På 30.12.2025 den 11.10): Gaffatape,noe alle sier men nesten ingen bruker det, vevtapen som selges i vanlige butikker er egentlig Duct tape, Gaffa selges vanligvis i musikkforretninger som selger instrumenter og er til forveksling lik men den har som regel svakere lim for at den skal kunne fjernes lett, ofte er den svart men finnes i mange farger. Gaffa kalles også scenetape, musikertape, teatertape bl.a. Opprinnelig het det Duck tape, duct tape er noe som har kommet av bruken og muligens talefeil(?) Duck tape er i dag et merke som produserer denne typen tape, så sånn sett er det uansett ikke helt feil å si det heller. …men som en ekte Millenial heter det selvfølgelig Macagyver-tape. Anonymkode: 532d3...cb3 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5886 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mange på kg skriver «tolmodig»…🤷♀️ Anonymkode: ee90e...e94 Tolmodig er nynorsk, skrift og uttale. Anonymkode: 14bef...78e 1
sofie777 Skrevet 8. mars #5887 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Opprinnelig het det Duck tape, duct tape er noe som har kommet av bruken og muligens talefeil(?) Duck tape er i dag et merke som produserer denne typen tape, så sånn sett er det uansett ikke helt feil å si det heller. …men som en ekte Millenial heter det selvfølgelig Macagyver-tape. Anonymkode: 532d3...cb3 https://en.wikipedia.org/wiki/Duct_tape 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5888 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tolmodig er nynorsk, skrift og uttale. Anonymkode: 14bef...78e Men hele teksten ellers er på bokmål Anonymkode: ee90e...e94
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5889 Skrevet 8. mars PM75 skrev (3 timer siden): Jeg vet ikke om det er nevnt i tråden før, men jeg irriterer meg veldig når noen sier «uforventet»..!! Det heter forventet eller uventet, IKKE «uforventet»! De tenker sikkert på «unexpected» Anonymkode: ee90e...e94
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5890 Skrevet 8. mars Hvil det lønne seg...., spør noen på økonomiforumet i dag😳 Skjønner ikke at det er mulig å tro at det skal være en H der. Anonymkode: bdd42...328 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5891 Skrevet 8. mars PM75 skrev (6 timer siden): Jeg vet ikke om det er nevnt i tråden før, men jeg irriterer meg veldig når noen sier «uforventet»..!! Det heter forventet eller uventet, IKKE «uforventet»! https://naob.no/ordbok/uforventet AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tolmodig er nynorsk, skrift og uttale. Anonymkode: 14bef...78e Sant. Men verdt å nevne at det uttales tòlmodi(g). Ò er identisk med Å på mange dialekter Anonymkode: 41cbc...8fa 1
bvp Skrevet 8. mars #5892 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvil det lønne seg...., spør noen på økonomiforumet i dag😳 Skjønner ikke at det er mulig å tro at det skal være en H der. Anonymkode: bdd42...328 Jeg hvet ikke hvorfor så mange legger til en H. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5893 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvil det lønne seg...., spør noen på økonomiforumet i dag😳 Skjønner ikke at det er mulig å tro at det skal være en H der. Anonymkode: bdd42...328 Det er en veldig vanlig dysleksifeil. Mulig det er derfor. Anonymkode: c82f7...3c8
sofie777 Skrevet 8. mars #5894 Skrevet 8. mars Apropos "Det heter ikke det!!!!": Det til høyre er IKKE Big Ben, det er Elizabeth Tower. Den største bjellen inne i tårnet heter Big Ben. Dette bildet er fra Nrk som strengt tatt burde vite bedre. (Ja, jeg vet bedre med utropstegnene) 1
sofie777 Skrevet 8. mars #5895 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er en veldig vanlig dysleksifeil. Mulig det er derfor. Anonymkode: c82f7...3c8 Da er det veldig mange her i landet som har dysleksi på ett ord (eller en gruppe ord siden de tuller med samme type ord), men skriver alt annet rett. Finnes det noe som heter delvis dysleksi? 1
bvp Skrevet 9. mars #5897 Skrevet 9. mars sofie777 skrev (6 timer siden): https://en.wikipedia.org/wiki/Duct_tape Denne linken sier det meste, Gaffers tape som beskrives i artikkelen kalles vanligvis Gaffa i dagligtale. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #5898 Skrevet 9. mars fugl fønix skrev (4 timer siden): Det heter ikke prump, det heter promp Nei Prump er vel han presidenten i USA? Anonymkode: 299ef...fb0 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #5899 Skrevet 9. mars Fra VG: «Rihanna hjemme da kvinne skjøt…». Kan man virkelig si «Rihanna hjemme», uten verb? Anonymkode: ee90e...e94
sofie777 Skrevet 9. mars #5900 Skrevet 9. mars bvp skrev (12 timer siden): Denne linken sier det meste, Gaffers tape som beskrives i artikkelen kalles vanligvis Gaffa i dagligtale. Takk for at du linker til min link. Da svarer jeg på ditt svar
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå