Bella21 Skrevet 19. februar 2013 #121 Skrevet 19. februar 2013 Eneste muligheten vi nordmenn og andre oppegående vestlige folk som har stemmerett i Norge, er å stemme på de partiene som sier klart i fra om deres standpunkt til innvandrerne. Fortsetter vi å stemme på de venstreorienterte partiene vil utviklingen fortsette. Om disse opplever massiv velgerflukt, vil de skjønne poenget og ta fatt på dette problemet. Jeg synes ikke det er riktig at vi skal godta at våre gjester skal oppføre seg som drittsekker når de er på besøk. Alle "normale" folk ville utvist en gjest fra sitt hjem om vedkommende oppførte seg dårlig, gikk rundt og ødela ting, voldtok mora i huset etc. Det er ikke vanskelig å få til et samfunn som er mer harmonisk enn det vi har i dag, men for å få det til må vi bruke stemmeretten riktig. Anonym poster: c13d66202d93238d7e67b8b535271143 De regnes da som like norske som både deg og meg...og de bor her, de er ikke på besøk. Ohh, som jeg lo der hahaha
Bella21 Skrevet 19. februar 2013 #122 Skrevet 19. februar 2013 (endret) Ordene du leter etter er åpenhet og gjensidighet. Det bør være åpenhet i et fritt samfunn. Det inkluderer retten vi har til å kunne se ansiktene til hverandre. Denne retten bør også være gjensidig, og det blir den ikke om nikab-bæreren har anledning til å kunne se mitt ansikt, mens jeg ikke kan se hennes. Et annet spørsmål er hvor konsekvent du er: Mener du i fullt alvor at jeg har rett til å delta i undervisning på skole iført en finlandshette eller en Mikke Mus-maske? Du er avsindig om du svarer bekreftende på dette, og inkonsekvent hvis du ikke gjør det. Så da er spørsmålet: hvorfor godtar du bare noen former for plagg som gjemmer bort ansiktet og ikke andre? Jeg har nettopp sagt jeg er i mot niqab i det offentlige, men at det ikke plager meg, fordi det har ingenting å si for meg. Så hva slags svar vil du egentlig ha? Forresten, vi har da ikke RETT til å se hverandres ansikter. Hva med folk som går i sånne ansiktsproteser? Endret 19. februar 2013 av Bella21
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #123 Skrevet 19. februar 2013 Akkurat nå misunner jeg de som bruker niqab. Jeg sliter med uønsket hårvekst i ansiktet og må la det vokse ut før laseroperasjon. Kanskje jeg burde konvertere til islam for en kort periode? Anonym poster: 476c281d66d5641e55c7705d09b7849c 1
Bella21 Skrevet 19. februar 2013 #124 Skrevet 19. februar 2013 Har du lest det du siterte før du kom med dette? Les en gang begynnelsen av det jeg skrev. Eller hans. For man vet aldri hva som skjuler seg bak nikaben. Disse kvinnene gjør det jo fordi de er muslimer, det er helt riktig at det ikke kreves i islam at kvinner skal bære niqab. Det er mer en måte for enkeltpersoner å være "ekstra religiøse". Selv om det ikke kreves. Det gjøres altså for "Guds skyld". KKK eller nazister som du nevner har da ingenting med religion å gjøre Drrizt
Bella21 Skrevet 19. februar 2013 #125 Skrevet 19. februar 2013 Akkurat nå misunner jeg de som bruker niqab. Jeg sliter med uønsket hårvekst i ansiktet og må la det vokse ut før laseroperasjon. Kanskje jeg burde konvertere til islam for en kort periode? Anonym poster: 476c281d66d5641e55c7705d09b7849c Do it !
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2013 #126 Skrevet 19. februar 2013 Jeg har nettopp sagt jeg er i mot niqab i det offentlige, men at det ikke plager meg, fordi det har ingenting å si meg. Så hva slags svar vil du egentlig ha? Forresten, vi har da ikke RETT til å se hverandres ansikter. Hva med folk som går i sånne ansiktsproteser? Hvorvidt nikab skal tillates i det offentlige rom eller ikke må avgjøres prinsipielt, ikke på bakgrunn av om det plager oss eller ikke. Jeg er motstander av nikab i deler av det offentlige rom (f.eks. skole. Ut over slike sammenhengenr er vi forpliktet til å godta at folk bærer nikab på gaten ut fra retten til religionsfrihet). Men selv om nikab hadde pllaget meg ville ikke det vært et gyldig argument for å ville forby det. Ansiktsproteser godtas selvsagt. Det har med sykdom å gjøre, altså noe helt annet. Ingen relevan sammenlikning.
Drizzt Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #127 Skrevet 19. februar 2013 Disse kvinnene gjør det jo fordi de er muslimer, det er helt riktig at det ikke kreves i islam at kvinner skal bære niqab. Det er mer en måte for enkeltpersoner å være "ekstra religiøse". Selv om det ikke kreves. Det gjøres altså for "Guds skyld". KKK eller nazister som du nevner har da ingenting med religion å gjøre Drrizt Ekstremisme i religion er OK, men ekstremisme ellers - ikke? Da burde du forsvare Breivik, KKK og Hitler. Gjør du det? Det tror jeg ikke. Derfor mangler du troverdighet.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2013 #128 Skrevet 19. februar 2013 Disse kvinnene gjør det jo fordi de er muslimer, det er helt riktig at det ikke kreves i islam at kvinner skal bære niqab. Det er mer en måte for enkeltpersoner å være "ekstra religiøse". Selv om det ikke kreves. Det gjøres altså for "Guds skyld". KKK eller nazister som du nevner har da ingenting med religion å gjøre Drrizt Det er IKKE poenget heller. Jeg har i et innlegg rett over her bedt deg om en begrunnelse på hvorfor du innfører et skille mellom KKK drakt og nikab, dvs. hvorfor du vil forby det første men godta det siste (selv om du er imot nikab). Da holder det ikke å poengtere at KKK ikke har noe med religion å gjøre. Det du må gjøre er å begrunne hvorfor plagg som signaliserer religiøs identitet skal godtas men ikke plagg som flagger politisk identitet.
Gjest Ikkegjestlenger Skrevet 19. februar 2013 #129 Skrevet 19. februar 2013 Religion, politisk tilhørighet, generell overbevisning.. En spade er en spade om resultatet er at man skal gå rundt med ansiktet tildekket. På samme måte som at min -fiktive- politiske tilhørighet tilsier at jeg skal gå med finlandshette på forelesning, bør en religiøs tilhørighet og tildekking på samme måte forbys.
Bella21 Skrevet 19. februar 2013 #130 Skrevet 19. februar 2013 Ekstremisme i religion er OK, men ekstremisme ellers - ikke? Da burde du forsvare Breivik, KKK og Hitler. Gjør du det? Det tror jeg ikke. Derfor mangler du troverdighet. Kjære deg, du vet selv det blir en altfor dum sammenligning. En niqab skader ingen. Det gjør alle de nevnte.
Bella21 Skrevet 19. februar 2013 #131 Skrevet 19. februar 2013 Hvorvidt nikab skal tillates i det offentlige rom eller ikke må avgjøres prinsipielt, ikke på bakgrunn av om det plager oss eller ikke. Jeg er motstander av nikab i deler av det offentlige rom (f.eks. skole. Ut over slike sammenhengenr er vi forpliktet til å godta at folk bærer nikab på gaten ut fra retten til religionsfrihet). Men selv om nikab hadde pllaget meg ville ikke det vært et gyldig argument for å ville forby det. Ansiktsproteser godtas selvsagt. Det har med sykdom å gjøre, altså noe helt annet. Ingen relevan sammenlikning. Helt enig med deg På skole/jobb, syns jeg ikke det skal bæres niqab, hijab er en "grei" erstatning for de som bærer niqab. Ellers får de gå i hva de vil.
Drizzt Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #132 Skrevet 19. februar 2013 Det er IKKE poenget heller. Jeg har i et innlegg rett over her bedt deg om en begrunnelse på hvorfor du innfører et skille mellom KKK drakt og nikab, dvs. hvorfor du vil forby det første men godta det siste (selv om du er imot nikab). Da holder det ikke å poengtere at KKK ikke har noe med religion å gjøre. Det du må gjøre er å begrunne hvorfor plagg som signaliserer religiøs identitet skal godtas men ikke plagg som flagger politisk identitet. Jeg ser at du formulerte mine tanker bedre enn jeg selv gjorde. Det er ikke ofte jeg ser det, så du får min applaus for det.
Drizzt Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #133 Skrevet 19. februar 2013 Kjære deg, du vet selv det blir en altfor dum sammenligning. En niqab skader ingen. Det gjør alle de nevnte. Nei, det er bare du som mener det. Sammenligningen er helt på plass. Hvordan skader andre den hvite drakten KKK har?
Bella21 Skrevet 19. februar 2013 #134 Skrevet 19. februar 2013 Religion, politisk tilhørighet, generell overbevisning.. En spade er en spade om resultatet er at man skal gå rundt med ansiktet tildekket. På samme måte som at min -fiktive- politiske tilhørighet tilsier at jeg skal gå med finlandshette på forelesning, bør en religiøs tilhørighet og tildekking på samme måte forbys. Men det er ikke påbud i islam om niqab Så sammenligningen din blir feil da.
Bella21 Skrevet 19. februar 2013 #135 Skrevet 19. februar 2013 Det er IKKE poenget heller. Jeg har i et innlegg rett over her bedt deg om en begrunnelse på hvorfor du innfører et skille mellom KKK drakt og nikab, dvs. hvorfor du vil forby det første men godta det siste (selv om du er imot nikab). Da holder det ikke å poengtere at KKK ikke har noe med religion å gjøre. Det du må gjøre er å begrunne hvorfor plagg som signaliserer religiøs identitet skal godtas men ikke plagg som flagger politisk identitet. Fordi KKK sin drakt står for rasisme og hat, niqab sin gjør ikke det. Niqab bæres av muslimske kvinner som vil gjøre "mer enn det som kreves av sin religion". Det blir helt feil å sammenligne disse to.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2013 #136 Skrevet 19. februar 2013 Fordi KKK sin drakt står for rasisme og hat, niqab sin gjør ikke det. Niqab bæres av muslimske kvinner som vil gjøre "mer enn det som kreves av sin religion". Det blir helt feil å sammenligne disse to. For at dette argumentet skal være gyldig må du begrunne hvorfor MOTIVASJONEN til å bære et plagg som skjuler identiteten din skal være relevant for spørsmålet om hvorvidt det skal tillates eller ei. Jeg kan ikke se noen plausibel grunn til å forby folk å gå i KKK drakter på steder hvor vi tillater folk å gå i nikab. La meg minne deg om at å være rasist eller hatefull ikke er forbudt. Hva du godtar og hva du ikke godtar synes å være vilkårlig. Det kan vi ikke godta.
Gjest Snoken- Skrevet 19. februar 2013 #137 Skrevet 19. februar 2013 Jeg tror nikab ville hjulpet mange som har sosial angst... Da har du din egen private hule du går rundt i, som en skilpadde! Anonym poster: 69cd2222a3e7b7d7b2070d49831188c8 Man utvikler sosial angst fordi man har isolert seg fra omverden.. 1
Bella21 Skrevet 19. februar 2013 #138 Skrevet 19. februar 2013 (endret) For at dette argumentet skal være gyldig må du begrunne hvorfor MOTIVASJONEN til å bære et plagg som skjuler identiteten din skal være relevant for spørsmålet om hvorvidt det skal tillates eller ei. Jeg kan ikke se noen plausibel grunn til å forby folk å gå i KKK drakter på steder hvor vi tillater folk å gå i nikab. La meg minne deg om at å være rasist eller hatefull ikke er forbudt. Hva du godtar og hva du ikke godtar synes å være vilkårlig. Det kan vi ikke godta. Det er jo ikke noe å godta her? Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva folk går i, du får det til å høres ut som jeg mener noe helt annet... Men jeg syns allikevel at hvis det først skulle vært noe forbud, så gjelder det på jobb/skole. Jeg har aldri sagt at jeg vil forby KKK gå med drakter? Jeg syns fortsatt det er stor forskjell på niqab og en KKK-drakt og at disse ikke er sammenlignbare. Hvorfor, har jeg allerede argumentert for. Endret 19. februar 2013 av Bella21
Gjest Ikkegjestlenger Skrevet 19. februar 2013 #139 Skrevet 19. februar 2013 Men det er ikke påbud i islam om niqab Så sammenligningen din blir feil da. Sukk. Du forstår vel hva jeg mente, men kan omformulere. Om jeg er medlem av en politisk organisasjon / har en overbevisning hvor et spesielt type klesplagg har samme posisjon som niqab har i Islam, mener jeg at å dekke til ansiktet ikke bør tillates til enhver tid. Gå med det hjemme, men ikke forvent at alle deler ens overbevisning. Om jeg som arbeidsgiver/rektor har et krav om å se ansiktet til folk er ikke det nødvendigvis ekskluderende. Og siden niqab er, som du sier, frivillig, vel da er det enda lettere å forholde seg til enn et plagg man er tvunget inn i.
Wolfmoon Skrevet 19. februar 2013 #140 Skrevet 19. februar 2013 Jeg har nå sett dokumentaren, og jeg vet ikke hva jeg skal synes. Det virker jo på et punkt som om de to jentene (hvor gamle er de egentlig) ikke tenker at dette skal være et problem for noen. At jenta som vil begynne på videregående skole igjen reagerer når noe hun selv har valgt å gå med, må være lov, men hun fortsatte jo på skolen tiltross for forbudet. Det synes jeg er en god ting. Jeg er fortsatt ikke for et forbud mot niqab på offentlig sted, men jeg er for at de må identifisere seg (og også til f.eks. mannlige politibetjenter) hvis situasjonen krever det, og jeg mener fortsatt at tildekking i undervisning er en uting. Ønsker man ikke å vise ansiktet, så får man faktisk gjennomføre utdannelsen hjemmefra. Jeg synes man må ha et generelt regelverk, og jeg ser problemet å forby et plagg offentlig. Hva er forskjellen på en niqab og en kald vinterdag hvor jeg bruker lue og et skjerf foran ansiktet? Jeg er forøvrig for at politiet kan kreve identifisering når det trengs, det må også gjelde hvis det er mannlig politi og kvinner med niqab.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå