AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #61 Skrevet 13. februar 2013 Fordi jeg har lest et ekte intervju med 2 muslimske menn i oslo. Det var akkurat de samme holdningene. Kvinner fortjener å bli voldtatt fordi de går kledd som de gjør osv. Jeg husker jeg engang så en videosnutt der to utenlandske menn ble intervjuet ang overfallsvoldtektene i Oslo. Mulig de var afrikanere, husker ikke helt. Meningene deres om norske kvinner var uhyggelig å høre på. Det er skremmende at kvinner i Norge omtrent er fritt vilt fordi vi er urene, horer og whatnot. Anonym poster: 73eb804c0b1e05358814e0d8278c8c13
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #62 Skrevet 13. februar 2013 Jeg mener det er helt legitimt at arbeidsgivere og institusjoner (eksempelvis skoler og sykehus) stiller krav til bekledning. Ansiktstildekning vanskeliggjør kommunikasjon, og da er en regel som forbyr dette relevant. Det er greit å nekte å tilby jobber og tjenester til personer som ikke ønsker å følge regelverk som er relevant ifht. de tjenester som skal utføres. Man har som borger et valg om ansiktstildekning er viktigere enn muligheten til å delta i på de arenaene der dette er uønsket. Når det er sagt ser jeg ikke noe poeng i å forby et plagg på generell basis - så lenge man har de forbeholdene innad på arbeidsplasser/organisasjoner etc. som er skissert over. Det må selvfølgelig også kunne kreves full identifikasjon med ansikt og det hele av politi etc. i situasjoner hvor dette er påkrevet. I tilfellet med niquab/burka er det relativt enkelt å omgå et forbud. Det er bare å ta på seg en vid frakk og en finlandshette. Dersom det er selve ansiktstildekningen som skal forbys vil det måtte innføres et infløkt system av forbehold og unntak. Det er flere situasjoner hvor det er praktisk å være tildekket. Jeg syns ikke at det å kontrollere hvem som går tildekket med lue/skjerf/solbriller/hette av legitime grunner, og hvem som går med dette fordi de er undertyrkte muslimske kvinner er god prioritering av politiets ressurser. Stort sett er det generelt motvilje mot å innføre lover som vanskelig kan håndheves, men mulig dette er et unntak... Anonym poster: 73a02720dbb2326c2327fd5bc4abbd32 2
Larsern Skrevet 13. februar 2013 #63 Skrevet 13. februar 2013 Er ikke dette litt som alle oss andre? At noe er demokratisk forankret, gjør jo ikke at vi alle automatisk blir enige Joda, men det er litt teit å si at det er demokrati når flertallet bestemmer og man får viljen sin, men at det ikke er demokrati når flertallet bestemmer og man ikke får viljen sin. Det blir bare sutrete. 3
Wolfmoon Skrevet 13. februar 2013 #64 Skrevet 13. februar 2013 Joda, men det er litt teit å si at det er demokrati når flertallet bestemmer og man får viljen sin, men at det ikke er demokrati når flertallet bestemmer og man ikke får viljen sin. Det blir bare sutrete. Det er jeg helt enig i
Djungelvrål Skrevet 13. februar 2013 #65 Skrevet 13. februar 2013 Jeg husker jeg engang så en videosnutt der to utenlandske menn ble intervjuet ang overfallsvoldtektene i Oslo. Mulig de var afrikanere, husker ikke helt. Meningene deres om norske kvinner var uhyggelig å høre på. Det er skremmende at kvinner i Norge omtrent er fritt vilt fordi vi er urene, horer og whatnot. Anonym poster: 73eb804c0b1e05358814e0d8278c8c13 De var fra somalia.
Gjest Thai clinch Skrevet 13. februar 2013 #66 Skrevet 13. februar 2013 På nyehetene i dag sa en kvinne at forbud mot niqab i klasserommet kunne hindre kvinner i å ta utdannelse. Jeg er redd dette blir et tilbakevendene argument fra niqabforkjempere som vil komme når flere arbeidsgivere krever at den ansatte ikke kan ha niqab i jobben...
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #67 Skrevet 13. februar 2013 Og skam på NRK som ikke TØR å rette fokus på de jentene som vil ta plagget AV, men som har en familieære å opprettholde. Niqab hører ikke hjemme i Norge. Og disse kvinnene på Tv i går vet dette utmerket godt. Å kjempe for friheten til å bære Niqab baner bare vei for at de som tvinges aldri vil bli hørt. Er faktisk så lei at dette virkelig skal være en problemstilling i Norge 2013. Naive er nordmenn som tror dette kan sidestilles med å gå med hanekam og førti piercinger, fordi de tror det er en individuell rett. Les heller om hvordan kvinner i Saudi Arabia og Afghanistan blir behandlet hvis de ikke dekker seg til. Der har du svaret! Anonym poster: f760c8731abba21fca71b0c6a291010c Mm, jeg hadde tenkt å skrive et innlegg for å si at problemstillingen kan deles inn i to: 1. Ute i det offentlige rom (på gata) må vi finne oss i at folk går kledt i det deres overbevisning krever - så lenge det ikke er helt obskønt. 2. I arbeidslivet er det derimot en annen sak. Jeg hører dårlig og leser på lepper. Jeg hadde fått store problemer med å måtte forholde meg til en offentlig tjenestemann, konduktør, lærer, tannlege osv. som bærer niqab. I arbeidslivet må vi bruke andre regler. Men brukeren i teksten over fikk meg over på andre tanker! Det er et tredje aspekt her også, det som bærer over landegrensene og det som taler saken til dem som ikke blir hørt. Det er her vårt fokus må være. Anonym poster: 4fd33b5638ee8df097e4cd59cd5be5a7 3
Lutetium 71 Skrevet 13. februar 2013 #68 Skrevet 13. februar 2013 De var fra somalia. Somalia/Senegal. Lydsnutten lå her en gang i tiden, men ser ut til å være fjernet nå.. ? Noen andre som får lyd?
Djungelvrål Skrevet 13. februar 2013 #69 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Når norske jenter går halvnaken på byen er det som å rope «kom og knull meg», mener de tre afrikanske mennene. Kanskje på tide med drastiske tiltak til holdingsendinger for disse gruppene? Endret 13. februar 2013 av Liquorice 2
Lutetium 71 Skrevet 13. februar 2013 #70 Skrevet 13. februar 2013 På nyehetene i dag sa en kvinne at forbud mot niqab i klasserommet kunne hindre kvinner i å ta utdannelse. Jeg er redd dette blir et tilbakevendene argument fra niqabforkjempere som vil komme når flere arbeidsgivere krever at den ansatte ikke kan ha niqab i jobben... De får heller ta et nettstudie. Argumenter mot nettstudier er ofte at man mister den umiddelbare nære kontakten med medstudenter og lærere, når man må kommunisere gjennom en skjerm (kall det gjerne et lite "vindu"). Men for brukerne av nikab kan det umulig være rare forskjellen egentlig. 1
Drizzt Skrevet 13. februar 2013 Forfatter #71 Skrevet 13. februar 2013 Du så kanskje ikke programmet, men hun (en av dem) som ble intervjuet med niqab der, sa at hun tolket religionen det slik at det var påkrevd. Programlederen spurte litt om dette, for den samme damen sa litt etterpå i samtalen at det var et frivillig valg. Og når hun måtte presisere, sa hun jo at hun mente det sto i koranen at kvinner skulle dekke seg helt til. Anonym poster: 2c05c72d93e574ac79ab8bf36b8a6f31 Jeg så programmet. Leste du ikke begynnelsen av tråden? Man kan absolutt tolke seg frem til alt mulig hvis man vil, men da er det bare å akseptere at egne tolkninger ikke nødvendigvis hører hjemme der du befinner deg.
Drizzt Skrevet 13. februar 2013 Forfatter #72 Skrevet 13. februar 2013 På nyehetene i dag sa en kvinne at forbud mot niqab i klasserommet kunne hindre kvinner i å ta utdannelse. Jeg er redd dette blir et tilbakevendene argument fra niqabforkjempere som vil komme når flere arbeidsgivere krever at den ansatte ikke kan ha niqab i jobben... Hvis de velger å ikke ta utdannelse, så er det deres egen feil. Da må de akseptere konsekvensene av manglende utdanning. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 13. februar 2013 #73 Skrevet 13. februar 2013 Jeg ser på NRK1 nå ... Nikab har ikke plass i Norge, mener jeg. Men det var morsomt å høre at norske jenter kler seg i nikab for å late som at de er muslimske? Virkelig? Fins det norske ikke-muslimske jenter som kler seg slikt? På den andre side, tenker jeg, kanskje det blir en smart måte å unngå å bli overfalt og voldtatt i Oslo? er tragisk om norske jenter føler de må kle seg i dette for å kunne gå trygt i gatene i oslo. Ikke morsomt i det hele tatt
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #74 Skrevet 13. februar 2013 Folk må få kle seg i hva de vil, det er jo elementær frihet. Anonym poster: 9b61fa7c1bb3b069a4f177c9ccc3d4b7 2
Drizzt Skrevet 13. februar 2013 Forfatter #75 Skrevet 13. februar 2013 Er ikke dette et litt merkelig utsagn, all den tid de fleste religiøse tolker sin religion på den måten de selv ønsker. Det er forøvrig ikke et argument hva slags assosiasjoner som gis ved bruk av niqab. Det å forby noe for hva slags assosiasjoner det gir, er vel ikke et samfunn vi ønsker oss? Jeg er i alle fall ikke for å forby verken niqab eller hakekort i det offentlige rom, det betyr ikke at de som går med det ikke kan kritiseres. Og jeg synes forøvrig også at i f.eks. en skolesituasjon er det fornuftig å kreve at ansiktet vises. Nå har jeg fortsatt ikke sett programmet da, så dette er helt generelle tanker. Hva nikab assosieres med er bare en del av det hele. Jeg har allerede skrevet om resten av argumentene.
Gjest BettyBoop Skrevet 13. februar 2013 #76 Skrevet 13. februar 2013 Folk må få kle seg i hva de vil, det er jo elementær frihet. Anonym poster: 9b61fa7c1bb3b069a4f177c9ccc3d4b7 om man må dekke seg til før man går ut for å kunne være fri så er man jo ikke fri 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #77 Skrevet 13. februar 2013 om man må dekke seg til før man går ut for å kunne være fri så er man jo ikke fri Poenget er jo at mange av de som kler seg slik ikke presses til å dekke seg til, men ønsker det pga. egen overbevisning. Anonym poster: 9b61fa7c1bb3b069a4f177c9ccc3d4b7
Gjest BettyBoop Skrevet 13. februar 2013 #78 Skrevet 13. februar 2013 Poenget er jo at mange av de som kler seg slik ikke presses til å dekke seg til, men ønsker det pga. egen overbevisning. Anonym poster: 9b61fa7c1bb3b069a4f177c9ccc3d4b7 jaja galskap kan få en til å gjøre mye rart. 1
Larsern Skrevet 13. februar 2013 #79 Skrevet 13. februar 2013 Folk må få kle seg i hva de vil, det er jo elementær frihet. Anonym poster: 9b61fa7c1bb3b069a4f177c9ccc3d4b7 Nei, folk må ikke få kle seg i hva de vil, hvor de vil. 1
Wolfmoon Skrevet 13. februar 2013 #80 Skrevet 13. februar 2013 Hva nikab assosieres med er bare en del av det hele. Jeg har allerede skrevet om resten av argumentene. Jeg kan fortsatt ikke si at jeg har sett noen argumenter som er gode nok til å forby et plagg offentlig, som ikke gjør at vi begynner å nærme oss land jeg ikke liker å sammenligne oss med. Jeg så noen nevne i tråden at historien også burde fortelles fra synspunktet til de som blir tvunget til å gå med niqab, og jeg er helt enig, men hvordan skulle det være mulig å gjennomføre? Historien til mennesker som blir undertrykt og kontrollert av andre kommer sjelden fram før de klarer å bryte med den eller de som kontrollerer dem. Så er spørsmålet, hvis man tillater bruk av niqab i klasserom, kan dette føre til at enkelte som lever under tvang kan skaffe seg kunnskap og styrke til å bryte ut? Jeg vet ikke, og jeg innrømmer glatt at jeg synes det er en vanskelig problemstillig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå