Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er FB-gruppen som ER aksjonen, startet av Jan-Erik Rafoss.

De som har skrevet ut den plakaten er ikke klar over at sjefen selv ikke behersker norsk.
Og ingen av medlemmene av gruppen har oppdaget det og fått rettet det opp. Kun på FB dette er mulig.

Anonymkode: 9f5a6...942

Ikke uenig med deg der :) 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Ramsay Street
Skrevet

Jeg har alltid syntes det er helt dust at folk sier f.eks. at de er 110% eller 120% sikre på ting. Eller at de skal gi 110% eller 120%.
Spesielt idrettsutøvere har en lei tendens til dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2026 den 4.54):

Noen ganger melder jeg med læreren til datteren min som svarer «jeg skal snakke med hun om det»

Jeg hører daglig at folk blander pronomener muntlig, men når de gjør det skriftlig så plager det meg. 

Anonymkode: d853a...2a4

Dette er jo rett og slett en dialektgreie. I muntlig tale er det mange steder i landet vanlig å bruke utelukkende "hun". I Trondheim, der jeg er fra, sier vi "hu" til både hun og henne. Skriftlig skal man så klart skille på hun og henne.

Det er litt det samme at mange fra Bergen sier "en jente", i stedet for "ei jente". Det er ikke noe problem i muntlig tale. Skriftlig skriver man så klart korrekt. 

Anonymkode: e25c4...9a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dette er jo rett og slett en dialektgreie. I muntlig tale er det mange steder i landet vanlig å bruke utelukkende "hun". I Trondheim, der jeg er fra, sier vi "hu" til både hun og henne. Skriftlig skal man så klart skille på hun og henne.

Det er litt det samme at mange fra Bergen sier "en jente", i stedet for "ei jente". Det er ikke noe problem i muntlig tale. Skriftlig skriver man så klart korrekt. 

Sant. Men en jente/jenten er også 100% greit å skrive

Anonymkode: 41cbc...8fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

I Trondheim, der jeg er fra, sier vi "hu" til både hun og henne. 

Gjør vi? 😅

Prøver å komme på eksempel, men...

Jeg sier ikke "kainn du gi boka t hu?", bruker "kainn du gi boka t a?"

Anonymkode: 5ddfc...7b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør vi? 😅

Sier du virkelig t og ikke te?

A er forresten kort for hana, den opprinnelige akkusativformen, henne er dativformen.

Men jeg tror få eller ingen dialekter skiller mellom dativ og akkusativ nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sier du virkelig t og ikke te?

A er forresten kort for hana, den opprinnelige akkusativformen, henne er dativformen.

Men jeg tror få eller ingen dialekter skiller mellom dativ og akkusativ nå.

Helt siden middelalderen har få dialekter skilt mellom dativ og akkusativ. Så akkurat det er jo ikke noe nytt, selv om det nå har gått fra sjeldent til utdøende. 

Anonymkode: a1964...017

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg HATER at folk skal skrive på dialekten de snakker med, vær så snill, vi har bokmål og nynorsk, bruk en av dem!!

Anonymkode: d702e...1ac

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg HATER at folk skal skrive på dialekten de snakker med, vær så snill, vi har bokmål og nynorsk, bruk en av dem!!

Jeg elsker når folk skriver på dialekt 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra KG's reglement, viktigste grunn for å være her:

* Innlegg skal være skrevet på bokmål, nynorsk, engelsk, dansk eller svensk. Det er ikke tillatt å skrive på dialekt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fra KG's reglement, viktigste grunn for å være her:

* Innlegg skal være skrevet på bokmål, nynorsk, engelsk, dansk eller svensk. Det er ikke tillatt å skrive på dialekt.

Ja, og noen skjønner ikke at de skriver dialekt. Bergensere som ikke har lært seg forskjellen på hun og henne. Trøndere som bruker til i stedet for hos. Ligge over til meg, i stedet for hos. 

I tillegg har jeg lest et innlegg der "henner" var subjekt i hele innlegget.

Mer sjarmerende finner jeg det nordnorske "blir å"

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Sant. Men en jente/jenten er også 100% greit å skrive

Er ikke jente hunkjønn ergo ei ikke en?

AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (58 minutter siden):

Er ikke jente hunkjønn ergo ei ikke en?

Hunkjønn er frivillig på bokmål. Jeg trodde egentlig det var allmennkunnskap. Selv bruker jeg hunkjønn meget ofte i min dialekt, men aldri når jeg skriver

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Blir konsekvent ikke svart på her.

Anonymkode: d7ab8...0b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (6 timer siden):

Jeg elsker når folk skriver på dialekt 😊

Muntlig er dialekt helt greit synes jeg, men noen skriver jo med dialekt som så vidt går an å forstå.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hunkjønn er frivillig på bokmål. Jeg trodde egentlig det var allmennkunnskap. Selv bruker jeg hunkjønn meget ofte i min dialekt, men aldri når jeg skriver

Frivillig? Valgfritt meiner du?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

BaLL. Eller tåLL (klokken tolv) 

😡

Anonymkode: 68066...388

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2026 den 1.12):

Gjør vi? 😅

Jeg sier ingen av delene, men har veldig lite bred dialekt. "Kainn" tror jeg ikke jeg får til å uttale engang.

Helt ærlig ville jeg nok sagt "Kan du gi henne boka?", men tror ikke trøndere flest sier det. Aldri hørt mange trøndere si "henne".

• Liker 1
Skrevet

De fleste som påstår å skrive dialekt, skriver jo ikke egentlig dialekt da. Dukker opp et par dialektord der iblant, men stort sett går det i huleboerformuleringer som "d e kalt i da, så j sendte mld te bhg om at Xander-Olian bli hemme lamme mæ". I gamle dager hette det SMS-språk, men er litt usikker på om sånne barbariske forkortelser har noe navn nå.

• Liker 8
Skrevet
Okapi skrev (44 minutter siden):

De fleste som påstår å skrive dialekt, skriver jo ikke egentlig dialekt da. Dukker opp et par dialektord der iblant, men stort sett går det i huleboerformuleringer som "d e kalt i da, så j sendte mld te bhg om at Xander-Olian bli hemme lamme mæ". I gamle dager hette det SMS-språk, men er litt usikker på om sånne barbariske forkortelser har noe navn nå.

Takk, jeg trengte en latter i dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...