Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det virker som du hinter til det, med tanke på at du mener niqab hadde hjulpet mot voldtekt.

Disse kvinnene har helt fint valgt å bruke plagget selv, hvis det var det du mente. Er vel ikke noe grunn til å absolutt måtte identifisere seg til en hver tid, bortsett fra de gangene det absolutt trengs (bank osv). Noe kvinner med niqab gjerne gjør. Da burde vel vi alle gå rundt med en lapp, med alt av info om oss selv konstant? Det er fult mulig å kommunisere med en som dekker ansiktet, det er faktisk enda verre å snakke med en som går med solbriller. Hele vinteren er det hundrevis av mennesker som dekker til ansiktet pga kulda, det er greit men ikke hvis man gjør det pga Gud?. Ingen som uffer seg og klager hvis en person har et skjerf godt over nesa, så da ser jeg ikke helt problemet. Er det greit mesteparten av året pga kulde, burde det være greit pga andre ting.

For et hjernedødt innlegg.

Det er nok aller mest pga dårlig selvtillit, pga. juling i hjemmet.

Endret av Sommee
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg fått sett programmet, min reaksjon : herregud for noen patetiske drittunger. Hvorfor skal resten av verden finne seg i deres nykker ? Ja de er unge , men ærlig talt .....

Vanligvis når ungdommer har et ekstremt behov for å skille seg ut må de ta konsekvensene av å se halvgale ut. Men disse har andre interesser bak seg som oppildner dem .

• Liker 4
Skrevet

Om jeg skulle måttet kommunisere med folk som dekket ansiktet slik, ville jeg følt at kommunikasjonen ikke var likeverdig.

Mens jeg på min side da hadde måttet utlevere meg/blottet ansiktet kunne hun skjule seg bak nikaben. Jeg ville følt meg underlegen, observert, iakttatt. Faktisk en ubehagelig følelse.

Anonym poster: 8f803e6f8ef62de8d0a8010a72628fd2

Gjest Thai clinch
Skrevet

Hvis de velger å ikke ta utdannelse, så er det deres egen feil. Da må de akseptere konsekvensene av manglende utdanning.

Poenget er vel at det ikke blir noen konsekvenser. Jeg skal like å se den saksbehandleren på Nav som tør å sette hardt mot hardt og sier at niqaben må av hvis du skal ha noen sjanse til å få jobb.

Skrevet

Håper politikerne snart tar til vettet og kommer med total forbud mot dette klesplagget og annen absurd adferd og skikker hos våre nye landsmenn, som er i ferd med å fordrive oss ut av fedrelandet.

Vi har jo forbud/restriksjoner mot det meste her til lands, og dette bør vel være et opplagt forbud.

Disse fundamentalistene bør utvises fra nord Europa, uansett om de er "norske" eller ikke. De passer ikke inn her og det er urimelig at vi skal tilpasse oss de. Dette er ikke rasisme, men fornuft for alle parter. Ingen som tjener på dette.

Ser for meg reaksjonene om vi kommer til deres land og oppfører oss akkurat som vi vil, f.eks. vasse inn i en moské med skoene på, og lett kledde på overkroppen. Det ville ikke blitt noe tema i riksmedia i disse landene, men derimot henrettelse ved steining på stedet.

Anonym poster: c13d66202d93238d7e67b8b535271143

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med at kvinner i Norge bruke niqab.

Det er et eget valg, og det respekterer jeg.

Å se pensjonister slenge dritt sånn som

hun i Østfold gjorde to ganger på gaten

sier mer om den uvitende trangsynte pensjonisten

enn den sterke kvinnen med niqab.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med at kvinner i Norge bruke niqab.

Det er et eget valg, og det respekterer jeg.

Å se pensjonister slenge dritt sånn som

hun i Østfold gjorde to ganger på gaten

sier mer om den uvitende trangsynte pensjonisten

enn den sterke kvinnen med niqab.

Respekterer du da behovene som mange har for å kunne se ansiktene på de menneskene man omgir seg med?

• Liker 3
Skrevet

Respekterer du da behovene som mange har for å kunne se ansiktene på de menneskene man omgir seg med?

Ja det er klart.

Jeg synes bare det er ufint å rope etter mennesker. Samme hva det gjelder. Man skal oppføre seg som folk.

Den kvinnen med niqab det var snakk om var ikke til hindring eller gjorde noe mot hun som var ufin i munnen.

• Liker 1
Skrevet

Ja det er klart.

Jeg synes bare det er ufint å rope etter mennesker. Samme hva det gjelder. Man skal oppføre seg som folk.

Den kvinnen med niqab det var snakk om var ikke til hindring eller gjorde noe mot hun som var ufin i munnen.

Helt enig. Ufint og respektløst.

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke lov med niqab i skoler i Tunisia og Tyrkia, trenger Norge å være mer muslimske en disse landene?

Anonym poster: 280b3571af9cfc8037dc3ec7236b10f3

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke lov med niqab i skoler i Tunisia og Tyrkia, trenger Norge å være mer muslimske en disse landene?

Anonym poster: 280b3571af9cfc8037dc3ec7236b10f3

ønsker Norge å bli et samfunn der det er greit å begrense menneskers valgfrihet når det gjelder klesplagg,og hvor skal grensen gå?

• Liker 2
Skrevet (endret)

ønsker Norge å bli et samfunn der det er greit å begrense menneskers valgfrihet når det gjelder klesplagg,og hvor skal grensen gå?

Det er allerede noen grenser. Skrevne eller uskrevne, folk går ikke kliss nakne på handletur, selv midt på heiteste sommeren. Samme bør gjelde i andre enden.

Edit:Skriveleif

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Det er allerede noen grenser. Skrevne eller uskrevne, folk går ikke kliss nakne på handletur, selv midt på heiteste sommeren. Samme gjelder bør gjelde i andre enden.

Hvordan har du tenkt å løse det?

Hijab forbudet i Tyrkia førte til at jentene begynte med stygge parykker. Hva hindrer noen i å dekke seg til i tilnærnet like stor grad uten selve plagget. Hvordan skal man utforme en slik lov?

Skrevet

Hvordan har du tenkt å løse det?

Hijab forbudet i Tyrkia førte til at jentene begynte med stygge parykker. Hva hindrer noen i å dekke seg til i tilnærnet like stor grad uten selve plagget. Hvordan skal man utforme en slik lov?

Det samme kan man antagelig si om folk som vil handle uten en tråd (ikke kleshandel da). Jeg vet ikke hvordan man skal løse det, men det er klart at det allerede ER noen grenser i sving her.

Har du noen tall på hvor mange som begynte å gå med parykk istedet for hijab, forresten?

• Liker 1
Skrevet

Niqab er nå litt mer enn bare et klesplagg, da. Det er også symbol på en temmelig ekstrem religionsutøvelse, hvor man går enda lenger i allerede ganske strenge krav til tildekking og "ærbarhet" enn det som faktisk kreves av religionen.

• Liker 5
Skrevet

Niqab er nå litt mer enn bare et klesplagg, da. Det er også symbol på en temmelig ekstrem religionsutøvelse, hvor man går enda lenger i allerede ganske strenge krav til tildekking og "ærbarhet" enn det som faktisk kreves av religionen.

Da foreslår jeg at vi forbyr alt av religion i offentlig rom, så er vi i alle fall konsekvente ;) I mine øyne er man her farlig nær forbud mot ting vi ikke liker, uten noen bedre begrunnelse enn det.

Hvor religiøse er eller ikke er, og hvordan de kler seg med bakgrunn i dette, mener jeg er en privatsak. Et unntak kan feks være i situasjoner som krever identifisering.

Husker ikke tallene fra Tyrkia, det er lenge siden jeg så dokumentaren, men flere droppet ut og flere startet med parykk. Vi kan kanskje anta at de som trengte utdanning mest var de første som droppet ut?

• Liker 1
Skrevet

Da foreslår jeg at vi forbyr alt av religion i offentlig rom, så er vi i alle fall konsekvente ;) I mine øyne er man her farlig nær forbud mot ting vi ikke liker, uten noen bedre begrunnelse enn det.

Hvor religiøse er eller ikke er, og hvordan de kler seg med bakgrunn i dette, mener jeg er en privatsak. Et unntak kan feks være i situasjoner som krever identifisering.

Husker ikke tallene fra Tyrkia, det er lenge siden jeg så dokumentaren, men flere droppet ut og flere startet med parykk. Vi kan kanskje anta at de som trengte utdanning mest var de første som droppet ut?

Det er vel litt ekstremt, er det ikke? Ikke vet jeg helt hva du mener med å forby religion i offentlig rom, heller. Kan du være litt mer spesifikk?

Jeg syns ikke man bør oppmuntre til ekstrem religionsutøvelse i offentlig rom, og jeg mener at niqab kommer under dette. Særlig når man ser at det er konvertitter som omfavner plagget. Jeg mener, ironien var ganske ekstrem da de to norske damene med klingende østlandsdialekt stod i den muslimske spesialforretningen i niqabene sine og kvitret om farger og ditt og datt, mens den somaliske dama bak disken stod i hijab. Akkurat da skulle jeg gitt mye for å høre tankene HENNES.

Det blir veldig lite hold i å spekulere på hvem disse niqab-jentene er. Deltakerne i dokumentaren var for det meste religiøse svermere, og de prioriterte tydeligvis svermeriet over alt annet. Inkludert utdanningen. Og jeg for min del tror vi er like godt tjent med at de ikke TAR høyere grads utdanning. Jeg mener at akademia krever klare hjerner og troskap til sannheten. Disse var ikke i besittelse av noen av delene.

Skrevet

Det er vel litt ekstremt, er det ikke? Ikke vet jeg helt hva du mener med å forby religion i offentlig rom, heller. Kan du være litt mer spesifikk?

Jeg syns ikke man bør oppmuntre til ekstrem religionsutøvelse i offentlig rom, og jeg mener at niqab kommer under dette. Særlig når man ser at det er konvertitter som omfavner plagget. Jeg mener, ironien var ganske ekstrem da de to norske damene med klingende østlandsdialekt stod i den muslimske spesialforretningen i niqabene sine og kvitret om farger og ditt og datt, mens den somaliske dama bak disken stod i hijab. Akkurat da skulle jeg gitt mye for å høre tankene HENNES.

Jeg tipper det gikk i noe tilsvarende: WTF?

Det blir veldig lite hold i å spekulere på hvem disse niqab-jentene er. Deltakerne i dokumentaren var for det meste religiøse svermere, og de prioriterte tydeligvis svermeriet over alt annet. Inkludert utdanningen. Og jeg for min del tror vi er like godt tjent med at de ikke TAR høyere grads utdanning. Jeg mener at akademia krever klare hjerner og troskap til sannheten. Disse var ikke i besittelse av noen av delene.

Jeg burde vel sikkert se dokumentaren, men jeg vet ikke om jeg orker, egentlig. NRK programmer om slike tema gir meg hjernekreft.

Skrevet

Eneste muligheten vi nordmenn og andre oppegående vestlige folk som har stemmerett i Norge, er å stemme på de partiene som sier klart i fra om deres standpunkt til innvandrerne.

Fortsetter vi å stemme på de venstreorienterte partiene vil utviklingen fortsette. Om disse opplever massiv velgerflukt, vil de skjønne poenget og ta fatt på dette problemet.

Jeg synes ikke det er riktig at vi skal godta at våre gjester skal oppføre seg som drittsekker når de er på besøk.

Alle "normale" folk ville utvist en gjest fra sitt hjem om vedkommende oppførte seg dårlig, gikk rundt og ødela ting, voldtok mora i huset etc.

Det er ikke vanskelig å få til et samfunn som er mer harmonisk enn det vi har i dag, men for å få det til må vi bruke stemmeretten riktig.

Anonym poster: c13d66202d93238d7e67b8b535271143

• Liker 3
Skrevet
Jeg ser på NRK1 nå ... Nikab har ikke plass i Norge, mener jeg. Men det var morsomt å høre at norske jenter kler seg i nikab for å late som at de er muslimske? Virkelig? Fins det norske ikke-muslimske jenter som kler seg slikt?

Hvis de ikke gjør det blir de mobbet, trakassert og banket opp.

Nja. Nå er det vel mer konvertitter det er snakk om her, ikke damer som later som om de er muslimer...

Nei, det er faktisk jenter som går med plagget selv om de ikke er muslimer. Det er den eneste måten å unngå trakassering og vold på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...