AnonymBruker Skrevet 7. april #5981 Skrevet 7. april Det går ikke Ann å snakke sånn… 😬😬😬🤯 Anonymkode: 054c2...744 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #5982 Skrevet 7. april Hareena skrev (På 28.3.2026 den 22.13): Mer sjarmerende finner jeg det nordnorske "blir å" Virkelig? Selv muntlig er det svært få her oppe som snakker sånn etter ungdomsskolen. Hvis en voksen person hadde sagt noe sånt hadde jeg trodd at vedkommende var lettere tilbakestående. Anonymkode: f381f...38b 3
AnonymBruker Skrevet 7. april #5983 Skrevet 7. april Sikkert skrevet her før,men syns det er så utrolig mange som skriver "fult" når de mener fullt. Ser det overalt. Anonymkode: dc9fb...d1b 4
AnonymBruker Skrevet 7. april #5985 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Sikkert skrevet her før,men syns det er så utrolig mange som skriver "fult" når de mener fullt. Ser det overalt. Anonymkode: dc9fb...d1b Tilsvarende er det mange som bruker "viste" når de mener "visste". Jeg har lurt på om det har med autocorrect å gjøre, men det er så utbredt at jeg mistenker (ikke misstenker, som også er utbredt) at det bare er blitt vanlig å ikke klare å bruke dobbeltkonsonant riktig. Enda et eksempel, er en utrolig utbredt bruk av tallordet "ett" hvor man mener å bruke artikkelen "et". Man kan kalle det flisespikkeri, men legg alle disse feilene sammen, og tekster blir faktisk vanskelige å lese. Anonymkode: cac1a...017 4 4
AnonymBruker Skrevet 7. april #5986 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (21 timer siden): Har sett et par ganger at noen skriver "røyse" seg istedenfor reise seg. Vet at det er dialekt litt nord i landet,men hvorfor skrive det? Når resten av teksten er uten dialekt? Tror man at det skrives sånn? Anonymkode: dc9fb...d1b "Røyse seg" er nynorsk. Det både sies og skrives sånn. F.eks:" Røyse,røyser, røyste, har røyst." Anonymkode: 14bef...78e 2
AnonymBruker Skrevet 7. april #5987 Skrevet 7. april Er det flere enn jeg som reagerer på at det kan virke som at veldig mange ungdommer ikke kan bruke "legge", "ligge" og "sette" riktig lenger? Enten brukes "putte" som erstatning, eller så blander de. Jeg synes forresten jeg hører "sette" så sjelden. Hvis jeg er på kafé, sier gjerne yngre ansatte f.eks. at "Jeg legger kaffen din der når den er ferdig". Eller "putter". Dette med "putte" kommer sikkert fra engelsk, men "legge" i stedet for "sette"? Anonymkode: 50a7d...9ae 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #5988 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (På 23.3.2013 den 17.51): DET HETER FLØRTET IKKE FLIRTET! Blir like forbanna hver gang SÅ MANGE her skriver det!!! FLØRTE FLØRTET FLØRTA! Ikke flirte!! Anonym poster: 2c38e434ddeab2b266a88a2a59852ed4 Haha… har aldri tenkt over det Anonymkode: 0865a...139
Pawn Hearts Skrevet 7. april #5989 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis og visst blir ofte brukt om hverandre. Hvis = konjunksjon. Visst = verb. (Perfektum) Anonymkode: 054c2...744 Det er sant og visst. Og vet man ikke det, kan kan dra et visst sted. (Visst er med andre ord ikke bare et verb. Ellers enig i den første betraktningen, samt at mange skriver viste der det skulle stått visste.)
AnonymBruker Skrevet 7. april #5990 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Virkelig? Selv muntlig er det svært få her oppe som snakker sånn etter ungdomsskolen. Hvis en voksen person hadde sagt noe sånt hadde jeg trodd at vedkommende var lettere tilbakestående. Anonymkode: f381f...38b Hvorfor? "Blir å" er ikke galt, og mange sier det. AnonymBruker skrev (8 timer siden): "Røyse seg" er nynorsk. Det både sies og skrives sånn. F.eks:" Røyse,røyser, røyste, har røyst." Anonymkode: 14bef...78e Å røysa (eventuelt å røyse) på nynorsk er det samme som å rausa/dunga.På dialekt kan det også bety reisa eller fisa. Anonymkode: 41cbc...8fa
AnonymBruker Skrevet 7. april #5991 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor? "Blir å" er ikke galt, og mange sier det. Å røysa (eventuelt å røyse) på nynorsk er det samme som å rausa/dunga.På dialekt kan det også bety reisa eller fisa. Anonymkode: 41cbc...8fa Rausa og dunga er ikke nynorske ord. Anonymkode: d7ab8...0b2
AnonymBruker Skrevet 7. april #5992 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Rausa og dunga er ikke nynorske ord. Anonymkode: d7ab8...0b2 Å dunga er synonym med å dyngja. https://ordbokene.no/nn/13137 Å rausa står i Norsk Ordbok og hos Ivar Aasen. https://norsk-ordbok.no/no/351807 Røysa/røyse i betydningen å reisa/reisa er derimot ikke eget oppslagsord i Norsk Ordbok (står kun nevnt som dialektvariant) Anonymkode: 41cbc...8fa
AnonymBruker Skrevet 8. april #5993 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (På 7.4.2026 den 11.29): "Røyse seg" er nynorsk. Det både sies og skrives sånn. F.eks:" Røyse,røyser, røyste, har røyst." Anonymkode: 14bef...78e Men da bør jo resten av teksten også være nynorsk? Anonymkode: dc9fb...d1b 2
Anonymbruker*** Skrevet 13. april #5994 Skrevet 13. april En ting som irriterer meg hver gang jeg ser det er "atte hæ". Jeg vet ikke engang helt hvorfor men tror det er fordi det virker så barnslig. Det er uten tvil en kg-greie. Jeg kan ikke komme på å ha sett det skrevet eller blitt sagt muntlig ellers. 1 1
Ms. Steele Skrevet 14. april #5995 Skrevet 14. april (endret) Hjelpe apparater for å stå stille lenge Nå er det meg som fikk lyst til å skrive «atte hæ» her altså… 😅 Denne overskriften fikk meg til å sette kaffen i halsen 🤣 Stakkars apparater som må stå stille lenge! Endret 14. april av Ms. Steele . 6
AnonymBruker Skrevet 14. april #5996 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (På 7.4.2026 den 9.27): Virkelig? Selv muntlig er det svært få her oppe som snakker sånn etter ungdomsskolen. Hvis en voksen person hadde sagt noe sånt hadde jeg trodd at vedkommende var lettere tilbakestående. Anonymkode: f381f...38b Det er da mange som bruker det uttrykket. Har hørt både ordførere, lærere og andre som burde være relativt oppegående bruke det. Anonymkode: 50a7d...9ae 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #5997 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har hørt både ordførere, lærere og andre som burde være relativt oppegående bruke det. Gjør jo saken enda verre. Anonymkode: 9f5a6...942 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #5998 Skrevet 14. april Anonymbruker*** skrev (17 timer siden): En ting som irriterer meg hver gang jeg ser det er "atte hæ". Jeg vet ikke engang helt hvorfor men tror det er fordi det virker så barnslig. Det er uten tvil en kg-greie. Jeg kan ikke komme på å ha sett det skrevet eller blitt sagt muntlig ellers. 100% enig. Veldig konformt og toskete. Anonymkode: d7ab8...0b2
Kålrota Skrevet 14. april #5999 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 14.18): Foreløpig ikke på KG, men på FB er ordet "og" i ferd med å gå ut. Erstattet av "å". Skyldes det manglende opplæring i grammatikk eller latskap? (man sparer én bokstav) Anonymkode: 9f5a6...942 Grammatikk terpes det på i alle klassetrinn i min (lærer)verden, så det er nok ikke det. Generell ignoranse eller uvitenhet?
AnonymBruker Skrevet 14. april #6000 Skrevet 14. april "Slitene" (slitne) og "voksene" (voksne). Anonymkode: 76079...06e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå