Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du vet du har toddler når..

Det heter smårolling eller evt. småbarn..

Anonymkode: c82f7...3c8

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

KJIPS 

:murvegg:

Screenshot_20260304_084147_Facebook.thumb.jpg.c9fc5f7fa36e951c7503fea68f1e79a3.jpg

• Liker 3
Skrevet
MarianneE skrev (1 time siden):

KJIPS 

:murvegg:

Screenshot_20260304_084147_Facebook.thumb.jpg.c9fc5f7fa36e951c7503fea68f1e79a3.jpg

Er du klar over at navnet ditt står nederste på bilde?

• Liker 2
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden):

Er du klar over at navnet ditt står nederste på bilde?

Nei, jeg ser det nå. Det gjør ingenting, men jeg setter pris på at du sier ifra. 😊

• Liker 4
Skrevet

Steppe opp.

Det heter ikke det. Det heter "skjerpe seg", "gjøre en bedre jobb", "ta tak", "gjøre det bedre"

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som sier «godt nyttår», når de nok mener «godt nytt år»? Og «gjør hverdag til en fest» istedet for «gjør hver dag til en fest».

Det er vel ikke feil å si nyttår og hverdag, men … 😅😊

Anonymkode: c0208...f10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er mange som sier «godt nyttår», når de nok mener «godt nytt år»? Og «gjør hverdag til en fest» istedet for «gjør hver dag til en fest».

Det er vel ikke feil å si nyttår og hverdag, men … 😅😊

Hvordan klarer du å skille på når andre mener godt nytt år og når de mener godt nyttår? 
Og egentlig det samme med hverdag og hver dag. 
For noen gjør EN hverdag til en fest. Mens andre gjør HVER dag til en fest. Hvordan klarer man å vite hva de mener å si? 

Anonymkode: 3c838...f11

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan klarer du å skille på når andre mener godt nytt år og når de mener godt nyttår? 
For noen gjør EN hverdag til en fest. Mens andre gjør HVER dag til en fest. Hvordan klarer man å vite hva de mener å si? 

Når det gjelder hver dag og hverdag, uttales det jo i enten to eller ett ord. Man skal snakke veldig fort for at noen skal kunne ta feil ...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, si det😂

De fleste mener nok et godt nytt ÅR, ikke kun å ønske noen en god nyttårsfeiring, vil jeg tro. Men hvem vet! 

Det med «hverdag» og «hver dag» er jo ikke godt å si, det kan godt hende de mener «hverdag», og det er jo ikke feil, som sagt. Ofte hører man det jo på konteksten, om de holder en tale, f.eks, om de mente hver dag, eller om det kun er spesifikt hverdager 😅

Skrevet

Det heter "godt nyttår" ca. 31. desember og 1. januar. Det heter "godt nytt år" første gang man møtes etter nyttår. 

Samtidig er det forskjell på hva man skriver og hva man sier. Hvordan man kan høre forskjell på det over, det aner jeg ikke, men i skrift er det dette som er mest riktig (synes jeg)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne har garantert vært oppe før, men påfallende mange sier fortsatt eKspresso. Det skrives espresso, er helt uten k og uttales også med å-lyd til slutt.

Høres også at baderomsbutikken Norfloor uttales -flor. Altså floor er det engelske ordet for gulv og uttales ikke flor.

Anonymkode: 5684e...39d

• Liker 1
Skrevet

Nyttår og hverdag: troké (trykktung pluss trykklett). Nytt år og hver dag: spondé (to trykktunge). Det er iallfall slik jeg sier det, og jeg tror ikke det er helt feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres også at baderomsbutikken Norfloor uttales -flor. Altså floor er det engelske ordet for gulv og uttales ikke flor.

Sikkert lett å blande med det norske ordet flor som kan ha samme (men snevrere betydning)

sofie777 skrev (2 timer siden):

Det heter "godt nyttår" ca. 31. desember og 1. januar. Det heter "godt nytt år" første gang man møtes etter nyttår. 

Samtidig er det forskjell på hva man skriver og hva man sier. Hvordan man kan høre forskjell på det over, det aner jeg ikke, men i skrift er det dette som er mest riktig (synes jeg)

Som regel lett å høre forskjell. Annet toneleie, bl.a.

Anonymkode: 41cbc...8fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Sikkert lett å blande med det norske ordet flor som kan ha samme (men snevrere betydning)

Som regel lett å høre forskjell. Annet toneleie, bl.a.

Flor betyr fjøs på deler av Vestlandet.

Anonymkode: d7ab8...0b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2026 den 13.33):

Det finnes mange steder i verden som har blitt gitt egne navn på Norsk, med en egen måte å uttale dem på. 

Nordmenn kan ikke alle språk, og vi er generelt sett vant med at det i Norge også er flere språk og dialekter. 

Tidligere var det helt vanlig at alt ble oversatt til Norsk. Alt fra navn på oppdiktede personer, til stedsnavn, personnavn, og til mange ord og begreper som ble importert fra utlandet. 

Vi var ikke alene om å gjøre dette. Danmark, Sverige, Finland, Storbrittannia, Tyskland og sikkert mange andre, gjorde det samme. 
Ofte med null respekt for hva lokalbefolkningen kalte sitt eget sted. 

Dette er ikke noe nytt. F.eks. kalte nordiske korsfarere Konstantinopel (Dagens Istanbul) for Miklagard. 

Dersom man kan det lokale språket, og vet hvordan lokalbefolkningen uttaler stedsnavnet, så viser det jo mer respekt for dem, om man uttaler stedsnavnet riktig. Men om man snakker norsk, så er det helt normalt å uttale ting på norsk. 

norsk

Anonymkode: afe99...408

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2026 den 7.35):

Vi «fremmed språklige» vet i hvert fall at det skrives «fremmedspråklige». 

Anonymkode: ee90e...e94

Det var god lesning.Norsk synes jeg er vanskelig og ulogisk. En sykkel,to sykler.

Anonymkode: 55f27...23a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er sant. Sa flor om fjøs i oppveksten, så flytta jeg noen mil og der sa de fjøs, folk "forsto" ikke hva flor var for noe. Så da måtte jeg si fjøs også.:nikke:

Anonymkode: 14bef...78e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stemmer! Men kan også bety gulv i fjøs, mellom eller bak båsene

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Stemmer! Men kan også bety gulv i fjøs, mellom eller bak båsene

Den er ny for meg.

AnonymBruker
Skrevet
sofie777 skrev (På 5.3.2026 den 17.08):

Det heter Takk for det gamle frem til og med 31. desember og Godt nytt år fra 1. januar. 

Anonymkode: e29cf...210

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...