Frøkenfryden Skrevet 25. august #6161 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (På 30.7.2026 den 10.59): Det er dialekt. Anonymkode: f4a8e...685 Enig med deg, i sogn kan vi si fat om alt. Tefat, frukostfat osv.
AnonymBruker Skrevet 26. august #6162 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Etter å ha lest en del tråder her i dag (om navn, dobbeltnavn på barn osv.) må jeg bare si, med store bokstaver, at DET HETER IKKE "TO ETTERNAVN" !!!!! Det er ett etternavn, og eventuelt mellomnavn. Marie Bjerke Karlsen = Bjerke er mellomnavn. Marie Bjerke-Karlsen= Bjerke-Karlsen er etternavnET. Ikke etternavenene. Det er ETT etternavn. Takk for meg. Anonymkode: 87e93...b6f Det kommer helt an på hvilket land du bor i. Selv i Norge kan man ha to etternavn med mellomrom mellom. (Men det er meget uvanlig) Anonymkode: 41cbc...8fa
AnonymBruker Skrevet 26. august #6163 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (På 29.7.2026 den 8.15): De «ser» det nok, det er gjort med hensikt av visuelle og verbale årsaker… Når han synger skal det gå lett og ikke bli en «knekk» når han må si og. Selg gullet ogggggg få penger. Anonymkode: 054c2...744 Det er vel vanligere å ikke uttale g-en enn å gjøre det ... Anonymkode: 50a7d...9ae 4
Zampa the Lion Skrevet 26. august #6164 Skrevet 26. august Folk må lære at det ikke er noe som heter podcaster. Greit nok at folk heller vil skrive på engelsk og bruke c`en framfor k`en, men da heter det podcasts. Norsk: Podkast - podkaster Engelsk: Podcast - podcasts 3
Susan Sto Helit Skrevet 27. august #6165 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det kommer helt an på hvilket land du bor i. Selv i Norge kan man ha to etternavn med mellomrom mellom. (Men det er meget uvanlig) Anonymkode: 41cbc...8fa Se vedlagt uttrekk fra lovdata: Sitat § 1.Plikt til å ha navn Alle skal ha fornavn og ett enkelt eller dobbelt etternavn og kan i tillegg ha mellomnavn. Enhver har plikt til å bruke sitt fornavn og etternavn som personnavn. Ingen kan ta, endre eller sløyfe navn på annen måte enn etter loven her. § 7.Doble etternavn To navn som kan tas som etternavn, kan tas som et dobbelt etternavn der de to navnene er satt sammen med bindestrek. I forhold til §§ 3 og 4 regnes et dobbelt etternavn som to adskilte etternavn. Lov om personnavn (navneloven) - Kapittel 2. Etternavn, fornavn og mellomnavn - Lovdata Du kan ikke ha to etternavn, men du kan ha såkalt "Dobbelt etternavn, der det er satt bindestrek mellom navnene." men et dobbelt etternavn er fortsatt ETT etternavn, og ikke to. Dersom det ikke er bindestrek mellom navnene, vil det første "etternavnet" formelt sett være et mellomnavn. De viktigste forskjellene: Ved dobbelt etternavn med bindestrek, så sorteres du på etternavn etter første bokstav i det første etternavnet. Ved to "etternavn" med mellomrom, sorteres du på etternavn etter første bokstav i det siste navnet, som da er det formelle etternavnet. F.eks ved skolestart, der barna leses opp i alfabetisk rekkefølge etter etternavn, så vil Solveig Jensen-Pettersen leses opp under J, mens Solveig Jensen Pettersen vil stå under P. Det er altså skille mellom navn som kan tas som etternavn, og navn som ER ens formelle etternavn. 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. august #6166 Skrevet 27. august Susan Sto Helit skrev (2 timer siden): Se vedlagt uttrekk fra lovdata: Du kan ikke ha to etternavn, men du kan ha såkalt "Dobbelt etternavn, der det er satt bindestrek mellom navnene." men et dobbelt etternavn er fortsatt ETT etternavn, og ikke to. Dersom det ikke er bindestrek mellom navnene, vil det første "etternavnet" formelt sett være et mellomnavn. De viktigste forskjellene: Ved dobbelt etternavn med bindestrek, så sorteres du på etternavn etter første bokstav i det første etternavnet. Ved to "etternavn" med mellomrom, sorteres du på etternavn etter første bokstav i det siste navnet, som da er det formelle etternavnet. F.eks ved skolestart, der barna leses opp i alfabetisk rekkefølge etter etternavn, så vil Solveig Jensen-Pettersen leses opp under J, mens Solveig Jensen Pettersen vil stå under P. Det er altså skille mellom navn som kan tas som etternavn, og navn som ER ens formelle etternavn. Det er feil, du kan ha to etternavn uten bindestrek i Norge: Sitat § 16.Overgangsregler Den som ved lovens ikrafttredelse har etternavn som består av to navn adskilt av mellomrom, kan selv beholde navnet i denne formen. Etternavn som ved lovens ikrafttredelse består av to navn forbundet med bindestrek, anses som et dobbelt etternavn bestående av to etternavn. I tillegg tror jeg det er lov om du har to etternavn uten bindestrek fra utlandet, men der er jeg ikke sikker Anonymkode: 41cbc...8fa
AnonymBruker Skrevet 1. september #6167 Skrevet 1. september Bonanger, Bygdetroll Anonymkode: 054c2...744
Pawn Hearts Skrevet 1. september #6168 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bonanger, Bygdetroll Anonymkode: 054c2...744 Bonanger? Mener du bondeanger?
AnonymBruker Skrevet 1. september #6169 Skrevet 1. september Pawn Hearts skrev (Akkurat nå): Bonanger? Mener du bondeanger? Nei, jeg mener bonanger. Les hva tråden heter så skjønner du forhåpentligvis hva jeg mener. Anonymkode: 054c2...744
Pawn Hearts Skrevet 1. september #6170 Skrevet 1. september (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, jeg mener bonanger. Les hva tråden heter så skjønner du forhåpentligvis hva jeg mener. Anonymkode: 054c2...744 Unnskyld, jeg trodde jeg var i en annen tråd😅. Men hvorfor bygdetroll? Det er jo et helt greit ord som står i ordbøkene. Endret 1. september av Pawn Hearts
AnonymBruker Skrevet 1. september #6171 Skrevet 1. september Jeg tar «en til sjokolade». Jeg kjøper «en til bukse». Det heter ikke det! Det heter : Jeg tar en sjokolade til. Jeg kjøper en bukse til. Anonymkode: f815d...a9d 3
Viki6 Skrevet 2. september #6172 Skrevet 2. september Den ene etter den andre av våre politikere bruker ordet berørt når de snakker om ting vedr kong Haralds død. I dag ble f.eks Høyres leder berørt av å se kisten. Det heter ikke det! Berørt brukes når man blir rammet av noe. "Jeg ble berørt av jordraset, for huset mitt ble tatt". Rørt bruker man når det gjelder følelser. 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. september #6173 Skrevet 2. september «Redd AV nyheter». Å være redd FOR heter det Anonymkode: ee90e...e94
sofie777 Skrevet 2. september #6174 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): «Redd AV nyheter». Å være redd FOR heter det Anonymkode: ee90e...e94 Ikke nødvendigvis. Her er det, som så mange steder, glidende overganger. Jeg blir redd av å høre nyheter om jordskred i Nepal osv. 2
Seff Skrevet 2. september #6175 Skrevet 2. september sofie777 skrev (17 minutter siden): Ikke nødvendigvis. Her er det, som så mange steder, glidende overganger. Jeg blir redd av å høre nyheter om jordskred i Nepal osv. Ikke det denne tråden handler om, men hvorfor det? Med mindre du er i Nepal?
sofie777 Skrevet 2. september #6176 Skrevet 2. september (endret) Seff skrev (23 minutter siden): Ikke det denne tråden handler om, men hvorfor det? Med mindre du er i Nepal? Jeg har empati med folkene som bor der, som alle bør ha. Slår på tv og der står det at over 1000 personer er funnet døde. Er ikke dette trist? Endret 2. september av sofie777 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #6177 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): «Redd AV nyheter». Å være redd FOR heter det Anonymkode: ee90e...e94 Tja. Når man hører om risiko for tredje verdenskrig og blir redd, blir man redd av nyheter man hører. Om man er redd for å høre nyheter, er man redd for nyheter. Anonymkode: fd04a...eaf
AnonymBruker Skrevet 2. september #6178 Skrevet 2. september Viki6 skrev (5 timer siden): Den ene etter den andre av våre politikere bruker ordet berørt når de snakker om ting vedr kong Haralds død. I dag ble f.eks Høyres leder berørt av å se kisten. Det heter ikke det! Berørt brukes når man blir rammet av noe. "Jeg ble berørt av jordraset, for huset mitt ble tatt". Rørt bruker man når det gjelder følelser. Nå ja... https://naob.no/ordbok/berøre Betydning 1.3 Så du tar nok feil Anonymkode: 41cbc...8fa
AnonymBruker Skrevet 2. september #6179 Skrevet 2. september sofie777 skrev (3 timer siden): Ikke nødvendigvis. Her er det, som så mange steder, glidende overganger. Jeg blir redd av å høre nyheter om jordskred i Nepal osv. Nemlig. «Blir». Men folk sier «jeg ER redd av nyheter», og det er feil. Anonymkode: ee90e...e94 2
Seff Skrevet 2. september #6180 Skrevet 2. september sofie777 skrev (3 timer siden): Jeg har empati med folkene som bor der, som alle bør ha. Slår på tv og der står det at over 1000 personer er funnet døde. Er ikke dette trist? Selvfølgelig er det trist. Men det er jo forskjell på å være trist og redd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå