Gå til innhold

Det er her og nå at livet begynner.


Sprinkles

Anbefalte innlegg

Hehe, den forrige pusen vi hadde gjorde oss også ganske raskt kjent med naboene :P

Hmm, spørsmål. Jeg har spottet (dvs blod på papiret) i flere dager, men fortsatt ingen ordentlig mens... Er det vanlig når det er falsk mens, eller betyr det at det er noe på vei?

Jeg vet ikke helt hvordan det regnes jeg, men jeg regner ikke spotting som mens.. Spørs jo hvor mye det er? Skal gi deg et helt sinnsykt lol-tips her! Når jeg spotter stikker jeg en q-tip opp i det aller helligste, og er den rød når den kommer ut regner jeg det som at mensen begynner, siden det er mye oppi der, og det må komme ut. Og da kommer det ikke som spotting som regel. Skjønner du noe av dette? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt hvordan det regnes jeg, men jeg regner ikke spotting som mens.. Spørs jo hvor mye det er? Skal gi deg et helt sinnsykt lol-tips her! Når jeg spotter stikker jeg en q-tip opp i det aller helligste, og er den rød når den kommer ut regner jeg det som at mensen begynner, siden det er mye oppi der, og det må komme ut. Og da kommer det ikke som spotting som regel. Skjønner du noe av dette? :lol:

Haha, det skal jeg absolutt teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det skal jeg absolutt teste :)

Det høres litt ekkelt ut, og sikkert ikke helt bra, men men :fnise:

Hva gjør du i dag da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt ekkelt ut, og sikkert ikke helt bra, men men :fnise:

Hva gjør du i dag da? :)

mestamp="1391076240"]

I dag er jeg fortsatt syk, så ligger under dyna og ser på Netflix ;-) Jeg er så glad jeg ordnet det til oss! :-D

Har akkurat sett The Young Victoria, elsker sånne periodefilmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, tr har kommet! :hoppe: Hadde ikke trodd jeg skulle bli så glad for det noen gang, men nå har vi ventet i 124 dager, sånn var det på tide! Jeg merker at provera har påvirket kroppen en del denne mnd, for jeg har vært skikkelig humørsyk og nå som jeg fikk tr måtte jeg sove i fosterstilling for jeg hadde så syke menssmerter. Men det blir verdt det, det ER verdt det! Nå vet jeg at jeg kan få tatt prøver i løpet av februar, og kanskje begynne på pergo allerede i mars! :-) Åh, jeg gleder meg sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hihi, tenk å bli så glad for at tante rød kommer på besøk :fnise:

MEN! HURRAAAA! :D Blir spennende å se hvordan det går framover! iiih!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, tenk å bli så glad for at tante rød kommer på besøk :fnise:

MEN! HURRAAAA! :D Blir spennende å se hvordan det går framover! iiih!

Jaaa, hurra! :-D I morgen skal jeg ta blodprøver!

Jeg skal ta prøver av dette:

Follikkelstimulerende hormon (FSH) er et hormon som dannes og skilles ut fra hypofysens forlapp.

I eggstokkene stimulerer FSH vekst og modning av den Graafske follikkel. Mens follikkelen vokser skiller den ut inhibin som slår av FSH-produksjonen. En av virkningene av p-piller er å hemme hypofysens produksjon av FSH (negativ feedback) ved å tilføre østrogen.

Mistanke om gonadesvikt (primær eller sekundær). Infertilitet. Menstruasjonsforstyrrelser. Mistanke om hormonproduserende tumores i ovarier eller testikler.

Kjønn

Alder

Referanseområde

Enhet

Kvinner

fertil alder

<12, syklusavhengig

U/L

Luteiniserende hormon (LH) er et hormon (gonadotropin) som utskilles fra hypofysens forlapp. Sammen med FSH er det nødvendig for den reproduktive funksjonen.

Hos kvinner utløses eggløsningen av en plutselig stigning i LH-konsentrasjonen. En av virkningsmekanismene til p-piller er at tilførsel avprogestin fører til negativ feedback på hypofysen, slik at LH-produksjonen forsvinner, og eggløsningen hemmes. Etter eggløsningen stimuleres det gjenværende gule legeme (corpus luteum) av LH til produksjon av progesteron.

Prolaktin: Normal eggløysing har som føresetnad at hypofyse - eggstokk samarbeidet fungerer. Ein reknar med at det er dette som blir forstyrra av prolactin. Prolactin påverkar dei sykliske forandringane i hypofysen slik at ein ikkje får dei kraftige hormonsvingningane som er naudsyne for at egget skal løsne. Det betyr at eggløysinga uteblir. Dei klassiske symptoma ved høgt prolactin er galaktore (mjølklekkasje frå brystene), manglande menstruasjon og infertilitet. Det er også beskrive ei rekke andre symptom. Det kan vere redusert sexlyst, depresjon, osteoporose, hovudverk, vektauke, auka behåring, trøtthet og acne. Nokre av desse symptoma førekjem sjeldan ved forhøya prolactin og samanhengen mellom plagene og prolactin er ytterst usikker.

Testosteron:

Alla kvinnor har nästan lika höga nivåer av testosteron i kroppen som män, men det mesta är bundet till proteiner i blodet så att det inte märks. Om man har PCOS har man mindre mängd bindande protein och då blir det mer testosteron i blodet.

Hormonrubbningen består i att man har för mycket av det manliga könshormonet testosteron i förhållande till kvinnligt könshormon. Eftersom de kvinnliga könshormonerna styr menscykeln, leder en sådan rubbning till att man får glesa menstruationer eller att mensen uteblir helt.

Att mensen blir oregelbunden eller uteblir beror inte på att det saknas anlag för att bilda ägg, utan på att äggen på grund av hormonrubbningen inte utvecklas tillräckligt mycketså att det kan bli en ägglossning.

DHT dihydrotestosteron 2ml:

Det vanligste problemet er alvorlig eller vedvarende akne langs kjeven, ryggen eller brystet. Dette er forårsaket av hormonet DHT, overstimulering av talgkjertler som forårsaker en økning i talg som igjen tetter porene og forårsaker akne.

Androstendion 1ml

Hos kvinner med PCOS, er det vanlig med forhøyede nivåer av androgener. De bremser eggets utvikling, og resultatet er en forstørret folikkel med det underutviklede egget. Det er dette som er cyster på eggstokkene.

SHBG og FTI 1ml

Normalområde: 30 - 114 nmol/L

You may have this test if your doctor suspects that you have abnormal testosterone levels. The test can help diagnose various conditions and diseases, including: Androgen deficiency. The hormone androgen causes general weakness and sexual problems in men. In women, androgen may help with thinking and bone strength. It may also help the ovaries working the way they should.

I blodet foreligger det meste av testosteronet proteinbundet, først og fremst til SHBG (seksualhormon bindende globulin), mens en mindre del (2-3%) er fri og dermed aktiv. Testosteronanalysen måler den totale konsentrasjonen, både fritt (aktivt) og bundet (inaktivt) testosteron. Konsentrasjonen av SHBG varierer betydelig fra individ til individ og påvirkes (først og fremst) av østrogen- og androgenhormoner. Også thyreoideahormonene fører til økt SHBG konsentrasjon. De høyeste verdiene sees ved graviditet (østrogenpåvirkning), mens f.eks. bruk av anabole steroider fører til svært lave konsentrasjoner av SHBG. FTI gir en nyttig korreksjon av testosteron konsentrasjonen, bl.a. der testosteron hos menn er nær nedre referansegrense, ved polycystisk ovarialsyndrom (PCOS) og ved hyperthyreose og behandling med østrogener (som begge fører til høyere SHBG-konsentrasjon).

TSH

Hos kvinner med PCOS er ofte TSH nivåene normale. Denne verdien måles for å sjekke at skjoldbruskkjertelen fungerer som den skal, for høye eller for lave verdier kan i seg sjølv medføre anovulasjon.

FT4 fritt tyroksin

Dette gjelder stoffskiftet. Har man lavt stoffskifte, fungerer ikke menstruasjonssyklusen og eggløsningen som den skal. Hvis det reguleres blir man fortere gravid.

Neste gang er det kun progesteron:

Produksjonen av progesteron hos kvinner varierer med menstruasjonssyklusen. Like før eggløsningen er det en liten økning av progesteron. Etter eggløsningen dannes det gule legeme i ovariet som egget kom fra, idet granulosacellene i ovariet luteiniseres. Dermed øker progesteronproduksjonen kraftig, og når et nivå som er 10–50 ganger høyere enn før eggløsningen.

Her står det visst ennå mer om prøvene: http://www.soulcysters.net/showthread.php/239341-Understanding-Tests-and-Hormone-Levels-for-PCOS

Endret av Sprinkles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, hurra! :-D I morgen skal jeg ta blodprøver!

Jeg skal teste:

FSH

LH

Prolaktin

Testosteron

DHT dihydrotestosteron 2ml

Androstendion 1ml

SHBG

FTI 1ML

TSH

FT4 fritt tyroksin.

Neste gang er det kun progesteron. :-) Note to self: finn ut hva forkortelsene betyr :-P

Haha, du er sjarmerende da! ;) Lykke til med prøvetaking! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du er sjarmerende da! ;) Lykke til med prøvetaking! <3

Hehe, jeg er så nysgjerrig - jeg MÅ vite :ler: Har oppdatert innlegget med masse semiforståelig info fra O' store interwebs nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ingenting jeg, men så lenge du har kontroll er det vel bra :ler: Lykke til i morgen!

Haha, ja det er mest for min egen del :P Nå vet jeg hvertfall sånn ca hva resultatene betyr ;)

Takk for det! :) I kveld har jeg sittet og loket på nettet på pcosforum og diverse, og endte opp på en nettside som selger t-skjorter med morsomme sitater på magen: "Yes, I ate a watermelon seed", "ICE ICE (BABY)", "I'm making a human, what have YOU done today?" . Haha, folk lager så mye rart! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så i dag har jeg sittet på jobb og lest meg litt opp på de ulike hormonene, og funnet noe interessant. Det er jo ikke lett å si hvor mye riktighet det medfører, men verdt å undersøke videre.

DHT er jo det som gjør at jeg har fått så dårlig hud, og det kan ha noe med problemer med eggløsning å gjøre. Det viser seg altså at lakrisrot har en positiv innvirkning og kan medføre både bedre hud, mindre uønsket hårvekst og på et forum (dodgy kilde, but still) sto det også at noen leger i usa har tilbudt lakrisrot i stedet for pergo til enkelte pasienter. Lakrisrot hemmer visstnok testosteron i å omdannes til dht, og da vil også akne, talgproduksjon og uønsket hårvekst minske.

Jeg bare whuut? Jeg må undersøke! Tenk hvis jeg kan ta et par urtetilskudd som kan hjelpe til med å få kroppen litt back on track? Jeg forventer selvsagt ingen mirakelkur, men hvis dette er noe jeg kan ta i stedet for å pumpe kroppen full av hormoner igjen, så er det absolutt verdt å høre med legen! Misforstå meg rett, jeg takker ikke nei til provera og pergo, men det hadde jo vært utrolig deilig å kunne gjøre noe med det selv også! Meeeen, jeg er ikke vanligvis sånn som tror på alt det "magiske" urter kan gjøre, så jeg må nok undersøke en del mer før jeg hiver i meg både lakrisrot og rødkløver, men det er jo interessant da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er planen klar! :)

Licorice root can help reduce symptoms of polycystic ovary syndrome (PCOS).

One in eight women has some component of PCOS and symptoms include menstrual irregularities, excessive hair growth on the face/body, central weight gain, infertility and acne.

Studies show women who take the drug spironolactone to help with these symptoms may feel more energy when balancing the medication’s side effects with licorice root extract.

Licorice root can help combat depression and stress.

Licorice root includes compounds that help to combat depression and it can be an effective way to help to treat mild mood issues.

Licorice root can help to decrease body fat.

A recent study found that people who had 3.5 grams of licorice root a day for two months had lower body fat along with reduced LDL or “bad” cholesterol levels. Some people also report that licorice root helps them to reduce their sugar cravings.

Licorice root helps to heal the respiratory system.

Skal bestille denne når jeg får kodebrikken min opp og gå igjen! :) ca en hundrelapp for et glass kapsler, holder til seks uker (som visstnok er maks anbefalt periode å ta det). Folk anbefales å ta to kapsler om dagen i opptil seks uker, eller i stedet for (evt i tillegg til) pergotime 5x2 tabletter fra syklusdag 3-8/4-9. Kan bli spennende å se om jeg opplever noen effekt av de! :) Jeg venter nok med å ta de til jeg har tatt de neste blodprøvene, så får jeg sjekket blodtrykket mitt først også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som en mirakelkur! Kanskje jeg burde starte på dette når jeg slutter på p-piller i løpet av våren. Går på Diane pga kviser på haka... Vil ikke vise til hele omverdenen at jeg har sluttet på medisinen som motvirker kvisene, da kan det jo være folk legger to og to sammen :babysmileysomjegikkehuskerkodentil: ;)

Endret av Nautika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som en mirakelkur! Kanskje jeg burde starte på dette når jeg slutter på p-piller i løpet av våren. Går på Diane pga kviser på haka... Vil ikke vise til hele omverdenen at jeg har sluttet på medisinen som motvirker kvisene, da kan det jo være folk legger to og to sammen :babysmileysomjegikkehuskerkodentil: ;)

Hehe, ja det var det jeg også syntes! :ler:

Jeg gikk også på Diane pga akne tidligere, og et halvt år etter jeg slutta på p-plaster kom kvisene tilbake. Så jeg tror nok det er pga hormonene! Jeg skal oppdatere så snart jeg får prøvd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Åh, et vennepar fortalte akkurat at de skal bli foreldre i høst. Jeg vet ikke helt hvor lenge til jeg klarer å holde Smilet på plass.

Aaaaaaah! Ja, nå er jeg egoistisk, men jeg vet ikke om jeg klarer holde meg lenger. Vil egentlig bare legge meg under dyna og gråte litt. Hvorfor kan ikke vi også? Vi har jo alt klart, og har lengtet lenge. Jeg vet at jeg verd være glad for dem, og jeg er jo det, men jeg klarer ikke helt å gi slipp på det at vi kunne vært like langt på vei sånn egentlig. :sukk: er det dårlig venninne-takter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dårlig venninne-takter i det hele tatt! Er ikke rart du føler på det når andre par blir gravide så lett og dere må slite sånn for å komme dit! Du har lov til å bli lei deg!...men er vel kanskje litt bra at du klarer å holde maska litt akkurat når de forteller det da ;)

Tenk på det slik at det mest sannsynlig er deres tur snart, nå som dere får litt starthjelp! Dette ordner seg skal du se! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer:

Jeg tror du har en helt naturlig reaksjon, jeg. Du er lei deg på egne vegne, og det er forståelig. Det trenger ikke være usunt å føle det sånn heller, så lenge du ikke begynner å hate andre som blir gravide og lukker deg inne i en hatboble, for å si det klisjeaktig.

Det er faktisk veldig forståelig at du føler det sånn, det er selvsagt vondt å se at andre så lett får oppfylt den drømmen du har hatt i lang tid. Jeg holder med det tratrins skriver: Det er lov å bli lei seg, men forsøk å holde maska overfor dem det gjelder :klem: Og dere er så heldige at dere nå får hjelp, det er nok deres tur snart! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dårlig venninne-takter i det hele tatt! Er ikke rart du føler på det når andre par blir gravide så lett og dere må slite sånn for å komme dit! Du har lov til å bli lei deg!...men er vel kanskje litt bra at du klarer å holde maska litt akkurat når de forteller det da ;)

Tenk på det slik at det mest sannsynlig er deres tur snart, nå som dere får litt starthjelp! Dette ordner seg skal du se! :)

:sukk: Ja, ble litt nedfor da gitt. Men kan jo hende de har prøvd lenge, det har jeg jo ingen forutsetning for å vite :P

:klemmer:

Jeg tror du har en helt naturlig reaksjon, jeg. Du er lei deg på egne vegne, og det er forståelig. Det trenger ikke være usunt å føle det sånn heller, så lenge du ikke begynner å hate andre som blir gravide og lukker deg inne i en hatboble, for å si det klisjeaktig.

Det er faktisk veldig forståelig at du føler det sånn, det er selvsagt vondt å se at andre så lett får oppfylt den drømmen du har hatt i lang tid. Jeg holder med det tratrins skriver: Det er lov å bli lei seg, men forsøk å holde maska overfor dem det gjelder :klem: Og dere er så heldige at dere nå får hjelp, det er nok deres tur snart! :Nikke:

Ja, jeg (tror at jeg) klarte å holde maska greit da de sa det. ;) Det var jo ikke uventet, men kom bare litt brått på når jeg er midt oppi hele dette sirkuset :ler: Hormoner i alle bauger og kanter, litt vin innabords og hele pakka :ler:

Jeg tror ikke jeg ble sjalu sånn sett heller, mer lei meg på egne vegne, som du sier. Jeg tror jeg vil sette pris på at hun forteller om graviditeten og slikt videre, så det er ikke noe hard feelings overfor dem personlig - det var nok mest litt dårlig timing. Jeg hadde nemlig bedt ganske mange på fest til oss, men så var det uheldig dato og noen fikk kort frist - så det var ikke så mange som kunne komme. Så jeg følte meg bare litt mislykka der og da. Er oppe og går igjen nå da :P

Misforstå meg rett - jeg er veldig glad for å være i systemet nå! Mannen skal ta sædprøve og jeg skal ta progesteronprøve i slutten av uka, så jeg tror det snart blir litt mer fortgang i ting. Jeg tror nok ikke jeg har hatt el, i det minste ikke i følge tempecharten min. Der er det mye opp og ned :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...