AnonymBruker Skrevet 31. mai #6061 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 28.5.2026 den 8.30): Hvorfor skriver så mange «sosiale medium»? 🤷♀️ Anonymkode: ee90e...e94 Man gjør det kondekvent sånn på nynorsk. Selv de mest språkpuristiske nynorskfolk er fanatisk imot å bøye latinske lånord riktig i entall/flertall, som medium/media, forum/fora, o.l. Har aldri skjønt meg på akkurat det, det blir jo seende ut som en grell samsvarsfeil pr definisjon. Skulle gjerne hørt forklaringen på dette. Anonymkode: eeb26...c71
AnonymBruker Skrevet 31. mai #6062 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan fint si «De er asiatere» uten å høre eller skjønne at det er feil. En asiater, to asiatere. Så det heter en asiat da eller, og to asiater? Hm, merkelig. Aldri hørt noen si det. Anonymkode: 49cb5...b13 Én asiat, to asiater. Asiatere er ikke et ord. Anonymkode: 8abcc...639 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai #6063 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kan fint si «De er asiatere» uten å høre eller skjønne at det er feil. En asiater, to asiatere. Så det heter en asiat da eller, og to asiater? Hm, merkelig. Aldri hørt noen si det. Anonymkode: 49cb5...b13 Det heter én asiat, to asiater. Anonymkode: b2ff5...81e 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #6064 Skrevet 31. mai Først etter å ha jobbet tre år i butikk, så jeg at det het Hennig Olsen og ikke Henning Olsen 😂 Anonymkode: c6cfb...8a4 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #6065 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 22.13): Ommebulere? Kan det være ommøblere? Anonymkode: 14bef...78e Ti poeng til deg! Anonymkode: d1fb8...c3f 2
Mei88 Skrevet 31. mai #6066 Skrevet 31. mai Det er mye man kan pirke på her, men vi må ha i bakhodet at noe er "riktig" når man prater dialekt, men blir helt feil når man skriver. Mye av det som blir påpekt her er også utfall av lese og skrivefeil/dysleksi 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #6067 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Først etter å ha jobbet tre år i butikk, så jeg at det het Hennig Olsen og ikke Henning Olsen 😂 Anonymkode: c6cfb...8a4 Det er det mange som tror at det heter Henning Olsen, så du er nok ikke alene. Anonymkode: cef9e...f70 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #6068 Skrevet 31. mai Jeg blir litt gal av å høre programlederen i The Voice snakke om å «stå på scena» hele tiden. Det heter scenen! Anonymkode: c4647...be5 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #6069 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg blir litt gal av å høre programlederen i The Voice snakke om å «stå på scena» hele tiden. Det heter scenen! Anonymkode: c4647...be5 Hva gjør at scenen er mer rett en scena? Min dialekt har a endinger. Jenten er jenta, solen er sola… Anonymkode: 48ffe...f04 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #6070 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det heter én asiat, to asiater. Anonymkode: b2ff5...81e Ja, det har jeg jo skjønt nå, men i mine ører så blir det like «feil» som å si en kines, to kineser. Det heter da vitterlig en kineser, ergo jeg tenker da at det er naturlig med en asiater også. Anonymkode: 49cb5...b13 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #6071 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det har jeg jo skjønt nå, men i mine ører så blir det like «feil» som å si en kines, to kineser. Det heter da vitterlig en kineser, ergo jeg tenker da at det er naturlig med en asiater også. Anonymkode: 49cb5...b13 Det gir mening på sett og vis, men ordet har en helt annen struktur. Ordet asiat er nærmere ord som psykopat, naprapat, surrogat og så videre. Å si asiatere blir like feil som å si undulatere eller sosiopatere. Når det gjelder nasjonaliteter er det uansett ikke sånn at -er/-ere er noen universell standard. Jeg antar du ikke snakker sier én svensker, to svenskere, for eksempel. Hva man kaller person fra et gitt sted varierer stort uansett nivå. Det her jo bergenser og bergensere, men ikke gudbrandsdøler og gudbrandsdølere, eller arendalitter og arendalittere. Anonymkode: 8abcc...639 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni #6072 Skrevet 6. juni Kan vi nå en gang for alle lære oss forskjellen på pårørende og etterlatt? En død person har ikke en eneste pårørende, men forhåpentligvis etterlatte. Du er pårørende frem til pasienten er død, da er du etterlatt. Anonymkode: 054c2...744 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni #6073 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (På 1.6.2026 den 14.56): Ja, det har jeg jo skjønt nå, men i mine ører så blir det like «feil» som å si en kines, to kineser. Det heter da vitterlig en kineser, ergo jeg tenker da at det er naturlig med en asiater også. Anonymkode: 49cb5...b13 Sier du en svensker og to danskere også? Selvfølgelig gjør du ikke det, altså. Poenget mitt er bare at man ikke kan bruke betegnelsen på folk fra ett sted som utgangspunkt for hva folk fra et annet sted heter. Anonymkode: cb0ce...783 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni #6074 Skrevet 11. juni Hvorfor klarer ikke folk, som skriver innlegg omtrent hver dag her på KG, å skrive "sagt" riktig? De leser og svarer på innlegg stadig vekk, men skriver alltid selv sakt, sakt og sakt. Det er som regel den eneste feilen i innleggene, så det er neppe dysleksi. Anonymkode: bdd42...328 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #6075 Skrevet 11. juni Ordet "kurrantsak" og "kurrant" har nå dukket opp i større grad på KG seneste tiden. Anonymkode: d7ab8...0b2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #6076 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (På 1.6.2026 den 12.07): Hva gjør at scenen er mer rett en scena? Min dialekt har a endinger. Jenten er jenta, solen er sola… Anonymkode: 48ffe...f04 Jenta og sola er jo godkjente former på bokmål. Scena er ikke det. Og denne programlederen snakker ikke noen dialekt ellers. Anonymkode: c4647...be5 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #6077 Skrevet 12. juni Rosa Sitron skrev (På 8.5.2026 den 19.10): Sitte på til kollega leser jeg som at man skal til kollegaen Det er dialekt fra Trøndelag som i "liggover te mæ" Hilsen ho Anne frå Gudbrandsdalen Anonymkode: 3deb6...c64 2
Rosa Sitron Skrevet 13. juni #6078 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (På 12.6.2026 den 13.55): Det er dialekt fra Trøndelag som i "liggover te mæ" Hilsen ho Anne frå Gudbrandsdalen Anonymkode: 3deb6...c64 Ja, det jeg. Men når jeg leser det leser jeg det fortsatt som jeg sa. Forskjell på skrift og tale.
Susan Sto Helit Skrevet 15. juni #6079 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (På 1.6.2026 den 12.07): Hva gjør at scenen er mer rett en scena? Min dialekt har a endinger. Jenten er jenta, solen er sola… Anonymkode: 48ffe...f04 Jente og Sol er "hunkjønnsord". For de av oss som gikk på skolen for en generasjon siden, så var det faktisk feil å skrive "jenten". Sol var et litt mer "grenseland" ord. Det kunne vel godtas både som ei sol - sola og en sol - solen. Men jente var helt tydelig ei jente -jenta. (Jeg vet dette er sluppet opp på nå, og det er lov å skrive en jente - jenten, selv om det skjærer i ørene på meg.) Men scene har vel aldri vært en hunkjønnsord, og bør derfor heller ikke bøyes ei scene - scena. (Selv om jeg tror dialekter som bruker "bilær og båtær" også sier "scena".) Det er uansett forskjell på å snakke dialekt, og på å skrive norsk skriftspråk. Og skal man snakke dialekt, så må det gjøres gjennomgående, og ikke kun på enkelte ord. (For da blir det feil bøying av ord, og ikke dialekt.) 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #6080 Skrevet 15. juni Susan Sto Helit skrev (1 time siden): Jente og Sol er "hunkjønnsord". For de av oss som gikk på skolen for en generasjon siden, så var det faktisk feil å skrive "jenten". Sol var et litt mer "grenseland" ord. Det kunne vel godtas både som ei sol - sola og en sol - solen. Men jente var helt tydelig ei jente -jenta. (Jeg vet dette er sluppet opp på nå, og det er lov å skrive en jente - jenten, selv om det skjærer i ørene på meg.) Men scene har vel aldri vært en hunkjønnsord, og bør derfor heller ikke bøyes ei scene - scena. (Selv om jeg tror dialekter som bruker "bilær og båtær" også sier "scena".) Det er uansett forskjell på å snakke dialekt, og på å skrive norsk skriftspråk. Og skal man snakke dialekt, så må det gjøres gjennomgående, og ikke kun på enkelte ord. (For da blir det feil bøying av ord, og ikke dialekt.) En jene jenten er lov ja. Jeg skriver alltid det, selv om jeg bruker hunkjønn i dialekten min (som forøvrig ikke har ordet jente, men et (egentlig flere) annet hunkjønnsord med samme betydning). Scene kan vare hunkjønn, men kun på nynorsk eller dialekt. Du kan bare sjekke Nynorskordboka eller Norsk Ordbok. Valgfritt han- eller hunkjønn Anonymkode: 41cbc...8fa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå