Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan i huleste kan boblejakker og skjerf sammenlignes med niqab? Vi MÅ jo kle oss slik i 20 minusgrader, er jo ikke akkurat frivillig. Veldig usaklig. Tror du ikke disse kvinnene hadde fortrukket å slippe dette anonymiserende kvinneundertrykkende plagget hvis de virkelig kunne valgt fritt uten å bli utstøtt/drept fordi de setter familiens ære på spill??

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de fleste voldtekter skjer i nære relasjoner eller relatert til fest. Overfallsvoldtekter kan du heller ikke si at gjøres utelukkende av muslimer. En hver innvandrer er ikke muslim, og en hver ikke-etnisk norsk er heller ikke muslim. Slapp av, muslimer har ikke tatt over såå store deler av verden. Finnes kristne arabere feks. Om en med mørk hud voldtar, betyr ikke det at han er muslim.

Frem til du har noen direkte bevis på at det er en muslim som voldtar pga islam, ser jeg ikke noe grunn til å blande inn religion. Er ufattelig lei av at man skal skylde alt på muslimer hele tiden. Snart blir det vel noe sånt som det her: "Ras på Vestlandet" - "Åh, de jævla muslim folka assa!!"

Det er ikke uten grunn at etnisk norske barn som går på skoler hvor muslimske innvandrere er overrepresentert må bytte skole pga mobbing og tilrop som "din jævla blonde hore"! Den økende tendensen med overfallsvoldtekter utført av muslimske menn er en måte å sette oss på plass på og undertrykke oss på. Og den norske stat lar det skje.

• Liker 5
Skrevet

Hvordan i huleste kan boblejakker og skjerf sammenlignes med niqab? Vi MÅ jo kle oss slik i 20 minusgrader, er jo ikke akkurat frivillig. Veldig usaklig. Tror du ikke disse kvinnene hadde fortrukket å slippe dette anonymiserende kvinneundertrykkende plagget hvis de virkelig kunne valgt fritt uten å bli utstøtt/drept fordi de setter familiens ære på spill??

La oss nå ikke kalle det et kvinneundertrykkendeplagg når selv bærerne av det sier det ikke er det. Det er et plagg disse kvinne føler seg anonyme og komfortable i og har mye mer med privilegium å gjøre enn undertrykking. Forøvrig er jeg enig med deg i at det blir tåpelig å sammenligne med skjerf og boblejakker. De har en funksjon mot kulda, og ingen vil ha problemer med å ta av seg dissse plaggene om det er nødvendig. Det vil niqabholderne derimot ha. Problemet med niqab ligger i det kollektive. Det sender feil signal rundt om, og skaper usikkerhet og misstenkeliggjøring. Det hindrer mye av nonverbal kommunikasjon og passer ikke inn i et moderne sivilisert samfunn.

Anonym poster: fc64bcb720f52e8f61fc47ea95083b02

• Liker 4
Skrevet (endret)

Her er en kjekk ung muslimsk manns uttalelser om voldtekten han utførte, "fiktivt" men har min tvil.. :

http://www.sian.no/node/1513

Endret av Liquorice
  • Liker 3
Skrevet

Noe provoserende var det også å høre at det var "umulig" å studere og delta i gratis undervisning tidligere generasjoner har kjempet fram bare fordi du ikke får gå i favorittplagget i timen. Disse jentene vet faktisk ikke hvor priviligerte de er. Det finne folk rundt om i verden som ville gått skole selv om de måtte gå timesvis i den hullete sokklesten gjennom glovarm sand i sahara dag etter dag for å lære å lese å skrive. De holdningene muslimske kvinner viser i denne filmen vinner ikke akkurat sjarmprisen.

• Liker 9
Skrevet

Jeg tror nikab ville hjulpet mange som har sosial angst... Da har du din egen private hule du går rundt i, som en skilpadde!

Anonym poster: 69cd2222a3e7b7d7b2070d49831188c8

• Liker 10
Skrevet

Har du noen gang snakket med en med niqab? Tror du vil bli overrasket over hvor lett det er å kommunisere med en med niqab. Det er faktisk øynene man ser mest på når man kommuniserer, derfor det er verre å snakke med noen med solbriller. Jeg er fult klar over at mye av kommunikasjonen ligger andre steder enn i talen, men kroppsspråket blir virkelig ikke borte selv om man er tildekket. Man klarer faktisk også å se om personen smiler. Igjen, sett deg ned å snakk med en i niqab så skal du se hvor lett det er.

Trodde hoved problemet ditt med niqab var identitet og kommunikasjon jeg? Nå plutselig er det hva de legger i tildekkingen som er problemet? Nå får du bestemme deg. Hvis du ikke synes det er problematisk med alle som dekker seg til like mye om vinteren pga kulda, er det kommunikasjonen det er noe problem med. Problemet her er holdningen din.

Jeg sier det igjen. Ingen syter noe som helst når hundrevis dekker seg til like mye på vinteren, så da får dere endre holdning til disse kvinnene. Det er åpenbart ikke tildekningen som er problemet.

Ja, faktisk jeg har snakket med en dame som hadde nikab på. Samtalen var ganske kortvarig og det føltes som jeg snakket til en statue. Neste gang vi møttes måtte hun presentere seg på nytt og forklare hvem hun var, for jeg gjenkjente henne ikke (hvordan kunne jeg?). Da var nikaben borte og byttet med en hijab. Hun innså at det ville være umulig for henne å finne jobb og bygge nettverk og bestemte å tilpasse seg samfunnet. Nå er hun fornøyd, på jobb og med bredt vennekrets. Vi møttes av og til.

Det er ikke bare øynene man ser på og som gir informasjon ved en samtale. Det er faktisk mange som unngår å se akkurat der. Det er også musklene rundt øynene, munn, nese, panne, osv som gir veldig mye informasjon. Hele ansiktet gjelder her.

"Problemet mitt" med heldekkende plagg er både når det gjelder forhindret identifisering, mangler i kommunikasjon, truet sikkerhet i offentligheten og sist, men ikke minst, hva plaget symboliserer. Som sagt, har jeg ikke noe problem med heldekkende plagg når dette kreves, men sånt til dags å gå rundt blant folk, bare fordi man vil skjule seg for andre - nei.

Du skjønner ikke hvorfor folk må dekke kroppen i kulden? At det er helt nødvendig i kuldegrader? Og våger å påstå at det er det samme som å dekke seg av religiøse grunner, som er valg man har tatt helt selv?

De som velger å bruke nikab, må akseptere at det kommer med en pris (eller konsekvenser hvis du vil), fordi de har selv valgt å isolere seg fra resten. Da kan man ikke klage at man f.eks. ikke får en jobb eller delta i det offentlige på lik linje med resten.

Du tar debatten så personlig at jeg begynner å vurdere muligheten at du bærer nikab selv.

• Liker 13
Skrevet

La oss nå ikke kalle det et kvinneundertrykkendeplagg når selv bærerne av det sier det ikke er det. Det er et plagg disse kvinne føler seg anonyme og komfortable i og har mye mer med privilegium å gjøre enn undertrykking. Forøvrig er jeg enig med deg i at det blir tåpelig å sammenligne med skjerf og boblejakker. De har en funksjon mot kulda, og ingen vil ha problemer med å ta av seg dissse plaggene om det er nødvendig. Det vil niqabholderne derimot ha. Problemet med niqab ligger i det kollektive. Det sender feil signal rundt om, og skaper usikkerhet og misstenkeliggjøring. Det hindrer mye av nonverbal kommunikasjon og passer ikke inn i et moderne sivilisert samfunn.

Men hva er grunnen til at de føler behov for å være anonyme?

Kan det være fordi mennene fra deres områder ikke klarer å holde stirring, klåing og spydigheter unna ellers?

Anonym poster: 2e2592bdf252aff868d0baa66c7961bc

• Liker 6
Skrevet

Jeg virkelig HATER at menn i visse religioner har bestemt at kvinner skal dekkes til. Noe så nedverdigende og totalt selvutslettende. Når vi godtar og respekterer dette kvinnesynet i Norge skulle det vært like selvfølgelig at en norsk kvinne ble respektert for å sprade rundt i gatene i Kabul i skjørt og singlet. Den dagen vi kan det er det heeelt greit!

• Liker 7
Skrevet

Kan det være fordi mennene fra deres områder ikke klarer å holde stirring, klåing og spydigheter unna ellers?

Skal vedde på at de dekker til kvinnfolka sine fordi de ikke er mannfolk nok til å holde på dem hvis ikke!

• Liker 1
Skrevet

De klager over at de kanskje ikke får utdanning når de går med nikab.

Men hva skal de med utdanning når ingen noensinne kommer til å ansette dem til noe som helst?

OK; de kan kanskje brukes som telefonselgere...

Anonym poster: e2b04f50e4d84573845b7020e0154281

• Liker 3
Skrevet

Nå må du roe deg ned litt frøken å forholde deg saklig og rasjonell. Du må jo innrømme at det er en påkjenning på det norske samfunn og vestelige verdier at denne åpenheten og tryggheten vi har i våre gater forsvinner fordi folk skal dekke seg til og skape religiøst og politisk skille og temperatur. Hvordan skal helt vanlige folk skille en fredlig niqab kontra en som sjuler en bombe for eksempel? Det var forferdelig å se den mannen stoppe disse to damene og forhøre seg med dem på en aggressiv måte som om de var hans undersoter eller noe.Hadde jeg passert den mannen hadde han fått en ørefik og klar beskjed om at her i Norge stoppe man ikke opp fremmede mennesker og forventer at de gir en forklaring på hvordan de går kledd. Det betyr ikke at jeg er for niqab eller at folk ikke skal få lov til å være imot det, for jeg er imot det, men den generelle kulturen muslimer tar med seg her liker jeg ikke. Det er ikke sånn det skal være i et sivilisert samfunn. Innvandrere bør innrette seg den innfødtebefolkningen, spesielt når deres egen kultur er grunnen til totalt kaos i de landene de kommer fra.

Er helt rolig jeg, og jeg svarer rasjonelt.

Morsomt at du snakker om de vestlige verdiene om åpenhet og trygghet og i neste setning snakker imot at folk ikke skal få kle seg som de vil. 90% av kvinner med niqab i Norge har hatt en episode hvor folk har overfalt dem, er det nordmennene i dette tilfellet som ikke har trygghet eller kvinnene?

Tildekning er ikke noe problem i det hele tatt, at du kan si det i 2013 i et såkalt åpent og demokratisk samfunn er betenkelig. Hvis folk skal få lov til å gå rundt halvnakne og vise ting som jeg ofte kunne ønske jeg aldri så, skal man virkelig få lov til å dekke seg til også.

At folk viser religiøs eller for den saks skyld politisk tilhørighet (ikke at niqab har noe med politikk å gjøre, sånn at du er klar over det) er heller ikke noe du kan nekte dem. Da går du imot menneskerettighetene:

"Artikkel 18.

Enhver har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å skifte religion eller tro, og frihet til enten alene eller sammen med andre, og offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning, utøvelse, tilbedelse og ritualer."

http://www.fn.no/Tema/Menneskerettigheter/FNs-verdenserklaering-for-menneskerettigheter

Her vil jeg spesielt vise til retten til å utøve sin religion offentlig.

Niqab-kvinner og bomber har aldri vært et problem, hvorfor skal du legge opp til at det er et problem? Føler ikke det er så mange bomber som sprenger i Oslo's gater pga niqab-kvinner. Eller har jeg gått glipp av noe? :)

Det er ikke noe generell kultur muslimer tar med seg, fordi islam eller muslimer tilhører ikke en bestemt kultur. Muslimer finner du i alle land og i alle kulturer. De fleste muslimer bor ikke en gang i Midt-Østen.

Nei, det er virkelig ikke sånn her det burde være i et sivilisert samfunn. At det eneste kvinner for lov til å kle seg i, er å kle av seg. Høres veldig kropps- og sex fokusert ut spør du meg. I et sivilisert samfunn burde kvinner få lov til å gå kledd som de vil.

Hva innvandrere gjør og ikke gjør, har vel lite med den saken her å gjøre. Etniske norske Kari som begynner å bruke niqab, hva skal hun innrette seg etter?

"Spesielt når deres egen kultur er grunnen til totalt kaos i de landene de kommer fra".

Du har tydeligvis veldig lite peiling på hva du snakker om, ser jeg. Vil gjette på at du referer til landene i Midt-Østen nå. Kan jo nevne noen faktorer som har en god del å gjøre med tilstanden i disse landene: Krig (mye pga Usa og vestlige makter), fattigdom, korrupsjon, maktkåthet, diktatorer og det faktum at de fleste landene har vært okkupert under vestlig imperialisme i over 100 år. Hadde Norge gått igjennom alt det her, skal jeg love deg at vi ikke hadde hatt noe bedre samfunn uansett om det ikke hadde vært en eneste muslim her. Les bøkene "Stability and change in the modern Middle East" og "Islamismen". Bøker som gir deg historisk og faktaorientert innsyn i Midt- Østen. I tillegg kan du jo ta et par emner på Blindern.

Synes ikke du svarte så mye mer rasjonelt, for å være ærlig :)

• Liker 7
Skrevet

Jeg er fult klar over behovet. Det forandrer ikke det faktum at det ikke er noe problem for de fleste, identitetsmessig og kommunikasjonsmessig. Du har jo tydeligvis ikke sett dokumentaren i det hele tatt da. Er du klar over at kvinner med niqab nesten utelukkende får problemer med familien? De fleste har hatt store krangler og må kjempe for å ha den på.

• Liker 1
Skrevet

De kan i alle fall glemme å få seg en vanlig jobb. Ingen ønsker å ansette noe slikt.

Morsomt når hun med den tristeste stemme i verden forteller at moren hennes, nei, hun bruker ikke nikab.

Latterlig når hun satt og stappet vafler inn under "finlandshetta".

Skrevet

Ikke politisk ? Jo jeg vil si at de som ifører seg dette er islamister på lik linje med profetens ummah.

• Liker 3
Skrevet

Her er en kjekk ung muslimsk manns uttalelser om voldtekten han utførte, "fiktivt" men har min tvil.. :

http://www.sian.no/node/1513

Den eneste kjekke, unge mannen som kan krediteres for denne såkalt "imaginære samtalen", er vel Arne Tumyr? Hva er det som gjør at du tviler på at dette er fiktivt?

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror du har et ekstremt godt poeng der.

Anonym poster: b41f6a1447a161c098890791990f354a

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror nikab ville hjulpet mange som har sosial angst... Da har du din egen private hule du går rundt i, som en skilpadde!

Anonym poster: 69cd2222a3e7b7d7b2070d49831188c8

Av alle rare grunner for å gå med laken, må denne være den merkeligste. Du skal få en pluss for innsatsen!

Anonym poster: 5e7326b614b6693e46ce77f249568c20

Skrevet

Nei, de fleste voldtekter skjer i nære relasjoner eller relatert til fest. Overfallsvoldtekter kan du heller ikke si at gjøres utelukkende av muslimer. En hver innvandrer er ikke muslim, og en hver ikke-etnisk norsk er heller ikke muslim. Slapp av, muslimer har ikke tatt over såå store deler av verden. Finnes kristne arabere feks. Om en med mørk hud voldtar, betyr ikke det at han er muslim.

Frem til du har noen direkte bevis på at det er en muslim som voldtar pga islam, ser jeg ikke noe grunn til å blande inn religion. Er ufattelig lei av at man skal skylde alt på muslimer hele tiden. Snart blir det vel noe sånt som det her: "Ras på Vestlandet" - "Åh, de jævla muslim folka assa!!"

Det du skriver her er bare reinspikka tøv og flisespikkeri. Du kan prøve å forklare deg vekk fra fakta med ikke-relevante argumenter, men det høres som vanlig ut som en desperat muslim eller SV-er som er blind for kalde fakta.

Ja, norske og kristne voldtar også, og mest i relasjoner og på fest som du sier. Men det var ikke det Liquorice snakket om her. Hun skrev spesifikt overfallsvoldtekter. Blir du overfalt og voldtatt når du går gjennom Slottsparken, så er det overveiende sannsynlighet for at forbryteren er muslim. Det er fakta, enten du liker det eller ikke. Hvorfor? Fordi overvekten av overfallsforbrytere er kurdere og afrikanere. Ja, det finnes en og annen kristen, men hovedvekten av disse folkene er muslimer. Likevel sier du altså at det er like stor sannsynlighet for at en kristen somalier har forvillet seg inn i Slottsparken på voldtektstokt, som at det er en muslim? Og det fordi du er så lei av at muslimer får skylda for "alt". LOL. Kanskje du heller burde skaffe deg litt fakta om hvordan muslimer oppfører seg her i landet.

• Liker 8
Skrevet

Jeg forstår at dette er veldig viktig for dem, (uten at jeg forstår den logikken som ligger bak, men det kan være en annen diskusjon), men samtidig så synes jeg de utviser særdeles liten forståelse for andre menneskers behov, behov for å se personen man snakker med f.eks. At de i tillegg mener at dette behovet går foran behovet for utdanning med såpass liten vilje til kompromiss får meg til å tro at dette samfunnet kanskje ikke er mest gunstig for dem. Litt interessant at de jublet for demokratiet da forslagene om generelt forbud ble stemt ned, men kritiserte det da forslaget om forbud under forelesning ble stemt frem. "Demokrati er greit så lenge jeg får det som jeg vil".

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...